Войти
Закрыть

Ліна Костенко (нар. 1930 року)

8 Клас , Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)

 

Ліна Костенко

(нар. 1930 року)

Ліна Василівна Костенко — видатна поетеса України, народилася 19 березня 1930 року в містечку Ржищів на Київщині в родині вчителів. Коли дівчинці було шість років, родина переїхала до Києва. На її дитинство випали тяжкі роки голодомору і Другої світової війни: «дитинство, вбите на війні» — так висловилася поетеса. Про ті тяжкі роки вона скаже: «Я писала мало не осколком великі букви, щойно з букваря».

Десь у 14 років Ліна почала писати вірші, а в 16 років з’явилися її перші друковані твори. Поезія стала її життям, її долею.

Закінчивши після війни середню школу із золотою медаллю, Ліна Костенко навчалася в Київському педагогічному інституті, а 1952 року вступила до Літературного інституту в Москві, який закінчила 1956 року з відзнакою.

Невдовзі Ліна Костенко видала свою першу збірку поезій «Проміння землі» і одразу завоювала любов і повагу українців.

Ліна Костенко має великий творчий доробок. Її творчість — видатне явище в сучасній українській літературі. Твори поетеси перекладено багатьма мовами світу.

У своїй творчості Ліна Костенко часто звертається до теми дитинства, обпаленого війною, малює у своїх поезіях, як із сучасного життя, так і далекого минулого, образи дітей і підлітків.

Ліна Костенко — лауреат міжнародної Премії Франческо Петрарки. За історичний роман у віршах «Маруся Чурай» та збірку «Неповторність» поетесу удостоєно Державної премії України імені Тараса Шевченка.

Ліна Василівна живе і працює в Києві.

  • 1. Розкажи про дитинство Ліни Костенко.
  • 2. Коли Ліна Костенко почала писати вірші?
  • 3. Про кого і про що пише у своїх творах поетеса?
  • 4. За які твори Ліну Костенко удостоєно Державної премії України імені Тараса Шевченка?

Повернення Шевченка

Заслання, самота, солдатчина. Нічого.

Нічого — Оренбург. Нічого — Косарал.

Не скаржився. Мовчав. Не плакав ні від чого.

Нічого, якось жив і якось не вмирав.

Вернувся в Петербург, і ось у Петербурзі —

після таких років такої самоти! —

овацію таку йому зробили друзі! —

коли він увійшов.

І він не зміг іти.

Він прихилився раптом до колони.

Сльоза чомусь набігла до повік.

Бо, знаєте... із каторги в салони*...

не зразу усміхнеться чоловік...

  • 1. Читай вірш душевно.
  • 2. Як друзі зустріли Тараса Шевченка з солдатчини?
  • 3. Чому Шевченко заплакав?

* * *

Тут обелісків ціла рота.

Стрижі над кручею стрижуть.

Високі цвинтарні ворота

високу тишу стережуть.

Звання, і прізвища, і дати.

Печалі бронзове лиття.

Лежать наморені солдати,

а не проживши й півжиття!

Хтось, може, винен перед ними.

Хтось, може, щось колись забув.

Хтось, може, зорями сумними

у снах юнацьких не побув.

Хтось, може, має яку звістку,

які несказані слова...

Тут на одному обеліску

є навіть пошта польова.

  • 1. Читай вірш голосно, а потім тихо, мовчки. Правильно вимовляй кожне слово.
  • 2. Кому поставлено обеліски?
  • 3. Кого і що зображено на обелісках?
  • 4. Знайди у вірші й зачитай, як поетеса описує те, чого не встигли досягнути убиті солдати.
  • 5. Розкажи, як ви з однокласниками доглядаєте за пам’ятником загиблим за Батьківщину героям.

Перекинута шпаківня

Плаче шпак уранці після зливи,

де шумлять на греблі явори,

що шпаківню вітер чорногривий

перекинув денцем догори.

Борсаються бідні шпаченята,

як його зарадити біді?

Кліпають із пітьми оченятами:

— Випадемо, татку, що тоді?

Ще якби їм день чи півторадні,

ще якби їм днів хоча б із п’ять!

Бо вони ще ж зовсім безпорадні, —

падаючи, ще не полетять.

Як же, хлопці, хатку ви прибили,

що її порушили вітри?!

Плаче шпак уранці після зливи,

де шумлять на греблі явори...

  • 1. Читай вірш душевно, сумовито.
  • 2. Яке нещастя сталося зі шпаченятами?
  • 3. Чому шпаківня перекинулася? Хто в цьому винен?
  • 4. Як зарадити біді, що сталася зі шпачиною сім’єю?
  • 5. Розкажи, як ви з однокласниками турбуєтеся про перелітних птахів, зокрема про шпаків.
  • 6. Чого навчає нас цей вірш?
  • 7. Вивчи вірш напам’ять.

* * *

Ще назва є, а річки вже немає.

Усохли верби, вижовкли рови,

і дика качка тоскно обминає

рудиментарні залишки багви.

І тільки степ, і тільки спека, спека,

і озерявин проблиски скупі.

І той у небі зморений лелека,

і те гніздо лелече на стовпі.

Куди ти ділась, річенько? Воскресни!

У берегів потріскались вуста.

Барвистих лук не знають твої весни,

і світить спека ребрами моста.

Стоять мости над мертвими річками.

Лелека зробить декілька кругів.

Очерети із чорними свічками

ідуть уздовж колишніх берегів.

Рудиментарний — такий, що з часом утратив своє первинне значення.

  • 1. Читай вірш, чітко вимовляючи слова, дотримуйся інтонації.
  • 2. Уважно читай вірш мовчки.
  • 3. Що сталося з річкою?
  • 4. Прочитай, як змінилася навколишня природа, коли пропала річка. А куди поділася річка?
  • 5. Доведи, що річки, усю природу потрібно берегти.
  • 6. Розкажи, як ви з друзями бережете навколишню природу.

* * *

Я хочу на озеро Світязь,

в туман таємничних лісів.

Воно мені виникло звідкись,

у нього сто сот голосів.

Воно мені світить і світить,

таке воно в світі одне.

— Я Світязь, я Світязь, я Світязь!

Невже ти не чуєш мене?!

І голосом дивним, похмурим,

як давній надтріснутий дзвін:

— Батурин, Батурин, Батурин! —

лунає мені навздогін.

Я річку побачила раптом.

Питаю: — А хто ж ти така?

— Я Альта, я Альта, я Альта! —

тонесенько плаче ріка...

  • 1. Читай вірш виразно, чітко вимовляй слова.
  • 2. Що ти знаєш про озеро Світязь, де воно знаходиться? Пригадай із уроків географії.
  • 3. Що вчили на уроках історії про місто Батурин — давню козацьку столицю, спалену російськими військами у XVIII столітті?
  • 4. Які події в історії України пов’язані з річкою Альтою, яка протікає недалеко від Переяслава?

Крила

А й правда, крилатим ґрунту не треба.

Землі немає, то буде небо.

Немає поля, то буде воля.

Немає пари, то будуть хмари.

В цьому, напевно, правда пташина...

А як же людина? А що ж людина?

Живе на землі. Сама не літає.

А крила має. А крила має!

Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,

а з правди, чесноти і довір’я.

У кого — з вірності у коханні.

У кого — з вічного поривання.

У кого — з щирості до роботи.

У кого — з щедрості на турботи.

У кого — з пісні, або з надії,

або з поезії, або з мрії.

Людина нібито не літає...

А крила має. А крила має!

  • 1. Читай вірш спочатку голосно, а потім — мовчки.
  • 2. Про які крила сказано у вірші? Знайди про це в тексті вірша й зачитай.

ДЛЯ ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ

Маруся Чурай

Історичний роман у віршах

(Скорочені уривки)

Якби знайшлась неопалима книга

Розділ І

Влітку 1658 року Полтава згоріла дощенту.

Горіли солом’яні стріхи над Ворсклою.

І довго ще літав над руїнами магістрату*

легенький попіл

спалених паперів —

всіх отих книг міських Полтавських,

де були записи поточних судових справ.

Може, там була і справа Марусі Чурай?

Може, тому і не дійшло до нас

жодних свідчень про неї?

А що, якби знайшлася хоч одна, —

в монастирі десь або на горищі?

Якби вціліла в тому пожарищі —

неопалима — наче купина?

І ми б читали старовинний том,

де писар вивів гусячим пером,

що року Божого такого-то,

і місяця такого-то, і дня

перед Мартином Пушкарем, полковником,

в присутності Семена Горбаня,

перед суддею, Богом і людьми

Чурай Маруся — на підсудній лаві,

і пів Полтави свідків за дверима.

Тоді стара Бобренчиха, вдова,

суду такі промовила б слова:

— Пане полковнику і пане войте!

Ускаржаюся Богу і вам

на Марусю,

що вона, забувши страх Божий,

отруїла сина мого Григорія.

І втеди син мій Григорій наглою смертю вмер,

на здоровлі перед тим не скорбівши,

през отруєння і през чари бісовські.

* * *

До Мартина Пушкаря

тут посланець прибув із Січі.

— Якісь новини?

— Обступає ворог.

Богдан козацтво стягує під Білу.

Потрібна поміч. І потрібен порох.

Ну, як тут, мирно? Пишете папери,

язик зломивши на судейський штиб?

Зітхнули райці*. Обізвався первий:

— Та тут таке! Козак у нас погиб.

— Погиб? Козак? То що у вас в Полтаві?

Облога? Зрада? Засідка? Бої?

— Та ні. Маруся. Он сидить на лаві.

Струїла хлопця. Судимо її.

Той засміявся: — Отакої к бісу.

Під Білу Церкву стягнуто полки.

Палає Київ, знищено Триліси.

У вас же он як гинуть козаки!

Там бій. Там смерть. Там зламано границі.

Людей недохват. Ллється наша кров.

Ця дівчина... Обличчя, як з ікон.

І ви її збираєтесь карати?!

А що, як інший вибрати закон, —

не з боку вбивства, а із боку зради?

Ну, є ж про зраду там які статті?

Не всяка ж кара має буть незбожна.

Що ж це виходить? Зрадити в житті

державу — злочин, а людину — можна?!

Лесько сказав: — Кого в цім ділі шкода,

так це Івана Іскру. То — козак.

Таке нещастя хоч кого знеможе.

Це ж можна тут лишитися ума.

Любив же він Марусю, не дай боже!

Тепер сидить, лиця на нім нема.

У свідки більш ніхто не зголосився.

Суддя пождав, щоб гамір трохи змовк.

Полковник встав, в судді перепросився,

бо мав на Білу готувати полк.

Поспільство розступилось на аршин.

І вийшли вдвох. За ними вийшов Іскра.

Наступного дня суд продовжувався.

Суддя сказав:

— Закони судочинства

вагатися не дозволяють нам.

Запобігавши, щоб такі злочинства

не множились промежду християн,

ми мусим вбивцю засудить до страти,

як нам велить і право, і статут.

І тільки спосіб — як її карати —

предметом спору може бути тут.

Що скажуть райці, лавники і возний?

Як це здається, пане войте, вам? —

Підвівся Іскра, полковий обозний*,

син Остряниці Якова, Іван.

(Загине теж, в бою заживши слави,

в недовгім часі після Пушкаря,

вертаючи до попелу Полтави

з посольства до московського царя.)

Увесь блідий, аж під очима чорно.

— Я прошу, люди, вислухать мене.

Багато слів страшних тут наговорено.

Ніхто не говорив про головне.

Я, може, божевільним тут здаюся.

Ми з вами люди різного коша.

Ця дівчина не просто так, Маруся.

Це — голос наш. Це — пісня. Це — душа.

Коли в похід виходила батава, —

її піснями плакала Полтава.

Що нам було потрібно на війні?

Шаблі, знамена і її пісні.

Звитяги наші, муки і руїни

безсмертні будуть у її словах.

Вона ж була як голос України,

що клекотів у наших корогвах*!

А ви тепер шукаєте їй кару.

Вона ж стоїть німа од самоти.

Людей такого рідкісного дару

хоч трохи, люди, треба берегти!

Важкий закон. І я його не зрушу.

До цього болю що іще додам?

Вона піснями виспівала душу.

Вона пісні ці залишає нам.

Ще тільки вирок — і скінчиться справа.

І славний рід скінчиться — Чураї.

А як тоді співатиме Полтава?

Чи сльози не душитимуть її?

Батава — тут: лава військових.

  • 1. Про що розповів посланець із Січі?
  • 2. За що збиралися судити Марусю Чурай?
  • 3. Що розповів Іван Іскра про роль Марусиних пісень для Полтави, для України?

Полтавський полк виходить на зорі

Розділ II

На п’ять воріт зачинена Полтава

ховає очі в тихі явори.

Уже стоять вози під яворами.

Полтавський полк готовий у похід.

Годуйте коней. Неблизька дорога.

Благословіть в дорогу, матері.

А що там буде, смерть чи перемога, —

Полтавський полк виходить на зорі!

Там бій гримить. Там гине наша воля.

Там треба рук, і зброї, і плечей.

Промчався вершник по німій Полтаві —

у серці міста громом віддалось.

Той вершник зветься Іскрою Іваном.

Йому сьогодні тяжче, ніж кому.

Уже він там, уже за далиною,

вітрами тугу спалює з лиця.

Що ж, горе горем, а війна війною.

Послав полковник гетьману гінця.

Уже стоять вози під яворами.

Полтавський полк готовий у похід.

Сповідь

Розділ III

Промчали коні проз мою в’язницю.

Копита б’ють вже десь біля воріт.

Це вперше, Грицю, це уперше, Грицю,

виходить полк без пісні у похід!

Все тихше й тихше... Сурми вже не грають...

Шум даленіє... Дзвони завмирають...

Прощайте, хлопці. Бийтесь до ладу.

А я вже вам і пісні не складу.

  • 1. Уважно читай текст. Чому Полтавський полк виступив у похід?
  • 2. Що побажала Маруся захисникам Вітчизни?

* * *

...Остатній день.

Спасибі, сонце, ти прийшло крізь ґрати.

Я лиш тобі всю правду розкажу.

Не помста це була, не божевілля.

Людина спроста ближнього не вб’є.

Я не труїла. Те прокляте зілля

він випив сам. Воно було моє.

Я ту отруту з розпачу зібрала.

Я змалку знаю, де яке зело.

Я наварила м’яти, драголюбу.

А він сидів, зіщуливши ті плечі

і звісивши ту голову тяжку.

«Як не хочеш, моє серце,

дружиною бути,

то дай мені таке зілля,

щоб тебе забути.

Буду пити через силу,

краплі не упущу.

Тоді я тебе забуду,

як очі заплющу...»

Торкнувся шклянки білими вустами.

Повільно пив. І випив. І погас.

Ой сонце, сонце, промінь твій останній!

Оце і є вся правдонька про нас.

А потім в суд щодня мене водили.

А судді були добрі й не дурні.

Вони мене по совісті судили,

найлегшу кару вибрали мені.

Найтяжча кара звалася життям.

Ведіть, карайте, вішайте злочинну!

— Куди ти хочеш, в пекло чи у рай?

— Туди, де батько, де Чурай.

  • 1. Уважно читай розмову Марусі з Грицем.
  • 2. Маруся отруїла Гриця чи ні?

Гінець до гетьмана

Розділ IV

Тим часом гінець доганяє світання

і клаптями ночі доточує дні.

І кожна хвилина, здається, — остання,

і крихта надії кричить йому: «Ні!»

О скільки нам, боже, ти степу одміряв!

Долини і кручі, — якби навпростець!

Трубіж, Переяслав, Дніпро, Трахтемирів...

— Невже я не встигну? Невже це кінець?!

У Києві — пекло. У Хвастові — чорно.

Кипить і клекоче усе за Дніпром.

Коли б хоч не пізно. Якби позавчора.

Уперше в житті, за весь вік, за це літо,

уперше в роду, де не знали страху,

я вижити мушу, я мушу вціліти,

я мушу об’їхати смерть на шляху.

Прости мені, земле, простіть мені, трави!

Не дбав я про славу, не дбав про майно, —

я мушу вернутись живий до Полтави,

а там хоч і вмерти, мені все одно.

Неси мене, коню...

коли б хоч не пізно...

Шляхи перекриті... і варта не спить...

Якщо я впаду, —

неврятована пісня,

задушена пісня в петлі захрипить!

Над Білою Церквою смуга багряна,

і змилені коні аж лука стають.

Усі до Богдана і всі од Богдана —

із тьми виростають і в тьмі розтають.

Спіткнувся мій кінь об димучі руїни.

Чи в таборі гетьман? — якби хоч знаття.

Тут, може, ідеться про долю країни! —

а я про чиєсь там одненьке життя!

...Гетьман підняв безсонням обпалені очі.

Гетьман сидів за похідним столом у шатрі.

Троє старшин — у рубцях, у кривавому клоччі —

прямо із бою — говорили про бій на Дніпрі.

Іскра ввійшов — шатро вже було без дверей.

Гетьман підняв безсонням обпалені очі.

— Полк у дорозі! — з порога сказав Іван.

— Іскро, Іване, —

Хмельницький підвівся з-за столу. —

Дяка Полтаві, прислала такого гінця.

Щось мало статись, твоєї печалі достойне? —

Іскра промовив: — Полтава карає співця. —

Вислухав гетьман. Спитав про підстави й причини.

Джурі* звелів подбати про гостя як слід.

— Зміниш коня. І хоч трохи хай відпочине. —

Раптом замовк. І великою тугою зблід.

Посли устали з липової лави.

Іван устав і вийшов вслід за джурою.

І, обхопивши голову руками,

сидів Хмельницький у тому шатрі...

...Про що він думав, сам на сам з собою,

опівночі, напередодні бою?

Чи згадував Гордія Чурая,

оті шляхи до слави найкоротші,

де перемога, з горя нічия,

дивилась мертвим в незакриті очі.

А він, тоді ще писар войськовий,

підписував ту прокляту угоду.

...Недогарок згасивши восковий,

він, може, знову думав про свободу?

Що якось так складається воно,

роки ідуть, свобода ледве дише,

що наче ж і не писар він давно,

а знов угоду прокляту підпише.

Чи думав про Марусині пісні,

такі по Україні голосні,

що й сам не раз в поході їх співав,

і дивував, безмірно дивував, —

що от скажи, яка дана їй сила,

щоб так співати, на такі слова!

Вона хоч кари легшої просила?

Чурай був теж гаряча голова.

...Чи думав про ту голову відтяту,

поставлену в Полтаві у ті дні.

Чи про дівча, що закричало: «Тату!» —

і перейшов той стогін у пісні.

Чи що в Полтаві, там же, у Полтаві,

Чурай Марусю, у такій неславі,

Чурай Марусю, у такій ганьбі! —

до зашморгу вестимуть у юрбі.

І не здригнеться наш пісенний край...

Тим часом кінь іржав біля шатра.

Ввійшов Іван. І, щойно з-під пера,

Богдан подав наказ гетьманський свій, —

уже печаттю скріплений сувій.

  • 1. Читай уважно, якою була дорога Івана Іскри до гетьмана Хмельницького.
  • 2. Про що турбувався Іван?
  • 3. Про що думав Хмельницький у важку годину напередодні бою?

Страта

Розділ V

Світає, господи, світає...

— Везуть Марусю, людоньки, везуть! —

І прокотилось натовпом строкатим:

«Ведуть!»

Тітки — біліші наміток.

Проноза швець шепочеться із катом,

щоб потім дав мотузочки шматок.

Замовкли всі,

ніхто й не ворухнеться.

Лиш дві куми, сусідки Вишняка:

— Диви яка, іде і не споткнеться!

— Іде під зашморг, а диви яка!

— На матір схожа, тільки трохи вища.

Ті ж самі очі і така ж коса.

— Ну, от скажіте, людоньки, навіщо

такій убивці та така краса?

— А це як хто. Я маю іншу гадку.

Якась вона не схожа на убивць.

Злочинниця, — а так би й зняв би шапку.

На смерть іде, — а так би й поклонивсь.

...Вона ішла. А хмари як подерті.

І сизий степ ще звечора в росі.

І з кожним кроком до своєї смерті

була усім видніша звідусіль.

Стояли люди злякані, притихлі.

Вона ішла туди, як до вершин.

Були вже риси мертві і застиглі,

і тільки вітер коси ворушив.

І тільки якось страшно, не до речі,

на тлі тих хмар і зашморгу, була

ота голівка точена, ті плечі,

той гордий обрис чистого чола.

І в тиші смертній, вже такій, аж дивній,

коли вона цілує образок, —

на тій високій шиї лебединій

того намиста доброго разок.

Аж навіть кат не витримав, зачовгав,

заніс мішок, узявшись за краї, —

чи щоб вона не бачила нічого,

чи так нестерпно бачити її.

О господи, прости нам цю ганьбу!..

І раптом вершник врізався в юрбу.

Зметнувся кінь, у піні, дибаластий.

Папером вершник у руці стрясав:

— Спиніться!

Гетьман нас уповновластив

читати вголос цей універсал*!

— Іване! Брате! Як ти встиг?! —

кричав Лесько і тряс його за груди.

Суддя стояв ні в сих ні в тих.

І раптом вголос заридали люди.

Ще не вляглось ридання те кругом,

не встиг Іван ще й повід передати,

а Шибилист вже цьвохнув батогом —

хутчій в Полтаву! — матері сказати.

Кат метушиться, люди щось кричать.

Дивитись страшно на Івана Іскру.

Отаман Гук, ступивши на два кроки,

ревнув з помосту поверх всіх голів:

— Наш гетьман, властію високий,

такий наказ читати повелів!

«Дійшла до нас, до гетьмана, відомість,

іж у Полтаві скоївся той гріх,

що смертю має буть покараний.

Натомість

ми цим писанням ознаймуєм всіх:

в тяжкі часи кривавої сваволі

смертей і кари маємо доволі.

І так чигає смерть вже звідусіль,

і так погребів більше, ніж весіль.

То чи ж воно нам буде до пуття —

пустити прахом ще одне життя?

Чурай Маруся винна ув одному:

вчинила злочин в розпачі страшному.

Вчинивши зло, вона не є злочинна,

бо тільки зрада є тому причина.

Не вільно теж, караючи, при цім не

урахувати також і чеснот.

Її пісні — як перло многоцінне,

як дивен скарб серед земних марнот.

Тим паче зараз, як така розруха.

Тим паче зараз, при такій війні, —

що помагає не вгашати духа,

як не співцями створені пісні?

Про наші битви — на папері голо.

Лише в піснях вогонь отой пашить.

Таку співачку покарать на горло, —

та це ж не що, а пісню задушить!»

Отаман Гук, помовчавши (повіка

йому сіпнулась), далі прочитав, —

такий потужний голос в чоловіка,

либонь, хватило б і на п’ять Полтав:

— «За ті пісні, що їх вона складала,

за те страждання, що вона страждала,

за батька, що розп’ятий у Варшаві,

а не схилив пред ворогом чола, —

не вистачало б городу Полтаві,

щоб і вона ще страчена була!

Тож відпустити дівчину негайно

і скасувати вирока того.

А суддям я таку даю нагану:

щоб наперед без відома мого

не важились на страти самочинні,

передовсім освідчили мене

про кожну страту, по такій причині,

що смерть повсюди, а життя одне».

Універсал прочитано публічно,

щоб справу тую уморить навічно.

Оскільки ж трохи не дійшло до страти

і смерть свою вона пережила,

то впред не вільно пересуддя брати,

бо вже вона покарана була.

Підбіг Іван —

і в розмах свого зросту

збив ту драбинку смертницьку з помосту.

Вона стояла, мов застигла в русі, —

уже по той бік сонця і життя.

— Такого ще не чувано ніде.

Її пустили, а вона не йде!

— А може, поміщалася? Іване!

Мо’, хоч тебе послуха? Підійди! —

...Вона стояла. І над головами

уже пливли осінні холоди.

І не було ні радості, ні чуда.

Лиш тихий розпач: вмерти не дали.

Їй говорили, а вона не чула.

І тільки коли матір підвели,

вона відразу, наче спам’яталась,

і одхитнулась від того стовпа,

і якось наче здалеку верталась,

чогось вперед руками, як сліпа.

Іще бліда, іще мов крейда біла,

а наче й усміхалась, лебеділа:

— От бачте, мамо, все і обійшлося. —

І цілувала матері волосся.

Дибаластий — гарячий, рвучкий, нестримний (про коня).

  • 1. Уважно читай текст, чітко вимовляй слова, дотримуйся інтонації.
  • 2. Чому судили Марусю Чурай?
  • 3. Як Маруся була врятована від кари? Хто їй допоміг?
  • 4. Що Іван Іскра сказав про Марусю Богдану Хмельницькому?
  • 5. Про що написав гетьман в універсалі?
  • 6. Як народ сприйняв звістку про помилування Марусі?
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 8 клас Кравець 2020 (F70)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду