Київські неокласики
- 29-11-2022, 10:57
- 324
11 Клас , Українська література 11 клас Коваленко, Бернадська (рівень стандарту)
КИЇВСЬКІ НЕОКЛАСИКИ
Навчальний маршрут
У цьому розділі ви:
• дізнаєтеся про групу «київських неокласиків» та їхнє творче кредо;
• прочитаєте поезії Максима Рильського «Солодкий світ!..», «У теплі дні збирання винограду»;
• вивчите напам'ять одну поезію М. Рильського (на вибір);
• визначите мотиви лірики М. Рильського і дослідите вітаїстичність, філософічність та сповідальність його творчості раннього періоду;
• засвоїте поняття «філософічність» лірики, повторите відомості про сонет як жанр ліричного твору;
• зрозумієте, чому «неокласики» орієнтувалися у власній творчості на вершини світової літератури;
• відкриєте для себе досконалість форми вірша «київського неокласика»;
• удосконалите вміння аналізувати ліричні твори, визначати провідні мотиви, тропи.
«Київські неокласики» — умовна назва творчої співдружності таких поетів, як Микола Зеров, Павло Филипович, Михайло Драй-Хмара, Освальд Бургардт (псевдонім — Юрій Клен), Максим Рильський, котрі від 1923 р. жили й працювали в Києві. Вони не прагнули об'єднатися організаційно, заявити про свою естетичну платформу, а лише спільно виступали на різноманітних літературних вечорах, приязно ставилися один до одного. Навіть написали іронічно-жартівливий «Неокласичний марш»:
Ми — неоклясики, потужна
Літературна течія,
Ступаєм дружно, харалужно:
Леконт де Ліль, Ередія1!
Ми виникаємо стихійно,
Щороку сходячись на чай.
Страшися, «Плуже»2 безнадійний,
І статут свій переробляй!
1 Шарль Леконт де Ліль (1818-1894), Жозе-Маріа де Ередіа (1842-1905) — французькі поети-«парнасці». Українські «неокласики» розглядали їхню творчість як зразок для наслідування.
2 «Плуг» — літературно-мистецька організація (1922-1932), повна назва — Спілка селянських письменників України.
Цих поетів ще називали «п'ятірним гроном». Річ у тім, що М. Драй-Хмара присвячує друзям-неокласикам сонет «Лебеді» (1928), у якому є такі рядки:
О гроно п'ятірне нездоланих співців,
Крізь бурю й сніг гримить твій переможний спів,
Що розбиває лід одчаю і зневіри.
Вони творили на засадах модернізму, опонуючи офіційній владі, бо пропагували мистецтво високоестетичне, позбавлене функції служіння певним ідеологічним настановам. Українські «парнасці» зверталися до класики — вершини літератур античних, європейських, слов'янських, східних різних періодів. Про це образно сказав М. Зеров:
Я знаю: ми тугі бібліофаги1.
І наша мудрість — шафа книжкова.
1 Бібліофаг — пожирач книг.
Суголосну думку висловив і П. Филипович:
Натхнення, втіху чую я тоді,
Коли учусь у давнього митця.
Атмосфера книжності в «неокласиків» визначалася їхньою любов'ю до культурної спадщини і добрим її знанням. Вони пропагували літературні традиції і згідно з ними сповідували закони ясності, гармонії, простоти в художній творчості. Їхні образи позначалися пластичністю, вишуканістю, а форма творів — довершеністю.
«Київські неокласики» — прихильники класичного вірша, тому в їхньому доробку велике розмаїття строф, які набувають нових рис і звучать оригінально.
У 1920-х рр. в українській літературі почали з'являтися твори-агітки, твори-плакати, далекі від художньої досконалості. «Неокласики» обстоювали необхідність засвоєння найвищих літературних здобутків людства як передумову справжнього розквіту мистецтва, бо бажали бачити рідне письменство в колі світових літератур.
Коментарі (0)