Олександр Довженко (1894—1956)
- 31-12-2022, 15:57
- 250
8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)
Олександр Довженко
(1894—1956)
Олександр Петрович Довженко — письменник і кінорежисер, народився 10 вересня 1894 року в селі Сосниця на Чернігівщині в багатодітній селянській родині. Із щирим захопленням Олександр Петрович розповідав про свого батька: «Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив... Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий... Жарт любив, точене, влучне слово...»
Духовно красивою була й мати Сашка. «Нічого в світі так я не люблю, — часто говорила вона, — як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка рослиночка, ото мені радість».
Батько й мати, дід, селяни — трудівники з рідного села — це перші вихователі Олександра Довженка. Вони навчили його любити й шанувати людей та їхню працю, бачити й розуміти прекрасне і в людях, і в природі.
Батько прагнув будь-що дати синові освіту. Олександр Довженко спочатку навчався у Сосниці в початковій школі, а потім — у так званій вищій початковій школі. 1914 року закінчив Глухівський учительський інститут. Навчаючись в інституті, Олександр багато читав. Тут він уперше ознайомився з українськими книжками, з журналом «Літературно-науковий вісник», із газетою «Нова рада». Їх було заборонено, заборонено було навіть розмовляти українською мовою. По закінченні навчання майбутній письменник учителював у школах. Він викладав фізику, географію, історію, природознавство.
1926 року Олександр Довженко приїхав до Одеси. Його покликав кінематограф. Довженко почав працювати на Одеській кінофабриці. Він зрозумів, що подальший розвиток української культури неможливий без кіно. Тоді він створив кінофільми «Земля», «Арсенал», «Звенигора». Кожна зі створених Олександром Довженком кінокартин була видатною подією у кіномистецтві, а кінофільм «Земля» визнано одним із найкращих фільмів світового кінематографа.
Під час Другої світової війни Олександр Довженко був фронтовим кореспондентом (1941-1943). Він виступав перед воїнами з промовами, читав свої твори: публіцистичні статті, оповідання. Також друкувався у фронтових газетах.
За щоб не брався Довженко, усе виходило талановито. Він написав кіноповісті «Поема про море», «Повість полум’яних літ», «Україна в огні», «Зачарована Десна», двадцять оповідань.
Олександр Довженко був великим мрійником. Він мріяв усю землю перетворити на розкішний квітучий сад, і сам садив фруктові дерева на Київській кіностудії, де працював. Мріяв про реставрацію* Києва, про будівництво на берегах Дніпра сіл нового типу. Біля столиці хотів створити село-музей, до якого були б перенесені старі хати з усіх регіонів України. Лише набагато пізніше, коли Олександра Петровича вже не було в живих, біля Києва створили таке село — Пирогів. Мрія Довженка збулася.
Іменем Олександра Довженка названо кіностудію в Києві.
Помер Олександр Довженко 25 листопада 1956 року в Москві, де його й поховали. Згодом прах Олександра Довженка перепоховали в Києві на Байковому кладовищі.
- 1. Розкажи про батьків Олександра Довженка. Чого навчали вони сина?
- 2. Яку освіту здобув Олександр Довженко?
- 3. У чому проявилась багатогранність Олександра Довженка як творчої особистості?
- 4. Про що мріяв Олександр Довженко? Чи здійснилися його мрії?
Спогади
Весняного сонячного дня 1929 року на пустирі, що прилягав до нового павільйону Київської кіностудії, ходив молодий ратай* за плугом. Видовище вражало: білий кінь і орач у білій сорочці, босий, а на голові артистично збитий набакир капелюх. Чепіги плугатар тримав уміло, орав упевнено.
— Та це ж Сашко! — вигукнув хтось.
— Ай справді, він, Олександр Петрович.
До орача збігалися люди. А він зупинив коня і, витираючи піт з чола, ніби виправдовувався:
— Хіба можна приступати до нового фільму, та ще й про землю, коли навколо студії отакі кучугури сміття, бур’яни? Хто хоче залишити пам’ять по собі — посадити деревце, приставай до мого гурту.
Наступного дня на подвір’я кіностудії в’їхала підвода з саджанцями. Поруч із візником ішов Довженко, загадково всміхаючись.
І взялась мистецька молодь за лопати, граблі. Садили дерева. Сад так і назвали — Довженковим...
У дитинстві Олександр Довженко мріяв стати архітектором, живописцем, мореплавцем, учителем. Життя трохи обмежило наміри юних літ. Довженко зосередив свої творчі сили насамперед на мистецькій діяльності. І тут він досяг найбільшого: на весь світ прославився як великий майстер кіномистецтва і талановитий письменник.
Нелегким був той шлях, який вивів Довженка на осяйні верховини світової слави.
За Никифором Падалкою
Ніч перед боєм
(Стислий переказ)
У землянці, де зібралось приблизно 30 чоловік, Іван Добробут питає капітана Петра Колодуба про його «внутрішній секрет». Петро відповідає, що його змінив відступ через Десну, коли він познайомився зі старими дідами-рибаками.
Вони відступали вже кілька днів і були останніми, хто мав перейти через Десну. Переправити їх мали два діди-рибалки Савко і Платон. Усю дорогу діди між собою обговорювали відступаючих, що вони мали нову форму й не були справжніми солдатами, адже відступали. Діди казали, що справжні солдати мають захищати свій край і людей, а не тікати від смерті, бо кому судилося померти, то смерть його кругом наздожене.
На заперечення Троянди Платон відказав йому, що в того мала душа, якщо страх більший за ненависть до ворога. Дід Платон на прощання сказав Колодубу, що не тими вони сповнені емоціями, що в них має бути не жаль і скорбота, а ненависть до ворога й презирство до смерті, адже перемагають горді, а не жалісливі.
Саме ці слова змінили Петра й зробили тим, ким він зараз став. Тепер у Петра є тільки бажання після війни побачити діда Платона, та Іван Добробут сказав, що цьому вже не бути. Коли всі відступаючі пішли, німці сказали їх також перевести через Десну, і коли вони вже були посеред річки, діди попросили один у одного пробачення і втопили німців, себе й човни. Вижив лише один Іван Добробут — він був онуком діда Савки. Петро, а з ним і інші солдати встали, преклонили коліна й мовили: «Готові на будь-який огонь!»
- 1. Уважно читай твір спочатку голосно, чітко й правильно вимовляючи слова, а потім читай мовчки.
- 2. Поясни, які події описано в оповіданні.
- 3. Чого навчали відступаючих воїнів діди-рибалки Савко і Платон? Що вони виховували у відступаючих воїнів? Знайди про це в тексті твору й зачитай.
- 4. Які слова діда Платона змінили Петра, його поведінку щодо ворога?
- 5. Який моральний урок воїнам продемонстрували герої-рибалки своїм самовідданим учинком?
- 6. Як змінилася поведінка воїнів?
- 7. Визнач основну думку твору.
- 8. Поясни, у чому проявляється патріотизм і героїзм захисників Батьківщини в наш час.
Воля до життя
(Скорочено)
Ах, як не хотілося йому падати, як не хотілося кидати автомата! Та автомат уже випав з рук, і вже нічим було його підняти з брудної землі. Праву руку, правда, тільки злегка зачепило мінним осколком. А ліва висіла, скривавлена вщент, і кров била фонтаном із скаліченого плеча.
Що робити? Спинити кров? Чим? Не спиняється. Тече!
Тоді розвідник Іван Карналюк кинувся бігти.
Вибігши з небезпечної зони, він раптом спинився, захитався і впав. За хвилину Карналюк розплющив очі.
— Втрачаю свідомість, — прошепотів він і злякався. — Стій, стій! Не здамся!
Карналюк підповз до дерева і щільно притулився раною до стовбура. Затиснувши таким чином розірвану артерію, він так зціпив зуби і так широко розплющив очі, що санітари, підбираючи вранці загиблих бійців, подумали, ніби перед ними труп з розкритими, застиглими очима.
— Живу, — прошепотів Карналюк, хоч в обличчі його вже не було ні кровинки.
Перед хірургом* лежав Карналюк.
Відколи його поранило, минуло три дні. Страшна газова гангрена вразила його. Рука була роздута до величезних розмірів, темна, в багрово-синіх плямах та пухирях. Карналюк дивився на неї, як на смертельного ворога, і мовчав.
Хірург чудово лікував гангрену, але руку Карналюка врятувати було вже неможливо.
— Пізно, — сказав він своєму помічникові. — Доведеться відтяти руку.
— Відтинайте! Ріжте швидше! — рішуче сказав Карналюк.
Та не допомогла Карналюкові ампутація руки. Спроба перелити кров також не допомогла йому.
Газова гангрена росла. Він був уже без пульсу, в безнадійному стані. Але він не здавався. Свідомість не залишала його ні на хвилину, і ні одна душа в палаті не почула від нього жодного зойку.
— Як ся маєш? — запитав його хірург під час обходу палат і взяв його за руку. Пульсу майже не було.
— Нічого... Добре... Скажіть, докторе, жити буду? — прошепотів Карналюк.
— Жити? Обов’язково, аякже! — вдався до неправди хірург, помічаючи, що Карналюк уже вмирає, і відійшов до іншого пораненого, не призначивши вже ні перев’язки, ні інших процедур.
Карналюк зрозумів, що позбувся надії назавжди.
Згадав він своє Поділля — золоту свою країну, свої широкі, безмежні лани, сади, і стару Буг-ріку, і любу Галину, з якою він мріяв прожити життя.
Заметався Іван Карналюк на своєму смертному ложі, затріпотів, як підбитий птах. Не вмирати, мститись над ворогом хотілось Карналюкові. Жити!
— Прокляті, о прокляті! Ні, понесу помсту на вашу голову хоч в одній руці... Понесу-у!..
Застогнав воїн, заскреготав зубами і затих.
Після обходу палат хірург присів у перев’язочній біля вікна. Опустив голову на руки і замислився. Раптом сильний грюкіт у двері змусив його здригнутися. Хірург глянув — Карналюк!
— Перев’язку!.. — застогнав Карналюк і, простягши вперед праву руку, рушив до операційного столу.
— Жити хочу! Давайте мені перев’язку і все, що треба!.. Ви думаєте, я вже помер?.. Перев’язку! Дайте!.. Жити хочу!.. Чого ж ви стоїте?!
І Карналюк упав на руки лікарів.
Схвильований хірург підняв його, як хлоп’я, і поклав на стіл.
— Ви думаєте, він житиме? — спитав асистент.
— Він житиме більше за нас з вами! Держіть!.. Так... Повірте мені, він зробив для свого життя уже в багато разів більше, ніж ми оце тут робимо...
Хірург працював з надзвичайним натхненням і любов’ю. Іван лежав перед ним у глибокій нестямі, але його могутня воля до життя передалась лікареві і сповнила вщерть. Згодом у Карналюка порожевіли щоки, і він відкрив очі.
В сірих очах, як і перше, горіло те саме запитання: чи житиму?
Всі четверо — хірург, і асистент, і сестри — ствердно хитнули йому головами.
Коли Карналюка виносили з операційної на койку, йому аплодувала вся палата. Поранені з гордістю дивились на свого товариша і радісно дякували йому. Їм також передалась його воля до життя.
Гангрена — омертвіння певного органу або його частини.
Асистент — тут: помічник лікаря-хірурга.
- 1. Читай оповідання виразно, дотримуйся інтонації.
- 2. Придумай назву кожній частині оповідання.
- 3. Як розуміти слова хірурга про волю?
- 4. Яке нещастя сталося з розвідником Іваном Карналюком?
- 5. Що допомогло воїну врятувати власне життя?
- 6. У чому проявилася воля розвідника до життя?
- 7. Знайди в тексті слова, речення, що характеризують розвідника. Усно склади його портрет.
- 8. Знайди в оповіданні слова про те, чому Карналюкові не хотілося вмирати.
- 9. Чому поранені дякували прооперованому розвіднику? Який приклад він їм показав?
- 10. Складіть у класі план оповідання. Перекажи оповідання за складеним планом.
ДЛЯ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
Зачарована Десна
(Скорочені уривки)
До чого ж гарно й весело було в нашому городі! Ото як вийти з сіней та подивитись навколо — геть-чисто все зелене та буйне. А сад було як зацвіте весною! А що робилось на початку літа — огірки цвітуть, гарбузи цвітуть, картопля цвіте. Цвіте малина, смородина, тютюн, квасоля. А соняшника, а маку, буряків, лободи, укропу, моркви! Чого тільки не насадить наша невгамовна мати.
— Нічого в світі так я не люблю, як саджати що-небудь у землю, щоб проізростало. Коли вилізає саме з землі всяка рослиночка, ото мені радість, — любила проказувати вона.
Город до того переповнявсь рослинами, що десь серед літа вони вже не вміщалися в ньому. Вони лізли одна на одну, переплітались, душились, дерлися на хлів, на стріху, повзли на тин, а гарбузи звисали з тину прямо на вулицю.
А малини — красної, білої! А вишень, а груш солодких було, як наїсися, — цілий день живіт як бубон.
І росло ще, пригадую, багато тютюну, в якому ми, маленькі, ходили, мов у лісі, в якому пізнали перші мозолі на дитячих руках.
А вздовж тину, за старою повіткою, росли великі кущі смородини, бузини і ще якихось невідомих рослин. Там неслися кури нишком од матері і різне дрібне птаство. Туди ми рідко лазили. Там було темно, навіть удень, і ми боялись гадюки. Хто з нас у дитинстві не боявся гадюки, так за все життя й не побачивши її ніде?
Коло хати, що стояла в саду, цвіли квіти, а за хатою, проти сінешніх дверей, коло вишень, — поросла полином стара погребня з одкритою лядою, звідки завжди пахло цвіллю. Там, у льоху, в присмерку плигали жаби. Напевно, там водилися й гадюки.
На погребні любив спати дід.
Звали нашого діда, як я вже потім довідавсь, Семеном. Він був високий і худий, і чоло в нього високе, хвилясте довге волосся сиве, а борода біла. І була в нього велика грижа ще з молодих чумацьких літ. Пахнув дід теплою землею і трохи млином. Він був письменний.
Любив дід гарну бесіду й добре слово. Часом по дорозі на луг, коли хто питав у нього дорогу на Борзну чи на Батурин, він довго стояв посеред шляху і, махаючи пужалном, гукав услід подорожньому:
— Прямо, та й прямо, та й прямо, та й нікуди ж не звертайте!.. Добра людина поїхала, дай їй бог здоров’я, — зітхав він лагідно, коли подорожній нарешті зникав у кущах.
— А хто вона, діду, людина ота? Звідки вона?
— А бог її знає, хіба я знаю... Ну, чого стоїш як укопаний? — звертався дід до коня, сідаючи на воза. — Но, трогай-бо, ну...
Він був наш добрий дух лугу і риби. Гриби й ягоди збирав він у лісі краще за нас усіх і розмовляв з кіньми, з телятами, з травами, з старою грушею і дубом — з усім живим, що росло і рухалось навколо.
А коли ми ото часом наловимо волоком чи топчійкою риби і принесемо до куреня, він, усміхаючись, докірливо хитав головою і промовляв з почуттям тонкого жалю і примиренності з бігом часу:
— A-а, хіба це риба! Казна-що, не риба. От колись була риба, щоб ви знали. Ото з покійним Назаром, хай царствує, як підемо було...
Тут дід заводив нас у такі казкові нетрі старовини, що ми переставали дихати і бити комарів на жижках і на шиї, і тоді вже комарі нас поїдом їли, пили нашу кров, насолоджуючись, і вже давно вечір надходив, і великі соми вже скидались у Десні між зірками, а ми все слухали, розкривши широко очі, поки не повергались в сон у запашному сіні під дубами над зачарованою річкою Десною.
Найкращою рибою дід вважав линину. Він не ловив линів у озерах ні волоком, ні топчійкою, а якось неначе брав їх з води прямо руками, як китайський фокусник. Вони ніби самі пливли до його рук. Казали, він знав таке слово.
Влітку дід частенько лежав на погребні ближче до сонця, особливо в полудень, коли сонце припікало так, що всі ми, і наш кіт, і собака, і кури ховалися під любисток, порічки чи в тютюн. Тоді йому була найбільша втіха...
Більш за все на світі любив дід сонце. Він прожив під сонцем коло ста літ, ніколи не ховаючись у холодок. Так під сонцем на погребні, коло яблуні, він і помер, коли прийшов його час.
Дід любив кашляти. Кашляв він часом так довго й гучно, що скільки ми не старалися, ніхто не міг його як слід передражнити. Його кашель чув увесь куток. Старі люди по дідовому кашлю вгадували навіть погоду.
Тікаючи од дідового реву, одного разу стрибнув я з-під порічок прямо в тютюн. Тютюн був високий і густий-прегустий. Він саме цвів великими золотими гронами, як у попа на ризах, а над ризами носилися бджоли — видимо-невидимо. Велике тютюнове листя зразу обплутало мене. Я упав в зелену гущавину й поліз попід листям просто до огірків.
В огірках теж були бджоли. Вони порались коло цвіту і так прудко літали до соняшника, до маку й додому, і так їм було ніколи, що, скільки я не намагавсь, як не дражнив їх, так ні одна чомусь мене й не вкусила. А бджоляче жало хоч і болить, зате вже коли почнеш плакати, дід уже чи мати дають зразу мідну копійку, яку треба прикладати до болючого місця. Тоді біль швидко проходив, а за копійку можна було купити у Масія аж чотири цукерки і вже смакувати до самого вечора.
Погулявши коло бджіл і наївшись огіркових пуп’янків, натрапив я на моркву. Більш за все чомусь любив я моркву. Вона росла в нас рівними кучерявими рядочками скрізь поміж огірків. Я оглянувся, чи не дивиться хто. Ніхто не дививсь. Навколо тільки дрімучий тютюн, мак та кукурудзяні тополі й соняшники. Чисте полуденне небо, і тихо-тихо, немовби все заснуло. Одні тільки бджоли гудуть, та десь з-за тютюну, від погребні, доносивсь дідів рик. Тут ми з Піратом і кинулись до моркви. Вириваю одну — мала. Гичка велика, а сама морквина дрібненька, біла і зовсім не солодка. Я за другу — ще тонша. Третю — тонка. А моркви захотілось, аж тремчу весь! Перебрав я цілий ряд, та так і не знайшов ні одної. Оглянувсь — що робить? Тоді я посадив усю моркву назад, хай, думаю, доростає, а сам подався далі шукати смачного.
Багато бачив я гарних людей, але такого, як батько, не бачив. Голова в нього була темноволоса, велика і великі розумні сірі очі, тільки в очах чомусь завжди було повно смутку: тяжкі кайдани неписьменності і несвободи. Весь в полоні у сумного і весь в той же час з якоюсь внутрішньою високою культурою думок і почуттів.
Скільки він землі виорав, скільки хліба накосив! Як вправно робив, який був дужий і чистий. Тіло біле, без єдиної точечки, волосся блискуче, хвилясте, руки широкі, щедрі. Як гарно ложку ніс до рота, підтримуючи знизу скоринкою хліба, щоб не покрапать рядно над самою Десною на траві. Жарт любив, точене, влучне слово. Такт розумів і шанобливість. Зневажав начальство і царя. Цар ображав його гідність миршавою рудою борідкою, нікчемною постаттю і що нібито мав чин нижче за генерала.
Одне, що в батька було некрасиве, — одяг. Ну такий носив одяг негарний, такий безбарвний, убогий! Неначе нелюди зухвалі, аби зневажити образ людини, античну статую укрили брудом і лахміттям. Іде було з шинку додому, плете ногами, дивлячись у землю в темнім смутку, аж плакать хотілось мені, сховавшись у малині з Піратом. І все одно був красивий, — стільки крилося в ньому багатства. Косив він чи сіяв, гукав на матір чи на діда, чи посміхався до дітей, чи бив коня, чи самого нещадно били поліцаї, — однаково. І коли він, покинутий всіма на світі вісімдесятилітній старик, стояв на майданах безпритульний у фашистській неволі і люди вже за старця його мали, подаючи йому копійки, він і тоді був прекрасний.
З нього можна було писати лицарів, богів, апостолів, великих учених чи сіятелів, — він годився на все. Багато наробив він хліба, багатьох нагодував, урятував од води, багато землі переорав, поки не звільнився від свого смутку.
У виконання вічного закону життя, схиливши сиву голову, шапку знявши й освятивши мислі мовчанням, повертаю я прибитий журбою талант свій до нього, нехай сам продиктує мені свій заповіт. Ось він стоїть передо мною далеко на київських горах. Прекрасне лице його посиніло від німецьких побоїв. Руки й ноги спухли, і туга залила йому очі слізьми, і голос уже однімає востаннє навіки. І я ледве чую оте далеке його: «Діточки мої, соловейки...»
Минули трохи згодом косовиця й жнива. Поспіли груші й яблука на спаса. Малина й вишні одійшли давно. Штани мені пошили нові з довгими холошами і повели до школи.
Учитель Леонтій Созонович Опанасенко, старий уже, нервовий і сердитий, очевидно, чоловік, носив золоті ґудзики й кокарду. Він здавався мені величезним паном, не меншим од справника чи судді. На зріст він був вищий од батька, що також надавало йому грізної сили.
— Это твой? — спитав він батька, зиркнувши на мене з-під окулярів утомленими очима.
— Так, звиніть, се мій хлопець, чи, сказати б, ребятьонок меншенький, — відповів батько тихим чужим голосом, смиренним, як у церкві.
— А как зовут?
— Сашко.
— Тебя не спрашиваю. Пускай сам ответит, — сказав тоном слідчого учитель і знову прохромив мене своїм сірим оком.
Я мовчав. Навіть батько, і той якось трохи злякався.
— Ну?
Я вчепився одною рукою в батькові штани, другою — за шапку і хотів був сказати своє ім’я, та голосу не стало. Рот спустів і висох.
— Как? — нахмурився вчитель.
— Сашко, — прошелестів я.
— Александр! — гукнув учитель і невдоволено глянув на батька. Потім знов перевів на мене очі і поставив мені найбезглуздіше і найдурніше запитання, яке тільки міг придумати народний учитель:
— А как зовут твоего отца?
— Батько.
— Знаю, что батько. Зовут как?!
Ну що ви скажете? Ми глянули з батьком один на одного і зразу догадались, що діло наше програне. Проте в батька була ще, певно, якась крихітка надії.
— Ну, скажи, синку, як мене звуть. Кажи-бо, не бійся, ну!
Я одчайдушно закрутив головою і так круто одвернувсь, що трохи не впав, коли б не вдержавсь рукою за батькові штани. Якась нудьга підступила мені до горла. І так мені стало погано-погано.
— Ну, кажи-бо, не крутись. Чого мовчиш, ну? — батько хотів підказати мені своє ім’я, та, видно, теж посоромивсь.
— Не скаже, звиняйте, малий ще. Соромиться.
— Не развитой! — промовив нерозумний учитель.
Ми з батьком пішли геть.
Було се в далекі старі часи, коли ми не мали ще здорового розуму. Тоді ще не знав я, що все проходить, все минає, забувається й губиться в невпинній зміні годин, що всі наші пригоди і вчинки течуть, як вода, між берегами часу.
Тільки було це так давно, що майже все вже розтануло в далекім мареві часу, як сон, і потонуло. Одна лише Десна зосталася нетлінною у стомленій уяві. Свята, чиста ріка моїх дитячих незабутніх літ і мрій...
Далека красо моя! Щасливий я, що народився на твоєму березі, що пив у незабутні роки твою м’яку, веселу, сиву воду, ходив босий по твоїх казкових висипах, слухав рибальських розмов на твоїх човнах і казання старих про давнину, що лічив у тобі зорі на перекинутому небі, що й досі, дивлячись часом униз, не втратив щастя бачити оті зорі навіть у буденних калюжах на життєвих шляхах.
Пужално — рукоятка батога.
Топчійка — сітка для рибальства.
Жижки — задня сторона колін.
Кокарда — металевий значок на форменому кашкеті.
Прохромлювати — проколювати.
- 1. Як письменник описав природу? Знайди про це в тексті твору й зачитай.
- 2. Знайди й зачитай опис портрета діда.
- 3. Чим цікавий портрет батька письменника?
- 4. Чому перший шкільний день виявився невдалим для малого Сашка?
- 5. Що згадує письменник про Десну?
Коментарі (0)