Войти
Закрыть

Микола Вінграновський (1936—2004). У пошуках краси слова

11 Клас , Українська література 11 клас Борзенко, Лобусова (профільний рівень)

 

У пошуках краси слова

«Цю жінку я люблю» — такими гранично простими й відвертими словами ліричний герой розповідає про своє почуття. Переживає він не радісне піднесення щасливо закоханого, а печаль, тривогу й турботу.

Який саме слід у людському серці полишає неподілене кохання? Про це добре написав П. Тичина: оспівав давню й дивну закоханість у поезії «О панно Інно...». Ліричному героєві цього твору вже й не так важливо, що він любив без взаємності, — головне, що любив! Це високе почуття лишило в його душі яскравий і неповторний спогад. Вірш М. Вінграновського «Цю жінку я люблю» про щось дуже схоже — про справжнє, хай і без взаємності, кохання, що робить людину кращою: вивищує й збагачує її духовно, надає їй неповторного емоційного досвіду.

Вечір, мрія (Віктор Зарецький, 1983)

Поезія М. Вінграновського майже цілком асоціативна. Її ніяк не поясниш тільки логікою, а лише міркою краси. Не випадково М. Жулинський писав: «Красу Микола Вінграновський визначив основним естетичним критерієм своєї творчості й поривався підняти своє образне слово до таких висот, куди рідко сягала творча уява інших, також талановитих поетів. Він був один такий серед «шістдесятників», хто міг так ніжно вихопитися з-під сірої одностайності життя і мислення й збунтуватися проти нормативних приписів та ідеологічних повчань».

Поєднання дуже різних образів, асоціативність, руйнування усталених стереотипів — усе це виводить читацьку аудиторію М. Вінграновського в царину краси, далеку від сірих і приземлених буднів. Його збірка «Губами теплими і оком золотим» вирізняється глибоким психологізмом, причому не в останню чергу завдяки майстерному поєднанню образів природи з інтимними переживаннями ліричного героя.

Повтори, алітерації й асонанси забезпечують милозвучність, легкість читання творів за їхньої очевидної внутрішньої, смислової складності. Поезії М. Вінграновського залишають широкий простір для читацької співтворчості. Кожен, залежно від індивідуальних асоціацій, життєвого й емоційного досвіду, знаходить у його творах щось своє.

Читацький практикум

Прочитайте поезію, виконайте завдання.

* * *

Цю жінку я люблю. Така моя печаль.

Така моя тривога і турбота.

У страсі скінчив ніч і в страсі день почав.

Від страху і до страху ця любота.

Аби ще в жнива — то було б іще...

Але ж ні жнив, до жнив, до них далеко...

Цю жінку я люблю, і цю любов-лелеку

Не радістю вкриваю, а плачем.

Воно мені, мабуть, так мало бути.

Мабуть, воно так сказано мені.

Бо так вже склалось — не забуть, не збути.

Не призабути навіть уві сні.

Як чорний чай, як чорний чай Цейлону,

Мені це літо впало у лиман...

Цвів молочай. Посічкану солому

Везли з гарману — даленів гарман...

1964

Виявляємо літературну компетентність

  • 1. Які враження справила на вас ця поезія? Які почуття вас охопили під час читання? Які літературні, мистецькі асоціації у вас виникли?
  • 2. До якого виду лірики, на вашу думку, належить цей вірш? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 3. Які ознаки лірики М. Вінграновського визначено в статті підручника? Чи згодні ви з авторами підручника, що лірика М. Вінграновського залишає багато для читацької співтворчості? Чи потребує читацької співтворчості поезія «Цю жінку я люблю. Така моя печаль...»? Обґрунтуйте свої міркування.
  • 4. Об'єднайтеся в малі групи, наведіть гіпотези, обґрунтуйте їх і презентуйте однокласникам та однокласницям.

• Якого значення в поезії «Цю жінку я люблю. Така моя печаль...» набуває образ жнив?

• Як ви зрозуміли образи «чорний чай», «чорний чай Цейлону»? На вашу думку, як вони пов'язані з образом лиману?

• Чому поезія завершується образом гарману?

  • 5. Оберіть рівень складності та виконайте завдання. Презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

• Визначте мотив вірша. Які його аспекти розкриває автор?

• Яким постає ліричний герой поезії? Які риси ліричного героя вас приваблюють?

• Наведіть приклади асонансів у поезії «Цю жінку я люблю. Така моя печаль...». Як вони збагачують поезію?

• Доведіть або спростуйте тезу: «Поезія «Цю жінку я люблю. Така моя печаль...» збагачує духовний досвід читача».

  • 6. Знайдіть у мережі Інтернет і послухайте пісні на вірші М. Вінграновського сучасних українських виконавців («Крихітка», «Ріаnобой», «O.Torvald», «Фіолет»). Поміркуйте, чому наші сучасники звертаються до поезії М. Вінграновського.
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду