Народні загадки
- 19-01-2023, 00:00
- 346
5 Клас , Українська література 5 клас Яценко, Пахаренко 2022
Народні загадки
Ти вже знаєш різні загадки. А ще більше, мабуть, тобі подобається відгадувати ці короткі влучні головоломки, що ввібрали в себе творчу фантазію народу. Тож на часі дізнатися нові відомості про цей жанр фольклору та перевірити свою логіку, винахідливість, дотепність.
* * * * * * *
Вівці день і ніч пасуться, а молока не дають.
Не видно її і не чути її, а коли заговориш про неї, то вона зразу зникає.
Хоч без ніг, а біжу прудко; не сплю ні вдень, ні вночі, хоч ніколи з ліжка не встаю.
Біле, як сніг, дметься, як міх, а у воді гине.
Поміркуй!
• Прочитай загадки. Відгадай їх.
• Поясни, на чому ґрунтуються твої відповіді.
• Загадки якого блоку описують явища природи?
• На яких уроках найчастіше розглядаються загадки на логіку? Чому?
• Які загадки і відгадки тобі незрозумілі? Звернись із проханням до вчителя/вчительки або до однокласників/однокласниць пояснити тобі їх зміст.
• Загадай однокласникам/однокласницям свої улюблені загадки.
• Прочитай матеріали рубрики «Літературознавчий клуб» і розкажи про первісне та сучасне значення загадок.
* * * * * * *
Селянинові потрібно перевести через ріку вовка, козла й капусту. Човен такий малий, що в ньому, крім селянина, може поміститися ще тільки один пасажир. Але якщо залишити вовка з козлом, то вовк його з’їсть, якщо залишити козла з капустою, то буде з’їдена капуста. Як бути селянинові?
Ковалю принесли п’ять ланцюгів, по три кільця в кожному, і доручили з’єднати їх в один ланцюг. Коваль вирішив розкрити чотири кільця й знову їх закувати. Чи не можна виконати ту саму роботу, розкривши менше кілець?
У дванадцятиповерховому будинку є ліфт. На першому поверсі живе всього двоє людей, від поверху до поверху кількість мешканців збільшується вдвоє. На якому поверсі в цьому будинку найчастіше натискають кнопку виклику ліфта?
Ти вже вмієш самостійно складати власні загадки, тобто порівнювати предмет, явище з іншим, схожим за істотною ознакою. Ти знаєш, що вказати на цю ознаку потрібно так, щоб не відразу можна було здогадатися, про що йдеться. Сформулювати загадку слід стисло й чітко. Дотримуючись цих настанов, склади відеозагадки.
Літературознавчий клуб
Загадка — один із найдавніших видів народної творчості. Загадки мали магічне значення, були пов’язані з обрядами й звичаями, слугували засобом виявлення мудрості людини.
Літературознавчий словничок
Загадка (від слова «гадати» — думати, вгадувати) — зашифроване художнє зображення якогось явища шляхом несподіваного зближення його з іншими явищами, часто у віршованій формі.
Багато народних загадок збережено завдячуючи науковцям — збирачам фольклору. Видавати українські народні загадки почали у першій половині XIX ст., зокрема етнограф1 Матвій Номис опублікував фольклорну збірку «Українські приказки, прислів’я і таке інше». Відомими фольклористами були також Іван Франко та Павло Чубинський.
1 Етнограф — учений, який вивчає народну творчість і побут.
Предмет зображення в загадці називається не прямо, а приховано. У загадці хитромудре запитання має здебільшого просту відгадку. Деякі загадки вражають поетичністю, красою художнього слова. Наприклад:
Зоря-зірниця, красна дівиця, по небу гуляла, сльози роняла;
Місяць бачив — не підняв, сонце встало і забрало.
У наші дні загадки вже не мають магічного значення, однак вони не втратили своєї популярності. Нині ці короткі дотепні твори зазвичай використовуються для розвитку мислення, а також і для розваги.
Мовна скарбничка
Подумай над походженням слова загадка. Для цього добери до нього однокореневі слова. Склади з ними словосполучення або речення.
У колі мистецтв
Своєрідними підказками для розгадування загадок є ілюстрації до них.
В. Мельниченко. Ілюстрації до збірки «Реве віл на сто гір»
Поміркуй!
• Розглянь ілюстрації художниці Валентини Мельниченко до збірки українських народних загадок «Реве віл на сто гір».
• Художниця проілюструвала такі загадки:
Хто завжди правду каже?
Їхала пані в срібнім жупані, а на тім жупані латка на латці.
Сидить баба на грядках, вся закутана в хустках.
Під землею птиця кубло звила і яєць нанесла.
• Подумай, який із малюнків ілюструє кожну із загадок. Відгадай загадки.
Читай і досліджуй!
Самостійно або разом із однокласниками/однокласницями продовжуй підготовку творчого проекту «Фольклористичний записник». Доповни його загадками, які ти чув/чула від своїх рідних та близьких. Підготуй цікаву презентацію свого дослідження.
Підсумуй!
• Пригадай визначення поняття «загадка».
• Що спільного між загадками, прислів’ями та приказками?
• Поясни, як виникли загадки.
• Назви ознаки загадок.
• Яку із загадок, прочитаних у підручнику або почутих на уроці, ти загадаєш своїм рідним і близьким?
• Яка інформація про загадки залишилася для тебе нез’ясованою?
• Як ти оцінюєш свої знання про загадки після вивчення навчального матеріалу?
Читацьке дозвілля
Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.
Коментарі (0)