Словник термінів і понять 10 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
- 7-12-2022, 11:00
- 223
10 Клас , Українська література 10 клас Борзенко, Лобусова (рівень стандарту)
Словник термінів і понять
Автор — творець книжки, неповторного художнього світу.
Алегорія (інакомовлення) — утілення певної абстрактної ідеї в конкретному образі тварини, рослини або предмета.
Алюзія — натяк, що відсилає до певного сюжету чи образу, культурного явища, історичної події в розрахунку на проникливість читача, який може цей натяк зрозуміти.
Афоризм — лаконічний влучний вислів.
Байка — віршове або прозове алегоричне оповідання повчального змісту.
Балада — ліро-епічний поетичний твір фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту з драматичним напруженим сюжетом.
Бароко — література й мистецтво епохи, у якій панували ідеї мінливості світу, декоративна пишність.
Бурлеск — стиль, в основі якого контраст між серйозною темою та комічним характером її трактування.
Вічні образи — літературні образи, до яких у різні часи зверталися представники різних національних літератур. Наприклад, Прометей, Ісус Христос, Богородиця.
Вічні теми — літературні теми загальнолюдського значення (життя і смерть, добро і зло, любов і ненависть, людина і природа).
Гімн — піднесена, урочиста пісня програмового характеру.
Гіпербола — перебільшення якостей людини, явища, предмета.
Громадянська поезія — поетичні твори, у яких розкриваються соціальні й національні мотиви.
Гротеск — літературний прийом, який будується на поєднанні несумісних явищ: фантастичного і реального, прекрасного і потворного, правдоподібності і карикатури.
Гумор — відображення смішного в людині й житті. Гумор частіше висловлює добродушне ставлення, не заперечує об'єкт висміювання.
Діалог — розмова двох осіб у літературному творі.
Домисел (вимисел) — народжена уявою письменника дійсність, додавання з художньою метою того, чого насправді не існувало.
Драма — один із літературних родів, що змальовує дійсність у дії. Драма тісно пов'язана з театром, вона призначена для сценічного втілення.
Драматизм — загострена напруженість дії в художньому творі.
Драматичний етюд — невеликий драматичний твір, що частіше представляє один епізод з одноплановими персонажами, які нерідко сприймаються як образи-символи.
Драма-феєрія (драма-казка) — драматичний твір, якому властиві фантастичний сюжет, казкова умовність персонажів, поглиблений ліризм, широке залучення фольклорної образності.
Дума — ліро-епічний твір, що виконується речитативом народними співцями — бандуристами, кобзарями, лірниками.
Езопівська мова — мова, яка передає думки в замаскованій формі, за допомогою натяків, алегоризму.
Експресіонізм — мистецький напрям перших десятиліть XX століття (назва походить від латинського expressio — вираження). Поширені мотиви — страх, безнадія, біль, страждання, смерть. Експресіонізму властиві загострена емоційність автора й персонажів, фрагментарність оповіді, використання символіки і гротеску.
Елегія — сумна лірична поезія.
Епіграф — цитата, уміщена перед текстом твору або його розділами, яка визначає основну ідею чи тему твору, указує на авторську позицію.
Епізод — відносно самостійний фрагмент сюжету твору.
Епітет — художнє означення.
Епос — рід літератури, організуючою рисою якого виступає оповідь.
Естетика — наука про прекрасне, про загальні закони краси й художньої творчості.
Запозичення — використання автором уже відомих мотивів, образів, ідей, художніх засобів і прийомів.
Ідея — основна думка художнього твору.
Імпресіонізм (від французького impression — враження) — мистецький напрям, що зародився в малярстві й поширився на інші види мистецтва. Розкриваючи внутрішній світ людини, імпресіоністи фіксували психічні стани, почуття й переживання своїх героїв.
Інтер'єр — змалювання з художньою метою внутрішніх приміщень.
Іронія — вид зображення, що виражає глузливо-критичне ставлення до предмета зображення.
Історичний роман — великий епічний твір про минуле, який поєднує історичну правду з художнім вимислом.
Історичні пісні — ліро-епічні фольклорні твори про конкретні історичні події та історичних осіб.
Комедія — драматичний твір, у якому за допомогою гумору та сатири висміюються негативні явища дійсності.
Композиція — побудова твору.
Контраст — різка протилежність, протиставлення.
Конфлікт — зіткнення протилежних інтересів і поглядів у художньому творі.
Кульмінація — момент найвищого емоційного напруження, загострення дії.
Куплет — назва строфи в пісні.
Ліризм — піднесено-емоційне переживання події чи явища.
Лірика — рід літератури, в основу якого покладено емоції, переживання людини.
Ліричний відступ — прийом у літературному творі, коли автор безпосередньо висловлює свої думки й почуття про події чи героїв твору.
Ліричний герой — носій думок, переживань у ліричному творі.
Ліро-епічний твір — літературний твір, у якому поєдналися зображально-виражальні засоби лірики й епосу.
Літопис — літературно-історична пам'ятка часів Київської Русі та козацької доби.
Медитація — жанр ліричної поезії, герой якої розмірковує над складними питаннями сенсу життя, власної долі.
Метафора — образний вислів, що розкриває ознаки одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого предмета чи явища.
Модернізм — комплекс мистецьких напрямів кінця XIX — перших десятиліть XX ст. із загальною орієнтацією на оновлення, або модернізацію.
Монолог — розгорнуте висловлювання, що належить одній людині й виражає її думки та переживання. Від діалогу монолог відрізняється тим, що є самодостатнім висловлюванням, не вимагає відповіді.
Мотив (у ліриці) — це мисленнєва та емоційна спрямованість твору.
Натуралізм — літературна течія реалізму, для якої характерна настанова на фотографічно точне зображення дійсності.
Неореалізм — літературна течія, що виникла завдяки оновленню класичного реалізму. їй властиві пошук людської сутності у внутрішньому світі, а не в соціальному житті, поглиблений психологізм, ліризм і філософічність.
Неоромантизм — напрям модернізму, якому властиві увага до незвичайних особистостей, сильних пристрастей, до всього загадкового й фантастичного.
Новела — невеликий епічний твір про незвичайну подію з несподіваним фіналом.
Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному або кількох епізодах із життя небагатьох персонажів.
Паралелізм — художній прийом, що передбачає зіставлення людського життя з описами природи з метою повнішого розкриття психологічного стану героїв.
Пародія — комічне наслідування в художньому творі іншого художнього твору.
Пейзаж — опис природи в літературному творі.
Персонаж — дійова особа літературного твору. Виділяють головних, другорядних, епізодичних персонажів.
Персоніфікація — наділення неживих предметів чи явищ природи людськими якостями.
Підтекст — прихований зміст твору.
Повісті — епічний твір частіше з однолінійним сюжетом, який за широтою зображення дійсності посідає проміжне місце між оповіданням і романом.
Поезія в прозі — невеликий прозовий твір, близький до вірша за емоційністю й ліризмом.
Поема — ліро-епічний чи епічний твір, у якому зображено значні події та яскраві характери.
Порівняння — пояснення одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою сполучників як, мов, немов, наче, ніби та ін.
Портрет — зображення зовнішності людини в літературному творі.
Послання — ліричний твір, написаний як звернення до певної особи чи багатьох осіб.
Притчі — філософсько-алегоричний повчальний твір.
Прототип — реальна особа, життя й діяльність якої покладено в основу створеного письменником образу персонажа.
Псалми — духовна лірика, пісні релігійного змісту.
Псевдонім — вигадане ім'я та прізвище письменника.
Публіцистика — твори, що висвітлюють актуальні суспільні проблеми.
Реалізм — літературний напрям, який прийшов на зміну романтизму. Письменники-реалісти вважали своїм основним завданням правдиве й точне відтворення дійсності.
Ремарка — авторське пояснення в драматичному творі, яке стосується умов дії, вигляду чи поведінки дійових осіб.
Ренесанс — епоха у європейській культурі, що настала після Середньовіччя. Орієнтувалась на гуманістичні ідеали, відроджувала античний ідеал гармонійної краси.
Рима — співзвучне закінчення рядків у поетичному творі.
Роман — великий складний епічний твір, у якому широко зображено життя багатьох персонажів.
Романс — ліричний твір із наспівною інтонацією, який виконується під музичний акомпанемент.
Романтизм — літературний напрям, у світоглядній основі якого лежить розбіжність між дійсністю та мрією. Він віддзеркалює розчарування людини в щоденних проявах життя й розбудовує сферу фантазії та мри.
Сатира — гостре викриття негативних явищ.
Сентименталізм — літературна течія, представники якої в осмисленні людини і світу на перше місце ставили почуття.
Символізм — напрям модернізму, що зародився у Франції в останній чверті XIX ст. Особливу роль у пізнанні світу символісти відводили творчій інтуїції. Заслугою символістів стали знахідки у сфері художньої форми, що виявились у створенні оригінальних і яскравих образів-символів.
Синоніми — слова, відмінні за звучанням, але однакові чи близькі за змістом.
Сонет — лірична поезія, що має чотирнадцять рядків п'ятистопного або шестистопного ямба та чітку строфічну організацію: зазвичай складається з двох катренів (чотирирядкова строфа) та двох терцетів (строфа на три рядки).
Строфа — повторювана сполука рядків у поетичному творі.
Сюжет — подія чи система подій у літературному творі.
Тема — коло подій, явищ, зображених у творі.
Травестія — жартівлива поетична переробка, яка «перелицьовує» оригінал, надає йому іншого історичного, культурного, національного забарвлення.
Трагедія — драматичний твір із гострим непримиренним конфліктом, який завершується загибеллю героя.
Умовність — порушення правдоподібності зображення з художньою метою.
Усна народна творчість — словесна частина мистецьких явищ народної культури.
Характер — образ людини з властивими їй індивідуальними рисами, що зумовлюють її поведінку, ставлення до інших людей.
Хроніка — твір, у якому виклад подій ведеться в хронологічному порядку.
Художні засоби — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких постає художній світ твору.
Цикл — сукупність творів, об'єднаних автором у художню цілість.
Шкільна драма — п'єси навчального призначення, що складали репертуар давніх українських шкільних театрів.
Пам'ятка №6. ЯК НАПИСАТИ ВІДГУК НА ХУДОЖНІЙ ТВІР (КНИГУ, КІНОФІЛЬМ ТОЩО)
1. Укажіть автора/авторку (творців) і назву твору.
2. Назвіть тему твору.
3. Наведіть короткий зміст твору.
4. Визначте проблеми, які автор/авторка порушив/порушила у творі.
5. Висловте свою думку про твір: що в ньому особливо сподобалось або не сподобалося, запам'яталося.
6. Зробіть висновок: про що автор/авторка спонукав/спонукала вас замислитися, що нового відкрив твір (якщо це екранізація книги, то наскільки творцям фільму вдалося передати її зміст).
Пам'ятка №7. ЯК СКЛАСТИ КОНСПЕКТ ТЕКСТУ
1. Уважно прочитайте весь текст. Виділіть слова, речення, що передають основну думку тексту.
2. Розділіть текст на частини.
3. Прочитайте першу частину, виділіть у ній головне. Сформулюйте головну думку уривка двома-трьома реченнями. Запишіть їх.
4. Ту саму роботу виконайте з іншими частинами тексту.
5. Перевірте себе. Прочитайте конспект, переконайтеся, що він відображає основні положення тексту й допомагає пригадати, відтворити його зміст.
Пам'ятка №8. ЯК ОЦІНИТИ ВИСТУП (ПОВІДОМЛЕННЯ, ПРЕЗЕНТАЦІЮ ПРОЕКТУ) ОДНОКЛАСНИКА/ОДНОКЛАСНИЦІ
1. Визначте, чи відповідає виступ заявленій темі.
2. Установіть, наскільки раціонально дібрано матеріал: чи немає непотрібних фактів, невідповідних темі деталей.
3. Зверніть увагу, чи визначена головна думка виступу.
4. Оцініть форму виступу: чи послідовно викладено факти, чи доведено запропоновані положення, чи достатньо багатим є словниковий запас доповідача.
5. Відзначте особливості мовлення (темп, емоційне забарвлення).
Пам'ятка №9. ЯК ПІДГОТУВАТИ ПРОЕКТ
Проект — це індивідуальна або колективна конкретна практично-творча справа, поетапний рух до мети, прийнятої та усвідомленої учнем.
Етапи роботи Планування.
1. Визначення теми, мети проекту, форми кінцевого продукту.
2. Визначення джерел інформації, способів її збирання та аналізу, способу презентації продукту, процедур та критеріїв оцінки результатів.
II. Дослідження.
1. Збір інформації.
2. Аналіз інформації, формулювання висновків.
III. Подання результатів.
1. Оформлення кінцевого продукту.
2. Звіт або презентація продукту.
IV. Оцінка результатів.
Пам'ятка №10. ПАСПОРТ ТВОРУ
• Автор/авторка твору
• Назва твору
• Вид літератури, до якого належить твір (епос, лірика, драма, ліро-епос)
• Жанр твору
• Інші види образів (образ-пейзаж, образ-портрет, образ-інтер'єр; зорові, слухові, тактильні образи тощо)
• Особливості мови твору, приклади засобів художньої виразності
Коментарі (0)