Войти
Закрыть

Ритми й образи сучасної української поезії (кінець ХХ — початок ХХІ ст.): Ігор Павлюк (Народився 1967 р.)

8 Клас , Українська література 8 клас Коваленко (повторне видання) 2022

 

Ігор Павлюк

Народився 1967 р.

Ігор Зиновійович Павлюк народився 1 січня 1967 р. в с. Ужова на Волині. Навчався в Ленінградському вищому військовому інженерному училищі. На другому курсі, коли почав писати вірші, подав рапорт на відрахування з навчання. Був відряджений у забайкальську тайгу будувати

автомобільну дорогу із в’язнями. У 1992 р. закінчив факультет журналістики Львівського університету ім. Івана Франка. Працював у засобах масової інформації. Автор 26 книг, серед яких — збірки ліричних творів «Нетутешній вітер» (1993), «Голос денного Місяця» (1994), «Скляна корчма» (1995), «Алергія на вічність» (1999), «Стихія» (2002) та ін., прози — «Біографія дерева племені поетів» (2003), «Заборонений цвіт» (2007); п’єси для дітей «Літаючий казан» (2003) та ін. Твори поета перекладено в багатьох країнах світу.

ДІВЧИНКА

Плаче дівчинка боса

На бабусин поріг.

Розчарована осінь

Клигає по дворі.

На душі прохолода.

Навіть півень затих...

— А кого тобі шкода?

Каже дівчинка:

— Всіх...

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Розкажіть, яку картину описано у вірші. Яке враження він на вас справив?

2. Наведіть докази на підтвердження тези, що для вірша притаманна ускладненість тропів.

3. Як ви вважаєте, чому дівчинці з поезії шкода всіх? Чому важливо не забувати про інших, навіть коли самому погано?

4. Випишіть у робочий зошит художні засоби та поясніть їхню роль у творі.

5. Цікаво дізнатися, що збірка лірики І. Павлюка «Політ над Чорним морем» («A Flight Over the Black Sea») була видана в Лондоні у 2014 р. Вона стояла першою в топсотні найкращих іноземних видань за десять років, визначених англійським ПЕН-клубом.

Доберіть інформацію про ПЕН-клуб, підготуйте повідомлення і виголосіть його на уроці.

ВЕРТАТИСЬ ПІЗНО

Вертатись пізно.

Вже гра — як битва...

На зміну пісні

Прийшла молитва.

Сніги заснули

Під гру на лютні.

Уже минуле

Стає майбутнім.

Душевне серце

Зробилось дзвоном.

Є сто інерцій.

Одна корона,

Одне кохання,

Одне безгрішшя.

І мить остання

За міт миліша.

За мед світліша,

За біль чесніша —

Найбільша тиша,

Остання тиша.

Там вітер вічний,

А зірка смертна.

Сорочка свічки

Об світ подерта.

Вертатись пізно,

Бо гра — як битва.

На зміну пісні

Прийшла молитва.

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

  • 1. Проаналізуйте композицію поезії. Яку роль відіграє повторення строфи на початку та наприкінці твору?
  • 2. Поясніть, яка роль пейзажу у відтворенні душевного переживання ліричного героя.
  • 3. Який художній прийом використав автор для відображення зламу у світовідчуттях ліричного героя? Висловте припущення, чим цей злам міг бути викликаний.
  • 4. Яким є ліричний герой твору? Який період у його житті відтворено? Що його бентежить? Який його настрій?
  • 5. Поясніть зміст образів-символів пісні та молитви.
  • 6. Визначте вид лірики, жанр поезії. Свою думку обґрунтуйте.
  • 7. Визначте мотив твору.
  • 8. У робочий зошит випишіть художні засоби, усно поясніть, яку роль вони відіграють у розумінні ідейного змісту поезії.

АСОЦІАЦІЇ1

Ангел, який сміється, —

Це уже трохи біс.

Маски — колишні лиця.

Трави — маленький ліс.

Мудрість — це перша старість.

Ніжність — це юний ніж.

Кобза — бабця гітари.

«Так» — це вчорашнє «ні».

Сонце — поганська свічка.

Цукор — весела сіль.

Постріл — це тиша вічна.

Бог — то забутий біль...

1 Асоціація — зв’язок між уявленнями, думками, почуттями, унаслідок якого одне уявлення, почуття і т. ін. викликає інше (Академічний тлумачний словник української мови). Часто засвоєння, збереження і відтворення нового знання в пам’яті виникає на основі асоціацій.

ПОМІРКУЙТЕ НАД ПРОЧИТАНИМ

1. Поясніть лексичне значення слова асоціація. Наведіть приклади власних асоціацій (за схожістю предметів, за запахом, смаком, за тактильними відчуттями, контрастом тощо).

2. Які асоціації виникають у пам’яті ліричного героя? Зробіть припущення, чому в поезії саме такі слова автор поєднав в асоціативні пари.

3. Охарактеризуйте ліричного героя твору.

4. Визначте мотив і жанр поезії. До якого виду лірики можна віднести цей твір?

  • 1. І. Павлюк написав цікаву «Автобіографію», у якій розповів про своє життя. Прочитайте цей твір, підготуйте інформацію про поета й виголосіть її на уроці.
  • 2. Прокоментуйте рядки з поезії «Ніжність — це юний ніж», «Бог — то забутий біль».
  • 3. Вивчіть один із віршів напам’ять (за бажанням).
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду