Олександр Афанасьєв-Чужбинський. (1817-1875)
- 10-12-2022, 13:29
- 223
9 Клас , Українська література 9 клас Міщенко 2017
Олександр Афанасьєв-Чужбинський
(1817-1875)
Хочеться познайомити вас іще з одним талановитим українським письменником, етнографом, фольклористом, істориком, мовознавцем. Олександр Степанович Афанасьєв-Чужбинський народився на Полтавщині в родині дрібного поміщика. Вчився він у гімназії разом із Євгеном Гребінкою, там і потоваришували.
Опісля недовгої військової служби повернувся в Україну. Саме тоді йому випала щаслива нагода супроводжувати Тараса Григоровича Шевченка в подорожі Лівобережною Україною у 1845-1847. Потім знову виїхав у Росію і до кінця життя мешкав у Санкт-Петербурзі, де на схилі літ очолював музей Петропавлівської фортеці.
Олександр Афанасьєв-Чужбинський
А хто з видатних українців був в’язнем цієї фортеці?
Творчий доробок письменника - цікавий та оригінальний. Насамперед ми завдячуємо йому прекрасними спогадами про Шевченка, виданими ще в 1861 році.
Залишив він і високохудожні поетичні рядки - його поезії «Скажи мені правду, мій любий козаче», «Ой у полі на роздоллі», «Прощання» стали народними піснями. Цікаво, що його твори часто зараховували до народних і не лише. Наприклад, вірш «Гарно твоя кобза грає» вважали твором Шевченка, і навіть вмістили в празькому виданні «Кобзаря» в 1876 році.
Поезія Олександра Афанасьєва-Чужбинського романтична, пронизана національними мотивами, має виразну фольклорну мелодику.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
Повторюємо
- 1. Назвіть визначних поетів-романтиків XIX століття.
- 2. Коли і де було вперше видано баладу «Рибалка»?
- 3. Які провідні образи романтичних поезій можна виокремити? Процитуйте.
- 4. Що вам відомо про «Руську трійцю»?
Міркуємо
- 1. Назвіть художні настанови романтизму.
- 2. Хто з відомих громадських і літературних діячів відомий також під псевдонімом Ієремія Галка?
- 3. Розкажіть про життєвий і творчий шлях Євгена Гребінки.
- 4. Розкажіть про літературно-мистецькі угруповання романтиків XIX століття.
Аналізуємо
- 1. Якими є провідні мотиви вірша Є. Гребінки «Човен»? Коли він був написаний?
- 2. Що засуджував у своїх творах Гулак-Артемовський?
- 3. Визначте види рим у поезії Михайла Шашкевича «Веснівка».
- 4. Порівняйте образ солов’я в поезіях Миколи Костомарова та Віктора Забіли.
Дискутуємо
- 1. Скориставшись знаннями із зарубіжної літератури, спробуйте знайти спільне та відмінне у становленні й розвитку романтизму в Україні та інших країнах Європи.
- 2. Хто є автором тексту романсу «Не щебечи, соловейку»?
- 3. Доведіть, що вірш Гребінки «Човен» належить до романтичної поезії.
- 4. Яка роль романтизму як художнього напряму в розвитку національної літератури, культури?
РОБОТА В ГРУПАХ
Підготуйте додаткове повідомлення про творчий доробок поетів-романтиків. Доповніть фактичний матеріал ілюстраціями, музичним супроводом (покладені на музику твори зазначених авторів).
ПРАЦЮЄМО З ПРОЕКТОМ
ВАШЕ ПОРТФОЛІО
Укладіть літературну карту під назвою «Романтизм». На контурну карту нанесіть ті країни, з літературами яких ви хоч побіжно ознайомлені, міста, у яких народилися видатні письменники-романтики, указавши їхні імена. Захист проекту має відбутися у формі презентації окремим учнем (групою) кожної з країн: час виникнення на її теренах романтизму, його найвидатніші представники, їхні твори, герої цих творів, екранізації, інсценізації, музика та живопис романтичної епохи.
ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
Напишіть твір-роздум на тему «Мій романтичний герой». Це не обов’язково має бути персонаж літературного твору, але ви маєте скористатися знаннями про те, який він - романтичний характер.
ВАШ ЛІТЕРАТУРОЗНАВЧИЙ СЛОВНИК
Романтизм — художній напрям, який виник у літературі та мистецтві Європи наприкінці XVIII - на початку XIX століття. Романтичний герой - людина великих пристрастей, видатних можливостей, сильного характеру, здатна на незвичайні вчинки. Діють такі герої в надзвичайних, часто екстремальних обставинах. Романтизм заперечив суворі правила й канони класицизму, підніс значення народної творчості. Романтизм проголошував непересічність і духовну неповторність кожної особистості.
Романтики досягли великих успіхів у створенні жанру роману (Вальтер Скотт, Жорж Занд, Віктор Гюґо), поеми (Джордж Гордон Байрон, Генріх Гейне, Адам Міцкевич), ліричної поезії (Генріх Гейне, Шандор Петефі). Важливе місце у творчості романтиків посіла історико-героїчна поема.
Пригадайте вивчені раніше твори Тараса Шевченка. Які з них є романтичними? Доведіть свою думку.
Елегія (грец. журлива пісня) - жанр лірики, у якому висловлюються настрої суму, журби, смутку, туги, гірких роздумів. Особливого поширення цей жанр набув у творчості сентименталістів і романтиків.
Поясніть, чим це зумовлено.
Романс — невелика лірична пісня про кохання, призначена для сольного виконання. Найвірогідніше, виникла в Іспанії, звідки поширилася в інших країнах. Спершу романсами називали пісні, які виконували народною мовою, і лише в XIX столітті цей жанр набув канонічної форми: так стали називати ліричні пісні переважно про кохання з музичним супроводом.
Прослухайте в класі кілька романсів. Чим особливі ці твори? Чому вони досі не втратили своєї популярності?
ДІЗНАЙТЕСЯ БІЛЬШЕ
Чи знаєте ви, що один з найпопулярніших романсів, «Очі чорні», прославлений свого часу на весь світ геніальним співаком Федором Шаляпіним, написав Євген Гребінка?!
ПОДОРОЖ ЛІТЕРАТУРАМИ СВІТУ
Помандруймо сторінками польського романтизму. Вашій увазі запропонована одна з блискучих поезій Адама Міцкевича в бездоганному перекладі Максима Рильського:
Мій рідний Німане! Куди спливли ті води,
Що я в дитячі їх зачерпував долоні,
Що ними плавав я по дикому затоні,
Для серця буйного шукавши охолоди?
Лаура, з власної милуючися вроди,
Колись любила там свої квітчасті скроні,
І відбиток її у хвиль сріблястім лоні
Мутив сльозами я, не знаючи негоди.
Мій Німане! А де ж і горе те безкрає,
І щастя разом з ним, і золоті надії?
Малечих днів моїх де радощі яснії?
Де ще любіший нам юнацький шал літає?
Лаура де моя? Де друзі молодії?
Минуло все... Чому ж сльоза лиш не минає?
Знайдіть спільні мотиви й образи з творами українських авторів. Прокоментуйте романтичні ознаки цієї поезії.
ВІДПОЧИВАЮЧИ, ВЧИМОСЯ
Напевно, вам буде цікаво знати, що дотепний Гребінка одного разу, цитуючи Біблію, розсмішив навіть священика. У дружньому колі він звернувся до служителя церкви із запитанням: «Чому до Ісуса Христа завжди родили тільки чоловіки, а від народження Ісуса почали родити тільки жінки?».
Священик не на жарт розхвилювався, не знаючи, як йому реагувати на зухвалість молодого письменника. Тож дорікнув Гребінці, що той вигадує нісенітниці.
Натомість Євген Павлович повторив історію з Біблії: Авраам народив Ісаака, Ісаак народив Іакова, Іаков народив Іуду і братів його, і так усі чоловіки народжували чотирнадцять поколінь до Давида і двадцять вісім - до Христа.
Усі вже давно гучно реготали, довелося розреготатися навіть священикові, який, за свідченнями очевидців, сказав тоді: «Йому в пеклі мало буде місця, ну і язичок!».
Євген Гребінка, Микола Гоголь та інші гімназисти придумали доволі цікаву розвагу, щоб посміятися над обмеженими, консервативними професорами. Вони підсовували таким викладачам, зокрема знаменитому своїм невіглаством Никольському, вірші Пушкіна, Язикова та інших відомих на той час поетів, видаючи їх за власні. Професор «черкав їх безжально» і мстився гімназистам, читаючи власну довжелезну та неоковирну дидактичну поему «Ум і Рок», яку дотепні гімназисти перехрестили на «Ум за Розум».
ПОГЛИБЛЮЄМО ЗНАННЯ, РОЗШИРЮЄМО СВІТОГЛЯД
- 1. Українські поети-романтики. Поетичні твори. - К., 1987.
- 2. Яценко М.Т. Романтизм як художній напрям в українській літературі // Укр. мова і літ. в школі. - 1989. - № 2.
- 3. Русалка Дністровая. - К., 1987.
- 4. Шашкевич М. Твори. - К., 1973.
- 5. Вінок Маркіянові Шашкевичу. Поезії, статті, виступи, хроніка. - К., 1972.
Коментарі (0)