Войти
Закрыть

Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості

5 Клас , Українська література 5 клас Качак, Тебешевська 2022

 

Прислів’я та приказки — перлини народної мудрості

Ви неодноразово спостерігали, як люди в мовленні, а письменники/письменниці у творах використовують прислів’я та приказки.

 Які прислів’я та приказки ви пам’ятаєте? Можливо, якісь із них часто повторюють учителі/учительки, родичі, друзі чи подруги?

Скарби народної мудрості — так називають прислів’я та приказки. Вони виникали на основі спостережень і узагальнень людей багатьох поколінь. Людський розум і досвід відбирали та шліфували їх століттями.

За змістом прислів’я та приказки мають пряме й переносне значення. Наприклад, прислів’я «Хочеш більше знати, треба менше спати» ми розуміємо буквально: аби щось мати, потрібно працювати. Прислів’я «Рання пташка росу п’є, а пізня — сльози ллє» має переносне значення і повчає все робити вчасно.

Прислів’ям притаманна дотепність і точність: «Бджола мала, а й та працює», «Брехнею світ проходиш, а назад не вернеш». Здебільшого вони мають повчальний характер, ширші за обсягом від приказок, бо містять висновки і є завершеними реченнями («Землю прикрашає сонце, а людину — праця», «Зерно дозріває в землі, а людина — в труді»).

Приказки констатують факт, у дотепній образній формі наголошують на його особливості («Темної ночі зорі ясніші»). Оцінювання фактів їм не властиве.

Прислів’я виражають завершену думку, а приказки — неповну; вони нерідко є частиною прислів’я. Наприклад, приказка «Язик до Києва доведе» може бути частиною прислів’я «Язик до Києва доведе, а в Києві заблудить» або речення: «Марійка не знала дороги, але не хвилювалася, адже язик до Києва доведе».

Теорія літератури

Прислів’я — короткий, завершений за змістом стійкий, влучний вислів повчального характеру.

Приказка — короткий образний, влучний вислів, що не є завершеним і не містить повчання.

Прислів’я і приказки поділяють на тематичні групи: про природу, людину, хліборобський календар, науку, розум, працю, досвід, мораль, вдачу, поведінку тощо.

Прислів’я і приказки збагачують мовлення, додають йому образності, яскравості, емоційності.

• Розгляньте інфографіку «Ознаки прислів’я». Як ви думаєте, приказкам властиві такі самі характеристики?

ОЗНАКИ ПРИСЛІВ’Я

Українські прислів’я і приказки

ПРО ЖИТТЯ, РОДИНУ І ПОВЕДІНКУ ЛЮДИНИ

Життя прожити — не поле перейти.

Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.

Високо літає, та низько сідає.

Кожна людина по справі впізнається.

Світ не без добрих людей.

ПРО ДРУЖБУ

Дерево міцне корінням, людина — друзями.

Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

З ким поведешся, від того й наберешся.

ПРО МОРАЛЬ

Людей не суди, на себе погляди.

У чужому оці порошинку бачить, а у своєму — колоди не помічає.

Не копай другому ями, бо й сам упадеш.

ПРО ПРАЦЮ

Бджола мала, а й та працює.

Без труда нема плода.

Зробив діло — гуляй сміло.

ПРО НАВЧАННЯ

Вік живи — вік учись.

Книга вчить, як на світі жить.

Здобудеш освіту — побачиш більше світу.

ПРО МОВУ І СЛОВО

Птицю пізнати по пір’ю, а людину — по мові.

Будь господарем своєму слову.

Не до ладу сказати — краще мовчати.

ПРО ПРИРОДУ ТА ЇЇ ЯВИЩА

Сонце блищить, а мороз тріщить.

Природа одному мати, другому — мачуха.

З великої хмари малий дощ.

ПРО ГОСПОДАРСТВО

Весняний день рік годує.

Яке посієш, таке і пожнеш.

На годину спізнився — за рік не доженеш.

Запитання і завдання за матеріалом, який вивчаєте

1. Поміркуйте, чому прислів’я та приказки називають перлинами народної мудрості.

2. Чим відрізняються прислів’я від приказок?

3. Поясніть пряме та переносне значення прислів’я «Сім разів відміряй, а раз відріж».

4. Погрупуйте наведені вислови на прислів’я і приказки. Доведіть правильність свого рішення, використовуючи інфографіку «Ознаки прислів’їв».

• Людей питай, а свій розум май.

• На все свій час.

• Без вірного друга — велика туга.

• Стук-грюк, аби з рук.

• Не все то золото, що блищить.

5. Підберіть прислів’я і приказки, в яких ідеться:

— про людину, яка працює швидко і неякісно;

— про людську жадібність, бажання зла іншим;

— про те, що гуртом легше впоратися із завданням, ніж самому;

— про пораду не поспішати, а діяти, обміркувавши все.

Завдання щодо аналізу жанрово-змістових, мовних особливостей твору, характеристики героїв

6. Попрацюйте у групах. З’єднайте частини прислів’їв і розкрийте їхнє значення.

7. Розгляньте ілюстрації Олександра Кошеля. Як ви розумієте прислів’я і приказки, до яких вони створені?

Хто більше читає, той більше знає

Наука в ліс не веде, а з лісу виводить

He перо пише, а розум

Ноги носять, руки годують

Домашнє завдання

1. Створіть електронний або паперовий нотатник фольклориста/фольклористки й упишіть прислів’я та приказки, погрупувавши їх за темами (про людину та її вдачу, про природу і пори року, про працю і господарську діяльність людини, про навчання і книги). Вивчіть напам’ять кілька з них.

2. Напишіть коротке есе «Як я долаю труднощі», використовуючи прислів’я та приказки. Проведіть паралель між образами і ситуаціями, зображеними в прислів’ях, приказках, загадках, і власним життєвим досвідом.

Цікаво знати

• У 1991 р. ілюстратор Олександр Міхнушов створив серію листівок «Українські прислів’я», запропонувавши гумористичне та сучасне їх трактування.

За такої страви ляжеш уздовж лави

Рада б зірка зійти — чорна хмара заступає

Для самостійного читання

У казочках та оповіданнячках збірки «За лісом, за пралісом золота діжа сходить» Іван Сенченко розкриває глибини народної мудрості й дає відповіді на запитання, як виникли прислів’я, приказки, народні загадки, що означають і коли доречно їх уживати. Цю книгу ви можете прочитати за покликанням: https://mala.storinka.org/іван-сенченко-ілюстрована-збірка-за-лісом-за-пралісом-золота-діжа-сходить.html

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 5 клас Качак, Тебешевська 2022", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду