Таємниці українських міфів
- 18-01-2023, 23:20
- 302
5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022
Таємниці українських міфів
Завдання від Софії Мудрагелівни
У робочому зошиті накресли таблицю за зразком.
Далі цю таблицю скорочено називатимемо ЗХД. Заповни її першу й другу колонки. Розкажи своєму однокласнику / своїй однокласниці, що тобі відомо про міфи і про що ти хочеш дізнатися. Коли опануєш новий матеріал, заповни третю колонку. Проаналізуй записи другої та третьої колонок. Чи вдалося тобі протягом вивчення теми знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх в мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
Сучасні технології допомагають відкривати таємниці у Всесвіту. А колись люди вважали, що Землю, все живе на ній створили могутні істоти — боги. Саме вони керують вітром та водою, громом і блискавкою. Навіть щастя й добробут, на думку наших пращурів, залежали від вищих сил. Вони вважали, що всі дерева, квіти й трави мають душу, а отже, одухотворені. Свої уявлення про Всесвіт і саму людину в дописемну добу люди передавали від покоління до покоління усно в переказах-міфах.
____ — це розповідь про богів, духів, героїв, надприродні сили, які брали участь у створенні Всесвіту та керували ним. Давні міфи зберігали й накопичений людьми досвід, знання, культурні надбання. Головна ознака міфу — віра в надприродне. Наші предки були переконані, що всі природні явища та життєві події виникають у результаті боротьби темних і світлих сил — добра і зла.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Мистецтво слова, як ми вже з’ясували, постало на основі міфів. Міфологічні мотиви зберігаються не лише в народній творчості, зокрема в легендах, казках, замовляннях, деяких народних обрядах. Міфологічні образи використовують і сучасні письменники/письменниці.
1. У робочому зошиті намалюй дерево, коріння, стовбур і верховіття якого символізуватимуть розвиток словесного мистецтва. Спирайся під час малювання на пояснення в попередньому абзаці. Підпиши, який етап розвитку словесного мистецтва символізує кожна частина дерева.
2. Поміркуй, який вид усного мистецтва став джерелом для всіх інших видів словесного мистецтва. У якій послідовності в подальшому розвивалися його види?
У літературному творі важливо знати, про кого / про що написано та як про це написано. Ознайомся з правилом, яке допоможе тобі стати досвідченим читачем/читачкою.
Правило читання № 1 від Софії Мудрагелівни
Першочергово у тексті твору шукай відповіді на запитання:
• Хто діє? Які його/її вчинки?
• Де і коли відбуваються події?
• Кого або що описує автор/авторка?
Завдання від Софії Мудрагелівни
За назвою передбач, про що йтиметься у творі. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?
СОКІЛ-РОД
На початку була пітьма — вічна й безмежна. Ні Землі, ні неба, ні Сонця. Тільки — морок. Густа, холодна й безконечна ніч. А її пронизувало Око.
Звідки летіло воно? І — куди? Нізвідки і в нікуди? І де взялося воно?
Наймудріші волхви Оріани казали так: «Око було завжди, воно було вічно. І з Вічності воно летіло у Вічність».
А Заратустра потому вже додав: «Воно летіло з далеких Старих Світів, аби утворити Новий Світ».
Мабуть, так. Бо Око, пролетівши чорне безмежжя впродовж безконечної кількості часу і не знайшовши краю пітьмі, одного разу спинилося. І пустило Сльозу. Чисту-пречисту Росинку. З неї вродилося диво: Першоптах і Першобог — птиця Сокіл.
Його золотаве пір’я осяяло непроникну ніч.
Сокіл розправив крила і кружляв над Оком.
І пустив Сокіл золоту Сльозу-Росинку, що впала на Око. І вмить розрослося воно у великий острів серед мороку.
І пустив Сокіл срібну Сльозинку, і впала вона посередині острова, де утворилося озеро Живої Води.
І пустив Сокіл зелену Сльозу-Росинку, і від неї проросли дивовижні квіти й густі високі трави на острові й берегах озера.
Тоді Сокіл сів між квіти й став глибоку думу думати.
Будь уважним/уважною до слова
Волхви — давньоукраїнські жреці, носії релігійних знань, мудреці, віщуни, знахарі.
Оріана — в українській міфології — країна орачів; поетична назва України.
Заратустра — давньоіранський релігійний діяч.
Поміркуй над прочитаним
1. Накресли в робочому зошиті схему за зразком (тут і далі подібні завдання ми називатимемо «павутинкою»). Стрілками познач, як у прочитаному творі пов’язані між собою особи/предмети. Кожну пару з’єднай олівцями/фломастерами/маркерами різного кольору. Над стрілками напиши дієслова, які вказуватимуть на зв’язок між особами/предметами. Поясни схему членам родини або однокласникові/однокласниці. (Першу логічну пару на «павутинці» позначено як зразок.)
2. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.
3. Поясни, чому в міфі Сокола названо Родом. Відповідь підтвердь рядками з тексту.
4. Підтвердь або спростуй думку, що першобогом наших предків було Око. Прочитай уривок на доказ своєї думки.
5. Яка головна думка твору?
6. Усно опиши ілюстрацію до міфу «Сокіл-Род».
7. Створи ілюстрацію до міфу «Сокіл-Род». Візьми на уроці участь у конкурсі малюнків.
Цікавинки від Софії Мудрагелівни
Як я вже говорила, наші предки вірили, що різні боги відповідали за різноманітні явища природи і були покровителями людей. Розглянь зображення головних східнослов’янських богів і прочитай їхні імена. Назви, які з них відповідали за явища природи, а які були покровителями людей.
Нінель Кукель. Дажбог. 2000-ні Дажбог — бог Сонця, світла і добра, покровитель Русі-України
Віктор Корольков. Макош. 1995 Макош, або Мокош, або Мокоша — богиня-мати, богиня землі, родючості і ткацтва
Нінель Кукель. Перун. 2000-ні Перун — бог грому і блискавки, війни і миру, їздить поміж хмар на колісниці. Покровитель князів Русі-України, їхніх воїнів — дружини
Олег Шупляк. Берегиня. 1991 Берегиня — богиня добра й захисту людини та її оселі від злих сил
Андрій Шишкін. Стрибог. 2014 Стрибог — бог вітру
Андрій Шишкін. Велес. 2014 Велес (Волос) — покровитель скотарства та поезії
Андрій Шишкін. Сварог. 2014 Сварог — бог-коваль, навчив людей хліборобства і подарував їм плуг
Володимир Черніков. Лада. 2010 Лада — богиня життя, весни, родючості й шлюбу, покровителька любові й шлюбу
З міфу про Сокола-Рода ти дізнався/дізналася, як утворився Всесвіт, земля, вода, рослинність. У міфі про Першодерево зображено, як Сокіл-Род упорядкував світоустрій.
Відгомін про міфологічне Першодерево, або Прадуб, можемо зустріти й нині у весільних обрядах, народних традиціях зимового й весняного циклу. Про них поговоримо згодом, а зараз прочитай два варіанти міфу про Першодерево — «Прадуб» і «Дерево життя».
ПРАДУБ
Довго думу свою думав Сокіл. Тьма часу минула.
І зніс Сокіл золотий жолудь. І сталося диво: виросло з того жолудя розкішне й могутнє Першодерево. Дуб-Стародуб.
І наче зорі розцвіли на його крислатому гіллі: то вродили молодильні яблука — плоди невмирущості. Стало довкола світло й весело.
Тоді злетів Сокіл на вершину Першодерева й сказав: «Я створив Ирій. Тут моє місце на віки вічні. Звідси я творитиму Світ».
Будь уважним/уважною до слова
Ирій, або ірій, або вирій — перша земля, острів у Всесвіті, де росте Першодерево світу; назва місця перебування душ предків.
ДЕРЕВО ЖИТТЯ
Тож стало у світі світове дерево, яке на землі люди стали називати Деревом Життя, Небесним Деревом, Деревом Пізнання, а ще Райським Деревом, бо там є Рай, з якого вийшла перша людина. У його божественному світлі поєднався живий та неживий світ зі світом духів та богів, бо первовічне дерево складається із Золотого Трисуття життя: крони — де живуть боги, бо то їхній духовний світ — Прав; стовбура — там земне життя людей у просторі із сонцем, світ Яв; коріння — то потойбічний, підземний світ — Нав. Там на Золотій горі найважливіша таїна великого початку народження Всесвіту, там — Сокіл-Род, який своїм Золотим Трисуттям утверджує Любов до всевишньої сили батька, матері та дитини заради минулого, сучасного та майбутнього світу в житті.
Поміркуй над прочитаним
1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з текстів.
2. Запиши в робочий зошит всі назви Першодерева, використані в міфах «Прадуб» та «Дерево життя».
3. Розглянь зображення Першодерева — зменшеної копії Всесвіту. Намалюй Першодерево в робочому зошиті. Поряд напиши, що символізує кожна його частина. Випиши речення з тексту, яке підтверджує твою думку.
5. Поясни, навіщо люди створили міф про Першодерево.
6. У прадавні часи міфи складали народи Давнього Єгипту, Давнього Китаю, Давньої Індії, Давнього Риму, Давньої Греції. Поясни, про що свідчить той факт, що українці теж мають свої унікальні міфи.
7. Поясни своїм однокласникам/однокласницям, навіщо тобі потрібні знання з української міфології. Наведи НЕ МЕНШЕ ДВОХ доказів.
Домашнє завдання
1. Порівняй зміст міфів про Першодерево і Прадуб. Що в них спільне? У чому відмінність? Накресли в робочому зошиті таблицю і заповни її за зразком.
2. Розглянь зображення Першодерева і Сокола-Рода на українських вишивках. Усно поясни, чому ці образи такі поширені в українських майстринь.
Софія Мудрагелівна цікавиться
• Повернися до таблички ЗХД в робочому зошиті. Заповни третю колонку. Проаналізуй записи. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
• Дай відповідь на ключове запитання розділу: про які таємниці світу й людини розповідають українські міфи?
• Оціни свої досягнення з вивченої теми. Для цього в робочому зошиті накресли таблицю «Аркуш самооцінювання» за зразком у QR-коді і заповни її (cutt.ly/KOgReHx). Постав + напроти правильного твердження.
Коментарі (0)