Словник термінів і понять
- 11-12-2022, 11:24
- 239
9 Клас , Українська література 9 клас Борзенко, Лобусова 2017
Словник термінів і понять
Автор — творець книжки, неповторного художнього світу.
Алегорія (інакомовлення) — втілення певної абстрактної ідеї в конкретному образі тварини, рослини або предмета.
Алюзія — натяк, що відсилає до певного сюжету чи образу, культурного явища, історичної події в розрахунку на проникливість читача, який може цей натяк зрозуміти.
Афоризм — лаконічний влучний вислів.
Байка — віршове або прозове алегоричне оповідання повчального змісту.
Балада — ліро-епічний поетичний твір фантастичного, історико-героїчного чи соціально-побутового змісту з драматичним напруженим сюжетом.
Бароко — література й мистецтво епохи, у якій панували ідеї мінливості світу, декоративна пишність.
Бурлеск — стиль, в основі якого лежить контраст між серйозною темою і комічним характером її трактування.
Вічні образи — літературні образи, до яких у різні часи зверталися представники різних національних літератур. Наприклад: Прометей, Ісус Христос, Богородиця.
Вічні теми — літературні теми загальнолюдського значення (життя і смерть, добро і зло, любов і ненависть, людина і природа).
Гіпербола — художнє перебільшення якостей людини, явища, предмета.
Громадянська поезія — поетичні твори, у яких розкриваються соціальні й національні мотиви.
Гротеск — літературний прийом, який будується на поєднанні несумісних явищ: фантастичного й реального, прекрасного й потворного, правдоподібності й карикатури.
Гумор — відображення смішного в людині й житті. Гумор частіше відображає добродушне ставлення, не містить різкої критики об'єкта висміювання.
Діалог — розмова двох осіб у літературному творі.
Драма — один із літературних родів, що змальовує дійсність у дії. Драма тісно пов'язана з театром, вона призначена для сценічного втілення.
Драматизм — загострена напруженість дії в художньому творі.
Дума — ліро-епічний твір, що виконується речитативом народними співцями — бандуристами, кобзарями, лірниками.
Езопівська мова — мова, яка передає думки в замаскованій формі, за допомогою натяків, алегоризму.
Елегія — сумна лірична поезія.
Епіграф — цитата, уміщена перед текстом твору або його розділами, яка визначає основну ідею чи тему твору, вказує на авторську позицію.
Епізод — відносно самостійний фрагмент сюжету твору.
Епітет — художнє означення.
Епос — рід літератури, організуючою рисою якого виступає оповідь.
Естетика — наука про прекрасне, про загальні закони краси й художньої творчості.
Запозичення — використання автором уже відомих мотивів, образів, ідей, художніх засобів і прийомів.
Ідея — основна думка художнього твору.
Інтер'єр — змалювання з художньою метою внутрішніх приміщень помешкання.
Іронія — вид зображення, що передає глузливо-критичне ставлення до предмета зображення.
Історичні пісні — ліро-епічні фольклорні твори про конкретні історичні події та історичних осіб.
Історичний роман — великий епічний твір про минуле, який поєднує історичну правду з художнім вимислом.
Комедія — драматичний твір, у якому за допомогою гумору та сатири висміюються негативні явища дійсності.
Композиція — побудова твору.
Контраст — різка протилежність, протиставлення.
Конфлікт — зіткнення протилежних інтересів і поглядів у художньому творі.
Кульмінація — момент найвищого емоційного напруження, загострення дії.
Куплет — назва строфи в народній пісні.
Ліризм — піднесено-емоційне переживання події чи явища.
Лірика — рід літератури, в основу якого покладено емоції, переживання людини.
Ліричний відступ — прийом у літературному творі, коли автор безпосередньо висловлює свої думки й почуття з приводу подій чи героїв твору.
Ліричний герой — носій думок, переживань у ліричному творі.
Ліро-епічний твір — літературний твір, у якому поєднались зображально-виражальні засоби лірики й епосу.
Літопис — літературно-історична пам'ятка часів Київської Русі та козацької доби.
Медитація — жанр ліричної поезії, герой якої розмірковує над складними питаннями сенсу життя, власної долі.
Метафора — образний вислів, що розкриває ознаки одного явища чи предмета через перенесення на них ознак іншого предмета чи явища.
Монолог — розгорнуте висловлювання, що належить одній людині й виражає її думки та переживання. Від діалогу монолог відрізняється тим, що є самодостатнім висловлюванням, не вимагає відповіді.
Мотив — тема ліричного твору або неподільна смислова одиниця сюжету.
Оповідання — невеликий прозовий твір, сюжет якого заснований на одному або кількох епізодах із життя небагатьох персонажів.
Паралелізм — художній прийом, що передбачає зіставлення людського життя з описами природи з метою повнішого розкриття психологічного стану героїв.
Пародія — комічне наслідування іншого художнього твору.
Пейзаж — опис природи в літературному творі.
Персонаж — дійова особа літературного твору. Виділяють головних, другорядних, епізодичних персонажів.
Персоніфікація — уподібнення неживих предметів чи явищ природи людським якостям.
Підтекст — прихований зміст твору.
Повість — епічний твір частіше з однолінійним сюжетом, який за широтою зображення дійсності посідає проміжне місце між оповіданням і романом.
Поема — ліро-епічний чи епічний твір, у якому зображено значні події та яскраві характери.
Порівняння — пояснення одного предмета через інший, подібний до нього, за допомогою сполучників як, мов, немов, наче, ніби та ін.
Послання — ліричний твір, написаний як звернення до певної особи чи багатьох осіб.
Портрет — зображення зовнішності людини в літературному творі.
Притча — філософсько-алегоричний повчальний твір.
Прототип — реальна особа, життя й діяльність якої покладено в основу створеного письменником образу персонажа.
Псалми — духовна лірика, пісні релігійного змісту.
Псевдонім — вигадане ім'я та прізвище письменника.
Публіцистика — твори, що висвітлюють актуальні суспільні проблеми.
Реалізм — літературний напрям, який прийшов на зміну романтизму. Письменники-реалісти вважали своїм основним завданням правдиве й точне відтворення дійсності.
Ремарка — авторське пояснення в драматичному творі, яке стосується умов дії, вигляду чи поведінки дійових осіб.
Ренесанс — епоха в європейській культурі, що настала після Середньовіччя. Представники Ренесансу орієнтувались на гуманістичні ідеали, відродження античного ідеалу гармонійної краси.
Рима — співзвучне закінчення рядків у поетичному творі.
Роман — великий епічний твір, що має кілька сюжетних ліній і зображує життя багатьох персонажів.
Романс — ліричний твір із наспівною інтонацією, який виконується під музичний акомпанемент.
Романтизм — літературний напрям, у світоглядній основі якого лежить розбіжність між дійсністю і мрією. Він віддзеркалює розчарування людини в щоденних проявах життя й розбудовує сферу фантазії та мрії.
Сатира — гостре викриття негативних явищ.
Сентименталізм — літературна течія, представники якої в осмисленні людини і світу на перше місце ставили почуття.
Синоніми — слова, різні за звучанням, але однакові чи близькі за змістом.
Строфа — повторювана сполука рядків у поетичному творі.
Сюжет — подія чи система подій у літературному творі.
Тема — коло подій, явищ, зображених у творі.
Травестія — жартівлива поетична переробка, яка «перелицьовує» оригінал, надає йому іншого історичного, культурного, національного забарвлення.
Трагедія — драматичний твір із гострим непримиренним конфліктом, який завершується загибеллю героя.
Умовність — порушення правдоподібності зображення з художньою метою.
Усна народна творчість — словесна частина мистецьких явищ народної культури.
Характер — образ людини з властивими їй індивідуальними рисами, що зумовлюють її поведінку, ставлення до інших людей.
Хроніка — твір, у якому виклад подій ведеться в хронологічному порядку.
Художні засоби — сукупність прийомів, способів діяльності письменника, за допомогою яких постає художній світ твору.
Шкільна драма — п'єси навчального призначення, що складали репертуар давніх українських театрів.
Пам'ятка № 7. ЯК ПИСАТИ ТВІР-РОЗДУМ (БУДУВАТИ УСНЕ МІРКУВАННЯ)
1. У творі-роздумі необхідно продемонструвати здатність не лише розмірковувати, а й пояснювати та переконувати. Тому міркування варто будувати за схемою:
основна думка (теза) → аргументи (докази) → висновок
2. Обміркуйте і сформулюйте тезу та аргументи. Складіть план твору, враховуючи в ньому кількість і зміст аргументів.
3. Напишіть (продумайте) міркування. Дотримуйтесь складеного плану.
4. Слідкуйте за вживанням займенників для зв'язку речень у текст. Як аргументи використовуйте цитати.
5. Дотримуйтесь поділу тексту на абзаци.
6. Зробіть короткий висновок, узагальнивши написане (сказане).
Пам'ятка № 8. ЯК ПІДГОТУВАТИ ПРОЕКТ
Проект — це індивідуальна або колективна конкретна практично-творча справа, поетапний рух до мети, прийнятої та усвідомленої учнем.
Етапи роботи
- I. Планування.
1. Визначення теми, мети проекту, форми кінцевого продукту.
2. Визначення джерел інформації, способів її збирання та аналізу, способу презентації продукту, процедур та критеріїв оцінки результатів.
- II. Дослідження.
1. Збір інформації.
2. Аналіз інформації, формулювання висновків.
- III. Подання результатів.
1. Оформлення кінцевого продукту.
2. Звіт або презентація продукту.
- IV. Оцінка результатів.
Пам'ятка № 9. ЯК ОЦІНИТИ ВИСТУП (ПОВІДОМЛЕННЯ, ПРЕЗЕНТАЦІЮ ПРОЕКТУ) ОДНОКЛАСНИКА/ОДНОКЛАСНИЦІ
1. Визначте, чи відповідає виступ заявленій темі.
2. Установіть, наскільки раціонально дібрано матеріал: чи немає непотрібних фактів, невідповідних темі деталей.
3. Зверніть увагу, чи визначена головна думка виступу.
4. Оцініть форму виступу: чи послідовно викладено факти, чи доведено запропоновані положення, чи достатньо багатим є словниковий запас доповідача.
5. Відзначте особливості мовлення (темп, емоційне забарвлення).
Пам'ятка № 10. ЯК СКЛАСТИ КОНСПЕКТ ТЕКСТУ
1. Уважно прочитайте весь текст. Виділіть слова, речення, що передають основну думку тексту.
2. Розділіть текст на частини.
3. Прочитайте першу частину, виділіть у ній головне. Сформулюйте головну думку уривка двома-трьома реченнями. Запишіть їх.
4. Ту саму роботу виконайте з іншими частинами тексту.
5. Перевірте себе. Прочитайте конспект, переконайтеся, що він відображає основні положення тексту й допомагає пригадати, відтворити його зміст.
Пам'ятка № 11. ПАСПОРТ ТВОРУ
• Автор/авторка твору:
• Назва твору:
• Вид літератури, до якого належить твір (епос, лірика, драма, ліро-епос):
• Жанр твору:
• Тема твору:
• Ідея твору:
• Образи-персонажі:
- головні образи-персонажі —
- другорядні образи-персонажі —
• Інші види образів (образ-пейзаж, образ-портрет, образ-інтер'єр; зорові, слухові, тактильні образи тощо):
• Особливості мови твору, приклади засобів художньої виразності:
Коментарі (0)