Володимир Свідзинський (1885—1941). Магія спогадів («Прозорий січень небо розтворив...»)
- 2-12-2022, 11:31
- 253
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Магія спогадів («Прозорий січень небо розтворив...»)
Важливу роль у творчості В. Свідзинського відіграє мотив пам'яті, що зазвичай поєднується з гострим емоційним переживанням непоправної втрати. Багатьом людям властиво бачити минуле в узагальненому образі «щасливих днів» (на противагу безрадісному теперішньому й невизначеному майбутньому). Вірш «Прозорий місяць небо розтворив...» саме такий: картина зимової природи навіює ліричному героєві світлі спогади про колишнє — безнадійно втрачене.
У спогадах ліричного героя виокремлюється мотив кохання — його «первісна затаєна любов». А «мляве серце» і «плач» загострюють загальне драматичне переживання змарнованих можливостей.
Поезія набуває філософічності завдяки залученню фольклорного образу «Дунай-ріки». Це поетичний символ, який у народній творчості може позначати умовний кордон: межу між батьківщиною і чужиною, світом живих і померлих тощо. А в поета образ Дунаю символізує межу між теперішнім і минулим — тими недосяжними «щасливими днями», до яких у спогадах лине душа ліричного героя.
У цій поезії втілено важливі риси творчості В. Свідзинського, а саме властиві їй художній міфологізм і фольклоризм. Митець не просто залучав до своїх текстів міфологічні й фольклорні образи, а й переосмислював їх відповідно до власних творчих задумів.
Читацький практикум
Прочитайте художній твір і виконайте завдання.
* * *
Прозорий січень небо розтворив
І знову світло світові явив.
Срібліє обрій в ніжному тумані;
Широко день роздав блискучі грані,
І я дивлюсь — і всі щасливі дні,
Що спопеліли в сонячнім вогні,
Як віяло, таємною рукою
Розгорнене, встають передо мною.
І первісна затаєна любов
На мляве серце напливає знов.
Над паростком, над весняним потоком
Схиляюся і плачу одиноко...
Хто погубив його? Чия рука?
Незаймано пливе Дунай-ріка.
Де ж огнище на мрійному смерканні?
Де постать мила в білому убранні?
1937
Мороз і сонце (Тетяна Яблонська, 1996)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справила на вас поезія? Можливо, поезія викликала у вас певні літературні асоціації? Поділіться ними з однокласниками та однокласницями.
- 2. Якою пейзажною замальовкою відкривається твір? Яке враження на читача справляють перші чотири рядки поезії? Які почуття породжують? Яку картину ви уявляєте, коли читаєте ці рядки?
- 3. Які епітети, метафори винайшов поет, щоб створити цей пейзаж?
- 4. Як сприймає зимовий пейзаж ліричний герой? Якби вас попросили визначити його емоційний стан лише двома словами, що ви обрали б — синоніми чи антоніми? Обґрунтуйте свою думку за допомогою образів, що створив автор.
- 5. Поясніть, що викликає такий стан ліричного героя.
- 6. Визначте мотив вірша. Дослідіть, за допомогою яких образів він розкривається.
- 7. Які образи поезії вас особливо вразили?
- 8. Об'єднайтеся в малі групи, висуньте гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.
• Чому в останніх чотирьох рядках так багато питальних речень?
• Чи міститься в останніх чотирьох рядках вірша відповідь на запитання, які ставить ліричний герой?
• Чи є у творі символічні образи?
Виявляємо обізнаність у сфері культури
- 9. Завітайте до віртуальної картинної галереї в електронному додатку до підручника й доберіть картини, які, на вашу думку, могли б стати ілюстраціями до творів В. Свідзинського.
- 10. Музика яких композиторів, на вашу думку, могла б стати музичною ілюстрацією до творів В. Свідзинського?
Виявляємо творчі здібності
- 11. Напишіть есей «В. Свідзинський був із тих поетів...».
- 12. Підготуйте літературно-музичну композицію за творами В. Свідзинського.
ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО
1. Модерністська течія української літератури, яка виникла в 20-ті роки ХХ ст., має назву
А імпресіонізм
Б неокласицизм
В неоромантизм
Г символізм
2. Прізвище письменника, який визнав «романтику вітаїзму» найперспективнішим стилем української літератури, міститься в рядку
А М. Хвильовий
Б М. Рильський
В Є. Плужник
Г В. Свідзинський
3. Поетом, про якого В. Стус написав: «Його поезії — ...щоденникові записи інтелігента.., така поезія ... — то тільки засіб шляхетної герметизації власного духу», є
А Максим Рильський
Б Михайло Драй-Хмара
В Володимир Свідзинський
Г Євген Плужник
4. Епіграф з біблійної книги Екклезіаста є у творі
А «Холодна тиша. Місяцю надламаний...»
Б «У теплі дні збирання винограду...»
В «Солодкий світ!..»
Г «Ніч... а човен — як срібний птах!..»
5. Установіть відповідність між поетичним рядком і назвою вірша.
1 «І сонце — золотий небесний квіт»
2 «Гукнула свіжо й весело на мулів»
3 «...Не спіши, не лети по сяйних світах»
А «Холодна тиша. Місяцю надламаний...»
Б «У теплі дні збирання винограду...»
В «Солодкий світ!..»
Г «Ніч... а човен — як срібний птах!..»
6. Установіть відповідність між автором і поетичним рядком.
1 В. Свідзинський
2 М. Рильський
3 Є. Плужник
А «І знявся пил, немов рожевий дим»
Б «Вір і наслідуй. Учневі негоже»
В «Я виноград відновлення у ніч несу»
Г «Ніч яка, господи! Місячна, зоряна»
7. Як ви розумієте поняття «модернізм»?
8. Схарактеризуйте особливості модернізму 1920-х років.
9. Пригадайте основні риси вітаїзму. Наведіть приклади поезій, у яких ці риси виявилися.
10. Які риси властиві стилю поезії М. Рильського-«неокласика»?
11. Чи є спільні мотиви у творах Максима Рильського, Євгена Плужника, Володимира Свідзинського? Відповідь обґрунтуйте.
12. Порівняйте ліричних героїв поезії Євгена Плужника і Володимира Свідзинського.
• Визначити рівень засвоєння теми ви зможете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.
Запрошуємо до бібліотеки
Завітайте до віртуальної бібліотеки в електронному додатку до підручника та прочитайте інші твори представників модернізму. Обговоріть з однокласниками та однокласницями, які нові особливості творчості модерністів ви відкрили.
Коментарі (0)