Войти
Закрыть

Володимир Свідзинський (1885—1941). Магія спогадів («Прозорий січень небо розтворив...»)

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)

 

Магія спогадів («Прозорий січень небо розтворив...»)

Важливу роль у творчості В. Свідзинського відіграє мотив пам'яті, що зазвичай поєднується з гострим емоційним переживанням непоправної втрати. Багатьом людям властиво бачити минуле в узагальненому образі «щасливих днів» (на противагу безрадісному теперішньому й невизначеному майбутньому). Вірш «Прозорий місяць небо розтворив...» саме такий: картина зимової природи навіює ліричному героєві світлі спогади про колишнє — безнадійно втрачене.

У спогадах ліричного героя виокремлюється мотив кохання — його «первісна затаєна любов». А «мляве серце» і «плач» загострюють загальне драматичне переживання змарнованих можливостей.

Поезія набуває філософічності завдяки залученню фольклорного образу «Дунай-ріки». Це поетичний символ, який у народній творчості може позначати умовний кордон: межу між батьківщиною і чужиною, світом живих і померлих тощо. А в поета образ Дунаю символізує межу між теперішнім і минулим — тими недосяжними «щасливими днями», до яких у спогадах лине душа ліричного героя.

У цій поезії втілено важливі риси творчості В. Свідзинського, а саме властиві їй художній міфологізм і фольклоризм. Митець не просто залучав до своїх текстів міфологічні й фольклорні образи, а й переосмислював їх відповідно до власних творчих задумів.

Читацький практикум

Прочитайте художній твір і виконайте завдання.

* * *

Прозорий січень небо розтворив

І знову світло світові явив.

Срібліє обрій в ніжному тумані;

Широко день роздав блискучі грані,

І я дивлюсь — і всі щасливі дні,

Що спопеліли в сонячнім вогні,

Як віяло, таємною рукою

Розгорнене, встають передо мною.

І первісна затаєна любов

На мляве серце напливає знов.

Над паростком, над весняним потоком

Схиляюся і плачу одиноко...

Хто погубив його? Чия рука?

Незаймано пливе Дунай-ріка.

Де ж огнище на мрійному смерканні?

Де постать мила в білому убранні?

1937

Мороз і сонце (Тетяна Яблонська, 1996)

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Яке враження справила на вас поезія? Можливо, поезія викликала у вас певні літературні асоціації? Поділіться ними з однокласниками та однокласницями.
  • 2. Якою пейзажною замальовкою відкривається твір? Яке враження на читача справляють перші чотири рядки поезії? Які почуття породжують? Яку картину ви уявляєте, коли читаєте ці рядки?
  • 3. Які епітети, метафори винайшов поет, щоб створити цей пейзаж?
  • 4. Як сприймає зимовий пейзаж ліричний герой? Якби вас попросили визначити його емоційний стан лише двома словами, що ви обрали б — синоніми чи антоніми? Обґрунтуйте свою думку за допомогою образів, що створив автор.
  • 5. Поясніть, що викликає такий стан ліричного героя.
  • 6. Визначте мотив вірша. Дослідіть, за допомогою яких образів він розкривається.
  • 7. Які образи поезії вас особливо вразили?
  • 8. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Чому в останніх чотирьох рядках так багато питальних речень?

• Чи міститься в останніх чотирьох рядках вірша відповідь на запитання, які ставить ліричний герой?

• Чи є у творі символічні образи?

Виявляємо обізнаність у сфері культури

  • 9. Завітайте до віртуальної картинної галереї в електронному додатку до підручника й доберіть картини, які, на вашу думку, могли б стати ілюстраціями до творів В. Свідзинського.

  • 10. Музика яких композиторів, на вашу думку, могла б стати музичною ілюстрацією до творів В. Свідзинського?

Виявляємо творчі здібності

  • 11. Напишіть есей «В. Свідзинський був із тих поетів...».
  • 12. Підготуйте літературно-музичну композицію за творами В. Свідзинського.

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. Модерністська течія української літератури, яка виникла в 20-ті роки ХХ ст., має назву

А імпресіонізм

Б неокласицизм

В неоромантизм

Г символізм

2. Прізвище письменника, який визнав «романтику вітаїзму» найперспективнішим стилем української літератури, міститься в рядку

А М. Хвильовий

Б М. Рильський

В Є. Плужник

Г В. Свідзинський

3. Поетом, про якого В. Стус написав: «Його поезії — ...щоденникові записи інтелігента.., така поезія ... — то тільки засіб шляхетної герметизації власного духу», є

А Максим Рильський

Б Михайло Драй-Хмара

В Володимир Свідзинський

Г Євген Плужник

4. Епіграф з біблійної книги Екклезіаста є у творі

А «Холодна тиша. Місяцю надламаний...»

Б «У теплі дні збирання винограду...»

В «Солодкий світ!..»

Г «Ніч... а човен — як срібний птах!..»

5. Установіть відповідність між поетичним рядком і назвою вірша.

1 «І сонце — золотий небесний квіт»

2 «Гукнула свіжо й весело на мулів»

«...Не спіши, не лети по сяйних світах»

А «Холодна тиша. Місяцю надламаний...»

Б «У теплі дні збирання винограду...»

В «Солодкий світ!..»

Г «Ніч... а човен — як срібний птах!..»

6. Установіть відповідність між автором і поетичним рядком.

1 В. Свідзинський

2 М. Рильський

3 Є. Плужник

А «І знявся пил, немов рожевий дим»

Б «Вір і наслідуй. Учневі негоже»

В «Я виноград відновлення у ніч несу»

Г «Ніч яка, господи! Місячна, зоряна»

7. Як ви розумієте поняття «модернізм»?

8. Схарактеризуйте особливості модернізму 1920-х років.

9. Пригадайте основні риси вітаїзму. Наведіть приклади поезій, у яких ці риси виявилися.

10. Які риси властиві стилю поезії М. Рильського-«неокласика»?

11. Чи є спільні мотиви у творах Максима Рильського, Євгена Плужника, Володимира Свідзинського? Відповідь обґрунтуйте.

12. Порівняйте ліричних героїв поезії Євгена Плужника і Володимира Свідзинського.

• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.

Запрошуємо до бібліотеки

Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори представників модернізму. Обговоріть з однокласниками та однокласницями, які нові особливості творчості модерністів ви відкрили.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду