Євген Маланюк (1897—1968). Ностальгія («Під чужим небом»)
- 2-12-2022, 11:41
- 249
11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)
Ностальгія («Під чужим небом»)
Польща, Чехословаччина, знову Польща, Німеччина, США. У цьому переліку країн для політичного емігранта Є. Маланюка не було України, точніше, вона являлась йому лиш у снах і спогадах.
Ліричний роздум «Під чужим небом» доволі чітко поділяє простір на «там» і «тут». «Там» рідні херсонські степи, луки, поля, вітряки, річка Синюха, молодість, батьківська хата і старенька мати. А «тут» бруківка й вулиці тісних міст, що ніколи не стануть рідними. Там батьківщина, а тут — чужина.
Символічний образ перекотиполя якнайкраще відображає стан ліричного героя-емігранта: людини з утраченим корінням, залежної від «вітрів» буремної доби. І на чужині він лиш «убогий митар», утомлений кочовим життям.
Біль, розчарування, переживання розлуки — таким є душевне буття вигнанця, який вимушено «спалює роки» свого життя «під чужим небом» далеко від рідної домівки й майже без надії на повернення.
Читацький практикум
Прочитайте поезію. Виконайте завдання.
Під чужим небом
1
Чужі: й земля, і небо тут, і люди,
І місяця золотосрібний ріг.
Життя давно, як божевільне, блудить
По манівцях заплутаних доріг.
Десь кревний край кона в останній муці,
Дикун над ним заносить ятаган,
А він скажений біль терпить, як Муцій*,
І крапле кров росою з чорних ран.
Чому ж я тут? Куди ж іще заблудить
Безглузда путь і хто остереже?
Чужа земля, чужі похмурі люди —
Й саме життя, здається, вже чуже.
2
Не треба ні паризьких бруків,
Ні Праги вулиць прастарих:
Все сняться матернії руки,
Стара солома рідних стріх.
Все сниться гук весни і вітер,
Веселий вітер світлих літ.
А тут — молюсь, убогий митар,
Шукаю Твій вогненний слід...
Ні! Не знайти! Ніхто не знає.
Ніхто не чув Твоїх плачів.
Біля всесвітнього Сінаю,
Як завше — золото й мечі.
3
Десь сіре поле в чорних круках,
Що пророкують: «Кари! кар!»
А я тут, на чужинних бруках,
Чужий — несу чужий тягар.
А я на полум'ї розлуки
Назавше спалюю роки,
І сниться степ Твій, сняться луки
І на узгір'ях — вітряки.
Там свист херсонського простору!
Там вітер з кришталевих хвиль!
А тут: в вікні опустиш штору —
І п'єш, самотній, смертний біль.
4
Несу отут страшний свій іспит
І знаю, що життя мине.
І мати, сидячи на призьбі,
Вже не вичікують мене.
Давно Євгена поминає
За упокій старенький піп,
За весною весна минає
Під запашне зітхання лип.
Все далі висиха Синюха,
Й линя її весела синь,
А вітер заголосить глухо
І пролітає вдалечінь.
Сиріє стріха під дощами,
Вже хата стала нетривка,
І мати слухають ночами
Бронхітне гавкання Бровка.
1924
* Гай Муцій Сцевола — легендарний римський герой, юнак-патрицій.
Ставок під Ейфелевою вежею (Микола Бурачек, 1911)
Виявляємо літературну компетентність
- 1. Яке враження справила на вас поезія? Які емоції викликала?
- 2. Визначте провідний мотив вірша. Схарактеризуйте композицію твору.
- 3. Уважно прочитайте першу частину поезії. Дайте відповіді на запитання.
• Які образи створює поет у першій строфі?
• Які мотиви набувають звучання завдяки цим образам?
• Яка картина зринає у вашій уяві під впливом цих образів? Опишіть її.
• Яким у першій строфі постає ліричний герой? Схарактеризуйте його почуття.
• Які нові мотиви виникають у другій строфі?
• Завдяки яким образам ці мотиви розкриваються?
• Пригадайте легенду про Муція (за потреби скористайтеся додатковою літературою, мережею Інтернет). Чому автор звертається до цього давнього героїчного образу?
• Перша частина вірша починається словом «чужі», закінчується — «чуже». Поміркуйте, як цей художній прийом допомагає поетові розкрити внутрішній світ ліричного героя.
• Чи змінюється емоційний стан ліричного героя впродовж першої частини поезії? Обґрунтуйте свої міркування.
- 4. Прочитайте уважно наступні частини поезії. Проаналізуйте їх за алгоритмом, заданим у таблиці.
Виявляємо творчі здібності
- 5. Напишіть есей на тему «Під чужим небом...»
Коментарі (0)