Чарівний світ українського фольклору
- 18-01-2023, 23:22
- 331
5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022
Чарівний світ українського фольклору
Завдання від Софії Мудрагелівни
У робочому зошиті накресли табличку ЗХД. Заповни її першу та другу колонки. Дай відповіді на запитання, що ти знаєш про фольклор та українські народні казки.
Протягом тривалого часу, ще до винайдення писемності, наші предки складали твори словесного мистецтва. Століттями вони передавали їх одне одному з вуст в уста, від покоління до покоління. Так виникла та розвивалася усна народна творчість.
Усна народна творчість, або фольклор (від англійського folk-lore — народна мудрість, народне знання) — це твори, які виникли в дописемну добу й передавалися в усній формі. До фольклору належать народні пісні, думи, казки, міфи, легенди, перекази, байки, бувальщини, прислів’я, приказки, загадки.
Фольклор нерозривно пов’язаний із життям, думками та прагненнями народу. У його творенні брало участь багато людей. Як це відбувалося? Талановита особистість складала пісню чи казку, легенду, прислів’я чи загадку. Якщо цей твір припадав до душі, його запам’ятовували і переповідали/співали іншим. Під час переказування/переспівування текст частково міг змінюватися, його доповнювали й удосконалювали. Так виникали варіанти твору. Отже, фольклор — творчість колективна і йому притаманна варіативність.
Одним із різновидів фольклорних творів є казка.
Казка — це твір усної народної творчості, в основу якого покладено захопливу розповідь про вигадані події.
Софія Мудрагелівна цікавиться
Розкажи, що ти знаєш із початкових класів про казки. Свою розповідь веди за таким планом:
- 1. Коли виникли казки?
- 2. Хто був їх автором/авторкою?
- 3. Як поширювалися казки серед народу?
- 4. Якими словами часто починаються та завершуються казки?
- 5. Назви свої улюблені українські народні казки.
Усі казки можна поділити на три групи: чарівні, соціально-побутові та казки про тварин.
У чарівних казках, на перший погляд, зображено зовсім нереальні події. Їх герої, наприклад, потрапляють до підземного царства, можуть перетворюватися на тварин, миттєво переноситися в інший кінець Землі, мають помічників, які за ніч виконують роботу, що її людині не подужати й за рік, тощо. У чарівних казках збереглися в зашифрованому вигляді відомості про найпотаємніші міфічні знання, прадавні обряди та звичаї нашого народу. Які саме? Про це ти дізнаєшся з підручника далі.
Головними героями казок про тварин є свійські або дикі звірі. Але вони поводяться, думають і розмовляють, як люди. За їхніми вчинками й поведінкою читач впізнає людей із певними рисами характеру. Наприклад, лев завжди жорстокий, лисиця хитра, заєць боягуз, вівця беззахисна й безправна, вовк хижий, кінь і віл працьовиті й покірні тощо. І живуть вони ніби в людському суспільстві: обирають з-поміж себе царя або війта, сильніші гноблять слабших, хитрі обманюють довірливих, вони дружать або ворогують між собою тощо. Отже, казки про тварин зображують звірів, але адресовані людям. Вони повчають нас: так робити можна, а ось такі вчинки ганьблять людину.
Героями соціально-побутових казок є люди. У них багатий зневажає бідного, ледачий прагне жити за рахунок працьовитого. Герої цих казок опиняються завжди перед вибором: іти по життю з правдою чи кривдою, вибрати багатство чи честь. І завжди в них бере гору розумний і працьовитий герой, бо в житті має перемагати Добро. Так у казках народ утверджував думку про торжество справедливості.
Особливості народних казок:
- у казці завжди діють герой-добротворець і антигерой-злотворець;
- час у казці умовний: герой мандрує три, п’ять, сім і більше років, але не старіє; змій викрадає царівну й за одну мить переміщується до свого палацу, а герой дістається туди протягом кількох років;
- у багатьох казках простір ділиться на реальний світ і далеке «тридев’яте царство»;
- казкові зачин і закінчення: жили-були дід та баба, був собі один чоловік, стали вони жить-поживать і добра наживать;
- повтори слів: жити-поживати, думати-гадати;
- казкові предмети та істоти: летючий корабель, чарівне горнятко, Змій Горинич;
- магічні числа 3, 7, 12: троє братів у батьків; треба виконати три завдання; сім побратимів; дванадцять голів у змія;
- містять загадки.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Перейди за посиланням у QR-коді, прочитай казку «Правда і Кривда» і виконай завдання до неї (cutt.ly/EOhEP5p).
Поради Софії Мудрагелівни, як прогнозувати події твору
Кожен із нас може уявляти зображені в художньому творі події, зовнішність героїв і навіть те, яким голосом вони промовляють. Також ми маємо неймовірну здатність під час читання передбачати, що у творі відбудеться далі. Навіть більше: за першим словом ми часто здогадуємося, яким буде речення — питальним чи окличним. Що ти, наприклад, можеш сказати про речення, які починаються зі слів «Ой, яка...» і «Куди...»?
У першому варіанті ти, сподіваюся, відчуваєш, що має звучати захоплення, а отже, речення окличне. Один із можливих варіантів: Ой, яка весна чудова! Підказкою для такого висновку стало слово Ой. У другому варіанті речення питальне, на що вказує слово Куди. Наприклад: Куди ти поділась, річенько?
Так само ти можеш здогадатися про пропущені слова у вірші. Спробуймо! Прочитай уривок із вірша А. Костецького «Лінь» і віднови пропущені слова.
Анатолій Костецький
ЛІНЬ
Що робити? Наче тінь,
приросла до мене...!
Я хотів уроки вчити —
адже в мене стільки справ!
А вона шепоче: — Вітю,
взяв би краще — та... .
Суперечок не терплю!
Що поробиш? Ліг — та... .
Вранці — протираю очі:
ех, зарядочку ...!
Раптом чую — лінь...:
— Та навіщо це тобі?!
А ось іще завдання. Продовж речення, спираючись на першу частину фрази. Поясни, які слова в ній підказали тобі, як його закінчити.
• Несподівано вона відчула...
• Кажуть, нібито...
У першому прикладі ти звернув/звернула увагу на слово Несподівано, яке вказує, що якась подія відбувається неочікувано, раптово. Один із варіантів продовження: Несподівано вона відчула страх. У другому реченні слово нібито підказує, що висловлена думка є лише припущенням: Кажуть, нібито скоро всі книжки будуть читати лише в електронному форматі.
Як бачиш, таке прогнозування — не тільки можливе, а й цікаве заняття. А ще цікавіше — передбачити, як розгортатимуться події у творі. Так ти зможеш налаштуватися на хвилю письменницької фантазії, стати співавтором твору. Талант передбачення стане також у пригоді й у житті, адже ти завжди зможеш прорахувати можливі варіанти розвитку подій в особистому житті.
Щоб тренувати вміння прогнозувати, у цьому підручнику великі тексти поділено на частини. Після кожної з них тобі запропоновано дофантазувати наступні події. Твоє передбачення не довільне, воно ОБОВ’ЯЗКОВО має спиратися на заголовок, аналіз слів, розвиток подій і характеру героїв із прочитаної частини твору. Щоб легше було це зробити, олівцем підкреслюй у тексті слова, які будуть ключиком для розгадування авторських думок.
Завдання від Софії Мудрагелівни
За заголовком передбач, про що йтиме мова в казці. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?
НАЗВАНИЙ БАТЬКО
Зосталися три брати сиротами — ні батька, ні неньки. І дома нема нічого — ні хазяйства, ні хати. Ото й пішли вони всі втрьох найматися. Аж іде дід старий-старий, борода біла.
— Куди це ви, дітки, йдете?
А вони кажуть:
— Найматися.
— Хіба у вас свого хазяйства нема?
— Нема, — кажуть. — Якби до доброго чоловіка в найми попасти, то ми б йому по правді робили, по щирості слухалися і за рідного батька його мали б.
Тоді дід і каже:
— Добре! Коли так, то будьте ви мені сини, а я вам батько. Слухайте мене, то я з вас людей пороблю, навчу, як жити, з правдою не розминаючись.
Згодилися вони та й пішли з тим дідом. Ідуть темними лісами, широкими полями. Ідуть та й ідуть, коли бачать, аж стоїть така хатка чепурна, біленька у вишневому садку, квітками обсаджена. Вибігає з хатки дівчина, така гарна, як та квіточка. Глянув на неї старший брат та й каже:
— Коли б мені цю дівчину посватати та ще щоб були в мене воли та корови!
А дід-батько й каже:
— Добре, ходім сватати! Буде тобі дівчина, будуть у тебе воли й корови. Живи щасливо, та тільки за правду не забувай!
Ото вони й пішли сватати ту дівчину. Висватали її, відгуляли весілля. Вже старший брат хазяїном став і в тій хаті жити зостався.
Ідуть вони далі — уже втрьох. Коли знову стоїть хата гарна, а коло неї млин, і ставочок, і дівчина гарна щось робить коло хати — така працьовита. То підстарший брат тільки глянув та й каже:
— Коли б мені ту дівчину за себе взяти та ще щоб млин і ставочок мені, то я б у млині сидів та й хліб мав би, поки мого й віку.
А дід-батько й каже:
— Добре, синку, так і буде!
Зараз вони пішли в ту хату, посватали дівчину, уже підстарший брат до тієї дівчини в прийми пристає. Відгуляли весілля. Тоді й каже дід-батько:
— Ну, синку, тепер живи щасливо, та гляди, за правду не забувай!
Та й пішли собі вже вдвох: дід-батько та найменший син. Ідуть, коли бачать — хатка вбога стоїть, і дівчина виходить із хати, гарна дуже, як зірочка ясна, а вбога така, що лата на латі. То найменший брат і каже:
— Коли б мені з цією дівчиною одружитися, то робили б ми, і хліб у нас був би, не забували б ми і про вбогих людей: і самі їли, і людей наділяли б.
То дід-батько й каже:
— Добре, синку, так і буде. Гляди ж тільки правди не забувай!
Оженив і цього сина та й пішов собі по світах.
Поміркуй над прочитаним
- 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.
- 2. Що тобі стало відомо про життя героїв?
- 3. Прочитай уривок, у якому описано зовнішність діда. Навіщо наведено цей опис?
- 4. Прочитай, про що мріяв кожен хлопець після одруження. Як мрії натякають на характер кожного юнака та його майбутні вчинки?
- 5. Поясни, що означає настанова названого батька «не розминатися з правдою».
- 6. Вислови припущення, як надалі розгортатимуться події.
А три брати живуть. Старший брат так забагатів, що вже будинки собі помурував, червінці складає та тільки про те й думає, як би йому тих червінців найбільше постягати. А щоб убогому чоловікові допомогти, то того й не нагадуй — дуже скупий був. Підстарший брат теж забагатів. Стали за нього наймити робити, а сам він тільки лежить, їсть, п’є та порядок дає. Найменший так собі живе: коли що дома є, то й з людьми поділиться.
Ото пішов дід-батько по світах. А тоді вертається — подивитися, як то його сини живуть та чи з правдою не розминаються. Приходить до найстаршого старцем убогим. Той ходить по двору. Він кланяється, каже:
— Якби ваша ласка подати мені милостині!
А той каже:
— Ге, не який старий! Схочеш, то заробиш, — я сам недавно на ноги зіп’явся.
А в нього добра, що страх: будинки муровані, стоги, стодоли, товару повні обори, комори добра повні, гроші... А милостині не дав!
Пішов той дід. Відійшов так, може, з версту, став, оглянувся назад на ту господу та на те добро — і все добро запалало.
Пішов він тоді до підстаршого брата. Приходить, а в того і млинок, і ставок, і хазяйство гарне. І сам він у млині сидить. От дід уклонився низенько та й каже:
— Дай, чоловіче добрий, хоч трохи борошна: я вбогий чоловік, не маю чого з’їсти.
— Шкода, — каже, — я ще й собі не намолов. Багато вас тут таких валандається!
Пішов дід. Відійшов трохи, оглянувся — так і охопило той млин полум’ям.
Приходить дід до третього брата. А той живе вбого, хатка невелика, тільки чистенька. Прийшов та такий уже зробився обшарпаний, обідраний.
— Дайте, — каже, — хоч шматочок хліба!
То той чоловік:
— Ідіть, — каже, — дідусю, в хату, там вас нагодують і із собою дадуть.
Приходить він у хату. Жінка як глянула на нього, що він такий обідраний, пожаліла його, пішла в комору, унесла штани, сорочку внесла, дала йому. Надів він. Так як надівав, вона глянула — аж у нього на грудях рана велика, така страшна! Посадили вони його за стіл, нагодували, напоїли. А тоді чоловік і питається:
— Скажіть мені, дідусю, з чого це у вас рана на грудях?
— А це, — каже, — така в мене рана, що від неї мені скоро смерть буде. Тільки мені день і зостався жити.
— Оце лихо! — каже жінка. — І нема на неї ніяких ліків?
— Є, — каже дід, — та тільки ніхто тих ліків не дасть, хоч кожен може.
Тоді чоловік і каже:
— А чому ж не дати? Аби міг! Кажіть які.
— Та такі, — каже дід, — як хазяїн сам візьме та підпалить свою хату, та все його добро згорить, треба взяти того попелу та й затоптати мені рану, то тоді загоїться. Та хіба ж є такий чоловік на світі, щоб те зробив?
Замислився найменший брат. Довго думав, а тоді до жінки:
— А ти як, жінко, думаєш?
— Та так, — каже жінка, — що ми хату вдруге наживемо, а добрий чоловік як умре, то вже йому другого життя не буде.
— Ну, коли так, — каже чоловік, — то винось дітей із хати!
Повиносили вони дітей, самі повиходили. Глянув чоловік на хату — жалко йому свого добра! А чоловіка ще жалкіше! Взяв та й підпалив. Так ураз хата полум’ям і взялася — де й ділася. А замість неї постала інша хата, така гарна та пишна.
А дід стоїть та тільки всміхається.
— Бачу, — каже, — сину, що з вас трьох тільки ти й не розминувся з правдою. Живи ж щасливо!
Тут відразу пізнав чоловік свого названого батька. Кинувся до нього, аж його вже й нема.
Збагачуй своє мовлення
Чепурна — синоніми: чиста, акуратна, охайна.
Валандатися — синоніми: ходити, блукати, вештатися, тинятися, швендяти.
Будь уважним/уважною до слова
Млин — споруда, що розмелює зерно на борошно за допомогою вітряної, водяної або парової енергії.
Пристати в прийми — оженившись, поселятися в домі дружини.
На ноги зіп'ятися — мати необхідну кількість коштів, розбагатіти.
Стіг — велика купа сіна, соломи, що зберігають просто неба.
Стодола — будівля для зберігання снопів.
Товар — велика рогата худоба, наприклад корова, віл, бик.
Обора — частина подвір’я з приміщеннями для худоби.
Комора — будівля для зберігання зерна.
Поміркуй над прочитаним
- 1. У робочому зошиті накресли «павутинку». Напиши героїв казки, з’єднай пари різнокольоровими стрілками. Над стрілками напиши, яку дію виконував кожний персонаж.
- 2. Чому названий батько перетворився на старця, йдучи в гості до синів?
- 3. Чому згоріло майно у старшого й підстаршого братів? Як ти ставишся до їхніх вчинків?
- 4. Як зустріли названого батька в сім’ї молодшого брата?
- 5. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», які характеризуватимуть молодшого брата та його вчинки.
- 6. Чи справедливою була віддяка названого батька трьом братам? Чому?
- 7. Як би ти поставився/поставилася до старця, якби був/була на місці одного з братів?
- 8. Яка головна думка казки? Чого вона тебе навчає?
- 9. Як ти вважаєш, що краще — жити тільки для себе чи допомагати іншим? Чому ти так думаєш?
- 10. Чи доводилося тобі робити вибір: допомогти іншій людині чи відмовити? Стисло розкажи про подію, яка ілюструє твоє твердження.
- 11. Які ознаки казки наявні у творі?
- 12. Опиши одну з ілюстрацій до казки. Якого епізоду вона стосується?
Домашнє завдання
У робочому зошиті накресли таблицю і заповни її прикладами з казки за зразком.
Ти — творча особистість
Намалюй ілюстрацію до казки «Правда і Кривда» або «Названий батько». Презентуй свою роботу на уроці.
Софія Мудрагелівна консультує, як презентувати роботу
1. Назви, чому присвячена твоя презентація (тема презентації).
2. Який епізод із твору ти зобразив/зобразила?
3. Яка головна думка твоєї роботи?
4. Як засобами малювання ти передав/передала характер героя?
5. Удома виголоси підготовлену промову.
6. Представляючи роботу,
- тримайся вільно, не бійся — ти знаєш свою роботу якнайкраще;
- усміхайся;
- стій прямо, обличчям до класу;
- виражай зацікавленість тим, про що розповідаєш;
- стеж за своїм мовленням: воно має бути чітким, стислим, без слів-паразитів.
Завдання від Софії Мудрагелівни
За заголовком передбач, про що йтиме мова в казці. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки зі змістом тексту?
ПАННА ГАННА
Українська народна казка Полтавщини
Жили собі чоловік і жінка. Була в них дочка Ганна — розумна, працьовита. Одного разу жінка тяжко захворіла. Вона позвала до себе Ганну і сказала:
— Я буду помирати. Ніякого приданого для тебе я не маю. У мене є лиш одне зернятко. Коли тобі буде тяжко, посади його і полий. Воно вмить виросте в гарну вербу. Підійди до неї і скажи: «Вербо яра, одчинись, Ганна-панна прийшла!» До тебе прийдуть слуги і виконають будь-яку роботу.
А чоловікові жінка наказала, щоб він не одружувався з удовою, яка жила поряд. Вона сама була зла, сварлива, та ще й мала дочку, яка не вміла нічого робити. Невдовзі жінка померла. Гірко плакала за мамою Ганна. А чоловік із горя пішов сватати вдову, яка жила поряд. Мачуха незлюбила Ганну, примушувала її тяжко працювати. У неділю мачуха з дочкою йдуть до церкви, а Ганну змушують робити в хаті.
Плакала дівчина і раптом згадала про мамин подарунок. Взяла зернятко, посадила його, полила — і виросла гарна верба. Промовила вона завітні слова, відчинилася верба яра, а звідти вийшли слуги. Вони спитали, що треба робити. Ганна сказала, що хотіла піти до церкви, але мачуха не відпустила і загадала робити багато роботи.
— Не сумуй, Ганно-панно, — кажуть, — їдь до церкви і ні про що не хвилюйся. Виконаємо ми твою роботу.
Приготували їй слуги позолочену карету, запрягли білих коней, а кучер відвіз її до церкви. Та Ганна стала такою панною, що ніхто в церкві її не впізнав, навіть мачуха. А там був князенко зі своїми слугами. Дуже сподобалася йому дівчина, та ніхто не міг йому сказати, чия вона.
Перед кінцем служби Ганна непомітно вийшла з церкви і пішла додому. А князенко став думати, як би це з дівчиною познайомитися. Вирішили полити смолою те місце в церкві, де дівчина стояла.
Приїхала вона наступної неділі, стала як годиться. Під кінець служби хотіла тихцем вийти, а ноги приклеїлися. Тоді вона залишила одну туфельку і втекла.
А князенко дав своїм слугам завдання знайти дівчину, якій підійшла б до ноги та туфелька. Спочатку міряли туфельку в багатих родинах, а потім і в бідних. Прийшли князеві слуги і в Ганнину хату. На мачушину дочку туфелька була замала. Тоді слуги поміряли Ганні. Їй якраз прийшлася в пору. Запропонували слуги поїхати до палацу.
— Чекайте, — каже вона, — я переодягнуся.
А. Діденко. Вона як пава. 2017
Пішла вона до верби ярої і вернулася звідти справжньою князівною. Впізнав її князенко і забрав до палацу.
Поміркуй над прочитаним
1. У робочому зошиті накресли «павутинку». Напиши героїв казки, з’єднай пари різнокольоровими стрілками. Над стрілками напиши, яку дію виконував кожний персонаж.
2. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.
3. У казці використано міфологічний мотив перевтілення. Поясни, через яку подію його відображено.
4. Чи справедливе закінчення казки? Чому?
5. Як ти ставишся до панни Ганни? Які почуття вона в тебе викликає? Чому?
6. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», які характеризуватимуть Ганну та її вчинки.
7. Уяви себе на місці панни Ганни. Розкажи, які почуття вона могла переживати, коли:
- а) мачуха знущалася над нею;
- б) наприкінці казки вона зустрілася з князенком.
8. Розглянь картину Анни Діденко. Ілюстрацією до якої частини твору вона може бути? Аргументуй свою відповідь.
9. Які ознаки казки наявні у творі?
10. Чому під заголовком зазначено, що «Панна Ганна» — казка Полтавщини?
Домашнє завдання
1. Накресли в робочому зошиті таблицю за зразком і заповни її. На перетині вертикальних та горизонтальних колонок постав, де потрібно, знак +. Зроби висновки про особливості казок.
2. Перекажи казку «Панна Ганна» спочатку стисло, а потім докладно.
Поради Софії Мудрагелівни, як переказати текст твору стисло
- 1. Прочитай текст кілька разів, щоб ти все розумів/розуміла.
- 2. Дай відповіді на поставлені в підручнику запитання.
- 3. Зауваж у тексті лише на головному, тобто на тих епізодах, без яких твір втрачає зміст.
- 4. Добери до цих епізодів ключові слова і запам’ятай або запиши їх.
- 5. Спираючись на ключові слова, перекажи двома-трьома реченнями зміст твору.
- 6. Не намагайся запам’ятати слова чи словосполучення, ужиті в тексті. Переказуй своїми словами.
Ти — творча особистість
Узагальни відоме тобі про міфи й казки. Заповни таблицю. На перетині горизонтальних та вертикальних колонок постав, де потрібно, знак +. Спираючись на заповнену таблицю, поясни, що спільного між міфом і казкою, а чим вони різняться.
Софія Мудрагелівна цікавиться
1. Повернися до таблички ЗХД у робочому зошиті. Заповни третю колонку. Проаналізуй записи. Чи вдалося тобі знайти відповіді на свої запитання? Якщо ні, пошукай їх у мережі Інтернет або звернися за консультацією до вчительки/вчителя.
2. Дай відповідь на ключове запитання розділу: про які таємниці світу й людини розповідають українські казки?
3. Оціни свої досягнення з вивченої теми. Для цього в робочому зошиті накресли таблицю «Аркуш самооцінювання» за зразком у QR-коді і заповни її (cutt.ly/oOgRfe6). Постав + напроти правильного твердження.
Завдання від Софії Мудрагелівни
Магія казок зачаровує не лише дітей, а й дорослих. А для письменників/письменниць вони стають джерелом натхнення. Прочитай виразно вірш Ліни Костенко «Затишно дітям в пазусі казок...».
Ліна Костенко
ЗАТИШНО ДІТЯМ В ПАЗУСІ КАЗОК...
Затишно дітям в пазусі казок.
Отак би й слухав про царя Салтана
або про те, як весело козак
обманював турецького султана.
Про карих коней з полуменем грив,
про чаклуна, що все на світі може.
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе!
Той у Яги царівну відбере,
той кам’янисте поле переоре.
Кощій Безсмертний непремінно вмре,
і всі безглуздя роздум переборе.
Наталі Волотовська. Малюнки до «Абетки маленького українця». 2015
Лише борись, а щастя не втече.
Не схаменися - пів життя позаду.
І вдень, і ніч, і тисячі ночей...
Спасибі вам за цю Шехерезаду.
Поміркуй над прочитаним
1. Які казки поетеса згадує у своєму творі? У робочий зошит запиши імена згаданих персонажів і поруч зазнач, у яких казках вони діяли. Обміняйся своїми ідеями з однокласниками/ однокласницями. Чи збіглися ваші відповіді?
2. Назви особливість казок, про яку згадує Ліна Костенко в рядках:
І хто б там що кому не говорив,
а згине зло і правда переможе!
Наведи приклади казок, у яких цю думку підтверджено.
3. Процитуй рядки з вірша, у яких поетеса висловлює думку про виховну цінність казок.
4. Ознайомся з консультацією Софії Мудрагелівни. У робочий зошит випиши з вірша метафори. Наприклад: пазуха казок.
Софія Мудрагелівна консультує
Тропи. Метафора як різновид тропа
У художньому творі важливо не тільки те, ПРО ЩО в ньому йдеться, а й ЯК автор/авторка про це каже. А отже, важливо, які художні засоби добирає, щоб донести до читача свою думку. Поезія — це поєднання кількох слів, що непередбачувано поєдналися й утворили новий зміст. Вони виникають на основі переносного значення слова. Їх називають художніми засобами, або тропами. До них належать епітет, порівняння, метафора, уособлення (різновид метафори), які ти вивчатимеш у п’ятому класі. Тропи надають поезії образності.
Розгляньмо уривок із поезії Ліни Костенко:
Красива осінь вишиває клени
Червоним, жовтим, срібним, золотим.
А листя просить: — Виший нас зеленим!
Ми ще побудем, ще не облетим.
Погодься, у звичайному житті ми б так про дощ ніколи не розповідали. Скільки дивного й незвичного в цих рядках! Вони одразу викликають багато запитань: чому дощ вмостився на краєчку душі? як таке може бути? хіба вміє дощ співати й читати вірші? І така незвичність добору слів вражає читача/читачку, викликає в його/її уяві яскраві образи. Саме незвична мова і непередбачуване поєднання слів творить особливий настрій, який і зачаровує читача/читачку.
Знайомитися з тропами розпочнемо з метафори.
Метафора (у перекладі з грецької означає перенесення) — це різновид художнього тропа, у якому назву одного предмета перенесено на інший за ознакою схожості.
Метафорою ти користуєшся на кожному кроці. Часто вона служить для утворення назви предмета. Наприклад, ми кажемо комп’ютерна мишка, бо цей пристрій метушиться, як миша, коли ти рухаєш ним по столу, і розміром та кольором нагадує цю тваринку.
Поясни за аналогією, як утворені метафори носик чайника, ручка дверей, зуби пилки. Як бачиш, такі метафори служать для називання, а отже, для пізнання світу.
У художньому творі автор/авторка, поєднуючи слова в переносному значенні, відтворює своє сприйняття певного явища. Наприклад, спалахи пам’яті (про спогади), крила уяви (про фантазію).
Часто метафору використовують для створення загадки:
Летить орлиця
По синьому небу,
Крила розпластала,
Сонечко застелила. (Хмара)
Домашнє завдання
Вивчи вірш Ліни Костенко «Затишно дітям у пазусі казок...» напам’ять.
Коментарі (0)