Архітектура. Образотворче мистецтво. Музика
- 23-09-2022, 21:38
- 280
8 Клас , Історія України 8 клас Бурнейко, Наумчук
§41. Архітектура. Образотворче мистецтво. Музика
Які особливості українського бароко?
Що таке регулярна забудова міста?
Що називають скульптурою, а що - гравюрою?
Упродовж уроку з’ясуйте, як впливала церква на розвиток української культури
1. Архітектура
Зверніть увагу — це важливо!
У кінці XVIII ст. з розвитком військової справи та внаслідок підкорення Росією Північного Причорномор’я потреба в оборонних спорудах зменшилася. Старі татарські, українські чи турецькі фортеці перетворили на нові міста. Такими стали, до прикладу, Херсон, Миколаїв, Одеса. Для них характерне чітке планування вулиць і площ, збільшення громадської та житлової забудови. Поширення набувають палацово-паркові ансамблі (поєднання палацу та парку), як от - Маріїнський палац у Києві.
План м. Одеси наприкінці XVIII ст.
1. Відшукайте спільне і відмінне між планом Одеси кін. XVIII ст. та Бродів XVII ст.
Маріїнський палац у Києві, Бартоломео Растреллі, 1752 р.
Андріївська церква у Києві, рококо, Бартоломео Растреллі, 1754 р.
Преображенська церква у Великих Сорочинцях, українське бароко, 1732 р.
Покровська церква в Києві, Іван Григорович-Барський, українське бароко, 1766 р.
У XVIII ст. на території Гетьманщини та Слобожанщини продовжувало розвиватися українське бароко. Кращими його зразками того часу є Преображенська церква у селі Великі Сорочинці 1732 р. та Покровська церква в Києві 1766 р. З’являється також новий стиль, привнесений з Європи, - рококо. Його подекуди називають ще пізнім бароко. Він відзначався легкістю та вигадливістю оздоблень. Улюбленою деталлю декору стала мушля (французькою «рококо»), яка й дала назву цілому мистецькому стилю. Андріївська церква у Києві(Бартоломео Растреллі, 1754 р.), Собор Св. Юра у Львові (Бернард Меретин, 1762 р.), Успенський собор Почаївської лаври (Готфрід Гофман, 1783 р.), ратуша у Бучачі (Бернард Меретин, 1751 р.) - кращі архітектурні пам’ятки рококо в Україні.
Ратуша в Бучачі, рококо, Бернард Меретин, 1751 р.
Головний вхід собору Св. Юра у Львові, рококо, Бернард Меретин, 1762 р.
Успенський собор Почаївської лаври, Готфрід Гофман, рококо, 1783 р.
1. Відшукайте спільне в будові ратуші Бучача та соборів Львова і Почаєва.
План та сучасний вигляд 9-зрубного Троїцького собору в Новомосковську (Старій Самарі), традиційна дерев’яна архітектура, Яким Погребняк, 1781 р.
Палац К. Розумовського в Батурині, класицизм, Чарльз Камерон, 1799-1803 рр.
Оскільки Україна була багата на деревину, то й надалі розвивається самобутня дерев’яна архітектура. Будуються тризрубні і великі п’ятизрубні храми. Але справжнім шедевром того часу є Троїцька соборна церква у Новомосковську (сучасна Дніпропетровська обл.). Це єдина в Україні дев’ятикамерна церква з дев’ятьма банями. А от палаци та садиби, як правило, зводилися у стилі класицизму, що орієнтувався на античне мистецтво. До прикладу, це палац Кирила Розумовського в Батурині.
1. Які нові міста виникли на Півдні України? Якими були особливості їх забудови?
2. Які архітектурні стилі використовували в Україні при будівництві у XVIII ст.?
3. Який український дерев’яний храм вважають унікальним? Чому?
Імператор Петро І
Детальніше про ...
російську політику стосовно будівництва
На Лівобережжі та Слобожанщині мурована забудова відновилася лише з 1721 р. До цього часу діяла заборона Петра І будувати цегляні споруди у містах, крім Москви і Петербурга. А 1800 р. імператор Павло І своїм указом заборонив будувати церкви в українському стилі, інакше кажучи, було заборонено українське бароко.
1. Як дії російських імператорів в архітектурі, науці і освіті підтверджують тезу: «Будь-яка імперія звеличується за рахунок підкорених народів»?
2. Образотворче мистецтво
Зверніть увагу — це важливо!
Невід’ємним елементом нових будівель була скульптура. Її виготовляли з дерева, металу або каменя. Найчастіше з різьбленого і позолоченого дерева виконували іконостаси. З дерева був виконаний відомий київський фонтан «Самсон». Світські та церковні споруди оздоблювали також кам’яними скульптурами та зрідка - металевим, найчастіше олов’яним декором.
Фрагмент дерев’яного іконостасу з позолотою
Фонтан «Самсон» у Києві, сучасна реконструкція
Юрій-змієборець - скульптура на фасаді собору Св. Юра у Львові, Й. Пінзель
В іконах та церковних розписах того часу простежуються народні мотиви. Образи святих набували рис, близьких до повсякденного життя. Персонажі багатьох ікон були одягнені в кунтуші (верхній одяг шляхтичів) або свити. Це робило ікони схожими до портретних зображень. Ще одна особливість ікон XVIII ст. - їх великі розміри.
Ікона «Моління» з Вознесенської церкви в Березні, 1762 р.
«Архангел Михаїл», Іван Руткович
«Вознесіння Богородиці», Иов Кондзелевич
Гравюра «Теза на честь Рафаїла Заборовського», Г. Левицький, 1739 р.
Портрет Павла Руденка, Володимир Боровиковський, поч. 1780-х рр.
Зустріч Марії з Єлизаветою, церква Покрову Богородиці, Сулимівка, Київщина, поч. XVIII ст.
1. На вибір зробіть словесний опис однієї ікони та одного портрета.
Портрети також були реалістичними, тобто наближеними до дійсності. Оскільки створити портрет тоді коштувало дорого, то їх замовляли переважно шляхтичі, дворяни та козацька старшина. Поряд з професійним, існувало народне мистецтво.
Народні картини із зображенням козака Мамая можна було побачити майже в кожній українській хаті.
Гравюра «Облога Почаєва турками», підкольоровий мідьорит (гравірування по міді з друкуванням у кольорі), Йосиф Гочемський
Для оформлення книг, передусім
підручників, використовувалися ілюстрації - оздоблення книг зображеннями. їх робили за допомогою гравюр. Осередком гравюрного мистецтва був Київ та Почаїв. Крім традиційного гравірування на дереві, з’являється гравірування на міді. Найвідомішими граверами того часу були Григорій Левицький (Київ), брати Йосиф та Адам Гочемські (Почаївська лавра).
1. З яких матеріалів виготовляли скульптуру?
2. Які особливі риси ікон та портретів XVIII ст.?
3. Назвіть відомих граверів XVIII ст. На чому вони виконували граверні зображення?
Козак Мамай, народна картина
Дослідник про народну картину «Козак Мамай».
Сергій Лис (український історик)
... «Мамаями» називали взагалі відчайдушних козаків... Вираз «піти на мамая» означав «відправитися на удачу». Колись «мамаями» також називали стародавні скіфські та половецькі кам’яні скульптури в ... степах. А ще на околицях Запорозької Січі протікала невелика річка Мамай-Сурка. Тож найімовірніше, що образ Мамая збірний і не має єдиного історичного прототипу. ... попри велику кількість присвячених Мамаю народних картин, його завжди зображували більш-менш за єдиним сталим каноном: козак з бандурою сидить, схрестивши по-східному ноги. З часом ... почали також зображати його коня, списа, дерево, що росте поруч ... образ Мамая - це ... ідеальний образ українського лицаря-козака...
1. Висловіть судження. Що українців могло приваблювати в цій картині?
3. Музика
Зверніть увагу — це важливо!
Музичну освіту з 1729 р. надавала Глухівська співоча школа. Тут навчали вокальному співу, грі на скрипці, гуслях, флейтах. Пізніше її було приєднано до Придворної хорової капели у Петербурзі. Нотну грамоту, хоровий спів, гру на музичних інструментах вивчали студенти Києво-Могилянської академії. Спеціальні музичні класи працювали у колегіумах.
Розвивалося пісенне мистецтво. Пісня С. Климовського «їхав козак за Дунай» стала народною. Була перекладена різними мовами, а німецький композитор Бетховен створив музичні варіації на цю пісню. Одна з кращих пісень Григорія Сковороди — «Стоїть явір над водою» — виконувалася в музичному супроводі. Як і раніше, розвивався поліфонічний (багатоголосий) церковний спів. Церковні піснеспіви видавалися у збірниках -
«Богогласниках». Українською мовою друкувалися ноти.
Українські композитори XVIII ст. є авторами перших опер у Східній Європі, що були поставлені на італійській сцені. Максим Березовський - автор опери «Демофонт», Дмитро Бортнянський - «Креонт», «Алкід», «Сокіл». Опери були написані італійською мовою на античні сюжети. Артем Ведель - автор понад 30 хорових концертів, найвідоміші з яких - «Літургія», «Всеношна», «Херувимська», «На ріках Вавилонських» та ін.
1. Які навчальні заклади давали музичну освіту?
2. Які пісні українських авторів стали народними?
3. Назвіть українських композиторів XVIII ст.
Максим Березовський
Дослідник про Максима Березовського.
Василь Микитась (доктор філологічних наук, професор)
Композитор-музикант Максим Березовський (1745- 1777) походив з козацької родини міста Глухова, початкову музичну й загальну освіту здобував у стінах Києво-Могилянської академії, співав у студентському хорі. За гарний голос його забрали до Петербурга в придворну хорову капелу, а звідти направили на навчання до Болонської академії, яка присудила йому високу спеціальність академіка-композитора. З поверненням на батьківщину він мріяв створити першу на Україні філармонію, керував хоровими капелами в Москві, Харкові і Києві. Як композитор він автор духовних і світських вокальних творів, опери «Демофонт».
1. Згадайте політику Російської імперії XVIII ст. в освіті, науці та містобудуванні. Чи були шанси в М. Березовського створити в Україні філармонію?
Вустами митця: пісня «Їхав козак за Дунай». Семен Климовський (поет, козак і філософ)
Їхав козак за Дунай,
Сказав: «Дівчино, прощай!»
Ти, конику вороненький, Неси та гуляй.
- Постій, постій, козаче! Тво я дівчина плаче.
Як ти мене покидаєш - Тільки подумай!
- Білих ручок не ламай,
Карих очей не стирай,
Мене з війни зо славою К собі ожидай!
- Не хочу я нічого,
Тілько тебе їдного.
Ти будь здоров, мій миленький, А все пропадай!
Українська ніч, М. Пимоненко
Вустами митця: «Стоїть явір над водою» Григорій Сковорода (філософ і поет) Стоїть явор над водою,
Все хитає головою.
Буйні вітри повівають,
Руки явору ламають.
А вербочки шумят низько,
Волокуть мене до сна.
Тут тече поточок блізько;
Видно воду аж до дна.
Нащо ж мені нарікати,
Що в селі родила мати,
Нехай у тих мозок рветься,
Що високо в гори дметься.
А я буду собі тихо
Коротати малий вік,
Так минеть мене все лихо,
Буду щаслив чоловік.
Коли в Україні
Б. Растреллі збудував Андріївську церкву у Києві, ... у Нью-Йорку (США) відкрився Королівський коледж. Нині це престижний Колумбійський університет.
Підсумуйте свої знання.
1. Запам’ятайте 1-2 будівлі в стилі українського бароко, пізнього бароко (рококо), класицизму, традиційної дерев’яної архітектури.
2. За параграфом підготуйте усну коротку довідку про українську скульптуру (з прикладами).
3. Підготуйте усну доповідь: «Український іконопис та світський портрет XVIII ст». Одну з ікон, або портрет при цьому опишіть словесно.
4. Заповніть пропуски. Щоб вірш став піснею, потрібен .... Відомими поетами та філософами XVIII ст. були ... та ... , а композиторами ... , ... та ....
Коментарі (0)