Богдан Лепкий (1872—1941)
- 10-01-2023, 01:07
- 240
7 Клас , Українська література 7 клас Авраменко 2020
Богдан Лепкий
(1872—1941)
Український письменник, педагог, перекладач, літературознавець, художник.
Найвідоміші твори: оповідання «Цвіт щастя»; казки «Під тихий вечір», «Мишка»; пісня «Журавлі ("Чуєш, брате мій...”)».
Богдан Лепкий народився 9 листопада 1872 р. на Тернопільщині в родині священника. Майбутній письменник почав здобувати освіту вдома: за одну зиму навчився рахувати, читати й писати; від батька дізнався про пригоди Робінзона Крузо; нянька співала йому народних пісень; від діда Богдан довідався про славну минувшину України. З основами шкільної науки його ознайомив домашній учитель. Певно, таке оточення не могло не виховувати в маленького хлопчика потягу до знань і невгамовної допитливості. Тому шестилітнього Богдана відразу зараховують до другого класу школи з польською мовою навчання.
Згодом Б. Лепкий вступив до Бережанської гімназії. Художні твори почав писати дуже рано: у 2 класі гімназії з'явилася його поема про русалок. Проте, сховавши її під стріху, він потім так і не знайшов свій перший твір. Після закінчення гімназії юнак вступив до Віденської академії мистецтв, проте навчання в ній перервав, а згодом перейшов до Львівського університету, де під час навчання ввійшов у коло передової студентської молоді. Канікули проводив удома, у колі своєї родини, частим гостем якої був А. Чайковський, автор повісті «За сестрою».
Закінчивши Львівський університет, Б. Лепкий повернувся до Бережанської гімназії як учитель української та німецької мови й літератури. Завдяки блискучим лекціям здобув повагу як серед своїх колишніх учителів, так і поміж гімназистів. Потім його запросили читати лекції до Ягеллонського університету (Краків, Польща). Восени 1899 р. він переїхав сюди разом зі своєю дружиною. Відтоді майже все його творче життя було пов'язане з цим містом.
Б. Лепкий помер 21 липня 1941 р.
До речі...
Ягеллонський університет — один з найдавніших у Європі. З XVI ст. тут навчалися та викладали й українці. Одним з найвідоміших його викладачів був український учений, доктор медицини та філософії Юрій Дрогобич, про якого детальніше ви дізнаєтеся на уроках історії України.
1972 р. на Раковецькому цвинтарі м. Кракова на могилі Б. Лепкого встановлено барельєф, а одну з вулиць міста названо ім'ям письменника.
МИШКА
Казка для дітей: для малих і великих
Була собі мишка. Така, як і другі: сіренька, маленька, кінчасті вушка, довгий, гладкий хвостик.
У самім кутку хати, де нога від ліжка щільно притикає до стіни, мала свою нору. Мешкання не розкішне, але безпечне.
Ніхто з людей не заглядав туди.
О, люди — це дуже цікаві створіння!
Мишка боялася людей.
Коли на хаті не видно було ані одного чобота, ні одної ноги, висувала головку, зиркала направо й наліво і скоренько, скоренько, як шнурочок, пересувалася попід стіну у двері.
Шу-усть! — і вже на подвір'ї.
Там не боялася нікого. Ні пишно вбраного когута1, що ходив, мов жандарм, ні круторогого вола, що лежав біля стайні, мов гора, і румигав, ні господині, що на ціле село тарахкотіла терлицею2, а язиком ще голосніше, ніж терлицею, — нікого!
1 Когут (діал.) — півень.
2 Терлиця — знаряддя для тіпання, тертя льону, конопель тощо.
Бігла на поле.
Там стрічалася зі своїми сестрами з міста.
Ці були дуже бідні: худі, голодні, миршаві3. Ледве хвостики волокли за собою. Розказували, що тепер у них у городі страх погані часи. Люди не мають що їсти, а про миші, то вже й не згадуй. Їм просто пропадай! Ніде ні крушинки хліба, ні одної крупинки, нічого. Господиня, як крає хліб, то над тарілкою, а крає так тонко, що руку крізь краянку видно. Як пряче зі стола, то кришки на долоню згортає і дитині до рота несе, щоб з голоду не вмерло... кажуть, війна. Люди людей мордують, не мають часу працювати на хліб...
3 Миршавий — такий, який має непривабливу зовнішність, нездоровий, жалюгідний вигляд; слабосильний, хворобливий.
А наша мишка на те до них:
— У моїх господарів не те. Єсть чим поживитися. Коли я і вибігаю в поле, то це не з голоду, а так із привички, щоб подивитися на світ, бо в норі скучно. Усе з тими дітьми та й з тими дітьми. Такі вам неслухняні, пищать, а на мені шкура терпне, щоб господар не вчув. О, мій господар дуже страшний. Його всі бояться. Колись ту двох кабанів забив. Такі здорові кабани, а він їх порізав. Сало повісив у димарі, коптить. А м'ясо їдять. Добре їдять. Уночі приходять якісь чужі люди, і він їм продає. За гарні гроші. Гроші ховає в ящик під ліжком, недалеко від моєї нори. Іноді, як ціле село спить, перед хату заїжджає візок. Злазить двоє людей і з хати виносять м'ясо, масло, яйця, крупу й сало. Таке чутке сало, що аж в носі вертить...
— Не говори, сестричко! — перебивають городські мишки. — Не говори, бо нам млісно стає. Ми вже й забули, як сало виглядає.
Мишці жаль голодних городянок, вона важко зітхає і говорить дальше:
— А коли вже добре навантажить візок, то господар випроваджає його польовою доріжкою під ліс, а сам вертає в хату. Тиче жінці гроші під ніс і каже: «Що, гарно пахнуть? Ха-ха-ха! От бачиш, і війна на щось придасться. Перше ми за рік не заробили стільки, що тепер за місяць. Розбагатіємо». І ховає гроші в ящик під ліжко. У цьому ящику стояли колись гранати, а тепер гроші. Ще трохи, і ящик цей тяжко буде замкнути, так їх багато.
— А господиня? — питають цікаві мишки.
— Господиня ходить тепер, як паня. Які в неї сорочки, які кружева — пфу! Пахучим милом вимивається.
Городські миші вірити не хочуть:
— Пахучим милом вимивається, а наша вмивається слізьми...
Наговорившися доволі, мишка вертає домів.
Перетиснеться крізь двері, як тінь, майже попід стіну і — шу-усть! — до нори. Тільки хвостик іноді визирає. Але й хвостика ніхто не бачить, бо де там тепер людям заглядати під ліжко.
Їм не до того.
Раз якось вертає наша мишка й чує — у хаті чужим духом пахне. Знялася на задні лапки — заглядає. Перше побачила великі черевики на деревляних підошвах, а там обшарпана спідниця, а вище полатана сорочка, а ще вище обличчя, худе, худе, лише шкура та кості, лише ці червоні, заплакані очі. «Це одна з тих, з міста, — погадала собі мишка. — Вони приходять без нічого й відходять з нічим. Побачимо».
А жінка говорила, мовби за труною ішла:
— Змилосердіться, господине, дивіться! Ніг собі в цих проклятих колодках не чую. У мене хора дитина, як мені без молока вертати? Най би хоч перед смертю напилося. Совісті нема на тую муку дивитися. Я ж — мати. Я Вам цього, спасителько моя, вовіки не забуду. Я Вам гроші в суботу принесу, так мені Боже, дай спокійно сконати, що принесу...
А господиня:
— Мої корови стільки молока дають, що кіт наплакав. От, дою, щоб не запустити. Прийдіть, як отеляться. Тепер ми самі не маємо що пити. Спитайте в наших сусідів. Може, продадуть; вони на гроші ласі й рідного батька продали б, а в нас нема що продавати, хоч і хотіли б.
Як мишка тую розмову почула, то так їй соромно зробилося, не за себе, а за господиню, що чимскорше побігла до нори.
«Добре, що діти сплять, а то б ще навчилися брехати, як люди. І як цим людям язик на таку брехню повертається? Погані люди. Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають. Хіба ж папір важніший від життя? Але я їм!»
І в маленькій мишачій голові зродилася велика ідея. Знищити, поторощити цей папір, що його кривдою людською чути, поганий папір.
Вона припала до деревляного ящика, і гризла, і гризла, і гризла. Зразу ящик, а там і гроші. Працювала цілу ніч. У днину відпочивала, а на ніч дальше до роботи. Так кілька діб, аж не було що гризти.
Одної днини каже господар до своєї жінки:
— Я чоловік праці. У мене ніхто не сміє дармувати. Гроші також. Їх треба пустити в рух. Купимо за них кілька свинок, двоє-троє телят, підгодуємо, продамо й купимо нових, і знову продамо, поки не будемо мати стільки грошей, що в банку. Бог знає, коли буде друга війна.
Кахикаючи й постогнуючи, бо був товстий, як годований кабан, поліз під ліжко. Добув ящик, відчинив і... очі йому пішли в стовп, брови підлізли вгору, волосся дубом стало.
— Погризли, погризли, погризли!
— Що? Де? Коли? — питалася жінка.
— О, дивися! О!
І вона теж устромила ніс у ящик:
— А-а-а!
— Це ти тому винна, це ти!
— У всьому я винна, у всьому я... — плакала жінка.
А господар кричав:
— Я не раз говорив, що треба нам кота, великого, здорового кота, а ти ложки молока жалувала для його: ти! ти! ти!
І кинувся на неї з кулаками.
Але мишка не чекала, що дальше буде; моргнула на дітей — і вони шнурочком вибігли крізь відчинені двері на поле.
Краще там, ніж у такій хаті.
1. У ящику, де господарі ховали гроші, раніше лежало (лежали)
- А гранати
- Б рушниця
- В дитячі іграшки
- Г теслярське приладдя
2. Слова Одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають належать
- А городським мишам
- Б сільській мишці
- В жінці-жебрачці
- Г господині
3. Щоб пустити в рух гроші, господар збирався
- А покласти їх у банк
- Б купити курей і двоє-троє телят
- В купити качок і кілька свинок, підгодувати, продати та знову купити
- Г купити кілька свинок і двоє-троє телят, підгодувати, продати та знову купити
4. Чи справедливим є кінець казки? Обґрунтуйте відповідь.
5. Хто викликає більше симпатій у казці: люди чи тварини? Як ви вважаєте, чому автор наділив найбільшою мудрістю саме маленьку сіру істоту?
6. Знайдіть і прочитайте в тексті казки рядки, у яких зображено турботу мишки про добре виховання своїх дітей, на відміну від господарів.
7. Пригадайте, як називають казку з яскраво вираженою мораллю. Яку назву має такого самого жанру казка Е. Андієвської, яку ви читали в 6 класі?
8. Як називають такі вислови: умиватися слізьми, ніг не чути, кіт наплакав, рідного батька продати? Поясніть їхнє лексичне значення, замінивши словами-синонімами. Яку роль ці сполуки слів відіграють у тексті?
9. Чи засуджуєте ви прагнення людини до матеріального збагачення? Якщо ні, то чому ви не схвалюєте поведінки господаря й господині?
10. Чого навчає казка Б. Лепкого «Мишка»?
11. Випишіть із тексту казки порівняльні звороти й поясніть, як вони характеризують явища, риси людей чи тварин, предмети.
12. Пригадайте прислів'я та приказки, які відображають мораль казки Б. Лепкого «Мишка».
- 1. Підготуйтеся до виразного читання казки «Мишка» за ролями.
- 2. Намалюйте той фрагмент казки, який вам найбільше сподобався, і візьміть участь у конкурсі на найкращу ілюстрацію до художнього твору.
Коментарі (0)