Войти
Закрыть

Які праці прославили видатних істориків?

5 Клас

Видатним дослідником запорозького козацтва був Дмитро Яворницький (1855-1940). Він збирав і досліджував різноманітні джерела з історії Запорозької Січі. Результатом роботи стало написання понад 200 праць з історії, зокрема таких: «Історія запорозьких козаків», «Вольності запорозьких козаків». У попередньому параграфі було подано картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану». Дмитро Яворницький допомагав художнику порадами. Саме тому Ілля Рєпін на картині зобразив Дмитра Яворницького в образі писаря. Найвидатнішим українським істориком початку XX ст. — «батьком історії України» — вважають Михайла Грушевського (1866-1934). Вчений ґрунтовно досліджував історію українського народу, українську літературу, етнографію. У своїх працях Михайло Грушевський спирався на дослідження попередніх дослідників історії, а також самостійно збирав матеріал, використав численні документи з архівів України та зарубіжних країн. Він написав близько двох тисяч праць, де довів давність українців. Найважливішими з них є «Історія України-Руси» в десяти томах, «Нарис історії українського народу», «Ілюстрована історія України». 1. Чому, на твою думку, Михайла Грушевського зображено на грошовій купюрі? Чому грошовий знак оформлено саме так?...

Як пізнається минуле?

5 Клас

Прикладом роботи історика/історикині є дослідження поняття «історикиня». Коли воно вперше трапилося, читач або читачка може висунути гіпотезу, що це поняття означає «жіночий рід», поняття «історик» — учений, що вивчає історію. Щоб дібрати аргументи, слушно використати інтернет. Пошук покаже, що поняття використовується саме в такому значенні, як ми припустили. Так робиться висновок, що історикиня — це жіночий рід поняття «історик». Наступним кроком дослідження історії є систематизація отриманих фактів й опис на їхній основі історичних подій, явищ, процесів. Завдяки отриманій інформації історики/історикині відтворюють картину життя окремих людей, спільнот, держав. Минуле надихає митців і мисткинь на творчість. Художники і художниці, письменники й письменниці й інші майстри й майстрині часто кладуть в основу багатьох своїх творів реальні історичні події. До того ж, митці можуть відходити від історичних фактів: щось упускати, щось змінювати, щось додавати з власної фантазії. Оскільки мистецькі твори про минуле містять поєднання фактів й авторських вигадок, вони не можуть бути правдивим джерелом для вивчення минулого людства. До того ж, твори мистецтва є гарною рекламою історії. Після ознайомлення з ними, багато людей починають цікавитися минулим і шукають про це інформацію....

Як я можу впливати на збереження довкілля?

5 Клас

З давніх часів людина впливала на природу. Вона шукала засоби задоволення потреб у природі, освоювала нові території. Коли вона навчилась обробляти землю та вирощувати худобу, то почала активніше відбирати в природи територію. Розвиток промисловості збільшив шкоду навколишньому середовищу. Навколишнє середовище (довкілля) — усі живі й неживі об’єкти, що природно існують на Землі або в деякій її частині. Вирубка лісів призводить до зменшення кисню та забруднення повітря. Зменшується територія поширення рослин і тварин. Підготовлено за матеріалами сайту: https://inteng-storage.s3.amazonaws.com/img/iea/yrwQlng6NK/enviroment-impacthumans.jpg Групуйся 1. Об’єднайтеся в групи. Обговоріть, що ви знаєте про проблеми, які впливають на стан довкілля. Чому вони небезпечні? 2. Чи відчутні ці проблеми на рівні вашої громади? 3. Складіть коротеньке звернення до людей, які живуть поряд з вами, щоб вони не були байдужими до цих проблем. Проте людина може не лише шкодити природі, а й рятувати її. Піклування про природу починається із себе, родини, свого будинку, вулиці, парку тощо. Можна прибирати від сміття територію, водойми, озеленювати пустирі, піклуватися про збережені куточки дикої природи....

Як можна відпочивати в громаді?

5 Клас

Дозвілля — вільний час, проведений відповідно до своїх інтересів. Дозвілля має різне наповнення і займає різний час. Важливими функціями дозвілля є відпочинок, спілкування, розвиток творчості й пізнавальної діяльності. Буває, що після напруженого тижня у школі необхідний відпочинок. Він направлений на зняття перевтоми, відтворення фізичних, емоційних сил людини. Спілкування дає змогу розширити можливості для знаходження нових друзів, подолання самотності. Всесвітня організація охорони здоров’я аналізує дозвілля, коли вимірює якість життя. • Як ти думаєш, для чого дозвілля необхідне саме тобі? Свій вільний час можна використовувати по-різному. Його можна присвятити інтелектуальним, рольовим чи рухливим іграм, господарюванню вдома, відпочинку на природі, саморозвитку, подорожам, розвагам у дворі, майструванню. #Так говорив/так говорила, а я думаю так Хіба відпочинок може бути по-справжньому солодкий без втоми? Постійна нерухомість — це навіть не відпочинок. Це небуття, це смерть....

Як я можу брати участь у врядуванні?

5 Клас

Громадяни і громадянки можуть самостійно створювати будинкові, вуличні чи інші об’єднання. У них вони вирішують, як покращити побут, навколишнє середовище, облаштовувати роботу шкіл, лікарень, зон відпочинку, закладів дозвілля тощо. Ці й інші питання розглядаються на загальних зборах, а виконавчі комітети на чолі з головою виконують прийняті рішення. Таке врядування можна розглядати як застосування влади для успішного ведення справ громади. Школа — це теж громада, й вона має своє врядування, яке ще називають самоврядуванням. Самоврядуванням можуть займатися вчителі, батьки, учні та учениці, представники громади, які вирішують разом важливі для школи питання. У шкільній громаді ти можеш робити вибір. Вибір — це дія, можливість вибрати кого-, що-небудь. Важливо, щоб рішення приймалося з урахуванням думок усіх учасників та учасниць на принципах поваги й рівності. #Так говорив/так говорила,а я думаю так Якщо хочеш іти швидко — іди один. Якщо хочеш іти далеко — ідіть разом. (Африканське прислів’я) • Прочитай вислів. Як ти його розумієш щодо врядування? Групуйся Попрацюйте в групах. Обговоріть, які питання шкільного життя, визначені на схемі на попередній сторінці, учнівство, батьківство, вчительство можуть...

Що таке моя громада?

5 Клас

Першоджерело ...було [між них] три брати: одному ім’я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив, і сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка нині зветься Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона Хоривицею. Зробили вони городок [і] на честь брата їх найстаршого назвали його Києвом. Більшість географічних назв має своє значення і виникла не випадково, вони відображають особливості місцевості, історичні, культурні й побутові умови життя. Наука, що вивчає походження географічних назв, називається топонімікою (від грецьк. слів «topos» — місце й «опута» — назва, найменування, ім’я). Тлумачення топонімів справа непроста й потребує особливої уваги, праці з різноманітними джерелами. Часто топоніміку називають «мовою землі». Вона зберігає пам’ять про минулі епохи, зниклі народи й культури, які існували на теренах нашої держави. Думай 1. Яке походження назви твого населеного пункту? 2. На якій вулиці ти живеш? Звідки в неї така назва? 3. Яка символіка твого населеного пункту? Що вона означає? 2. ЯК РОЗВИВАЛОСЯ СЕЛО Й МІСТО? Первісні люди не мали постійних поселень і вели мандрівний спосіб життя. Вони вирушали в пошуках рослин і тварин для харчування....

Як людський розум змінює світ?

5 Клас

Люди завжди прагнули поліпшити своє життя. Для цього первісні люди винайшли спис із дерева, ніж із каменю, вогонь, сокиру, одяг з рослинних волокон і шкір тварин. Кількість предметів і способів їхнього використання поступово зростала. Було створено човен, лук і стріли, музичні інструменти, посуд, постійне житло, мотику. Були винайдені нові матеріали для виробів: кераміка й метал. Винаходи сприяють збереженню та поширенню знань. Так, поява писемності в III тис. до н. е. дала змогу зберігати та передавати знання. Створення Йоганном Гутенбергом друкарського верстата сприяло швидкому відтворенню і поширенню друкованої інформації. Швидкому копіюванню та передачі інформації на будь-які відстані сприяли нові винаходи: фотографія, телеграф, телефон, радіо, кіно, телебачення. Винайдення мережі Інтернет зробило інформацію супердоступною. Винаходи полегшують працю людей. Завдяки залізним цвяхам будівлі стали міцнішими. Роботу землеробів і скотарів полегшило колесо. Воно також стало основою для винайдення та вдосконалення різноманітних механізмів. Годинник дав змогу ліпше планувати свій час, а компас — орієнтуватися в просторі. Використання окулярів дало змогу людям з вадами зору краще бачити. Винахід парового двигуна став основою для вдосконалення станків, появи корабельних двигунів, проектування потягів. Виготовлення першої лампочки Томасом Едісоном дало змогу темної доби «принести світло» в помешкання і на вулицю. Виявлений у чашці Александром Флемінгом пеніцилін став основою антибіотиків. Цим препаратом лікують інфекційні захворювання в людей....

Які професії навколо тебе?

5 Клас

Щоб задовольнити свої потреби, людині потрібно прикласти зусилля. Такі зусилля називають працею. Результатом праці є створення матеріальних і духовних благ. Праця є основою життєдіяльності як окремої людини, так і суспільства загалом. Вона є основною діяльністю будь-якої організації, підприємства або установи. У Середньовіччі та в Новий час назва «господарство» використовувалась також для позначення держави. Господар — слов’янський титул правителя, що використовувався у Україні-Русі, Литві, Московії, Волощині й Молдавії. У московських документах XVII ст. поступово витіснений титулом государ. Думай 1. Як ти розумієш слово «господарювати»? 2. Поясни схему. 3. Чому, на твою думку, слов’янські правителі використовували титул «господар»? Найменшим господарством є домашнє. Воно може вестися однією чи кількома особами, які живуть в одному житлі та разом задовольняють свої потреби, і складатися з однієї сім’ї або іншої групи людей. У давні часи до домогосподарства заможних людей відносили слуг чи невільників. Думай 1. Які потреби можна задовольнити за допомогою домашнього господарства? 2. Які види робіт мають виконуватися у твоєму домогосподарстві для задоволення твоїх потреб? 2. ЯКІ ТРАДИЦІЙНІ ЗАНЯТТЯ УКРАЇНЦІВ В МИНУЛОМУ? Історичний розвиток суспільства поступово відділяв одні види трудової діяльності від інших. Перші люди для задоволення своїх потреб привласнювали ресурси в природи. Вони збирали рослини, ягоди, коріння, полювали, рибалили. Тому таке господарювання називають привласнювальним....

Як бути суспільством?

5 Клас

В усі часи люди розуміли, що спільні дії дають змогу досягти найкращих результатів. Тому важливим елементом розвитку суспільства є соціальна згуртованість — здатність суспільства забезпечити благополуччя всіх своїх членів. Соціальна згуртованість базується на спільних цінностях, здатності взаємодіяти й виконувати свої обов’язки. Соціальна згуртованість проявляється, коли люди об’єднуються заради спільної справи. Це також взаємодопомога й підтримка одне одного. Соціальна згуртованість і спільні дії передбачають не лише участь, а й відповідальність за ці дії. Соціальну згуртованість визначають як зв’язок, що об’єднує суспільство. Це стосується відносин між людьми, спільнотами, владою. Слабка згуртованість суспільства часто призводить до конфліктів. Соціальна згуртованість має велике значення для сучасного суспільства, у центрі уваги якого перебувають права людини. Вона є інструментом забезпечення свободи, рівності й суспільної солідарності....

Навігація