Войти
Закрыть

Іван Малкович (нар. 1961 р.)

8 Клас , Українська література 8 клас Міщенко

 

Іван Малкович

(нар. 1961 р.)

Його поезія почалася з любові: до своєї землі неповторної, до людей, не діткнутих осоружними компромісами цивілізації, до високих смерек, що торкаються неба. Дорога до слова простяглася через аудиторії філологічного факультету Київського університету імені Т. Г. Шевченка, і його студенти першими довідалися про народження нового таланту - незвичайного, оригінального, самобутнього і справжнього!

Іван Малкович

Визнання прийшло до Івана Малковича у дев’ятнадцятирічному віці. Його було названо кращим поетом на семінарі молодих українських авторів.

А найбільше, мабуть, важило те, що його першу збірку щиро привітала Ліна Костенко - вимогливішого критика годі було й шукати. До Спілки письменників України молодого автора було прийнято в 1986 році - він тоді був наймолодшим її членом.

Вірш «Янгол» дав назву однойменній збірці. Вона була видана в 1997 році. Образ-символ янгола пронизує всю збірку - ви можете ознайомитися з нею самостійно.

Але вірш, який ви зараз читатимете, - найважливіший. У ньому автор говорить про кожного з нас, бо всі ми - подорожні на цій землі. І в кожного з нас є свій янгол. Тільки втримати його на плечі хтось може, а хтось - ні.

ІЗ ЯНГОЛОМ НА ПЛЕЧІ

Старосвітська балада

Краєм світу, уночі,

при Господній при свічі

хтось бреде собі самотньо

із янголом на плечі.

Йде в ніде, в невороття,

йде лелійно, як дитя,

і жене його у спину

сірий маятник життя, -

щоб не вештав уночі

при Господній при свічі,

щоб по світі не тинявся

із янголом на плечі.

Віє вітер вировий,

виє Ірод моровий,

маятник все дужче бухка,

стогне янгол ледь живий...

А він йде і йде, хоча

вже й не дихає свіча,

лиш вуста дрижать гарячі:

янголе, не впадь з плеча.

В. Котарбинський. Ангел із лілією. Кінець XIX - початок XX ст.

А яким ви уявляєте янгола?

Янгол охороняє людину від зла. І людині такий охоронець ой як потрібен! Бо той, хто вирушає в непросту життєву дорогу, завжди мусить бути готовим до випробувань, мусить зберегти своє «я», мусить пам’ятати про свого янгола.

Як ви гадаєте, чому іменини людини досить часто називають «днем янгола»?

З НІЧНИХ МОЛИТОВ

Господи, літа стебельце

всели до самітніх душ,

дай кожному звити кубельце

і не поруш.

Хай кожен в цім світі спасеться,

хай світить з-за темних круч

довкола кожного серця

віри твоєї обруч.

Дуже важливим для сучасної людини є питання віри. І саме про неї розмірковує в цій поезії Іван Малкович. Вірш має надзвичайно промовисту назву. Поет звертається в ньому до Всевишнього не з проханням щось отримати для себе. Йому болить доля всіх, хто може бути самотнім, кому потрібне могутнє опертя віри. І саме для них, розгублених, самотніх, не зігрітих, шукає він Божої ласки.

Так може чинити лише людина, яка глибоко вірить сама, яка живе в гармонії з собою і всесвітом, яка має велике серце й розуміє, що має в сучасному житті найбільшу вартість.

А що для тебе є найдорожчим у житті?

Віра - річ надзвичайно інтимна. Її не треба обговорювати, про неї не варто сперечатися. Просто треба віднайти її у своєму житті. І це не обов’язково має бути віра у Всевишнього, глибину й мудрість якої продемонстрував нам поет своїм коротеньким віршем. Це може бути віра в Людину, віра в Добро і Красу. Головне, щоб вона була світлою, щирою, натхненною, щоб народжувала у твоїй душі любов до всього сущого і допомагала у скрутну хвилину. Бо щира й істинна віра здатна творити дива.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

1. Повторюємо

  • 1. Назвіть прочитані твори. Вивчіть один з них (на вибір) напам’ять.
  • 2. Назвіть провідну тему кожної з поезій.
  • 3. Чи близькі вам переживання поетів-сучасників? Чим саме?
  • 4. Чи зустрілось вам у прочитаних поезіях щось незрозуміле? Про що це свідчить?
  • 5. Прочитайте виразно вірш, який найбільше сподобався. Зверніть увагу на інтонацію. Наскільки вона важлива для розуміння твору, який людина декламує?

2. Міркуємо

  • 1. Які важливі проблеми піднято у прочитаних вами творах? Назвіть їх.
  • 2. Визначте художні засоби, використані авторами в кожному з творів.
  • 3. Подумайте, поети у прочитаних творах діляться з вами своїми міркуваннями, роздумами чи переконаннями? Аргументуйте свою думку.
  • 4. Поміркуйте над емоційною складовою прочитаних поезій. Їх настрій життєствердний чи песимістичний? Процитуйте відповідні слова на підтвердження своєї думки.
  • 5. Порівняйте прочитані поезії з творами поетів минулих років, вивченими раніше. Чи є в них щось спільне? А що їх відрізняє? Аргументуйте свою відповідь цитатами.

3. Аналізуємо

  • 1. Що, як ви гадаєте, символізує чоловічий танець у поезії Василя Герасим’юка?
  • 2. Чи є в поезіях Герасим’юка алегоричні образи? Поясніть, як ви їх розумієте.
  • 3. Який із прочитаних творів сподобався вам найбільше? Поясніть, чому.
  • 4. Доведіть, що сучасна лірика - надзвичайно яскрава та різноманітна.
  • 5. Визначте, чи є серед прочитаних вами творів такі, у яких автори звертаються безпосередньо до свого читача? Наскільки це важливо, на ваш погляд?

4. Дискутуємо

  • 1. Чим об’єднані, на вашу думку, ці такі різні на перший погляд поезії?
  • 2. Чому людині так важливо замислюватись над питаннями віри в Бога, в янгола-охоронця, над тим, що є добро і зло, яким буває справжнє співчуття? Чи це все, на вашу думку, пов’язане між собою?
  • 3. Чи залежать художні засоби, які використовують у своїх творах поети, від теми, ідеї твору, від провідної думки, якою автор хоче з нами поділитись?
  • 4. Проаналізуйте міркування поетів про проблеми української мови, національної культури.
  • 5. Наскільки прочитані твори допомогли вам зрозуміти сенс людського буття, осмислити призначення людини?

ЛІТЕРАТУРНА П’ЯТИХВИЛИНКА

Ви, напевно, знаєте, що існує такий вид мистецтва, як мелодекламація, тобто читання поезій у музичному супроводі. Поміркуйте, які сучасні ритми, музичні твори суголосні вивченим вами поезіям. Спробуйте дібрати до кожної з поезій відповідний музичний супровід.

ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

Поцікавтесь творчістю інших українських поетів, твори яких не входять до вашої шкільної програми. Підготуйте коротенькі розповіді-презентації, на яких однокласники могли б також познайомитись з новими цікавими літературними іменами, оригінальними віршами.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Українська література 8 клас Міщенко", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду