Войти
Закрыть

Народні легенди, байки, притчі, бувальщини, перекази, прислів’я, приказки, загадки

5 Клас , Українська література 5 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Народні легенди, байки, притчі, бувальщини, перекази, прислів’я, приказки, загадки

Завдання від Софії Мудрагелівни

У робочому зошиті накресли таблицю ЗХД. Заповни першу й другу колонки. У першій дай відповідь на запитання, що ти знаєш про народні легенди, байки, притчі, бувальщини, перекази, загадки, прислів’я, приказки. У другій напиши, що нового ти хочеш дізнатися про них.

НАРОДНІ ЛЕГЕНДИ

Легенда — фольклорний твір про чудесну подію, що сприймається як достовірна.

Люди створювали легенди, щоб пояснити незрозуміле: як утворилися земля, гори й моря, чому так названо планети, рослини, як приручили свійських тварин тощо. Наші предки вірили в те, що всі події, розказані в легендах, відбувалися насправді.

Кожна легенда розповідає про один або кілька епізодів із минулого. Герої легенд, на відміну від героїв міфів, — смертні, хоч і наділені неймовірною силою й розумом.

ЛЕГЕНДА ПРО СТВОРЕННЯ ЗЕМЛІ

Як уже бог схотів посіять землю, так послав нечистого, щоб землі дістав із моря. Воно тоді не можна було, бо скрізь вода була. І сказав, щоб собі не брав землі, а щоб усю віддав богові, скільки дістане.

А він там скільки дістав, може, усю взяв, то віддав, а у роті собі сховав. А бог як посіяв землю, так у чорта в роті почала рости земля, почала рвать. А він де пирхав, так там болото стало, де пирхне — коняка; чхає і ригає — чоловік, кінь, собака, кіт.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Перекажи докладно зміст легенди про виникнення землі.
  • 2. Прочитай рядки, у яких пояснено, звідки з’явилися люди і звірі. Чи можна цю оповідь вважати правдивою? Чому ти так думаєш? А як її сприймали наші предки — як правдиву чи вигадану?
  • 3. Прочитай пояснення про народні легенди, поясни однокласникові/однокласниці або батькам, як ти їх розумієш.
  • 4. Повтори відомості про міфи (с. 8). У робочому зошиті накресли два кола за зразком. На перетині напиши спільні ознаки міфу й легенди, а в колах — відмінні.

Порада Софії Мудрагелівни

Щоб успішно виконати це завдання, у статтях «Таємниці українських міфів» (с. 8) і «Народні легенди» (с. 34) знайди відповіді на запитання:

• Навіщо люди складали міфи і легенди?

• Які події, на думку народу, зображено — достовірні чи вигадані?

• Скільки подій покладено в основу твору?

• Хто є героями міфу, а хто — легенди? Що про них відомо?

• Як зображено подію — конкретно чи узагальнено?

Домашнє завдання

1. Склади і в робочому зошиті запиши легенду, яка пояснює появу гір. Головним героєм у ній зроби людину, яка має незвичайні здібності.

2. Намалюй комікс-легенду, що пояснює приручення людиною домашньої тварини.

Софія Мудрагелівна консультує

Сучасних авторів захоплюють таємниці світу так само, як і їхніх прадавніх предків. Саме тому в доробку деяких письменників/письменниць читачі зустрічають легенди.

Ось, наприклад, О. Гавроша привабили таємниці Мукачівського замку. У легенді він пропонує пояснення, чому в криниці на Замковій горі не було води. А які твої варіанти? Спробуй передбачити події у творі.

Завдання від Софії Мудрагелівни

Читаючи твір, простеж, чи була для автора зразком народна легенда. Про що це свідчить?

Олександр Гаврош

ЛЕГЕНДА МУКАЧІВСЬКОГО ЗАМКУ

Скорочено

I

Було се за давніх часів, коли Мукачівський замок одиноко здіймався над цілою долиною Латорищ. Княжив у ньому тоді Федір Корятович, нащадок славних подільських та литовських родів. Був замок нездоланний для ворога: мури у нього камінні, вої — безстрашні, а князь — мудрий.

Одну хибу мала мукачівська твердь — води у ній не було. Щодня возили її волами та конями на круту гору. (...)

Журився не раз Федір Корятович, стоячи на високих вежах, що його гордість, його дитя — замок Мукачівський — не витримає тривалої облоги. Бо ж не напасешся води на місяці! А в ті старі часи облога могла не одне літо тривати.

І задумав князь діло, доти не чуване, — викопати на горі колодязь. Акурат посеред замкового подвір’я, аби був надійно схований мурами від ворожого ока. (...) Викопали глибоку криницю, але вода в ній не з’явилася. Князь пообіцяв заплатити гору золота тому, хто дасть криниці воду.

Аж раз заявився перед княжі очі дідок хирлявенький. Сам маленький, чорненький, худенький, як перст, а очиці так і бігають.

— То правду кажуть, світлий князю, що як у колодязі вода з’явиться, то ти гору червленого золота дасиш? — трясе дідок рідкою борідкою.

— А ти сумніваєшся у слові княжому? — нахмурився Корятович.

— Тілько хотів від тебе почути обіцянку, — заусміхався дідок, мнучи в руках запорошену шапку.

— Буде тобі гора золота! Буде! Але як нап’юся води зі свого колодязя! — схрестив руки на грудях князь.

— От і славно! — потер задоволено долоньки дідок.

А тоді попросив обв’язати себе мотузками і опустити в колодязь. Нічого із собою під землю не взяв, лише порожній глек. Довго звідти нічого не було чутно. Та раптом — як гримне, як двигне, як загурчить десь на великій глибині! Аж курява здійнялася над колодязем.

— Що за дідько! — лається князь посеред хмари пилюки.

— Шкода старого! Мабуть, камінням засипало, — перегукуються дужі дружинники, тримаючи через плечі мотузки, якими дідка під землю спускали.

— Агов! — крикнув князь у колодязь. — Старий, ти ще живий?

— Живий, живий, князю! — ледь почулося звідти. — Хай твої люди тягнуть мене нагору!

— Ти диви, — задумався Корятович, — такий дрібний, а такий живучий! Витягли дружинники дідка з колодязя. Той обтріпався з пороху і йде просто до князя.

— Ти за золотом? — примружив мукачівський володар око.

— Авжеж! — не звертає уваги на князеві кпини дідок і простягає глечика. — Пийте, світлий князю, водицю зі своєї криниці!

— Що?! — здивувався Корятович.

Схопив посудину, надпив. Так і є — підземна водиця, крижана, аж зуби німіють. (...)

Другого дня поїхав Федір Корятович зі своїм першим радником та дружинниками на гору Ловачку. Біля великого каменю їх вже дожидається дідок. Сидить, сперши голову на ціпок-закарлюку.

— Дай боже здоров’я, світлий князю! — здіймає потерту шапку стариган.

— Дай боже і тобі! — хмуриться мукачівський володар.

— Чи смакує тобі водиця з криниці? — посміхається дідок.

— Добра вода тече під моїм замком, — мовить князь, але з коня не злізає.

— То де обіцяна гора золота? — примружує око дідок.

— Та ж ось вона! — кидає Корятович монету червленого золота на Ловачку.

— Що?! — обурився дідок — Ти здурив мене!

— Не мудруй, старий! — гукає княжів перший радник, хапаючись за меча харалужного. — Маєш тут і гору, і золото! Князь своє слово дотримав. А якщо тобі щось не до вподоби, то гляди, аби свої кістки цілими додому доніс.

— Е, князю, погане ти діло вчинив! — не вгавав дідок. — Не будеш ти більше сієї водиці пити! Ні ти, ані твої діти! Не гоже зачіпатися з тими, хто сильніший за тебе! (...)

Тільки хотіли схопити дружинники дідка у свої дужі руки, як той мов крізь землю провалився.

— Свята Маріє! — перехрестився перший радник. — Се нечестивий був, князю!

Очманілі дружинники й собі зашепотіли молитву, роззираючись довкола.

— Їдьмо звідси! — скомандував Корятович, і військо притьмом пустилося до замку.

Про те, що се справді був дідько, скоро дізналося все Мукачево. Бо вода як раптово з’явилася на замковій горі, так несподівано й зникла.

— Се заклята гора! — шепотівся народ по корчмах. — Чортяка хотів князя здурити, та не вийшло!

— Еге! Наш Корятович сам дідька вартує!

Як би там не було, все залишилося по-старому: нечистий — без золота, а замкова гора — без колодязя. Точніше, колодязь був, та геть пересохлий. Навчений бідою князь не схотів його далі копати, добре пам’ятаючи погрози пекельника. (...)

III

А вода у заклятому колодязі таки з’явилася. Але лише по смерті князя з княгинею та їхніх діток малолітніх, котрих мор вигубив. Як і присягнув нечистий на горі Ловачці.

Вимер славний княжий рід. Осиротіла земля руська за горами Карпатами.

А лукавий, кажуть, у замковій горі і понині ґаздує...

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.
  • 2. У робочому зошиті накресли «павутинку». Напиши героїв легенди, з’єднай пари різнокольоровими стрілками. Над стрілками напиши, яку дію виконував кожен персонаж.
  • 3. Чому князь Корятович звернувся по допомогу до нечистої сили? Чи одразу він здогадався, із ким має справу? Відповідь підтвердь цитатами з твору.
  • 4. Наведи ДВА докази того, що до Корятовича приходив нечистий.
  • 5. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», які характеризуватимуть князя Корятовича та його вчинки.
  • 6. Спираючись на зміст прочитаного, поясни, як українці ставилися до нечистої сили. Наведи з твору ДВА докази на підтвердження своєї думки.
  • 7. Сформулюй основну думку легенди.
  • 8. Назви, які ознаки народної легенди наявні у творі Олександра Гавроша.

НАРОДНА БАЙКА

Народна байка (від давньоруського слова баяти, тобто розповідати) — це невеликий фольклорний твір повчального змісту, у якому в образах тварин, рослин чи явищ природи зображено певні риси характеру людей.

В основу байки покладено якусь одну, часто комічну ситуацію. Подія у творі буденна, розвивається стрімко, переважно через розмову дійових осіб. Байка викриває негативні риси характеру людини, суспільства, громади. На прикладі зображеної події слухач/слухачка або читач/читачка розуміє, як не можна в житті вчиняти. Завершується твір зазвичай мораллю, тобто повчанням. Отже, байка має виховне значення.

Розповідною частиною байка подібна до казки про тварин, а повчанням — до прислів’я.

Завдання від Софії Мудрагелівни

За назвою передбач, про що йтиме мова у творі. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?

ХТО ТИ Є?

Одного дня старий лев вийшов на узлісся і повів чуйним носом. Завітрило чимось смачненьким: цей запах овечої вовни ні з чим не сплутаєш!

Обережно, скрадливо він заповз у кущі і став розглядати берег ріки. Невдовзі почулося мекання молодих овечок, які наздоганяли дорослих баранів.

От і добре, обід нагодився саме вчасно!

Лев із гідністю повів гривою, примружив очі і приліг у траві. За багато літ свого левиного життя він навчився полювати дуже спокійно, без метушливості.

Стадо повільно наближалося саме до того місця, де причаївся старий лев. Раптом наперед вихопилося якесь незвичне звіреня. Цар звірів не повірив власним очам — це було левеня!

На диво, ніхто зі стада не звертав уваги на його бешкети. Вівці спокійно паслися, а левеня, зробивши кілька легких стрибків, теж узялося щипати траву!

Це так збентежило старого мисливця, що він навіть пропустив першу здобич.

Що тут, у стаді, робить левеня? Воно явно не полює!

Голод змусив лева згадати про свій намір. Він легко й непомітно вполював старого барана, а тоді подався назирці за стадом. Вичекав хвильку, коли левеня відстрибнуло убік, і схопив малого за загривок.

Побачивши лева, вівці кинулися втікати.

— Ме-е! — злякано запищало левеня.

— Тьфу! — сердито сплюнув лев, поклавши в траву напівживого від страху левенятка. — Що це ти ганьбиш левиний рід?

— Ме-е! — ще раз жалібно заскімлило левеня.

— Ти хто? — здивовано запитав цар звірів. — На вигляд — левеня, а мекаєш, як ягня.

— Бо я і є ягня... я виріс у стаді.

— Ти — лев і повинен поводитися, як лев! — грізно крикнув старий. — Ану, ходи зі мною!

Лев повагом пішов до ріки, а мале левеня несміливо пленталося ззаду.

Ставши на березі, лев підштовхнув малого до води. У ній, як у дзеркалі, відбилися дві левині фізіономії.

— Ти схожий на барана? — знову грізно запитав старий лев.

— Я схожий на тебе... — здивовано відповіло левеня.

— Отож... — задоволено сказав лев і стріпнув головою. — Лев може все життя прожити серед баранів і не дізнатися, ким він є насправді! Бо ніколи не приглядається до себе, а вірить лише тому, що йому кажуть барани. Тепер ти бачиш, хто ти є? — лев грізно струснув своєю шевелюрою і рикнув так, що з кущів листя посипалося. — Ну, а тепер ти! І перестань тремтіти, як овечка! Ти ж бачиш, хто ти є!

Левеня струснуло гривою, розглянулося: а раптом хтось із баранів побачить, що він насправді не баранчик?

Але, поглянувши ще раз у воду, левеня підморгнуло веселому левеняті, довкола вух якого вже почала пробиватися грива.

— Р-р-р! — грізно заричало звіреня до свого відображення, а тоді голосніше, голосніше.

— А тепер наздоганяй мене! — крикнув старий лев.

Цього вечора в лісі з’явився юний царевич, який був дуже щасливим від того, що нарешті перестав бути бараном у стаді.

А старий лев дивився на нього і говорив самому собі: «Ти диви! Навіть з лева можна зробити барана, якщо він не пізнає своєї породи...»

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 2. Що збентежило старого лева? Прочитай, як про це сказано в байці.
  • 3. Чи одразу левеня усвідомило своє призначення? Прочитай цей епізод.
  • 4. Поясни значення вислову отара баранів. Кого в байці зображено в образі баранів? Які риси характеру людей вони уособлюють?
  • 5. Про кого в народі кажуть цар звірів? У якому значенні вживають цей вислів?
  • 6. Які риси характеру людей втілено в байці в образі лева?
  • 7. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», яка характеризуватиме левеня та його вчинки.
  • 8. Визнач мораль байки. Знайди підтвердження своїх висновків у творі.
  • 9. Чи траплялося тобі в житті зустрічати людей, схожих на героїв байки? Наведи приклад.
  • 10. Чи задумувався/задумувалася ти над питанням, хто ти є? Розкажи, які сильні сторони характеру ти маєш. Чи завжди ти усвідомлюєш свої можливості? Чи завжди віриш у себе? Чому?
  • 11. На прикладі байки «Хто ти є?» поясни, як ти розумієш, який твір називають байкою.

НАРОДНА ПРИТЧА

Народна притча — це невеликий фольклорний розповідний твір повчального змісту, побудований на прихованому порівнянні.

На відміну від байки, притча за змістом — твір серйозний. В її основу покладено одну конкретну життєву подію без вказівки на місце і час дії. Мета розповіді — донести до слухачів певну настанову, але не приховуючи її, як у байці. Повчання в притчі також більш узагальнене й ширше, ніж у байці. І притча, і байки ведуть свій початок від казок про тварин.

Завдання від Софії Мудрагелівни

За назвою передбач, про що йтиметься у притчі. Прочитай текст. Чи збіглися твої здогадки з його змістом?

СЕРЕДИНА СВІТУ

Ішов раз чоловік дорогою та побачив, як двоє панів повиходили з бричок і про щось сперечалися.

— Про що, паноньки, сперечаєтеся? — питає.

— Не твоє це просте діло питатися, — відказують пани. — Великі учені люди не можуть це діло розгадати.

— Та скажіть, будьте ласкаві, що то за справа!

От пани й кажуть:

— Нема у світі такого вченого чоловіка, аби міг сказати, де є середина світу.

— А якби знайшовся такий чоловік, що міг би це сказати, що б ви йому заплатили? — допитується той.

— Що треба, те й заплатимо, — відказують пани.

— Тоді підпишіть угоду і давайте мені золото вже, аби всі люди бачили, що ніхто нікого не обдурив.

Пани й погодилися. Підписали документ, насипали чоловікові грошей повну шапку. А він узяв палицю і міряє. Відміряв кілька кроків, забив палицю і каже:

— Отут, паночки, середина світу! А хто не вірить, нехай перевірить.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 2. Яка основна думка притчі?
  • 3. Поясни, у чому полягала кмітливість і дотепність бідного чоловіка.
  • 4. Поясни, чому твір «Середина світу» не можна вважати байкою.
  • 5. Спираючись на пояснення про народну притчу, наведи НЕ МЕНШЕ ДВОХ доказів, що «Середина світу» — притча.

ХТО РОЗУМНІШИЙ?

Їхали двоє чоловіків дорогою — один вгору, другий униз. Дорога була вузька, то й коні зупинились один напроти другого.

Стали сваритись чоловіки, хто кому має дорогу дати.

— Я їду вгору — то ти мені маєш уступити! — кричав один.

— Ні, навпаки: ти маєш дати мені дорогу, бо я вниз їду!

Нагодився тут старий дідок. Вони до нього: розсуди, хто кому має дати дорогу.

— Чи вгору, чи вниз, — дорогу має уступити той, хто розумніший, — відказав дід.

Нікому не хотілося визнати себе дурнішим — то обидва подорожні роз’їхалися в різні боки.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 2. Яка основна думка твору? Які життєві цінності втілено у притчі?
  • 3. Опрацюй пояснення про байку та притчу. У робочому зошиті накресли два кола за зразком на с. 35. На перетині напиши спільні ознаки байки і притчі, а в колах — відмінні.

Софія Мудрагелівна консультує

Тема та ідея твору

В основу будь-якого художнього твору покладено життєві враження автора/авторки, які він/вона змінює, доповнює завдяки вигадці й уяві. Ці враження дають письменникові/письменниці поштовх до розмірковування над важливими питаннями. Щоб розкрити їх, автор/авторка змальовує різні життєві ситуації, які відбуваються з героями. Отже, тема — це події, зображені у творі.

Зазвичай формулювання теми твору починаємо зі слова зображення.

Приклади формулювання тем:

  • зображення пошуків небожем справедливості (казка «Правда і Кривда»);
  • зображення сили любові й доброти, яка може врятувати життя людини (казка «Названий батько»).

Із зображених подій випливає ідея, тобто основна думка твору. Формулювання ідеї починаємо зі слів утвердження думки про, возвеличення, засудження. Наприклад, народ спостерігав багато прикладів несправедливості в житті. Тому в казці «Правда і Кривда» ці випадки узагальнені в ідеї — засудження несправедливості та утвердження думки про добросердне ставлення до людей.

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Перекажи своїми словами, як ти розумієш значення термінів тема та ідея твору.
  • 2. Визнач тему й ідею казки «Панна Ганна» та твору О. Гавроша «Легенда Мукачівського замку».

БУВАЛЬЩИНИ

Бувальщина — коротке усне оповідання про випадок із життя, що нібито стався насправді.

У бувальщині розповідається про певний побутовий епізод. Водночас чималу її частину присвячено надзвичайним подіям, мешканцям потойбічного й магічного світу — ворожкам, відьмам, чарівникам та іншим. Не оминають бувальщини й теми пошуку скарбів, де на допомогу героям приходить нечиста сила. Хоча ці твори наповнені вигаданими подіями й персонажами, про них розповідається так переконливо та емоційно, що ні в кого не виникає сумніву в їх правдивості.

ПРО ЧОЛОВІКА, ЯКИЙ МРІЯВ ПОБАЧИТИ МОРЕ

Цей парубок жив у селі й чув від старих людей, що десь зовсім недалеко від їхнього села є море. Але ніхто з його односельців ще до моря не доходив — і хлопець вирішив дійти.

Ось вирушив він у дорогу, пройшов одне село, друге, а там такий ярмарок! Стільки цікавих речей побачив!

А що був він добрим гончарем, то й попросився на роботу до славного майстра гончарних справ. Добре продавалися його кухлі, миски та глечики. Став хлопець добрим господарем, побудував хату.

Та якось уночі приснилося йому море. Наступного дня поклав він у торбину хліб-сіль і вирушив у мандри.

За якийсь час привела його дорога до великого міста. Походив він містом, пороздивлявся — і впала йому в око гарна дівчина. Парубок дівчині теж сподобався. Посватався він, а незабаром і весілля справили.

Зажили вони щасливо сім’єю. Виростили двох синів.

Та якось, уже на схилі літ, знов уві сні примарилося старому море: наче воно дуже-дуже близько, чекає на нього...

Не стало вже сил у діда на далекі мандри. І попросив він синів вивести його на найвищу гору, яка височіла за містом: щоб хоч оглянути світ довкола, якщо вже до моря не дійти...

Допомогли сини батькові піднятися на вершину гори.

Як же він здивувався, побачивши, що біля підніжжя гори по той бік плюскочуться морські хвилі...

А ще він побачив, що і з його села, і з того другого, в якому гончарював, і з міста, де прожив зі своєю сім’єю довгі літа, йшли різні дороги — і всі вони вели до моря...

Поміркуй над прочитаним

  • 1. Дай відповіді на запитання за Правилом читання № 1.
  • 2. До якої тематичної групи належить притча «Про чоловіка, який мріяв побачити море»? Обґрунтуй свою відповідь.
  • 3. Яка тема та ідея твору?
  • 4. Яку настанову своїм дітям міг дати чоловік перед смертю? Склади можливий фінал твору і запиши його в робочий зошит.
  • 5. Чи можна сказати, що твір «Про чоловіка, який мріяв побачити море» — це казка? Обґрунтуй свою відповідь.
  • 6. Який із прочитаних творів усної народної творчості тебе вразив найбільше? Чим саме?

Домашнє завдання

Склади й запиши бувальщину про загадкове явище, що тебе здивувало або налякало. Оформи роботу ілюстраціями. Презентуй її своїм однокласникам/однокласницям.

НАРОДНІ ПЕРЕКАЗИ

Наші предки цікавилися минулим, знали імена народних героїв, переповідали один одному про їхні подвиги. У часи, коли люди не вміли читати й писати, усі знання про історичні події зберігали в народних переказах.

Переказ — це твір усної народної творчості, у якому досить правдиво розповідається про історичні події та народних героїв.

Чим далі в глиб віків, тим менше збереглося таких творів. До нас дійшла невелика кількість переказів доби Русі-України, найбільше — періоду XVI-XVII ст., де описано подвиги запорожців. Є ще перекази пізнішого часу, у яких розповідається про кріпаччину, народних бунтарів Устима Кармелюка, Семена Палія, Олексу Довбуша та інших. Перекази зберігають історичну пам’ять народу, виховують мужність, навчають любити й захищати свою землю.

Завдання від Софії Мудрагелівни

Чи здогадуєшся ти, про що йтиметься у творі? За назвою передбач імовірні події. Прочитай текст і перевір точність своїх здогадок.

ЧАРІВНЕ ДЗЕРКАЛО

Запорожці богатирі були — земля не держала!

У нього, у того запорожця, сім пудів голова! А вуса в нього такі, що як візьме, було, він їх у руки та як розправить одного туди, а другого сюди, то і в двері не влізе, хоч би ті двері були такі, що через них і тройка коней з возом проскочила б.

Олег Шупляк. Характерник. 2012

Запорожці дванадцятьма мовами вміли говорити, із води могли сухими виходити. Коли треба, вміли на людей і сон насилати, й туман напускати, уміли й у річки переливатися. Вони мали в себе такі дзеркала, що, дивлячись у них, за тисячу верст бачили, що воно у світі робиться. Оце як іти куди в похід, то той, хто там у них був за старшого, — чи ватажок який, чи сам кошовий, — візьме в руки дзеркало, подивиться в нього та й каже:

— Туди не йдім, бо там ляхи йдуть; і туди не йдім, бо там турки або татари заходять. А сюди йдім, бо тут аж нічогісінько немає...

Збагачуй своє мовлення

Слово «дзеркало» має кілька синонімів — люстро, люстерко. А в давні часи на нього ще казали свічадо, верцадло.

Будь уважним/уважною до слова

Кошовий — ватажок, отаман козаків у Запорозькій Січі.

Поміркуй над прочитаним

1. Дай відповіді на запитання за Правилом для читання № 1. Підтвердь свої думки рядками з тексту.

2. Прочитай портрет запорожця. Чому деталі портрету перебільшені?

3. Що означає сполука слів «виходити сухими з води»? Наведи приклади з тексту та з власного життя, до яких можна застосувати цей вислів.

4. Які здібності козаків були реальними, а які надприродними? За цитуй уривки на підтвердження своїх слів.

5. Ознайомся з історичним фактом.

У 1645 р., під час Тридцятилітньої війни, Франція попросила в гетьмана Богдана Хмельницького допомоги в боротьбі з іспанцями. До цього французи майже десять років не могли завоювати місто Дюнкерк, захоплене ворогами. Тоді проти п’ятитисячного іспанського гарнізону виступили 1800 піших і 800 кінних козаків — і за одну добу захопили фортецю. Військо очолювали Богдан Хмельницький та кошовий отаман Іван Сірко, який не програв жодного бою. За штурм Дюнкерка їх нагороджено французькими орденами.

Спираючись на цей історичний факт та народний переказ, доведи, що козаки були вправними, сміливими воїнами й високоосвіченими людьми.

6. У робочому зошиті намалюй «хмарку слів», яка характеризуватиме козаків. Використай слова з тексту «Чарівне дзеркало».

7. Розкажи, що тебе вразило в розповіді про козаків. Хто в наш час продовжує козацькі традиції? Як саме?

8. Визнач тему та ідею переказу.

9. Що у творі ілюструє заголовок — тему чи ідею? Свою відповідь обґрунтуй.

Домашнє завдання

Склади і запиши в робочий зошит переказ про один випадок із життя твого класу чи школи.

Ти — творча особистість

Проілюструй народний переказ «Чарівне дзеркало». Створи фотоколаж1, ілюстрацію чи комікс і презентуй свою роботу на уроці.

1 Колаж — створення ілюстрації за допомогою різних предметів: світлин, фрагментів газет, афіш, шпалер тощо.

Твої літературні проєкти

Повтори відомості про народну бувальщину та народний переказ. Намалюй схему (таблицю, кола тощо), у якій узагальни їхні спільні та відмінні ознаки.

ЗАГАДКИ

Пригадай із початкових класів, який твір усної народної творчості називають загадкою. Наведи приклади загадок. Поясни, як вони утворилися.

Слово загадка утворено від слова «гадати», що в давні часи означало думати, угадувати, загадувати.

Загадки люди почали складати ще в сиву давнину. Тоді вони були не веселою розвагою, а серйозним випробуванням для юнаків. За допомогою цих маленьких творів старші чоловіки перевіряли розум хлопців. Вважалося, що підліток не готовий до дорослого життя, якщо не може відгадати загадки. Цей обряд посвяти юнаків відображено і в казках, коли казкового персонажа випробовують різними інтелектуальними завданнями.

Пізніше в розгадування розумних задач розважалися парубки та дівчата. Минуло чимало часу, перш ніш загадка перетворилася на дитячу гру. Але вона так само, як і в давнину, перевіряє розум, знання, кмітливість.

Підказка Софії Мудрагелівни

У загадці не потрібно сприймати слова буквально. У ній самого предмета не називають, а його ознаки переносять на інший предмет за подібністю. Наприклад, у загадках зазвичай молодий місяць називають серпом, сніг — скатеркою, огірок — хатою, повною людей.

Отже, загадка — це хитромудре запитання, у якому істота, предмет або явище порівнюють з іншою істотою, предметом або явищем за схожими ознаками. В основу загадки покладено метафору, тобто приховане порівняння, побудоване на подібності.

Зауваж: у метафорі слів як, ніби, немов немає, але їх мають на увазі.

ПОРІВНЯЙ

Порада Софії Мудрагелівни

Предмет, який «сховали» в загадці, шукай під натяком, описом характерних ознак іншого предмета. Наприклад, є така загадка: Коло вуха — завірюха, а у вусі — ярмарок. Щоб її розгадати, треба хоч раз притулити вухо до бджолиного вулика й послухати тихе гудіння в ньому. Воно може нагадувати звуки хурделиці або гамір на ярмарку. Так через опис явища можна здогадатися про прихований предмет. Часто в загадці предмет порівнюють з істотою за схожими діями: Руками махнув — дерево зігнув (Вітер). У деяких загадках істоту, предмет або явище вказано через заперечення або протиставлення: Без рук, без ніг, а по полю гасає (Вітер); Неживе, а за людиною ходить (Тінь); Не художник, а малює (Мороз).

Загадки бувають розповідними реченнями: Під землею птиця кубло звела і яєць нанесла (Картопля); Сімсот соколят на одній подушці сплять (Соняшник). Часто загадку оформлено питальним реченням: Що іде, не рухаючись із місця? (Час); Що росте догори коренем? (Бурулька).

Загадки мають кілька видів: про людей, їхнє життя, про природу та її явища, про рослини, тварин тощо.

Завдання від Софії Мудрагелівни

  • 1. Назви, яка тема об’єднує загадки кожної групи.

***

Чорна корова всіх поборола. Білий віл всіх підвів.

Шумить, гуде і все горою йде.

Тисяча овець, а між ними один баранець.

***

Сам маленький, а шуба дерев’яна.

Без очей, без рук, а лізе на дрюк.

Маленьке, кругленьке, зачепи — плакати будеш.

***

Плавала, купалася, сухесенька осталася.

Влітку сірий, взимку білий.

Два рази родиться, один раз вмирає.

***

Зранку ходить на чотирьох, вдень — на двох, увечері — на трьох.

У хлівці два ряди баранців, і всі біленькі.

Було собі два брати й обидва Кіндрати, через доріжку живуть, а один одного не бачать.

***

Не їсть, не п’є, а стоїть та б’є.

Зуби є, а рота немає.

По дроту ходить, пітьму розгонить.

  • 2. Поясни, як утворено загадки.

Не кравець, а все життя з голками ходить.

По синьому морі золотий човник пливе.

Хто на собі свій будинок носить?

Іде в горщик чорне, а з горщика — червоне.

  • 3. Відгадай загадки, за бажанням намалюй відгадки.

Кругле озеречко ніколи не замерзає.

По землі скаче, а в воді пливе.

Під одним дахом чотири братики.

Мовчить, а сто дурнів навчить.

По землі бігає, під лавою спати лягає.

Без рук, без ніг, без голови, а весь світ оббігала.

Без рук, без ніг, а всіх кладе на постіль.

Ходить пані в золотім жупані, куди гляне — трава в’яне.

Книжки читаю, а грамоти не знаю.

Один усю роботу робить, другий господаря молоком поїть, третій хату стереже.

У зеленій оболонці, а всередині — як сонце.

Складеш — клин, розкладеш — гриб.

І печуть мене, і варять мене, і їдять, і хвалять, бо я добра.

Білі зуби маю, та усі ховаю, довгі коси маю, та не заплітаю.

Солоне, а не сіль, біжить, а не річка, блищить, а не золото, коли б угадати та менш його знати.

  • 4. Назви, із чим ти можеш порівняти такі предмети та явища, як поїзд, сонце, дорога, зубна щітка, книжка. Склади з ними загадки.

Домашнє завдання

  • 1. Поясни, що таке загадка. Навіщо люди складали загадки?
  • 2. Як утворюють загадки? Наведи приклад.
  • 3. Наведи два приклади метафори в загадках.
  • 4. Запропонуй відгадати кілька загадок членам родини та друзям/подругам.

ПРИСЛІВ’Я ТА ПРИКАЗКИ

Баєчка від Софії Мудрагелівни

Отож почнімо пояснення про прислів’я з однієї невеличкої оповідки.

Жив-був на світі в давні часи молодий недосвідчений кравець. Прийшов до нього замовник і попросив пошити нову сорочку. Кравчику хотілося якомога швидше виконати роботу, тому він, не довго думаючи, розкроїв полотно, хутенько зшив його частинки — і сорочка готова! Прийшов до нього чоловік, поміряв — не може сорочки вдягнути! Вона на нього мала! Осудливо подивився він на кравчика-недотепу та й порадив йому: «Сім разів відміряй, а потім уже ріж». З часом забувся той перший випадок про кравчика. Але люди, коли хотіли попередити когось бути уважнішим, не поспішати, часто давали мудру пораду: Сім разів відміряй, один — відріж. Отак народилося прислів’я.

Юрій. Журавель. Малюнок до Дня батька. 2015

Усі прислів’я, як у краплинці води, узагальнюють життєвий досвід наших предків. Вони віддзеркалюють спостереження народу про поведінку людей, їхній характер, явища природи, господарську діяльність тощо. Прислів’я є таким собі прадавнім усним зведенням правил, за якими потрібно жити. Вони радять і застерігають, схвалюють або засуджують чиюсь поведінку. Ці влучні вирази возвеличують сміливих, розумних і працьовитих, висловлюють зневагу до ледарів, боягузів, хвальків.

Прислів’я є влучними й точними виразами, тому що їх зміст удосконалювався протягом сотень літ. Вони поетичні, мають глибокий зміст, однак дуже прості за формою.

Чому ці вирази легко запам’ятати? Перш за все тому, що вони короткі: Діло майстра величає;

Вік живи — вік учись; З неба хліб не падає; Більше діла — менше слів. Часто слова в них мають співзвучне закінчення: Хто мови своєї цурається, хай сам себе стидається; Без охоти нема роботи.

Прислів’я — короткий стійкий народний вислів із повчальним змістом, що виражає закінчену думку. Наприклад: Брехнею світ пройдеш, а назад не вернешся; Вмієш казати, вмій і мовчати; Як батька покинеш, то й сам загинеш; Не копай іншому ями, бо сам упадеш; Людей питай, а свій розум май; Краденим добром не забагатієш.

Зміст частини прислів’їв ти розумієш із прямого значення слів: Навчай інших — і сам навчишся; Будь господарем своєму слову. В інших прислів’ях значення виразу є переносним. Наприклад, у прислів’ї Трудова копійка годує довіку йдеться не про копійку, а про те, що людині треба працювати, щоб жити в достатку.

Отже, особливості народних прислів’їв такі:

  • узагальнення народного досвіду;
  • повчальність;
  • малий обсяг;
  • стислість і влучність висловленої думки;
  • поетичність;
  • використання слів у прямому й переносному значеннях.

Приказка — влучний вислів, близький до прислів’я, але без повчального змісту. Наприклад: Сорока на хвості принесла (стало відомо про щось); Часом з квасом, а порою з водою (про бідне життя); Всякому овочеві свій час (треба робити все вчасно).

Завдання від Софії Мудрагелівни

  • 1. Назви тему, якій присвячені прислів’я та приказки кожної групи.

***

Де праця, там і пісня.

Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне.

Найдорожча пісня, з якою мати мене колисала.

Хто співає, той журбу проганяє.

***

Добре ім’я краще багатства.

Добре роби — добре й буде.

Добро треба шукати, а зло саме прийде.

Світ не без добрих людей.

***

Сухий березень, теплий квітень, мокрий май — буде хліба урожай.

Як у травні дощ надворі, то восени хліб у коморі.

Весна днем красна, а на хліб тісна.

Ластівка день починає, а соловей його кінчає.

  • 2. Згрупуй прислів’я за темами «Дружба», «Праця», «Сила слова».

Не взявшись за сокиру, хати не зробиш.

У лиху годину пізнаєш вірну людину.

Від меча рана загоїться, а від лихого слова — ніколи.

Де працюють, там густо, а де гайнують, там пусто.

Від теплого слова і лід розмерзається.

Лежачого хліба ніде нема.

Вірний приятель — то найбільший скарб.

Треба нахилиться, щоб з криниці води напиться.

Для приятеля нового не пускайся старого.

Добрим словом мур проб’єш, а лихим і в двері не ввійдеш.

  • 3. Знайди прислів’я, яке в групі зайве.

Всякій матері свої діти милі.

Дитина хоч кривенька, та батькові-матері миленька.

Своя хата не ворог — коли прийдеш, то прийме.

І сова хвалить свої діти.

***

Береженого Бог береже, а козака — шабля.

Нащо й клад, коли в сім’ї лад.

Бог не без милості, козак не без долі.

Де козак, там і слава.

***

Будеш з книгою дружити — буде легше в світі жити.

Розум — скарб людини.

В домі без книги, як без вікон, темно.

З книгою жити — з добром дружити.

  • 4. Поєднай частини речень лівої і правої колонок так, щоб утворилося прислів’я.

  • 5. Поясни пряме та переносне значення прислів’їв та приказок.

Кожна птичка своїм носиком живе.

Не на користь книжку читать, коли вершки лише хапать.

Пар кісток не ломить.

Суха ложка рота дере.

  • 6. Із поданих слів утвори прислів’я.

слову своєму господарем Будь.

дитини матері заболить пальчик У а у серце.

ранком Що не то вечором зробиш не здогониш.

людину пізнати Птицю по а по мові пір’ю.

  • 7. Із збірника прислів’їв випиши кілька, у яких згадано «магічні» числа три і сім.

Домашнє завдання

  • 1. Склади і запиши в робочий зошит казку, яка розкриватиме значення прислів’я (на вибір).

Під лежачий камінь вода не тече.

Не все те золото, що блищить.

Куй залізо, поки гаряче.

  • 2. Поясни, що означають прислів’я та за яких життєвих обставин їх доречно вживати (за бажанням).

Дивиться рідко, та густо бачить.

Мудра голова не дбає на лихі слова.

  • 3. Із поданих слів утвори прислів’я та запиши їх у робочий зошит (за бажанням).

на, старість, Що, молодості, в, навчишся, знайдеш, то, як.

як, Шануй, родителя, учителя.

багато, Хто, багато, робив, той, знає, і.

Твої літературні проєкти

Організуй та проведи в класі конкурс знавців прислів’їв і загадок. Залучи з однокласниками/однокласницями до журі членів родин, які визначать переможців.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду