Войти
Закрыть

Чи можна довіряти джерелам інформації і як їх аналізувати?

5 Клас

Очевидно, що не всю інформацію можна перевірити. Це б займало весь час. Потрібно перевіряти ту інформацію, яка важлива для тебе, твоїх рідних, яка впливає на життя, здоров’я й особисту безпеку. Найбільшу довіру викликають джерела, які подають інформацію згідно з правилами журналістської етики. Щоб отримувати якісну достовірну інформацію, потрібно навчитися її аналізувати, зокрема відрізняти факти від суджень, оціночних думок. 2. ЩО ТАКЕ ФАКТ, СУДЖЕННЯ І ФЕЙК? Щоб перевірити достовірність інформації, по-перше, потрібно визначити факти. Факт — подія, достовірність якої доведена. Наприклад, факт із твого життя: ти вчора отримав чи отримала 12 балів за підсумкову роботу з математики. Історичний факт: 28 червня 1996 р. прийнято Конституцію України. Фактами можуть бути цифри, дати, імена, події — все, що можна виміряти, перерахувати, підтвердити. Завдання масмедіа та науковців — спираючись на факти, подавати правду. Факти потрібно повідомляти незалежно від того, чи вони комусь вигідні або ні. Приховувати факти чи перекручувати їх — неприпустимо....

Чим корисний і небезпечний інтернет?

5 Клас

Всесвітня комп’ютерна мережа Інтернет стала невід’ємною частиною твого життя. У цьому віртуальному інформаційному середовищі відбувається обмін інформацією та спілкування онлайн. Інтернет також дає змогу сплачувати за послуги, поширювати рекламу, робити покупки онлайн. Це економить багато часу, який можна використати для саморозвитку чи своїх потреб. Проте необережне поводження в інтернеті може завдати шкоди. Думай 1. Роздивися малюнок. Поясни, як дане зображення показує суть інтернету. 2. Як корисно використовує інтернет твоя родина? 3. Чи отримував/отримувала ти шкоду від інтернету? Як? Цікаві факти про інтернет можеш дізнатися, зайшовши за QR-кодом. Пригадай поняття «ідентичність». Як ти вважаєш, чи може людина створювати ідентичність у мережі Інтернет? У реальному житті ми впізнаєм людей за виглядом або документами. У віртуальному світі за цифровою ідентичністю. Цифрова ідентичність — сукупність інформації, яка відображає унікальність особи чи групи людей в інтернеті. Цифрова ідентичність містить у собі особисті дані, за допомогою яких відбувається цифрова ідентифікація — підтвердження особи користувача. Така інформація містить у собі ім’я користувача та пароль, дату народження, медичні дані, банківські перекази, відомості про професійний досвід, покупки тощо....

Як медіа захищають свободу слова?

5 Клас

Для того щоб вільно поширювати інформацію про різні події та їхні складові, потрібно мати свободу слова — право вільно висловлювати свої думки й погляди. Свобода слова — невід’ємне право людей, що згадане в «Загальній декларації прав людини», «Конвенції про захист прав людини і основних свобод» і Конституції України: «Кожному гарантується право на свободу думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань. Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб і на свій вибір». Свобода думки й слова кожної людини проявляється у вільному вираженні та дотриманні своєї точки зору й уявлень, поглядів і переконань, які кожен/кожна може проявляти публічно. Наприклад, свобода слова учнівства дає гарантію для контролю за адміністрацією школи та шкільним самоврядуванням. Також свобода слова є важливою під час виконання учнями окремих соціальних ролей — спілкування з родиною та друзями, під час участі в гуртках і секціях, об’єднаннях. Першоджерело Національна журналістська премія за захист свободи слова імені Ігоря Лубченка заснована у 2012 році Національною спілкою журналістів України (НСЖУ) для заохочення та нагородження осіб та організацій, які досягли успіхів і суспільного визнання у сфері відстоювання права на свободи слова, боротьбі за високі професійні журналістські стандарти. Премія присуджується кожного року 3 листопада — до дня народження Ігоря Лубченка, багаторічного голови НЖСУ, відомого журналіста й редактора....

Як через комунікацію та медіа поширюється інформація?

5 Клас

Сприймання інформації відбувається за допомогою органів чуття. Людина бачить навколишній світ і сприймає його на дотик, чує звуки, відчуває смак й аромати. Тому за способом сприйняття можна виділити такі види інформації: зорову, слухову, смакову, нюхову, тактильну. У деяких людей деякі органи відчуття не діють або діють не на повну. Ці люди сприймають світ по-іншому, адже мають звужений перелік видів інформації. На перилах цього балкона в Неаполі — шрифт Брайля. Незрячих туристів просять уявити приголомшливий краєвид перед ними: вид на Тиренське море й гору Везувій. Думай 1. Яку користь дає кожний спосіб сприйняття інформації? 2. Чи можна компенсувати втрату способу сприйняття інформації? 3. З якою метою установлені перила на мосту (див.: фото на с. 53)? Із часу появи перших людей існують різні можливості передачі повідомлень від людини до людини. Перші повідомлення були у вигляді звуків, жестів й умовних сигналів. У процесі обміну люди створювали нові способи передачі інформації. На сьогодні за формою подання інформація буває візуальною, звуковою, текстовою, числовою. За призначенням інформація буває особистою, що призначена для найближчого кола спілкування, спеціальною — зрозумілою для окремої спільноти, масовою — що створена для сприйняття більшої частини соціуму....

Як зображували україну на картах у різні історичні часи?

5 Клас

Уявлення людей про світ втілилися на давніх мальованих картах. Автором першої карти світу вважають давньогрецького вченого Птолемея, що творив у II ст. На його карті також були зображені землі сучасної України під назвою «Сарматія». Оригінал карти не зберігся. До нас дійшли лише копії, створені у XIII ст. Після того, як було винайдено книгодрукування, збільшилася і кількість нових карт. З розвитком науки карти ставали більш детальними та правдивими. У наш час найточніші карти створюються за космічними знімками. Етнокультурні регіони України — територія, де компактно проживають українці та поширена українська мова. Вони відрізняються історією перебування у складі різних держав, співжиття з різними народами, діалектами мови, заняттями, побутом, традиціями та звичаями. Ці території не мають чітко визначених кордонів, не збігаються з поділом на райони та області....

Як людина й людство існують у просторі?

5 Клас

Історія відбувається не лише в часі, а й у просторі. Простір поверхні Землі вивчає і географія. Тому саме вона надає допомогу історикам/історикиням для визначення точного місця подій. Проте під час вивчення простору дві науки роблять основну увагу на різних цілях. Географія — на природних процесах і явищах, історія — на конкретних фактах діяльності людини. Співпраця між науками породила нову науку — історичну географію. Вона вивчає географію певної території на певному етапі її історичного розвитку. В історичній географії використовують різні методи. Серед них історичні — вивчення архівних джерел, пам’яток матеріальної культури тощо та географічні — картографування, районування тощо. На основі даних досліджень створюються історичні карти. Історична карта — карта, що відображає події, що відбувалися на певній території в певний момент часу....

Як людина і людство існують у часі?

5 Клас

Люди святкують важливі для них пам’ятні дати. Такою датою, наприклад, є день народження. Ця дата містить календарний час: день, місяць і рік. Щоб зрозуміти, коли вона відбулася, потрібно орієнтуватися в часі. Розуміння послідовності подій у часі дають змогу визначити зв’язки між подіями, їхніми причинами та наслідками. Очевидно, спочатку люди усвідомили, що таке доба. Їм було важливо знати, скільки вони мають часу на полювання до настання сутінок. Першим годинником стала паличка, яка за допомогою тіні вказувала приблизний час доби. Для полегшення обліку часу добу поділили на періоди, які своєю чергою, могли ділитися на менші проміжки часу. Так з’явилися години, хвилини й секунди. Коли люди почали займатися розведенням худоби, їм важливо було знати, коли з’являться дитинчата — потрібен був облік часу, більший за день. Опорою для розуміння таких проміжків часу став Місяць, який обертався навколо Землі приблизно за 28 днів. Так з’явилися місяці. На роки люди почали звертати увагу під час ведення землеробства. Для них було важливо знати пори року, які впливали на ведення господарства. Так з’явився річний календар. Календар — система відліку часу, спосіб підрахунку днів у році. Отже, календар базується на періодичних явищах природи: рухові Сонця, зміні пір року та фазах Місяця. Цікавинка Слово «календар» походить від латинського слова «калео», яке означає «вигук», «сповіщення». У римлян була традиція, що про початок першого дня кожного місяця оголошувала спеціальна людина — глашатай. Цей день у римлян мав назву «календи»....

Яке значення родини в житті людини?

5 Клас

Сім’я, або родина — особи, які проживають разом, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права й обов’язки. Як правило, родина складається із чоловіка й жінки, власних або прийомних дітей та інших родичів. Сім’ї бувають різними, але головне, щоб у них було зручно й безпечно жити всім разом. Однією з важливих функцій сім’ї є народження дітей і продовження людського роду. Тут починається формування і виховання людини, тобто соціалізація — процес засвоєння людиною певних знань, норм і правил життя і поведінки, а також цінностей, що допомагають жити в суспільстві. Сімейні стосунки допомагають сформувати в дітей найкращі якості, такі як доброта, гідність, толерантність, ввічливість, повага, освіченість, виховується почуття любові до Батьківщини. З родинних стосунків починаються відносини із сусідами, суспільством, державою, і саме від родини, у насамперед, залежить, якими вони будуть. Родина, як і людина, не може повноцінно існувати одноосібно в ізоляції, вона потребує спілкування з іншими родинами та родичами. Родичі — особи, які перебувають у спорідненості. Родичі, що мають спільних предків, можуть бути схожими між собою зовнішньо, за характером, за стилем поведінки. Думай Розглянь репродукцію картини Т. Г. Шевченка. Опиши, що для тебе цікавого є на зображенні? Яку інформацію ти отримав/отримала із цієї картини? Чим відрізняється тогочасна родина від сучасної і що ти побачив/побачила спільного?...

Як через особистий розвиток досягти самореалізації?

5 Клас

Дитина щойно народилася. Чи має вона вже свою ідентичність? Очевидно, що ні. Для цього потрібно усвідомлювати себе. Таке усвідомлення можливе лише внаслідок розвитку. Щоб новонароджена людина стала особистістю, яка усвідомлює свою ідентичність, необхідно її виховувати. На формування особистості впливають три сили. Перша — це спадковість, тобто ті фізичні дані нашого організму, які ми маємо від народження. Це твої зовнішні риси, стан здоров’я і здібності до чогось. Переважно їх не можна змінити. Друга сила впливу — людське середовище, що поєднує сім’ю, друзів, школу й інших людей. Саме людське середовище надає нам перелік цінностей, частину яких ми засвоюємо та сприймаємо як свої. У дитинстві часто ти не можеш обирати середовище, проте дорослі, як правило, самі формують коло свого спілкування. Третя сила формування особистості — сама людина. Коли вона розуміє свої потреби, то для їхнього досягнення починає чинити певні дії. Якщо ці дії стосуються самої людини, то відбувається самовиховання та саморозвиток. Думай 1. Роздивися світлину на попередній сторінці й дай відповідь на запитання: Чи ти саморозвиваєшся, коли читаєш книжку? 2. Як фізичні дані впливають на розвиток особистості? 3. Чи може людське середовище мати негативний вплив на формування людини? Як уникати таких впливів? 4. Виховання — процес цілеспрямованого впливу на особистість. Хто чинить такий вплив на людину? Правильність власного розвитку можна виміряти задоволенням своїх потреб і самостійністю своїх дій. Американський письменник, автор мотиваційних книжок для дітей і підлітків Шон Кові запропонував сім критеріїв аналізу розвитку особистості....

Навігація