Войти
Закрыть

Народна обрядовість

9 Клас , Українська література 9 клас Авраменко, Дмитренко (поглиблене вивчення філології) 2022

 

Усна народна творчість

Народна обрядовість

1. Розгляньте світлини та виконайте завдання.

  • А. Що ви знаєте про творчих людей, зображених на світлинах?
  • Б. Чому, на вашу думку, сучасні телеведучі іноді одягають народні костюми?
  • В. Чи пасує їм цей одяг? Опишіть ті деталі народного одягу й прикрас, які вам сподобалися.
  • Г. Які переваги й недоліки має сучасний одяг, порівняно з народним, традиційним?
  • Д. Зробіть висновок, чому треба вивчати й берегти народну творчість наших предків: фольклор, традиції, звичаї, одяг та ін.

1 У буквеному переліку завдань традиційно не використовують літеру Ґ через графічну близькість до Г.

2. Прочитайте текст і розкажіть, що нового ви дізналися про фольклор.

Усна народна творчість, або фольклор (з англ. folk-lore — народне слово, народна мудрість), — різножанрові твори, що виникли в сиву давнину в певному середовищі, передавалися з уст в уста. Цей процес творення тривав відповідно до історичних епох, існує він і нині.

Авторів пісень, казок, балад і легенд здебільшого ніхто не знав. Талановиті оповідачі й співці, виконуючи фольклорні твори, вводили в них нових героїв, додавали слова, які вживали тільки на певній території (діалектизми), іноді скорочували текст — у такий спосіб вони їх відшліфовували. З огляду на це пісні, казки, легенди й інші фольклорні жанри побутують у багатьох варіантах. Не всі твори фольклору дійшли до наших днів, адже регулярно збирати й записувати їх почали лише у ХVIII-ХІХ ст.

Специфіка фольклору як усної народної творчості: • усна форма творення і побутування; • традиційність; • колективність; • варіантність; • анонімність.

У фольклорі відображено національний характер, світогляд і менталітет, працю, побут і мрії українців. Отже, це явище національне.

3. Розгляньте таблицю та виконайте завдання.

  • А. Назвіть ті жанри, які ви не вивчали в попередніх класах.
  • Б. Коротко охарактеризуйте кожний жанр фольклору.
  • В. Виконайте в зошиті тестове завдання1.

1 Тут і далі, виконуючи тестові завдання, робіть у зошиті відповідний запис. Наприклад: 1А, 2Б, 3Д, 4Г.

4. Опрацюйте літературно-критичний матеріал.

Найчисленніша група серед родинно-побутових творів — пісні про кохання. Пісні про κοхання передають найінтимніші стосунки між закоханими — від ніжної любові до ненависті. Взаємини хлопця і дівчини переплітаються зі ставленням до їхніх стосунків членів родин закоханих: сестер, братів, батьків, а також сусідів, друзів і ворогів. Окрім цікавого змісту, пісні про кохання мають досконалу поетику.

Поетика (з грецьк. майстерність творення) — це особливості художньої форми фольклорних і літературних творів (будова, художні засоби, римування та ін.).

Особливості художньої форми народних ліричних пісень:

  • стислість викладу;
  • традиційні художні засоби (епітет, художній паралелізм, порівняння, вигуки);
  • просте римування;
  • задушевність, лірична тональність мелодії;
  • проста мелодія;
  • повтори (рефрен, тавтологія, анафора, епіфора).

Епітет — художнє означення: золоті руки, темна душа. У фольклорних творах часто вживають постійні епітети: червона калина, карі очі, чорні брови, сизий орел.

Художній паралелізм — паралельне зображення явищ природи й почуттів:

Цвіте терен, цвіте терен,

А цвіт опадає.

Хто в любові не знається,

Той горя не знає.

Порівняння — зіставлення одного предмета чи явища з іншим, чимось подібним до нього: [очі] «темні, як нічка, ясні, як день».

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду