Войти
Закрыть

Народні балади

9 Клас , Українська література 9 клас Борзенко, Лобусова (Повторне видання) 2022

 

Народні балади

ЖАНРОВІ ТА ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ НАРОДНОЇ БАЛАДИ

Слово балада походить від грецького слова bаІІо — рухатись. У давнину баладою називали любовну пісню, що супроводжувала танець. Пізніше вона стала самостійним жанром. Найбільш сприятливим періодом для розвитку української балади були XV—XVII століття. На сьогодні відомо близько трьохсот сюжетів українських народних балад.

Фольклорна балада — це ліро-епічний пісенний твір із напруженим сюжетом, який розповідає про надзвичайні або навіть фантастичні події в особистому, родинному чи громадському житті.

За емоційним наповненням балада подібна до ліричної пісні, однак вона має сюжет, розповідає про події та вчинки героїв та їхні стосунки з іншими людьми. У баладному сюжеті майже завжди наявне щось незвичайне, небуденне. При цьому героями балад є переважно прості люди, які опиняються в незвичайних життєвих ситуаціях.

Однією з ознак баладного сюжету є трагізм: найчастіше зображувані події не мають щасливого завершення. Не випадково відомий фольклорист Олексій Дей назвав баладу «епосом нещасливих людських доль». Із трагізмом пов'язана ще одна важлива риса баладного твору — драматизм, тобто напруженість дії. Ця ознака виявляється в динамічному розвитку подій, в емоційних діалогах і монологах. Така художня організація допомагає краще зобразити глибокі переживання, емоційні потрясіння героїв.

Гурт стародавньої музики «Хорея Козацька»

Цікаво, що балада прямо або опосередковано передає якесь повчання, моральну оцінку зображуваних подій. Іноді вона містить окремо подані повчальні узагальнення (частіше кінцівки, рідше зачини).

У баладних творах широко представлені народна символіка, давні міфологічні мотиви (найчастіше метаморфоза — чарівне перетворення людини на рослину або птаха). Для балади характерний прийом гіперболи. Як правило, вона використовується для зображення душевних страждань, іноді — коли виникає потреба підкреслити незвичайні властивості героїв, посилити драматизм дії.

За багатьма художніми ознаками балада близька до ліричної пісні. Вона містить традиційні порівняння, постійні епітети, нерідко в ній уживаються слова в зменшено-пестливих формах. Як і лірична пісня, балада спрямована на те, щоб зворушити слухачів, спонукати емоційний відгук, співпереживання.

Опрацьовуємо прочитане

1. Які жанрові ознаки балади? Коли виникла більшість українських балад?

2. Хто найчастіше є героями баладних творів?

3. Які художні образи та прийоми трапляються в баладах?

4. Чи виникло у вас бажання прочитати твори цього жанру? Чому?

РОЗМАЇТТЯ НАРОДНИХ БАЛАД

Балади можуть бути присвячені різноманітним явищам людського життя, тому їх дуже складно класифікувати. Основну частину українських балад становлять легендарні, історичні, сімейні та любовні.

До легендарних належать балади, що відобразили найдавніші міфологічні уявлення українців. Для них характерне зображення фантастичних подій. Герої в ситуації складного морального вибору або через фатальну безвихідь зазнають чарівної метаморфози — скажімо, дівчина перетворюється на рослину або птаха. Прикладом легендарної балади є «Ой чиє ж то жито, чиї то покоси»: доведена лихою свекрухою до відчаю, героїня перетворюється на тополю.

Історичні балади за тематикою дещо нагадують історичні пісні, однак вони не мають на меті докладно зобразити саму історичну подію. Увага зосереджується на вираженні емоцій, до яких спонукала ця подія. Наприклад, до історичних балад належить твір «Ой на горі вогонь горить».

Сімейні балади розкривають тему стосунків між чоловіком і дружиною, батьками і дітьми, братами й сестрами («Віддав брат сестроньку в чужу сторононьку»).

У любовних баладах основними мотивами є кохання, ревнощі, розлука, зрада. Приклад любовної балади — відома пісня «Ой не ходи, Грицю», авторство якої приписують легендарній Марусі Чурай.

Опрацьовуємо прочитане

1. Про які види народних балад ви дізналися?

2. Що таке метаморфоза? У яких баладах використовується цей мотив?

3. Чим історичні балади відрізняються від історичних пісень?

4. У чому особливості сімейних і любовних балад?

5. Який вид балад вас найбільше зацікавив? Чому?

ТРАГЕДІЯ ВТРАТИ В БАЛАДІ «ОЙ ЛЕТІЛА СТРІЛА»

Твір має виразний трагедійний характер. В експозиційній частині наявна згадка про загибель «вдовиного сина». При цьому відсутня будь-яка історична конкретика в розкритті причини трагедії, що саме і є характерним для історичної балади. Зрозуміло лише, що фатальну стрілу випустив ворог, бо «стріла з-за синього моря». Самого ворога теж ніяк не означено.

Основний зміст балади становить образне втілення жіночих страждань, спричинених смертю близької людини. Важливо врахувати, що «вдовиний син» був єдиним чоловіком у родині, він залишався опорою й захисником одразу для трьох жінок — матері, коханої й сестри.

Глибина трагедії передається за допомогою символічних образів трьох зозуль, які оплакують загиблого. Не випадково зозуля в народі найчастіше символізує горе, смуток, нещастя й смерть. Зозуля, що сіла «в головах» — мати загиблого, «край серденька» — «то його миленька», у ногах — сестра. Троїста символіка допомагає увиразнити рівень скорботи: сльози матері — немов «Дунай розлився», біля сестри — «слізок криниця», але біля коханої «земля сухенька». Скорбота визначає й рівень пам'яті: матінка оплакуватиме сина, «поки жити буде», сестриця — «поки не забуде», а «миленька плаче, поки його бачить».

У баладі важливе не лише трагедійне переживання. У ній відбилося також характерне народне уявлення про міру спорідненості в сімейному житті. Важливим є й морально-філософський погляд на те, який слід у серцях близьких залишає по собі людина.

Ой летіла стріла

Ой летіла стріла

З-за синього моря.

Ой де ж вона впала?

— На вдовинім полі.

Кого ж вона вбила?

— Вдовиного сина.

Немає нікого

Плакати по ньому.

Летять три зозуленьки,

І всі три рябенькі:

Одна прилетіла,

В головоньках сіла;

Друга прилетіла,

Край серденька сіла;

Третя прилетіла

Та в ніженьках сіла.

Що в головках сіла —

То матінка рідна;

Сіла край серденька —

То його миленька;

А в ніженьках сіла —

То його сестриця.

Де матінка плаче,

Там Дунай розлився;

Де плаче сестриця,

Там слізок криниця;

Де плаче миленька —

Там земля сухенька.

Ой матінка плаче,

Поки жити буде;

А сестриця плаче,

Поки не забуде;

А миленька плаче,

Поки його бачить...

Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір

1. Хто оплакує загиблого в баладі? Кому з героїнь найбільше співчуваєте?

2. Яким символічним образом позначено плакальниць?

3. Визначте реалістичні й фантастичні елементи в баладі. Запис у робочий зошит зробіть у зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми).

4. До якої тематичної групи належить ця балада? Обґрунтуйте свою думку.

Досліджуємо самостійно

5. Зозуля — поширений символічний образ в українському фольклорі. У світовій міфології символіка цього птаха суперечлива: у грецьких повір'ях зозуля віщує загибель, в Індії та Японії це символ кохання. В українській народній творчості зозуля також нерідко є провісницею лихих подій, зокрема смерті. Водночас вона може своїм куванням віщувати довге життя, попереджати героя про небезпеку. Часто в образі зозулі змальовується жінка, що тужить за померлим, або ж узагалі нещасливі жінки (у баладах родинно-побутової тематики). Яке символічне значення має образ зозулі в баладі «Ой летіла стріла»? Які народні погляди на родинні стосунки відобразились у творі? Чому в ті часи родина без чоловіка вважалася беззахисною, і як це змінилося зараз?

Виявляємо творчі здібності

6. Роздивіться репродукцію картини Т. Пати «Зозуля на калині». Поміркуйте, якого символічного значення набуває образ зозулі на картині художниці.

Зозуля на калині (Тетяна Пата, 1968)

7. Уявіть себе ілюстратором / ілюстраторкою книжки народних балад. Які ілюстрації до балади «Ой летіла стріла» намалювали б ви? Які кольори переважали б на вашій ілюстрації? Свої міркування обґрунтуйте.

ОБРАЗ НАРОДНОГО ЗАХИСНИКА В БАЛАДІ «ОЙ НА ГОРІ ВОГОНЬ ГОРИТЬ»

Для кращого сприйняття твору «Ой на горі вогонь горить» треба звернутися до історичного контексту, а саме до подій козацької доби. У ті неспокійні часи важливу роль відігравала сторожова прикордонна служба, яка мала вчасно попереджати основні козацькі сили про наближення ворога. Сигнали про небезпеку подавали за допомогою вогнища, яке розпалювали на пагорбі. Можна було здалеку побачити тривожне повідомлення й підготуватися до оборони.

Розповідь про трагічну загибель сторожового козака в баладі «Ой на горі вогонь горить» цілком відповідає історичній реальності.

Козак не уникнув нерівного бою з ворогом. Можливо, він міг би врятуватися втечею, однак залишився, щоб розпалити вогонь і попередити побратимів про ворожу навалу. Він загинув як герой, захищаючи рідний край від страшної загрози. Очі його накриті китайкою, поряд із загиблим його вірний кінь, у головах ворон — вісник смерті. Сама смерть символічно порівнюється з весіллям (козак був неодруженим, парубком), тільки нареченою постає «в чистім полі земляночка», тобто земля, у якій поховано козака.

«Ой на горі вогонь горить» (Амвросій Ждаха, 1912)

Переживання трагедії, непоправної втрати висувається наперед. У нашій уяві постає панорамний простір, що дає змогу краще зрозуміти, заради чого загинув козак. Гора, на якій палає вогнище, під нею «порубаний, постріляний» вартовий, нарешті, степова дорога, що веде до батьківської оселі. У тій оселі — мати і сестра, мирне життя та спокій яких охороняв полеглий.

Твір насичений символічними образами: ворон — птах, пов'язаний зі світом мертвих, кінь — відданий помічник козака, який передає рідним трагічну звістку. А батьківська домівка сприймається як символ усієї батьківщини, заради якої й віддав життя її вірний син і захисник.

Ой на горі вогонь горить

Ой на горі вогонь горить,

А в долині козак лежить,

Порубаний, постріляний,

Китайкою1 покриваний.

Накрив очі осокою,

А ніженьки китайкою.

А ніженьки китайкою,

А рученьки нагайкою.

Що в головах ворон кряче,

А в ніженьках коник плаче.

«Ой коню мій вороненький,

Товаришу мій вірненький!

Не плач, коню, надо мною.

Не бий землі під собою.

Біжи, коню, дорогою,

Степовою широкою.

Та прибіжиш під батьків двір,

Та вдаришся об частокіл.

Як прибіжиш під ворота,

Стукни-грюкни коло плота.

Вийде сестра — розгнуздає.

Вийде мати — розпитає:

— Ой коню мій вороненький,

А де ж мій син молоденький?

— Не плач, мати, не журися.

Та вже ж твій син оженився.

Та взяв собі паняночку,

В чистім полі земляночку».

1 Китайка — спочатку — густа, переважно синя шовкова тканина, яку завозили з Китаю, потім — бавовняна тканина.

Сприймаємо, аналізуємо, інтерпретуємо художній твір

1. Яке враження справив на вас цей твір?

2. Чи можна визначити, у яку історичну добу відбуваються події твору? Обґрунтуйте свої міркування.

3. Протиставленням яких художніх образів починається твір? Якого значення набуває це протиставлення?

4. Знайдіть у тексті опис козака. На яких деталях опису зосереджено увагу слухачів балади? Які асоціації утворюються під впливом цих деталей?

5. Знайдіть у тексті повтори, слова у зменшено-пестливій формі. Поміркуйте, з якою метою вони вжиті.

6. Які символічні образи є у творі? Визначте їхнє значення. Запис у робочий зошит зробіть у формі таблиці або схеми.

7. Визначте художні особливості балади. Запис у робочий зошит зробіть у зручній для вас формі (тексту, плану, таблиці, схеми).

Досліджуємо самостійно

8. Поміркуйте, чому твір «Ой на горі вогонь горить» дослідники вважають баладою. Які ознаки ліро-епічного твору йому властиві?

9. Чи наявні у творі фантастичні елементи? Доведіть свою думку.

Виявляємо творчі здібності

10. Оберіть і виконайте завдання, презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

• Уявіть себе художницею або художником. Вам замовили ілюстрації до балади «Ой на горі вогонь горить». Опишіть ілюстрації, які б ви хотіли намалювати.

• Уявіть себе кліпмейкером1, який готує рекламний ролик балади «Ой на горі вогонь горить». Напишіть сценарій рекламного ролика.

1 Кліпмейкер — фахівець/фахівчиня, що професійно займається розробкою і постановкою рекламного ролика чи іншого творчого замовлення.

ВПЛИВ НАРОДНИХ БАЛАД НА ЛІТЕРАТУРУ

Українські балади присвячені не лише історичній тематиці. Вони розкривають народні погляди на всі важливі моменти людського життя. Не дивно, що балади справили значний вплив на художню літературу. Письменники не лише запозичували образи, теми та сюжети народних балад. Твори цього жанру, які містять чимало цінної інформації про своєрідність національного характеру українців, приваблювали митців слова неабияким духовним і моральним потенціалом.

Фольклорна балада стала головним джерелом балади літературної. Її творцями були поети-романтики Петро Гулак-Артемовський, Левко Боровиковський, Амвросій Метлинський, Микола Костомаров. Яскраві зразки баладного жанру запропонував своїм читачам геніальний Тарас Шевченко.

Баладні сюжети з успіхом використовували автори прозових і драматичних творів. Зокрема, оповідання Марка Вовчка «Дев'ять братів і десята сестриця Галя» має саме баладний сюжет. На основі балади «Пісня про шандаря» Іван Франко написав п'єсу «Украдене щастя». Сюжет балади «Ой не ходи, Грицю» набув особливої популярності. Ольга Кобилянська взяла його за основу своєї повісті «У неділю рано зілля копала...», і в назві цього твору — рядок із балади. Ще одна відома літературна обробка цього сюжету — роман у віршах «Маруся Чурай» — належить видатній поетесі Ліні Костенко.

Досліджуємо самостійно

Порівняйте особливості народної балади й ліричної пісні, заповнивши таблицю. Зробіть висновок: що спільне і відмінне між цими жанрами?

ПОВТОРЮЄМО ТА УЗАГАЛЬНЮЄМО

1. Що об'єднує фольклор і літературу?

2. Наведіть приклади постійних епітетів у народних ліричних піснях.

3. Чим балада відрізняється від історичної пісні? А від народної лірики?

4. Якими є основні теми народних балад?

5. Установіть відповідність між назвами художніх засобів та їх прикладами.

  • 1 гіпербола
  • 2 порівняння
  • 3 алітерація
  • А синє море, кінь вороненький
  • Б темні, як нічка, ясні, як день
  • В там слізок криниця
  • Г очі, очі, очі дівочі

6. Установіть відповідність між назвами й основними мотивами творів.

  • 1 «Цвіте терен, цвіте терен...»
  • 2 «Ой летіла стріла»
  • 3 «Сонце низенько, вечір близенько...»
  • А розлука, марне сподівання на повернення коханого, розчарування
  • Б побачення між закоханими, щасливе кохання
  • В нещасливий шлюб
  • Г туга близьких людей за загиблим

7. Установіть відповідність між назвою пісні та її мотивом

  • 1 «Цвіте терен, цвіте терен...»
  • 2 «Місяць на небі, зіроньки сяють...»
  • 3 «Сонце низенько, вечір близенько...»
  • 4 «Ой під вишнею, під черешнею...»
  • А сум дівчини через зраду коханого
  • Б протиставлення кохання й багатства
  • В щасливі закохані в очікуванні побачення
  • Г страждання дівчини, яка чекає милого з походу
  • Д почуття козака до дівчини

8. Щоб перевірити свої знання за розділом «Усна народна творчість», пройдіть тест в електронному додатку до підручника.

Готуємо проєкт

9. Проведіть опитування серед однокласників та однокласниць на тему «Мої враження від народних ліричних пісень і балад». Вигадайте цікаву форму узагальнення результатів опитування. Презентуйте свою роботу однокласникам та однокласницям.

Готуємося до ЗНО

У рубриці «Готуємося до ЗНО» електронного додатка до підручника подано завдання, які допоможуть вам підготуватися до зовнішнього незалежного оцінювання.

Ви опрацювали першу з-поміж запропонованих у підручнику тем. Пригадайте, які завдання ви ставили перед собою. Чи вдалося вам їх розв'язати? Чи задоволені ви результатом свого навчання? Які з набутих знань і вмінь стануть вам у пригоді в майбутньому? У яких ситуаціях?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду