Максим Рильський (1895-1964)
- 10-01-2023, 20:36
- 334
5 Клас , Українська література 5 клас Авраменко (повторне видання) 2022
Максим Рильський
(1895-1964)
Максим Рильський народився в м. Києві. Батько поета Тадей Рильський був ученим-етнографом, досліджував культуру й побут українського народу. Мати Меланія була простою селянкою. Цікаво, що писати й читати її, як і Максима, навчив Тадей. До речі, ім’я майбутньому поетові батько вибирав разом зі своїми друзями — композитором М. Лисенком і професором історії та археології В. Антоновичем. Назвали хлопчика на честь улюбленого народного героя Максима Залізняка.
Писати вірші М. Рильський почав рано. Перша збірка поезій «На білих островах» побачила світ, коли Максимові було лише п’ятнадцять років. Він відомий у літературі не тільки як лірик, а і як талановитий перекладач. Упродовж навчання в школі ви прочитаєте багато творів із зарубіжної літератури, перекладених цим поетом.
До речі
М. Рильський любив працювати серед природи, тому й оселився в м. Києві під шатами Голосіївського лісу. Він навіть написав поетичну збірку з промовистою назвою «Голосіївська осінь». Нині частина цього лісу має назву Голосіївський парк імені М. Рильського.
ДОЩ
Благодатний, довгожданий,
Дивним сяйвом осіянний,
Золотий вечірній гість
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко
На закурені будинки
Зголоднілих передмість.
Д. Левін. Грибний дощ
Відкривай гарячі груди,
Мати-земле! Дощ остудить,
Оживить і запліднить, —
І пшеницею, й ячменем,
Буйним повівом зеленим
Білі села звеселить.
«ОСІНЬ-МАЛЯР ІЗ ПАЛІТРОЮ ПИШНОЮ...»
Осінь-маляр із палітрою пишною
тихо в небі кружляє,
осипає красою розкішною.
Там розсипа вона роси сріблисті,
Там тумани розливає,
Ліс одягає у шати барвисті.
Ліс обливає кольорами дивними,
Ніжно сміється до вітру,
Грає цілунками з ним переливними.
Фарби рожеві, злотисті, червоні,
Срібно-блакитне повітря...
Ніжні осінні пісні тиходзвонні!
С. Шишко. Осінь
До речі
Слово маляр має два значення: 1) художник; 2) робітник, який фарбує будови, стіни приміщень.
• Поміркуйте, у якому значенні М. Рильський використав це слово у своїй поезії.
Відтворюємо прочитане
1. Установіть відповідність.
2. Метафору вжито в поетичному рядку
- А «Фарби рожеві, злотисті, червоні, срібно-блакитне повітря...»
- Б «Золотий вечірній гість впав бадьоро, свіжо, дзвінко...»
- В «Люби природу не для себе, люби для неї».
- Г «Ніжні осінні пісні тиходзвонні!»
3. Прикметник, який придумав М. Рильський, ужито як епітет у словосполученні
- А дивні кольори
- Б переливні цілунки
- В тиходзвонні пісні
- Г золотий гість
Аналізуємо зміст та особливості художнього твору
4. Які ознаки має ліричний твір? Доведіть, що твір «Дощ» — ліричний.
5. Чому дощ важливий у природі? Якими словами М. Рильський виражає своє захоплення цим явищем у вірші «Дощ»? Які із цих слів епітети?
6. Чим поезія «Осінь-маляр із палітрою пишною...» близька до образотворчого мистецтва?
7. Підкресліть дієслова, що є персоніфікаціями, у вірші «Осінь-маляр із палітрою пишною...».
8. Як ви розумієте слова «Грає цілунками з ним переливними»?
9. Прокоментуйте останні рядки вірша «Осінь-маляр...» «Ніжні осінні пісні тиходзвонні!».
10. Із чого можна зробити висновок, що М. Рильський у своїх віршах захоплюється природою та її красою?
Творчо мислимо
11. Яких кольорів не вистачає в ілюстрації до вірша «Осінь-маляр із палітрою пишною...»?
12. Напишіть невеликий роздум на тему «Чому природу треба берегти?» (4-5 речень).
Виконуємо домашнє завдання
1. Вивчіть один вірш М. Рильського напам’ять (на власний вибір).
2. Намалюйте ілюстрацію до вірша М. Рильського «Дощ» (за бажанням).
Коментарі (0)