Войти
Закрыть

Як Україна відновила свою незалежність?

5 Клас

На середину 1980-х рр. влада СРСР зрозуміла, що країна у глибокій кризі. Технології, економіка й рівень життя людей СРСР відставали від демократичних країн. Придушення приватної ініціативи спричинювало пасивність у роботі. Як наслідок, товари й послуги були низької якості, багато з них були дефіцитними. Країна почала накопичувати борги. Не кращою була ситуація у громадсько-політичному житті. Обмеження прав людини, зокрема свободи слова, зібрань, виборів, робили людей боязкими. Вони не проявляли ініціативи, а очікували від комуністичної партії та держави забезпечення своїх потреб. Через обмеженість ресурсів процвітала корупція. Доступ партійного керівництва до дефіцитних товарів і послуг спричинював мовчазне обурення громадян. Країна потребувала розвитку — покращення, вдосконалення, підняття на вищий рівень. Вибух на Чорнобильській атомній електростанції 1986 року спричинив забруднення великих територій шкідливими радіоактивними речовинами. Здоров’я людей погіршувалося. Авторитет влади, яка намагалася приховати трагедію, був підірваний. Думай 1. Чому обмеження свобод людини спричинює падіння активності громадян? 2. Чому обурення громадян зловживаннями владою було мовчазним? Щоб поліпшити ситуацію в країні, влада СРСР почала реформи, тобто вдосконалення життя в країні. Людей закликали бути активними. Було дозволено висловлювати свої думки з метою поліпшення роботи держави й підприємств. Було надано дозвіл створювати невеликі приватні підприємства. Державним підприємствам надано самостійність у плануванні. До того ж, планувалося зберегти контроль комуністів над владою....

Як відбувалася боротьба за українську державу у ХХ столітті?

5 Клас

Перша світова війна, що тривала в 1914-1818 рр., була страшним лихом для народів світу. У неї були втягнуті більшість країн. Війна спричинила смерті, каліцтва, руйнації, падіння рівня життя. Особливо важкою вона була для українців. Австро-Угорська й Російська імперії були ворогами, тому українці у складі імперських армій змушені були воювати один проти одного. По українських землях пройшла лінія фронту. Дедалі більше українців розуміли, що імперії їх використовують, що лише власна держава дасть змогу задовольнити їхні інтереси. Думай 1. Чому будь-яка війна — це лихо? 2. Чому участь у Першій світовій війні для українців не приносила користі? Невдоволення народу вилилося в революції. Революція — швидка зміна встановленого порядку. В Росії імператора було усунено від влади в березні 1917 року, в Австро-Угорській імперії — у жовтні 1918 року. Було утворено дві Українські держави: Українську Народну Республіку зі столицею в Києві та Західноукраїнську Республіку зі столицею у Львові. 22 січня 1919 року обидві держави об’єдналися. У Криму кримські татари створили дружню Україні Кримську Народну Республіку....

Які зміни відбулися в Україні в новий час?

5 Клас

1569 року Польське королівство та Велике князівство Литовське утворили спільну державу — Річ Посполиту. В перекладі ця назва означає «республіка». Республіка — форма державного правління, коли є виборність влади та поділ влади. Найвищим законодавчим органом держави був з’їзд представників шляхти, духовенства й великих міст — сейм. З’їзд обирав короля, який керував державою в період між сеймами. Ще в кінці XV століття в прикордонних із кримськими татарами степах Русі вихідці зі шляхти, міщан і селян утворюють новий стан — козацтво. Козак — вільна людина, член військової спільноти. Козаки займалися полюванням, рибальством, наймалися до війська як вояки. Інколи вони самі робили набіги на сусідів. Своїх ватажків — старшину — козаки обирали демократично. Із середини XVI століття в козаків з’явилася своя столиця — Запорозька Січ. Січ, бо будувалася зі зрубаних (посічених) дерев. Запорозька, бо була за порогами Дніпра....

Яка історія середньовічної україни?

5 Клас

«Було три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив і сестра їхня — Либідь. Зробили вони городок і на честь брата їхнього найстаршого назвали його Києвом. І був довкола города ліс і бір великий, і ловили вони тут звірину». Як ви вже знаєте, саме таку легенду про заснування столиці України-Русі Києва повідомляє Нестор Літописець. Правителів країни називали князями, а державу — князівством. Перші князі свою владу передавали у спадок. Від князів держави назвали державу князівством. Князівство — держава, очолювана князем. Перші князі в ІХ—Х столітті об’єднали племена Русі й сусідніх народів у могутню державу, побудували багато міст. У Русі правили не лише чоловіки. У середині X століття державу очолила княгиня Ольга. Оскільки її правління було мудрим, то її нащадки часто називають Мудрою. Володимир Великий розширив і зміцнив кордони держави, будував нові міста, сам хрестився і хрестив русів, почав карбувати монети та відкрив першу школу. Наступником Володимира був його син Ярослав. Князь продовжив засновувати нові міста та храми, створив першу на Русі бібліотеку. Саме за його часів було добудовано Софію Київську, укладено першу писану збірку законів — «Руську правду»....

Що відбувалось у давній історії?

5 Клас

Історія України починається з появи перших людей на її території. Це відбулося один мільйон років тому, коли північ України покривав льодовик. Про життя перших людей дізнаємося за допомогою археологічних пам’яток. Завдяки таким дослідженням було виявлено, що перші люди на теренах України займалися збиральництвом, мисливством і рибальством. Вони були кочовиками, які змінювали місце проживання в пошуках їжі. Саме тому їхні житла були розбірними, мов сучасні намети. Важливим винаходом людей був вогонь. Він давав змогу приготувати їжу, зігрітися, захиститися від тварин. Давні люди навчилися виготовляти різноманітні знаряддя праці. Робили їх переважно з дерева, використовували також камінь і кістку. Оскільки в землі камінь зберігається, а дерево та кістки дуже рідко, вчені назвали період давніх людей кам’яним. Тривала кам’яна доба від появи першої людини до часу винайдення оброблення металів. Знаряддя праці згодом вдосконалювалися. Коли льодовик відійшов, з’явилися дрібні тварини, люди винаходять лук і стріли, човни та сітки. Саме в цей період було приручено першу тварину — собаку. Думай 1. Які знаряддя праці та зброю тобі вдалося знайти на малюнку? Як їх використано? 2. Як ти думаєш, чому саме собака став першою прирученою твариною? 2. ХТО БУЛИ ПЕРШИМИ ЗЕМЛЕРОБАМИ ТА СКОТАРЯМИ НА ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ? Поступово первісні люди приручили тварин і почали самостійно вирощувати рослини, стали менш залежними від природи, а більше — від власних зусиль. У цей час люди навчилися виготовляти тканини та глиняний посуд....

Які праці прославили видатних істориків?

5 Клас

Видатним дослідником запорозького козацтва був Дмитро Яворницький (1855-1940). Він збирав і досліджував різноманітні джерела з історії Запорозької Січі. Результатом роботи стало написання понад 200 праць з історії, зокрема таких: «Історія запорозьких козаків», «Вольності запорозьких козаків». У попередньому параграфі було подано картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Дмитро Яворницький допомагав художнику порадами. Саме тому Ілля Рєпін на картині зобразив Дмитра Яворницького в образі писаря. Найвидатнішим українським істориком початку XX ст. — «батьком історії України» — вважають Михайла Грушевського (1866-1934). Вчений ґрунтовно досліджував історію українського народу, українську літературу, етнографію. У своїх працях Михайло Грушевський спирався на дослідження попередніх дослідників історії, а також самостійно збирав матеріал, використав численні документи з архівів України та зарубіжних країн. Він написав близько двох тисяч праць, де довів давність українців. Найважливішими з них є «Історія України-Руси» в десяти томах, «Нарис історії українського народу», «Ілюстрована історія України». 1. Чому, на твою думку, Михайла Грушевського зображено на грошовій купюрі? Чому грошовий знак оформлено саме так?...

Як пізнається минуле?

5 Клас

Прикладом роботи історика/історикині є дослідження поняття «історикиня». Коли воно вперше трапилося, читач або читачка може висунути гіпотезу, що це поняття означає «жіночий рід», поняття «історик» — учений, що вивчає історію. Щоб дібрати аргументи, слушно використати інтернет. Пошук покаже, що поняття використовується саме в такому значенні, як ми припустили. Так робиться висновок, що історикиня — це жіночий рід поняття «історик». Наступним кроком дослідження історії є систематизація отриманих фактів й опис на їхній основі історичних подій, явищ, процесів. Завдяки отриманій інформації історики/історикині відтворюють картину життя окремих людей, спільнот, держав. Минуле надихає митців і мисткинь на творчість. Художники і художниці, письменники й письменниці й інші майстри й майстрині часто кладуть в основу багатьох своїх творів реальні історичні події. До того ж, митці можуть відходити від історичних фактів: щось упускати, щось змінювати, щось додавати з власної фантазії. Оскільки мистецькі твори про минуле містять поєднання фактів й авторських вигадок, вони не можуть бути правдивим джерелом для вивчення минулого людства. До того ж, твори мистецтва є гарною рекламою історії. Після ознайомлення з ними, багато людей починають цікавитися минулим і шукають про це інформацію....

Як я можу впливати на збереження довкілля?

5 Клас

З давніх часів людина впливала на природу. Вона шукала засоби задоволення потреб у природі, освоювала нові території. Коли вона навчилась обробляти землю та вирощувати худобу, то почала активніше відбирати в природи територію. Розвиток промисловості збільшив шкоду навколишньому середовищу. Навколишнє середовище (довкілля) — усі живі й неживі об’єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині. Вирубка лісів призводить до зменшення кисню та забруднення повітря. Зменшується територія поширення рослин і тварин. Підготовлено за матеріалами сайту: https://inteng-storage.s3.amazonaws.com/img/iea/yrwQlng6NK/enviroment-impacthumans.jpg Групуйся 1. Об’єднайтеся в групи. Обговоріть, що ви знаєте про проблеми, які впливають на стан довкілля. Чому вони небезпечні? 2. Чи відчутні ці проблеми на рівні вашої громади? 3. Складіть коротеньке звернення до людей, які живуть поряд з вами, щоб вони не були байдужими до цих проблем. Проте людина може не лише шкодити природі, а й рятувати її. Піклування про природу починається із себе, родини, свого будинку, вулиці, парку тощо. Можна прибирати від сміття територію, водойми, озеленювати пустирі, піклуватися про збережені куточки дикої природи....

Як можна відпочивати в громаді?

5 Клас

Дозвілля — вільний час, проведений відповідно до своїх інтересів. Дозвілля має різне наповнення і займає різний час. Важливими функціями дозвілля є відпочинок, спілкування, розвиток творчості й пізнавальної діяльності. Буває, що після напруженого тижня у школі необхідний відпочинок. Він направлений на зняття перевтоми, відтворення фізичних, емоційних сил людини. Спілкування дає змогу розширити можливості для знаходження нових друзів, подолання самотності. Всесвітня організація охорони здоров’я аналізує дозвілля, коли вимірює якість життя. • Як ти думаєш, для чого дозвілля необхідне саме тобі? Свій вільний час можна використовувати по-різному. Його можна присвятити інтелектуальним, рольовим чи рухливим іграм, господарюванню вдома, відпочинку на природі, саморозвитку, подорожам, розвагам у дворі, майструванню. #Так говорив/так говорила, а я думаю так Хіба відпочинок може бути по-справжньому солодкий без втоми? Постійна нерухомість — це навіть не відпочинок. Це небуття, це смерть....

Навігація