Войти
Закрыть

Павло Тичина (1891-1967) «Хор лісових дзвіночків», «Гаї шумлять...»

5 Клас , Література українська та зарубіжна 5 клас Яценко, Пахаренко 2022 (частина 2)

 

Павло Тичина

Ти вже знаєш із початкової школи або ж самостійно читав/читала поезії Павла Тичини. Які його твори ти пригадуєш? Чим вони відрізняються від віршів інших поетів/поетес? Наразі ти маєш можливість насолодитися ще кількома дивовижними поезіями цього митця. Уяви осяяний сонцем літній ліс, безмежне поле золотавого жита. Подумки домалюй конкретні деталі й опиши цей пейзаж. А ось таким його почув, побачив і змалював у вірші «Хор лісових дзвіночків» поет Павло Тичина.

Хор лісових дзвіночків

Ми дзвіночки,

Лісові дзвіночки,

Славим день.

Ми співаєм,

Дзвоном зустрічаєм:

День!

День.

Любим сонце,

Небосхил і сонце,

Світлу тінь,

Сни розкішні,

Все гаї затишні:

Тінь!

Тінь.

Линьте, хмари,

Ой прилиньте, хмари, —

Ясний день.

Окропіте,

Нас благословіте:

День!

День.

Хай по полю,

Золотому полю,

Ляже тінь.

Хай схитнеться —

Жито усміхнеться:

Тінь!

Тінь.

Лісові дзвіночки

Поміркуй!

• Які почуття, який настрій викликав у тебе вірш П. Тичини «Хор лісових дзвіночків»?

• Яка пора року змальована у творі? Ще раз уважно перечитай поезію і знайди деталь, що тобі підкаже відповідь.

• Про що мріють-співають дзвіночки? До кого вони звертаються? Чи випадково це? Що потрібно квітці, щоб буйно рости і квітнути?

• Випиши з тексту вірша епітети разом із означуваними словами. З якою метою використовує їх автор?

• У вірші не згадано людину Але відчувається її незрима присутність. Яка деталь про це свідчить?

• Чому вірш схожий на пісню? Зверни увагу на незвичну побудову кожної строфи цієї поезії. Перечитай пари слів, що римуються. Назви звуки, що найчастіше повторюються. Яку мелодику створюють ці художні засоби?

• Виразно прочитай вірш із однокласниками/однокласницями. Попрацюйте у групах. Хай перша група читає текст, а друга — повторює третій рядок кожної строфи, а всі разом дзвінко підхоплюйте останні два слова строфи. Так у вас і з’явиться хор класних дзвіночків!

Ти вже знаєш пейзажну лірику Роберта Бернса. Замальовка шотландської природи пройнята любов’ю поета до Батьківщини.

Українську природу змалював у вірші «Гаї шумлять...» П. Тичина. Поділися своїми враженнями від поезії. Зверни увагу, як поет ставиться до природи рідного краю.

Гаї шумлять...

Гаї шумлять —

я слухаю.

Хмарки біжать —

милуюся.

Милуюся-дивуюся,

чого душі моїй

так весело.

Гей, дзвін гуде —

іздалеку.

Думки пряде —

над нивами.

Над нивами-приливами,

купаючи мене,

мов ластівку.

Я йду, іду —

зворушений.

Когось все жду —

співаючи.

Співаючи-кохаючи

під тихий шепіт трав

голублячий.

Щось мріє гай —

над річкою.

Ген неба край —

як золото.

Мов золото-поколото,

горить-тремтить ріка,

як музика.

С. Васильківський. Околиця Кам’яної Балки

Поміркуй!

• Які кольори і звуки природи можна відтворити в уяві, читаючи вірш «Гаї шумлять...»?

• Опиши настрій ліричного героя цієї поезії. Завдяки чому він переживає такі емоції? Процитуй відповідні рядки твору.

• Які види пейзажу поєднано у вірші «Гаї шумлять...»?

• Уяви себе відеохудожником/відеохудожницею, що знімає кліп за цим твором. На яких кадрах, на твою думку, варто зосередити увагу?

• Доведи, що у віршах «Хор лісових дзвіночків» і «Гаї шумлять...» природа постає перед читачами/читачками саме «олюдненою».

• Що споріднює поетичний пейзаж П. Тичини «Гаї шумлять...» і живописний пейзаж С. Васильківського «Околиця Кам’яної Балки»? А які відмінності між ними?

• Порівняй пейзажну лірику П. Тичини та Р. Бернса. Що спільного у змалюванні природи таких далеких одна від одної країн?

Літературознавчий клуб

Павло Тичина (1891-1967) — автор дивовижних віршів про красу природи. Він народився на Чернігівщині, у родині сільського дяка. Походив із давнього козацького роду.

Павло Тичина

Павлусів батько не тільки служив у церкві, а й учив у себе вдома сільську дітвору грамоти. Сидячи на печі, малий Павлусь годинами слухав, як тато розповідав учням/ученицям урок. Так непомітно й читати навчився.

У сім’ї Тичин було аж тринадцятеро дітей. Вечорами збиралися разом. Батько грав на гармонії (акордеоні), а всі дружно, красиво співали.

Малий Павлусь

Павлусь вирізнявся особливим голосом і рідкісним музичним слухом. Тому вчителька порадила батькові віддати хлопця в монастирський хор до Чернігова.

Там Тичина став диригентом хору, грав в оркестрі. Улюбленим його інструментом був кларнет. Юнак навчився майстерно малювати, відвідував театральний гурток.

Під впливом поезії Шевченка і народних пісень, яких він знав безліч, Павло й сам почав писати вірші. Він надзвичайно тонко вловлював, відчував гармонію, красу світу.

П. Тичина з улюбленими музичними інструментами

Найдосконалішим виявом гармонії Тичина вважав музику. Вчував її у шепоті листя, шумі вітру, тремтінні павутинки.

У вірші «Хор лісових дзвіночків» уже сама назва квітів — дзвіночки — спонукає дослухатися до нечутного їх передзвону. І слова, якими закінчується кожна строфа: «день», «тінь», — є вираженням передзвону.

Поміркуй!

• Яку метафору використовує поет для передачі у вірші «Хор лісових дзвіночків» гармонії світла і тіні?

• Знайди у вірші «Гаї шумлять...» порівняння, у якому зоровий образ набуває ознак слухового.

Мовна скарбничка

А чи відоме тобі слово «гармонія»? Що воно означає? Перевір свої припущення.

Гармонія — слово багатозначне. Його використовують, коли говорять про музичний клавішний інструмент. А в широкому розумінні — це поєднання, злагодженість. Наприклад, пори року змінюють одна одну гармонійно — упродовж трьох місяців. Бачення гармонії, милування нею сповнювало П. Тичину захватом, оптимізмом, надавало життєвої сили.

Поміркуй!

• Тичина вважав, що людина буде щасливою, коли навчиться бачити гармонію і красу світу. Знайди підтвердження цієї думки у вірші «Гаї шумлять...». Процитуй відповідні рядки.

• Чи погоджуєшся ти з такою позицією поета? Проілюструй свої висновки прикладами із власного життєвого досвіду.

А ще Тичина володів здатністю бачити кольори звуків і чути звучання кольорів. Захоплювався природою, майстерно втілював у слові її красу й мудрість. Тому значна частина його поезії належить до пейзажної лірики.

Ти вже знаєш, що таке метафора. Пригадай визначення цього поняття. Уособлення — це різновид метафор.

У вірші «Гаї шумлять...» образ «хмарки біжать» — це уособлення. Адже здатність бігати є ознакою істот. А хмара може просто швидко рухатися по небу під дією вітру. Або ж у вірші «Хор лісових дзвіночків» уособленням є спів квітів.

Ще однією ознакою художнього стилю П. Тичини є авторські неологізми — нові слова, створені самим автором. За їх допомогою поет підкреслював новизну, неповторність своїх образів. Наприклад, у вірші «Гаї шумлять...» осяяну сонцем ріку змальовано за допомогою порівняння: «мов золото-поколото». Слово «поколото» — авторський неологізм. Воно не пов’язане зі словом «поколоти». Поет міг його створити, пригадавши слово «покотьоло». Це дерев’яна дитяча іграшка у формі колеса. Ріка тече — теж котить позолочені сонцем хвилі. Слова «золото-поколото» гармонійно співзвучні, у них переплітаються колір і рух.

Літературознавчий словничок

Пейзажна лірика — ліричні твори, у яких змальовано природу одухотвореною, «олюдненою».

Уособлення — надання ознак істот предметам, явищам чи поняттям, ніби «оживлення» їх.

Персоніфікація — особливий різновид уособлення, надання предметам, явищам, поняттям чи тваринам ознак саме людини, ніби «олюднення» їх.

Поміркуй!

• Що тобі відомо про неологізми з уроків української мови?

• Як ти розумієш значення неологізмів, створених П. Тичиною?

• Для чого автор зосереджує увагу на зорових і звукових образах?

У колі мистецтв

Поезія П. Тичини надзвичайно мелодійна. Тому багато композиторів поклали його вірші на музику. Так, Василь Верховинець створив пісню «Ми дзвіночки...», а Георгій Майборода — «Гаї шумлять...».

Зіскануй QR-код і прослухай пісню «Гаї шумлять...».

Поміркуй!

 Який настрій викликала в тебе пісня? Чи гармонійними, на твою думку, у пісні є музика та слова?

Читай і досліджуй!

А чи знаєш ти, що дзвоників (дзвіночків) існує майже 300 видів? Ці чудові квіти бувають лісові, польові, гірські. Підготуй для однокласників/однокласниць презентацію про ці квіти, супроводжуй її виразним читанням вірша П. Тичини.

Підсумуй!

• Що об’єднує вірші «Хор лісових дзвіночків» і «Гаї шумлять...»? Як передано в них гармонію у природі? Як ти гадаєш, що головне у цих творах — змалювання природи чи розкриття почуттів ліричного героя?

• Сформулюй провідні мотиви поезій «Хор лісових дзвіночків» і «Гаї шумлять...». Які художні засоби увиразнюють мотив кожної із них?

• Вивчи напам’ять і виразно прочитай вірш «Хор лісових дзвіночків» або «Гаї шумлять...».

• Проведи з однокласниками/однокласницями естафету «Мікрофон»: «Сьогодні мене найбільше вразив поетичний образ.., тому що...».

• Оціни, наскільки добре ти опанував/опанувала поезію П. Тичини.

Читацьке дозвілля

Цікаво і змістовно організувати своє читацьке дозвілля ти зможеш, скориставшись QR-кодом.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду