Українські народні думи
- 9-01-2023, 13:07
- 252
8 Клас , Українська література 8 клас Борзенко, Лобусова (повторне видання) 2021
Українські народні думи
Важливу та яскраву сторінку українського фольклору становлять думи. Це твори на історичні та соціально-побутові теми, які виконується речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри. Як окреме явище народної поезії
дума сформувалась у XV ст. Думу легко відрізнити від історичної пісні саме за способом виконання: вона виконується речитативом — протяжним наспівним промовлянням, близьким і до декламації, і до співу.
Найбільш поширеними є історико-героїчні думи, що розповідають про боротьбу українського народу проти чужоземних завойовників. У цих думах народ уславлює патріотизм, духовну силу та мужність героїв, підкреслює необхідність обстоювати моральні й родинні цінності, погоджувати з ними своє життя («Дума про козака Голоту», «Отаман Матяш старий», «Буря на Чорному морі»).
Думи — ліро-епічні твори переважно історичного змісту, які виконуються речитативом під акомпанемент кобзи, бандури або ліри.
Лірник (Антін Монастирський, 1916)
До окремого тематичного циклу належать твори, що розповідають про перебування полонених у неволі («Маруся Богуславка», «Самійло Кішка», «Втеча трьох братів із города Азова, з турецької неволі»).
Чимало історико-героїчних дум присвячено зображенню національно-визвольної війни під проводом гетьмана Богдана Хмельницького («Хмельницький та Барабаш», «Перемога під Корсунем», «Іван Богун»). У них оспівується звитяга українських воїнів, дається висока оцінка діяльності найкращих представників козацької старшини.
Окремо виділяють групу соціально-побутових дум («Удова і три сини», «Брат і сестра»). Герої таких дум є, як правило, безіменними, а картини суспільного життя у цих творах мають узагальнений характер. У соціально-побутових думах розглядаються різні взаємини між людьми.
Бандурист (Дмитро Безперчий, початок 1860-х)
Опрацьовуємо прочитане
1. Що таке народна дума? Коли з’явилися перші думи?
2. Назвіть основні теми народних дум. Унаочніть здобуту інформацію за допомогою схеми або таблиці.
3. Під акомпанемент яких музичних інструментів виконують думи?
4. Що таке речитатив?
ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ НАРОДНИХ ДУМ
Думи мають специфічну, властиву тільки їм художню організацію. Зазвичай у них є зачин (заспів, заплачка) і традиційна кінцівка (славослів’я). Між цими складниками тексту думи й міститься розповідна частина з усіма елементами, властивими епічному сюжету — зав’язкою, розвитком дії, кульмінацією, розв’язкою. Розповідь у думах докладна й повільна, нерідко із повторами, які допомагають краще запам’ятати твір і виділити в ньому найсуттєвіше.
Особливістю дум є нерівноскладовість: рядки, що римуються, можуть бути різними за розміром. Рима здебільшого дієслівна, часто римується по декілька рядків поспіль. На відміну від історичних пісень, думи не поділяються на строфи, натомість складаються з мовних тирад (періодів) із різною кількістю рядків, причому кожна тирада формулює окрему завершену думку або образ.
Перебендя (Іван Їжакевич, 1938)
Національна капела бандуристів України ім. Г. Майбороди біля пам’ятника О. Вересаю в с. Сокиринці
У поетичній мові народних дум поширені постійні епітети, які майже завжди стоять при тих самих словах. Скажімо, чисте поле, синє море, козак молоденький. У думах часто зустрічаються тавтологічні звороти — повтори, які затримують увагу слухачів з метою посилення емоційного впливу на нього: плаче-ридає, думає-гадає, щастя-доля, рано-пораненьку, вовки-сіроманці, турки-яничари тощо.
Опрацьовуємо прочитане
1. З яких основних частин складається дума?
2. Визначте особливості віршування в народних думах. Що таке тирада?
3. Наведіть приклади постійних епітетів.
4. Яку роль у думах відіграють тавтологічні звороти?
5. Складіть план поданого в підручнику тексту «Художні особливості народних дум». За планом підготуйте усну розповідь.
ВИКОНАВЦІ НАРОДНИХ ДУМ
Виконання думи вимагає від співця високого рівня професійної підготовки. Виконавців народних дум називають кобзарями, бандуристами, лірниками — залежно від обраного співцем музичного інструмента. У давні часи використовували кобзу, пізніше, унаслідок її вдосконалення, виникла бандура — більш складний струнний інструмент.
Щоб оволодіти технікою гри, кобзар нерідко проходив досить тривалий період учнівства. Існували навіть спеціальні школи кобзарської майстерності. До них брали обдарованих, але частіше незрячих дітей, які впродовж кількох років засвоювали репертуар та особливості його виконання. Як правило, кобзарі провадили мандрівне життя, багато спілкувалися з людьми.
Видатний кобзар О. Вересай із дружиною Пріською, співачкою (1873)
Кобзар-сліпець із хлопчиком-поводирем (Сергій Васильківський, 1900)
Український народ зберіг пам’ять про видатних виконавців. Найбільш відомим кобзарем ХІХ століття був Остап Вересай, який захоплював слухачів своїм талантом. На знак глибокої пошани геніальний український поет Тарас Шевченко подарував йому свою книжку. Також прославилися кобзарі Іван Стрічка, Андрій Шут, Іван Крюковський, Гнат Гончаренко, Михайло Кравченко.
У наш час кобзарська справа поступово відроджується. Відкриваються школи кобзарів й окремі класи кобзарського мистецтва, де навчають гри на бандурі та інших національних музичних інструментах. Серед сучасних виконавців уславилися майстерністю брати Василь та Микола Литвини, Василь Нечепа. Кобзарське мистецтво ретельно зберігає Національна капела бандуристів України імені Г. Майбороди — відомий творчий колектив, який поєднує національну основу з надзвичайно високим рівнем виконавської майстерності.
Опрацьовуємо прочитане
1. Як називають виконавців народних дум?
2. Чому для виконання думи необхідна спеціальна освіта?
3. Хто прославився виконанням дум у ХІХ столітті?
4. Назвіть сучасних виконавців народних дум.
5. У мережі Інтернет знайдіть записи дум у виконанні Національної капели бандуристів. Яке враження справили на вас ці записи?
Готуємо проєкт
6. Чи існують кобзарські школи в області, регіоні, де ви мешкаєте? Чи існували вони в минулому? Підготуйте проєкт «Кобзарі рідного краю».
ПОЛОНЯНКА З УКРАЇНИ
(«МАРУСЯ БОГУСЛАВКА»)
Із циклу народних дум про перебування полонених у турецькій неволі особливим драматизмом вирізняється «Маруся Богуславка». Героїня думи — українка, дочка священника з міста Богуслава.
Потрапивши до турецького полону, вона підкорила серце турецького вельможі, стала його дружиною. Прийнявши чужу віру, Маруся не забула свого походження — сумує за батьками, за рідною землею. Вона щиро співчуває українським козакам, які ось уже «тридцять літ у неволі пробувають». У переддень великого християнського свята — у Великодню суботу — Маруся з особливою гостротою переживає тугу за батьківською домівкою. Можливо, саме тоді за покликом свого серця вона приймає важливе рішення. Саме на Великдень, скориставшись відсутністю чоловіка, Маруся відпускає козаків на волю.
Пам’ятник Марусі Богуславці в м. Богуславі (Марія Короткевич, Вольдемар Богдановський, 1981)
Прощаючись із козаками, Маруся Богуславка передає звістку батькам і водночас просить, щоб вони не збирали гроші для її викупу: «Бо вже я потурчилась, побусурменилась...».
Героїня, яка відмовляється повернутися на батьківщину, не викликає зневаги. Навпаки, ми співчуваємо полонянці, котра, утративши підтримку близьких людей, далеко від рідної землі, була змушена скоритися обставинам. Однак при цьому вона не зреклася свого роду та не зачерствіла душею. Звільняючи козаків із темниці, Маруся добре розуміла, чим це їй загрожує. Та, попри небезпеку, вона все ж таки допомогла своїм землякам.
Загальний піднесений настрій думи посилюється кінцівкою твору — щирою молитвою за всіх невільників.
Драматична історія про Марусю Богуславку набула значної популярності. Вона підтримувала переконання, що за будь-яких обставин важливо залишатися людиною, співчувати чужим стражданням, допомагати скривдженим.
До художнього осмислення образу Марусі Богуславки зверталися відомі письменники і письменниці: Пантелеймон Куліш, Іван Нечуй-Левицький, Михайло Старицький, Іван Багряний, Марія Пригара, Ліна Костенко.
Читацький практикум
- Прочитайте твір. Виконайте завдання.
Маруся Богуславка
Що на Чорному морі,
На камені біленькому,
Там стояла темниця кам’яная.
Що у тій-то темниці пробувало сімсот козаків,
Бідних невольників.
То вони тридцять літ у неволі пробувають,
Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видають.
То до їх дівка-бранка,
Кадр із м/ф «Маруся Богуславка» (1966)
Маруся, попівна Богуславка,
Приходжає,
Словами промовляє:
«Гей, козаки,
Ви, біднії невольники!
Угадайте, що в нашій землі християнській за день тепера?»
Що тоді бідні невольники зачували,
Дівку-бранку,
Марусю, попівну Богуславку,
По річах познавали,
Словами промовляли:
«Гей, дівко-бранко,
Марусю, попівно Богуславко!
Почім ми можем знати,
Що в нашій землі християнській за день тепера?
Що тридцять літ у неволі пробуваєм,
Божого світу, сонця праведного у вічі собі не видаєм,
То ми не можемо знати,
Що в нашій землі християнській за день тепера».
Тоді дівка-бранка,
Маруся, попівна Богуславка,
Теє зачуває,
До козаків словами промовляє:
«Ой, козаки,
Ви, біднії невольники!
Що сьогодні у нашій землі християнській великодная субота,
А завтра святий празник, роковий1 день Великдень».
То тоді ті козаки теє зачували,
Білим лицем до сирої землі припадали,
Дівку бранку,
Марусю, попівну Богуславку,
Кляли-проклинали:
«Та бодай ти, дівко-бранко,
Марусю, попівно Богуславко,
Щастя й долі собі не мала,
Як ти нам святий празник, роковий день Великдень сказала!»
1 Роковий — щорічний.
Маруся Богуславка (Георгій Якутович, 1965)
То тоді дівка-бранка,
Маруся, попівна Богуславка,
Теє зачувала,
Словами промовляла:
«Ой, козаки,
Ви, біднії невольники,
Та не лайте мене, не проклинайте,
Бо як буде наш пан турецький до мечеті1
від’їжджати,
То буде мені, дівці-бранці,
Марусі, попівні Богуславці,
На руки ключі віддавати;
То буду я до темниці приходжати,
Темницю відмикати,
Вас всіх, бідних невольників,
на волю випускати».
То на святий празник, роковий день
Великдень,
Став пан турецький до мечеті від’їжджати,
Став дівці-бранці,
Марусі, попівні Богуславці,
На руки ключі віддавати.
Тоді дівка-бранка,
Маруся, попівна Богуславка,
Добре дбає, —
До темниці приходжає,
Темницю відмикає,
Всіх козаків,
Бідних невольників,
На волю випускає
І словами промовляє:
«Ой, козаки,
Маруся Богуславка (Михайло Дерегус, 1947)
Ви, біднії невольники!
Кажу я вам, добре дбайте,
В городи християнські утікайте,
Тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайте,
Моєму батьку й матері знати давайте:
Та нехай мій батько добре дбає,
1 Мечеть — молитовний дім у мусульман.
Ґрунтів, великих маєтків нехай не збуває,
Великих скарбів не збирає,
Та нехай мене, дівки-бранки,
Марусі, попівни Богуславки,
З неволі не викупає,
Бо вже я потурчилась, побусурменилась1
Для розкоші турецької,
Для лакомства нещасного!»
Ой визволи, Боже, нас, всіх бідних
невольників
З тяжкої неволі,
З віри бусурменської,
На ясні зорі,
На тихі води,
У край веселий,
У мир хрещений!
Вислухай, Боже, у просьбах щирих,
У нещасних молитвах
Нас, бідних невольників!
Маруся Богуславка (Феодосій Гуменюк, 1997)
Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір
1. Яке враження справила на вас дума?
2. Які події в ній знайшли відображення? Що ви знаєте про ці події з історії?
3. Визначте тему думи.
4. Поміркуйте, які слова думи є її зачином («заплачкою»). Що слухачі думи дізнавалися із зачину?
5. Дослідники фольклору вважають, що творці дум майже не використовували фантастику, але часто вдавалися до гіперболи. Поміркуйте, чи використовується цей прийом у зачині думи «Маруся Богуславка». Обґрунтуйте свої міркування.
6. Зробіть висновок, яку роль у думі «Маруся Богуславка» відіграє зачин.
7. Стисло перекажіть основну частину думи. Про які події в ній розповідається?
8. Скільки разів Маруся звертається до невільників? З якою метою вона звертається до них кожного разу? Простежте за текстом, як змінюється емоційне забарвлення звертань. Якими засобами мови відображені ці зміни?
9. Поміркуйте, чому невільники проклинали Марусю. Як вона поставилася до цих прокльонів?
1 Побусурменилась — прийняла мусульманську віру.
10. Доведіть або спростуйте тезу: Маруся прийняла рішення звільнити бранців під впливом їхніх прокльонів.
11. Чому Маруся звільнила козаків саме на Великдень?
12. Що переживає Маруся, передаючи звістку своїм рідним?
13. Знайдіть у творі постійні епітети й тавтологічні вирази. З якою метою їх використано в думі «Маруся Богуславка»?
14. Поміркуйте, що символізує образ «на ясні зорі, на тихі води».
15. Які слова думи є її кінцівкою? Якого символічного значення набувають ці слова?
16. Створіть «Паспорт твору», визначивши його жанр, тему, особливості поетичної форми, ритму, своєрідність образу головної героїні, засоби художньої виразності.
Запрошуємо до дискусії
17. Маруся Богуславка звільняє бранців, однак сама відмовляється повернутися на батьківщину. Чому народ присвятив думу саме такій героїні?
Читаємо виразно
18. Які художні особливості народних дум можна передати засобами виразного читання? Прочитайте фрагмент думи «Маруся Богуславка», увиразнюючи художні особливості думи.
Виявляємо обізнаність у сфері культури
19. У 1981 році на березі річки Рось у центральній частині міста Богуслава за проєктом скульптора М. Короткевича та архітектора B. Богдановського звели пам’ятник Марусі Богуславці. За легендами, саме на цьому місці стояла Покровська церква, де священником був батько Марусі. Які риси народної героїні підкреслили автори пам’ятника (с. 41)?
20. Якою постає Маруся Богуславка в роботах майстрів образотворчого мистецтва?
ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО
Визначити рівень засвоєння теми ви також можете можете за допомогою онлайн-тестів в електронному додатку до підручника.
Дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.
1. Дівкою-бранкою названо героїню
А історичної пісні
Б козацької пісні
В думи
Г соціально-побутової пісні
Д балади
2. Установіть відповідність між уривком і художнім засобом.
Уривок із твору
1 Ой, той то Хмельницький,
Що ляшеньків тисне
2 Бери шаблю гостру, довгу
Та йди воювати
3 Та туман поле покриває,
Гей, та Сірко з Січі виїжджає
4 За тобою, Морозенку,
Вся Вкраїна плаче
Художній засіб
А паралелізм
Б епітет
В гіпербола
Г пестливі слова
Д анафора
3. Визначте, у яких творах є названі образи.
Назва твору
1 «Зажурилась Україна»
2 «Ой Морозе, Морозенку»
3 «Чи не той то хміль...»
4 «Дума про Марусю Богуславку»
Образ
А ґринджоли
Б погублені шуби
В мати
Г невільники
Д тополя
4. Установіть відповідність між творами й місцями подій у них.
Назва твору
1 «Ой Морозе, Морозенку»
2 «Та, ой, як крикнув же козак Сірко.»
3 «Дума про Марусю Богуславку»
4 «Чи не той то хміль.»
Місце подій
А Золотий Брід
Б Савур-могила
В Кримський шлях
Г удовине поле
Д темниця над Чорним морем
5. У чому полягає колективний характер народної творчості?
6. Як можна пояснити належність пісень літературного походження до фольклору?
7. Назвіть відмінності між історичними піснями та думами.
8. Назвіть історичні пісні, які, на вашу думку, сприяють вихованню патріотизму. Доведіть свою думку.
Запрошуємо до бібліотеки
Щоб більше дізнатися про історію українського народу, відображену в усній народній творчості, прочитайте думи «Самарські брати», «Хмельницький та Барабаш», «Втеча трьох братів з города Азова», «Самійло Кішка», «Буря на Чорному морі», твори Наталени Королевої «Легенди старокиївські», Юрія Винничука «Легенди Львова».
Коментарі (0)