Войти
Закрыть

Наш край на початку ХХ століття

9 Клас , Історія України 9 клас Реєнт, Малій

 

§ 42. НАШ КРАЙ НА ПОЧАТКУ XX СТОЛІТТЯ

Початок XX ст. - це процес монополізації виробництва, міграційних процесів, розвитку культури.

На початку XX ст. Одеса була одним із найбільших портових міст Російської імперії. У 1897 р. її населення складало понад 400 тис. осіб (для порівняння у Києві мешкало до 250 тис. осіб, Львові - понад 175 тис., Харкові - понад 170 тис., Катеринославі - понад 110 тис.). У 1902 р. в Одесі відкрили перший в Україні фунікулер, 1903 р. - відкрито станцію «швидкої допомоги», 1910 р. - запущено електричний трамвай. Домінуючу роль у розвитку місцевої економіки відігравав порт, який займав лідируюче місце в експорті-імпорті товарів, обслуговував, по суті, усе Північне Причорномор’я України. Перелік товарів налічував у середньому понад 200 найменувань.

На початку XX ст. Київ хоч і поступався за кількістю населення Одесі, однак залишався культурним центром України. До початку Першої світової війни в місті існувало два міських стаціонарних театри та декілька театрів малих форм, два народних будинки, Музей старожитностей та мистецтв та музей Українського наукового товариства, існував електричний трамвай, відкрилася музично-драматична школа, побудовано перший стаціонарний стадіон у Російській імперії. Напередодні Першої світової війни в Києві налічувалося 13 чоловічих гімназій, три реальних училища, 22 жіночі гімназії, 7 комерційних та одне будівельно-технічне училище, учительський інститут, жіноча вчительська семінарія, політехнічний інститут, Університет св. Володимира. Саме таке становище Києва забезпечило йому роль центру не лише національно-культурного, а й політичного життя України.

Використовуючи інтернет-ресурси або краєзнавчі матеріали, доберіть приклади про розвиток господарства у вашій місцевості. Поцікавтеся станом культурних установ у вашому регіоні на початку XX ст. Чи існували публічні бібліотеки? Коли вони були засновані, хто був читачем? З яких книжок складалися фонди? Які навчальні заклади існували у вашій місцевості? Хто мав змогу в них навчатися? Чи існував стаціонарний театр у вашому краї? Постановки яких вистав він здійснював?

ТЕМАТИЧНЕ ОЦІНЮВАННЯ

Історичний час

1. Установіть послідовність подій.

А Заснування Новоросійського університету

Б Розпочав ставити вистави перший професійний театр у Львові

В Створення Наукового товариства імені Шевченка

Г Відкриття пам’ятника Б. Хмельницькому в Києві

Д Відкриття першого на Наддніпрянщині професійного театру

Історичний простір

2. Назвіть зображені історичні пам’ятки.

Укажіть міста, де їх зведено.

Визначте основні стилі в розвитку архітектури на межі століть.

Історична постать

3. Чи міг бути І. Мечников

А Сучасником письменника Л. Толстого

Б Лауреатом Нобелівської премії

В Автором опери «Запорожець за Дунаєм»?

4. Назвіть історичних діячів.

А «Провідну роль відіграла ця родина у становленні та діяльності Київської рисувальної школи, заснованої М. Мурашком (1875)».

Б «Одним із перших проявів благодійної діяльності цього мецената стало започатковане ним фінансування Літературно-наукового товариства ім. Шевченка у Львові, яке фактично стало неофіційною українською академією наук».

5. Уявіть, що ви - біограф Лесі Українки. Про які події її життя ви розповіли б насамперед? Використовуючи факти з біографії Лесі Українки, доведіть, що вона була непересічною представницею українського культурного простору.

6. Укажіть діячів, зображених на фото.

Назвіть галузі культури, з якими була пов’язана їхня діяльність.

Історичні терміни і поняття

7. Дайте визначення поняття «меценат». Кого з історичних діячів ви назвали б меценатом?

8. «Реалізм» і «український модерн». Які періоди в історії українських земель вони характеризують?

Історичні події та процеси

9. Український історик, публіцист, громадський діяч М. Драгоманов писав, що «єдиним значним здобутком для українства у 80-ті роки XIX ст. був театр».

Дайте власну оцінку розвитку театрального мистецтва в другій половині XIX - на початку XX ст.

10. «Розвиток української культури в другій половині XIX ст. став логічним продовженням духовних пошуків попередньої доби, спробою врахувати здобутки світового досвіду, своєрідною предтечею культурного оновлення XX ст.».

Як ви розумієте вислів? Чи є така оцінка культурного процесу на українських землях об’єктивною?

ПІДСУМКОВЕ ОЦІНЮВАННЯ

Історичний час

1. Назвіть основні, на ваш погляд, історичні події на українських землях.

А У першій половині XIX ст.

Б У другій половині XIX ст.

В На початку XX ст.

2. Установіть хронологічну послідовність.

А Монополізація виробництва

Б Завершення промислового перевороту

В Початок промислового перевороту

Г Урбанізація

Д Концентрація капіталу

3. Складіть літопис подій в освіті впродовж XIX ст. Дайте до нього історичний коментар.

Історичний простір

4. Співвіднесіть дату і подію.

А 1798 р.

Б 1837 р.

В 1840 р.

Г 1861-1862 рр

Д 1862 р.

Е 1863 р.

1 Валуєвський циркуляр про заборону української мови

2 П. Чубинський створив вірш «Ще не вмерла України і слава, і воля»

3 Видання в Петербурзі «Енеїди» І. Котляревського

4 Видання в Петербурзі «Кобзаря» Т. Шевченка

5 Видання альманаху «Русалка Дністровая»

6 Видання в Петербурзі першого українського журналу «Основа»

5. Окресліть зміни в адміністративно-територіальному устрої українських земель наприкінці XVIII - у першій третині XIX ст., що відображено в назвах і термінах.

А Коронний край

Б Генерал-губернаторство

В Закарпаття

Г Повіт

Д Губернія

Історична постать

6. Назвіть історичного діяча.

А Керівник селянського руху на Поділлі. «Український Робін Гуд», герой численних народних пісень та переказів, творів художньої літератури.

Б Письменник, етнограф, фольклорист, громадський діяч. Походив з родини греко-католицького священика. Один з організаторів «Руської трійці». Був одним із перших перекладачів українською мовою «Слова о полку Ігоревім».

В Учасник декабристського руху. Очолив повстання Чернігівського полку.

Г Письменник, громадський діяч, член масонської ложі «Любов до істини», автор твору «Москаль-чарівник».

Д Землевласник, учасник процесу скасування кріпосного права, один з організаторів кооперації в Наддніпрянській Україні.

Історичні поняття і терміни

7. Доберіть до поняття «аграрне перенаселення» історичні приклади.

8. Назвіть основні ознаки поняття «національне відродження».

9. Порівняйте поняття «робітник» і «заробітчанин».

Історичні події та процеси

10. Визначте причини та наслідки українського національного відродження. Яку роль у цьому процесі відіграли преса та видавнича діяльність?

11. Прочитайте фрагмент документа. «Все, що йде поза рами нації, се фарисейство, що інтернаціональними ідеалами раді би прикрити свої змагання до панування одної нації над другою або хворобливий сентименталізм фанатів, що раді би широкими і вселюдськими фразами покрити своє духовне відчуження від рідної нації».

Висловте своє розуміння проблеми, порушеної в тексті.

12. «Україна дала світові чимало відомих учених, інженерів, винахідників». Доберіть факти на підтвердження цієї тези.

13. Емансипація передбачає свободу реалізації людини як особистості. Використовуючи факти життєписів X. Алчевської, С. Русової, О. Кобилянської, Лесі Українки, С. Крушельницької, схарактеризуйте основні прояви емансипації жінок у Російській імперії.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Історія України 9 клас Реєнт, Малій", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація