Войти
Закрыть

Тарас Шевченко: гідність, дух і пам’ять (1814-1861). Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка

9 Клас , Українська література 9 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022

 

Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка

У кожного поета є своє коло улюблених тем. У Шевченка їх дві — це Україна та жінка-мати. У художньому розкритті цих тем талант Кобзаря сягнув найвищих вершин, бо вони пройшли крізь його серце як згусток найщирішої любові й неймовірного суму, як сплав ліричного почуття і довершеної форми, утілених у художньому творі.

Дуже слушну думку висловив Максим Рильський: «Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з поетів світу. Нещасливий в особистому житті, Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, в матері». Сам поет сказав про це афористично:

У нашім раї на землі...

...Нічого кращого немає,

Як тая мати молодая

З своїм дитяточком малим.

Проте кріпаччина нівечила людські долі, й жінка, здається, у стократ більше страждала, бо вона несла на своїх плечах увесь тягар відповідальності за родину, дітей, за їхнє життя і виховання. Образ жінки-кріпачки у творах поета завжди трагічний. Тарас Шевченко був глибоко переконаний, що неволя штовхала її в провалля горя, сліз, навіть передчасної смерті. Поет пережив й особисту трагедію: його мати передчасно померла через «нужду та працю», поетові сестри, «голубки молодії», посивіли в наймах. Тож цілком логічно численні дослідники творчості Т. Шевченка стверджують, що образ України й образ жінки-матері в його творах злиті, неподільні: через неймовірно трагічну жіночу долю глибше розкривається трагізм покріпаченої України, з одного боку, а з іншого, — віра, безмежна віра поета в рай земний, осердя якого — мати й дитя.

Tapac Шевченко. Катерина

«КАТЕРИНА»

Ідейно-тематичний зміст. Коли ви поцікавитеся чи в батьків, чи в будь-кого зі старших, який твір Т. Шевченка про жіночу долю найбільше їм запам’ятався, відповідь буде однозначна — поема «Катерина» (1838-1839). Справді, це один із найпопулярніших творів, що приваблював і приваблює читачів історією зневаженого кохання, яка оповідана так емоційно, що безталанна доля сина й матері-покритки не може не викликати безмір співчуття.

Сьогодні слова «покритка» практично не почуєш, його вважають застарілим. А що воно значить? Покритка — це дівчина, що народила позашлюбну дитину. Тогочасна сільська громада засуджувала такий учинок, вимагала обряду покривання: чорну хустку або навіть ганчірку накидали на голову матері позашлюбної дитини, і це засвідчувало зневагу до неї як до жебрачки.

Трагедія покритки — тема Шевченкової «Катерини».

Історія дівчини — це історія щирої, довірливої і безпосередньої в почуттях красуні, яка вперше покохала — «полюбила москалика, як знало серденько». Обранець Катерини — офіцер-дворянин, росіянин, тому драматизм їхніх стосунків підкреслюється не лише соціальною нерівністю, а й національними відмінностями. Так само протиставляється у творі мораль народна і мораль панська, власне, аморальна поведінка представника народу-колонізатора. Адже пан і розбещений, і егоїстичний, і немилосердний. Він жорстоко скривдив Катерину, збезчестивши її, покинувши з дитиною. Дівчина для нього — лише тимчасова примха. Він живе за законами вседозволеності («любить жартуючи, жартуючи кине»), забуває про свої обіцянки, відмовляється від рідного сина.

Тарас Шевченко. Циганка-ворожка

Спокуснику вдається легко ошукати Катерину, яка щиро вірить коханому, живе за покликами серця. Тому заради любові вона терпить приниження, глум. Найдраматичнішим епізодом у поемі є сцена вигнання дівчини з дому. Її поведінку засудили односельці, тому й згорьовані батьки змушені випровадити свою одиначку у світи. І хоча вони в розпачі, але не можуть піти проти сільської громади. Катерина зраджена коханим, який відмовляється і від неї, і від сина, вона викинута й за межі рідної домівки, рідного села. Час відчаю для зневаженої дівчини такий тяжкий, що вона бачить лише один вихід зі скрутної ситуації — самогубство. Для Т. Шевченка дуже важливо підкреслити, що до такого рішучого кроку Катерину підштовхнуло її гірке прозріння — вона зрозуміла підлу стосовно неї поведінку офіцера, як і переконалася в слушності пересторог батьків щодо кохання з москалями.

Проте поет-християнин, поет-гуманіст усупереч тогочасній моралі стає на захист Катерини, розуміючи, що вона — жертва обставин. Свої почуття він виливає в простих і щирих авторських відступах, які звучать як пересторога («Кохайтеся, чорноброві, / Та не з москалями, / Бо москалі — чужі люде, / Роблять лихо з вами»), або як співчуття («Катерино, серце моє! / Лишенько з тобою!»).

Дівчина змальована Т. Шевченком як ідеалізований романтичний образ. Героїня не здатна до компромісу, навіть заради дитини. Якщо вона зазнала поразки в коханні, значить, не може жити.

Катерина — класичний трагічний образ. Ця трагічність, найперше, закорінена в її натурі, адже вона вірить у кохання, гармонійна у своїх почуттях і вчинках. Тим страшнішим і жорстокішим стає для неї усвідомлення того, що її ошукала людина, якій вона повірила, що принесла батькам неймовірні страждання та сльози. Дівчина виявила непослух («Не слухала Катерина / Ні батька, ні неньки...»), знехтувала дівочою гордістю («Кличе мати вечеряти, / А донька не чує; / Де жартує з москаликом, / Там і заночує»).

Проте її вдача щира, довірлива, і тому Катерина безмежно вірить обранцю свого серця, вірить, що стане його дружиною. Вона не розпізнала в москалеві негідника, знехтувала споконвічною українською традицією — забула про дівочу стриманість, гідність. Уже з дитиною на руках Катерина не журиться, що стала покриткою, чекає свого обранця, адже він обіцяв повернутися. Дівчина вважає себе нареченою, що ось-ось зустріне свого милого з далекого походу. Проте поступово вона втрачає віру, забуває про спів, з болем сприймає «речі недобрії» односельців. Перший жорстокий удар долі — вигнання з домівки. Разом із ним приходить жорстоке усвідомлення: «Що я наробила?» У ньому — каяття, розпач, біль, сором перед батьками, які зганьблені, як і вона. Катерина вже розуміє, що чекає на неї та її сина, розуміє, що материнство не подарує щастя:

Боже ти мій!.. Лихо моє!

Де мені сховатись?

Заховаюсь, дитя моє,

Сама під водою,

А ти гріх мій спокутуєш

В людях сиротою,

Безбатченком!..

У цьому монолозі вже згорьованої жінки не лише інтуїтивне передбачення трагічних подій, а й відчай і жах, вона ж бо відповідає не лише за себе, а й за новонароджену дитину. Тому такою психологічно напруженою і драматичною є зустріч Катерини із чумаками. Для них жінка (а вона соромливо заховала дитинча) нагадує молодицю, яка повертається із прощі, значить, очистилася від гріхів. Сама ж Катерина відчуває неймовірне приниження як грішна покритка, яка заради сина просить милостиню.

Другий трагічний удар долі — випадкова зустріч із коханим Іваном, який брутально і говорить, і поводиться із збезчещеною жінкою. Діалог Катерини й пана виписаний Т. Шевченком на високих емоційних регістрах, які так точно і влучно розкривають її внутрішній стан. Спочатку — щире, із самісінького серця запитання до коханого: «Де ти так барився?». Далі — повне нерозуміння того, чому він відганяє Катрусю. Потім — уже розпач і біль: «І ти мене покидаєш? / А ти ж присягався!» Для дівчини найстрашніше, як виявляється, — порушити обіцянку, бо вона ще хоче вірити в доброту й порядність того, хто її занапастив. Коли ж спокусник кидає вкрай жорстокі й байдужі слова, принижена Катерина забуває про себе. Вона здатна на ще більші приниження — стати наймичкою для офіцера, дозволити кохатися з іншою, ні словом не нагадувати про себе. І все це заради сина, заради його блага. Але серце пана глухе. Ще раз поет повернеться до цього реалістичного образу у фінальній частині поеми — своєрідному епілозі. Сцена зустрічі батька та сина-жебрака символічна: батько вдруге відцурався від своєї дитини.

Так образно Т. Шевченко засуджує ту прірву — і соціальну, і моральну, — яка пролягла між багатими і бідними, між добром і злом, між щирістю і ницістю.

Сюжет і композиція. Конфлікт у поемі «Катерина» багатоаспектний. Поет відтворив соціальні відносини як протистояння влади багатих і безправ’я бідних. Він також зобразив суперечності між героїнею та її оточенням на рівні побутовому (ставлення до покритки односельців). Додаткових штрихів набуває конфлікт завдяки тому, що москаль — людина іншої ментальності. Тому світ український протиставляється світові чужому. І, нарешті, морально-етичний конфлікт розкриває дві моралі — народну й панську (антимораль). Незважаючи на такий багатий зміст, сюжет поеми «Катерина» простий у своїй довершеності. Це низка епізодів, через які й змальовано трагічну долю покритки: побачення з офіцером, народження позашлюбного сина, вигнання збезчещеної дівчини з рідної домівки, з рідного села, поневіряння на чужині, випадкова зустріч Катерини зі спокусником та самогубство. В узагальненому вигляді ці події об’єднані мотивом шляху — хресного шляху страждань збезчещеної жінки, самотньої душі, покинутої напризволяще матері з дитиною. Справді, за сюжетним перебігом вигнання Катерини із села — це епізод з першого розділу поеми, а далі, вже у другому розділі, починається трагічна дорога Катерини з дитям назустріч своїй смерті.

Композиційно твір складається з п’яти розділів. Емоційно-наснажена розповідь про долю покритки в кожному з них розмикається ліричними відступами та авторським коментарем. Їхня тематика різноманітна — пристрасний роздум про суспільну несправедливість, примхливість долі, тяжке сирітське життя, материнський обов’язок.

Поема має присвяту російському поетові Василю Андрійовичу Жуковському, який брав безпосередню участь у викупі Т. Шевченка з кріпацтва. На пам’ять про день викупу — 22 квітня (за старим стилем) 1838 р. — поет присвятив йому твір. Варто нагадати, що російський поет — незаконнонароджений син поміщика й полонянки-турчанки, яку також можна вважати покриткою.

Жанр. «Катерина» — перша за часом написання велика ліро-епічна поема Т. Шевченка. Її жанровий різновид — соціально-побутова поема. Це твір, у якому поєднується художнє зображення певного зрізу суспільства й побуту окремої групи людей. Поет використав як зразок байронічну романтичну поему, поширену в багатьох європейських літературах того часу. Для неї характерна вільна, не скута правилами композиція, фрагментарність сюжету, ліричні відступи, філософські міркування автора. Проте Т. Шевченко цю жанрову форму наповнив національним змістом. Він запозичив історію зрадженого щирого почуття із самого життя і створив на її основі зворушливу розповідь про занапащену долю української дівчини, яка стала символом скривдженої України, уособленням розтоптаної любові й материнства.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Як ви оцінюєте вчинки та дії Катерини?

2. Чому Т. Шевченко надзвичайно стисло говорить про історію стосунків Катерини й офіцера?

3. Випишіть у зошит деталі портрета Катерини. Чим він нагадує народні українські пісні? Чому?

4. Чи можна вважати, що на сторінках твору Т. Шевченка «Катерина» вирують по-справжньому шекспірівські пристрасті? Доведіть це цитатами з тексту.

5. Визначте роль пейзажу у творі.

6. Проаналізуйте композицію поеми Т. Шевченка «Катерина».

7. Яку функцію виконують у поемі ліричні відступи?

8. Чому на початку поеми «Катерина» Т. Шевченко називає звабника дівчини «москаликом»?

9. Прочитайте міркування відомого літературознавця Григорія Клочека про поему Т. Шевченка «Катерина»:

«Уживане Шевченком слово "москаль” виявляло, думається, його бажання підкреслити національну автентичність українського народу. Шевченко майже не вдавався до слів "Росія”, "російський”, бо в той час уже відчутною була тенденція позначати цим словом усі народи, що входили до складу Російської імперії. Отже, вживане Шевченком слово "москаль” зовсім не говорить про якесь негативне ставлення поета до російського народу. Проте немає сумніву, що в "Катерині” це слово сповнене негативного смислу».

Чи погоджуєтеся ви із цим твердженням?

10. Прокоментуйте думку літературознавця Івана Дзюби про поему Шевченка «Катерина» як про твір, у якому зображено трагічні наслідки втручання морально-руйнівної сили в традиційне селянське родинне життя.

11. Прочитайте і прокоментуйте рядки з поезії Леоніда Кисельова «Катерина»:

Доки буде жити Україна

В теплім хлібі, в барвних снах дітей —

Йтиме білим полем Катерина

З немовлям, притнутим до грудей.

Література в колі мистецтв

Розгляньте репродукції картин Тараса Шевченка на с. 249-250. Проаналізуйте їхній зміст і співвіднесіть його з поемою «Катерина». Своїми спостереженнями поділіться з друзями.

Подискутуйте з однокласниками/однокласницями

Проведіть у класі диспут на тему «Чи застаріли сьогодні моральні приписи поеми Т. Шевченка "Катерина”?». Зверніть увагу на проблеми дівочої честі, відповідальності за материнство.

  • Дайте в робочому зошиті відповідь на питання: «Чи можна вважати образ Катерини романтичним?». Доведіть або спростуйте цю думку прикладами з твору.

«НАЙМИЧКА»

Історія створення. Поема «Наймичка» була написана в 1845 р. Вона увійшла до збірки «Три літа» й належить до тих небагатьох творів, які опубліковано за життя Т. Шевченка. Зробив це друг поета Пантелеймон Куліш у 1857 р. в другому томі своїх «Записок о Южной Руси», коли Т. Шевченко перебував на засланні, а його твори були під забороною. П. Куліш вигадав історію про те, що текст цього твору знайшов в альбомі якоїсь панночки, отож прізвище автора не було вказано. Удруге поему надруковано в «Кобзарі» 1860 р. Звідси — відлік її читацької популярності донині.

Орієнтовно в 1852-1853 рр. Т. Шевченко написав однойменну повість російською мовою.

Ідейно-тематичний зміст. Як і в поемі «Катерина», тема «Наймички» — драматична доля дівчини-покритки. Але вона набуває нового звучання. Молода мати Ганна, відчуваючи всю відповідальність за життя сина, вирішує підкинути його бездітним заможним людям, а сама стати до них за наймичку. Це сильна жінка, яка, безмірно люблячи свою дитину, готова зникнути, розчинитися в натовпі, аби її син був щасливим. Лише після того, як пройшов рік, вона з’являється на хуторі, постійно тривожиться, бо боїться зрадити саму себе. І водночас радіє тому, що її дитина живе в добрі й затишку, мужніє, створює сім’ю, народжує дітей. Таємниця наймички — це її спокута за дівочий гріх.

Дуже влучно І. Франко схарактеризував цей образ: «Наймичка — натура безмірно глибша, чуття у неї не тільки живе, але сильне та високе, любов до дитини така могуча, що перемагає все інше, заслонює перед нею весь світ, заставляє забути про себе саму, віддати все своє життя не для хвилевої покути, але для довгої жертви на користь своєї дитини».

Так Тарас Шевченко прославив невмирущу любов і жертовність матері.

Самопожертва Ганни поглиблюється і протиставляється щасливому подружньому життю Насті й Трохима, Марка й Катерини, зображеному поетом як ідилія. Вони щиро полюбили та прийняли у свої серця Ганну як свою. І узвичаєність родинного побуту, і чарівна природа, і циклічність життя творять привабливу картину українського світу, який для одних — гармонійний, а для інших (іншої) — трагічний...

Сюжет і композиція. Особливість сюжету поеми полягає в тому, що її конфлікт винесено за межі основної подієвої лінії. Дівчина із заможної селянської родини стала покриткою. Саме із цього факту й починається відлік драматичної історії, у центрі якої — доля матері. Поет, як завжди, співчуває її горю і тому ніби шукає вихід із ситуації, у яку потрапила жінка з позашлюбною дитиною. Автор не з’ясовує обставини, які кинули її в безодню проблем, не згадує про спокусника, про реакцію батьків. Його найбільше цікавить, чи зможуть мати з дитиною вижити в жорстокому світі. Адже сільська громада засуджувала легковажність дівчат у стосунках із чоловіками. Це було узвичаєно мораллю. І дитину, народжену поза шлюбом, зневажливо й лайливо називали «байстрюком». Насправді йшлося про нещасного сироту, який, як і в «Катерині», ставав жебраком, поводирем.

На відміну від Катерини, наймичка робить вибір на користь сина та його благополуччя.

Відтак історію самопожертви матері втілено в сюжеті цієї поеми.

Розпочинається твір романтичним прологом, сповненим загадковості. «Молодиця молода», «щось до лона» пригортаючи, розмовляє з туманом. Вона самотня, покинута всіма, тому лише у природи може просити про порятунок. Її прохання — або сховатися від людей, від неслави, або вимолити для сина кращу долю. Водночас молодиця згадує народну пісню про вдову, котра втопила своїх дітей. Проте вона, мати-покритка, рішуче відкидає такий страшний варіант нібито вирішення проблеми. Таким чином уже в пролозі звучить напружений драматичний мотив очікування розгадки.

Експозиція поеми нагадує казковий зачин: «Був собі дід та баба». Справді, як у казці, їхнє життя сповнене гармонії, взаєморозуміння, достатку. Лише не дав їм Бог дітей, а родина без дітей вважалася нещасливою, і це було причиною для суму. Коли ж старі знайшли підкинуту дитину, то їхня радість не знала меж.

Софія Караффа-Корбут. «Вона чує з тії хати, як дитина дише...»

Зав’язка твору — поява молодиці, котра проситься за наймичку. Вона виявилася доброю, працьовитою, із щирим наміром піклуватися про маленького Марка. Тільки дитина бачить її гарячі сльози, як і відчуває безмежну турботу й любов. Промовистою тут є деталь — навіть з іншої кімнати наймичка ловить дихання хлопчика, який називає «Ганну невсипущу» мамою.

У розвитку дії — кілька епізодів: поховали бабусю Настю, Марко став чумакувати, засватав «...таку кралю, / Що хоч за гетьмана, / То не сором». А коли готувалися до весілля, то питання про весільну матір неймовірно схвилювало наймичку, так що вона зомліла. Несподівано для всіх Ганна йде на прощу до Києва, проте пояснює свою відмову бути на весіллі: «...То багаті люде, а я наймичка... ще й з тебе сміятися будуть».

У цьому вчинку така сила материнської любові, яка притаманна лише натурам цілісним, рішучим. Адже і для матері, як і для батька, одруження дитини — дуже важлива подія, вершина їхніх надій.

Після згадки про три щорічні подорожі наймички на прощу дія уповільнюється. Відчуття тривоги приходить на зміну спокійному ідилічному змалюванню розмірено-щасливого хутірського життя. Після четвертої подорожі Ганна занедужала, її переслідують думки про смерть. А найбільше вона згадує сина-чумака, котрий чомусь затримався в дорозі. Настрій тривоги наростає. Нарешті з’являється Марко. Він переконаний, що вдома все гаразд, тому не поспішає до хати. Його зустріч з Ганною — кульмінація твору, за якою ж зразу настає розв’язка:

Прости мене! Я каралась

Весь вік в чужій хаті...

Прости мене, мій синочку!

Я... я твоя мати.

Зізнання, смерть Ганни й горе Марка — ось останні акорди цієї зворушливої історії, яка викликала й викликає розчуленість і захоплення читачів.

Жанр. Твір належить до жанру соціально-побутової поеми. У ньому, на відміну від «Катерини», акцент не стільки на соціальний конфлікт, як на його морально-етичний аспект. Водночас «Наймичка» більш стримана у відтворенні авторських емоцій, розповідь у ній проста, невигадлива, позбавлена гострих суперечностей. Сама історія вражає своїми поворотами, а головне — жертовним вчинком матері, яка живе сином і для сина.

«НА ПАНЩИНІ ПШЕНИЦЮ ЖАЛА...»

Ідейно-тематичний зміст. Ця лірична поезія має ще одну назву — «Сон», яка підказує читачеві: йтиметься про те, що наснилося. А наснилася матері-кріпачці щаслива доля її сина, відтворена Т. Шевченком як ідилія. Уже в самому цьому задумові поет протиставив жорстоку реальність підневільного життя світлій мрії всіх матерів — бачити свою дитину щасливою.

Уже в перших рядках поезії вимальовується образ жінки, яка змушена важко працювати. Вона втомлена від роботи настільки, що до немовляти «пошкандибала», тобто ледве йшла, ледве піднімала ноги. Але її турбота про сина простежується в усьому. Так, мати змушена брати дитину із собою на поле, щоб годувати. Водночас вона ховає сина «у холодочку за снопом», пестить. У цьому виявляється її безмірна любов до своєї дитини, відповідальність за неї.

Марина Михайлошина. «На панщині пшеницю жала...»

Зморена жінка засинає на хвилину над немовлям. Вона бачить сон-мрію: її син і вродливий, і багатий, й одружений. А головне — вільний і сам, і його сім’я, яка, за моральними приписами українців, щаслива передусім у праці:

Та на своїм веселім полі

Свою-таки пшеницю жнуть,

А діточки обід несуть.

«Веселе поле» — цей персоніфікований епітет у Т. Шевченка викликає чимало асоціацій. Веселі ті, хто жнуть пшеницю, значить, усміхнені, щасливі. І урожай великий, отож він стане запорукою безбідного життя, а праця приносить задоволення на своїй землі.

Така зворушлива й мила серцю матері картина-ідилія викликала в неї усмішку. Проте і повернула від сну до реальності, до важкої праці. Здавалося б, просте бажання бути щасливим, але воно нездійсненне без головного — без волі.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Чому в поемі «Наймичка» Т. Шевченко не розповідає про минуле героїні, її спокусника?

2. Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що образ матері в поемі Т. Шевченка «Наймичка» не тільки трагічний, як у «Катерині», а й величний?

3. Доведіть цитатами з тексту поеми Т. Шевченка «Наймичка», що становище Ганни як матері на хуторі нестерпне.

4. Чому Ганна лише перед смертю зізналася синові, що вона його мати?

5. Поміркуйте, чи можна змальований на хуторі світ вважати ідилією. Доведіть свою думку, спираючись на текст твору.

6. Якими епізодами й художніми засобами поема Т. Шевченка «Наймичка» близька до народної пісні та казки?

7. Як мотив материнства художньо втілено Т. Шевченком у поезії «На панщині пшеницю жала...»?

8. З’ясуйте роль контрасту в поезії «На панщині пшеницю жала...».

  • Напишіть твір на тему «Гуманістичне звучання поеми Тараса Шевченка "Наймичка”».

Література в колі мистецтв

Знайдіть ілюстрації видатних художників, які зверталися до сюжету «Наймички», — К. Трутовського, О. Сластіона, П. Мартиновича, М. Микешина, І. Їжакевича, В. Касіяна, М. Дерегуса та ін. Створіть в інтернеті фотоальбом їхніх ілюстрацій. Обговоріть його, визначте ілюстрації, які вам імпонують найбільше, і поясніть чому.

Михайло Дерегус. Наймичка

ВАШІ ЛІТЕРАТУРНІ ПРОЄКТИ

Прочитайте повість Т. Шевченка «Наймичка» російською мовою, якщо ви нею володієте.. Зробіть порівняльний аналіз двох творів однакової тематики — поеми й повісті. Свої спостереження запишіть у робочому зошиті.

ОСОБИСТІСНА ЛІРИКА ТАРАСА ШЕВЧЕНКА (1847-1861)

Досі йшлося про Т. Шевченка як поета — виразника дум, мрій і прагнень свого покріпаченого, багатостраждального народу. Вони художньо втілилися в темах філософських, історичних, соціальних, побутових. Проте поет не залишався пасивним спостерігачем, не просто фіксував певні події, навіть найтрагічніші, а й висловлював до них своє ставлення, виливав свою душу. Мається на увазі глибинний ліризм поета, який ще більше виявився в його особистісній ліриці. Вона писалася в найскладніші періоди життя Т. Шевченка — арешт, заслання, заборона жити в Україні. Але в ній немає ні крихти зневіри, жалю, нарікань. Натомість з’являються автобіографічні мотиви — спогади про дитинство, мрії про власну родину, згадки про самотність.

Наприклад, автобіографічний вірш «І виріс я на чужині...» (1848) написано на засланні, у Кос-Аралі. Його задум виник від згадок про першу подорож до України в 1843 р., зокрема про перебування в рідному селі.

Розпочинається цей твір пронизливим зізнанням ліричного героя, голос якого зливається з думками самого поета й нагадує про його долю: «І виріс я на чужині, / І сивію в чужому краї...». Ці рядки позначені сумом. Проте ліричного героя зігрівають спогади про Дніпро, про далекий рідний край, про «найкраще» село, про матір, яка просила в Бога добра для своєї дитини. Але про свій «талан» насильно відірваної від домівки людини ліричний герой уже сказав. Тому він окреслює долю його рідного села: «..Аж страх погано / У тім хорошому селі...», адже воно перетворилося на пустку, руїну, згарище. Найстрашніше ж, що люди в ньому нагадують примар, вони

Неначе подуріли,

Німі на панщину ідуть

І діточок своїх ведуть!

Сум ліричного героя доповнюється гнівом, бо вже йдеться не лише про його особисту долю, а й долю всього народу, який «...у ярма запрягли / Пани лукаві...». І, нарешті, найсильніший акорд поезії, у якому особисте відступає на другий план, а на перший виходить палке вболівання за батьківщину: «Погано дуже, страх погано! / В оцій пустині пропадать. / А ще поганше на Украйні / Дивитись, плакать — і мовчать!».

Ліричний герой засуджує таку пасивність свого знедоленого народу, він мріє про вільне й щасливе його життя. Тому й говорить про ідеальне майбутнє як гармонію природи й людини, гармонію зовнішнього і внутрішнього. Шлях до цього один — без «сліду панського в Украйні».

У поезії «Самому чудно. А де ж дітись?» (1847) ліричний герой веде діалог із самим собою. Він далеко від батьківщини, від щирих друзів, позбавлений можливості писати й малювати. Це не добровільне відлюддя і самітництво, а примусове заслання, жорстока покара за волелюбність. Ліричний герой хоче розірвати страшне коло ізольованості. Як наслідок, із самого серця рвуться запитання:

Як же жити

На чужині на самоті?

І що робити взаперті?

Він не знаходить відповіді на них. Проте і не картає тих, хто засудив його, як і не жалкує, що так сталося: «Людей і долю проклинать / Не варт, єй-богу». Ліричний герой не відмовляється і далі протистояти жорстким обставинам, як це, власне, засвідчує і факт написання цього вірша в Орській фортеці на засланні всупереч забороні творити. Образом кайданів поет розкриває хвилинні сумніви, що охопили ліричного героя. У тексті вірша цей образ — символ неволі:

Якби кайдани перегризти,

То гриз потроху б. Так не ті,

Не ті їх ковалі кували,

Не так залізо гартували,

Щоб перегризти.

Які емоційно сильні рядки! Заради волі людина здатна зробити нереальне, навіть усвідомлюючи марність своїх зусиль. Емоційне зворушення підсилюється в закінченні вірша: «Горе нам! / Невольникам і сиротам, / В степу безкраїм за Уралом».

Це вірш-елегія, пройнята психологічно переконливими настроями суму, але не зневіри. Ліричний герой, зливаючись із автором, щиро й правдиво говорить про свої «чудні» почуття. Але навіть хвилинний сум не може зламати його сильну натуру, здатну до духовного опору в засланні.

Вірш «Росли укупочці, зросли...» (1860) написаний у Петербурзі. Він належить до інтимної лірики останнього періоду творчості Т. Шевченка.

За жанром це ідилія — гармонійна картина ідеального подружнього життя, про яке так палко мріяв сам поет.

Поезія композиційно складається з двох строф. У першій відтворено життєву історію уявної родини. Спочатку — дитинство, потім — закоханість, шлюб, а далі щаслива життєва дорога:

І тихо, весело прийшли,

Душею-серцем неповинні,

Аж до самої домовини...

Власне, Т. Шевченко в поетичних рядках схарактеризував історію подружнього життя — від знайомства з дитячих років і до смерті, — яка заслуговує романного сюжету. Поет захоплений такою вірністю, красою почуттів. Він убачає запоруку гармонійності життя цього непомітного, тихого подружжя в слідуванні християнським заповідям, наслідком якого є чистота їхніх душ, помислів, як у дитини.

Друга строфа нагадує молитву, основна думка якої — це вдячність Богу за благодать земного життя. Водночас у ній вчувається і поетова туга за родинним щастям:

Подай же й нам, всещедрий Боже!

Отак цвісти, отак рости,

Так одружитися і йти,

Не сварячись в тяжкій дорозі,

На той світ тихий перейти.

Закінчення вірша продовжує і поглиблює цю думку:

Не плач, не вопль, не скрежет зуба —

Любов безвічную, сугубу

На той світ тихий принести.

Ключовими образами цієї поезії є дорога людського життя, сповнена моральних випробувань, людське серце та любов. Завдяки їм поет піднімається до художнього осмислення християнського ідеалу любові як добра й духовної краси.

Триптих Т. Шевченка «Доля», «Муза», «Слава» (1858) — це своєрідний підсумок прожитого, розмова із самим собою про найважливіше. У вірші «Доля» ліричний герой щиро зізнається:

Ти не лукавила зо мною,

Ти другом, братом і сестрою

Сіромі стала.

Нагадаємо: в особистісній ліриці звучать автобіографічні мотиви. Тому неминучим є висновок: поет, незважаючи на тяжкі випробування долі, не скаржиться, не обурюється. Бо він сам творив свою долю і тому вдячний їй за кожний прожитий день. Як за щасливі хвилини, що визначили його життя, так і за трагічні події, які траплялися в ньому. Проте він не докоряє долі, а розуміє її невідворотність, зливається з нею.

Зверніть увагу на фразу, яка повторюється. У ній відбулася заміна займенника «ти» на «ми». Таке братання з долею означає не фатальну покору обставинам, а свідомий власний вибір життєвого шляху.

Поезія «Доля» належить до медитативної лірики.

Літературознавчі координати

Лірична медитація (лат. meditation — поглиблений роздум) — різновид поезії, якій притаманне безпосереднє споглядання буття, спрямоване на його філософське осягнення. Це своєрідний, утілений у художніх образах висновок поета про найсокровенніші закономірності життя. Лірична медитація вимагає від автора душевної зосередженості на конкретному мотиві.

Ліричний герой — це один зі способів розкриття авторської свідомості в ліриці. Він постає як «двійник» автора-поета, який виявляється в ліричних творах. Водночас ліричний герой може втілюватися як особа з конкретною індивідуальною долею, з внутрішнім світом, відтвореним через різноманітні психологічні стани.

Цікавим є питання про співвідношення біографії поета з його ліричним героєм. Адже емоційний світ людини в ліриці може по-різному розкриватися, як, наприклад, у творах Т. Шевченка:

  • від першої особи однини — «Як умру, то поховайте...»;
  • від першої особи множини — «Росли укупочці, зросли...» тощо.

Отож, кого має на увазі поет? Себе? Свій життєвий досвід? Відповідь однозначна — ні. Ліричний текст вибудовується як художнє розкриття почуттів, думок, переживань ліричного героя, внутрішній світ якого може бути цілком вигаданий, а може спиратися і на особисті враження та роздуми поета. Власне, це ми й спостерегли в особистісній ліриці Т. Шевченка.

Водночас ліричний герой ніби огорнений особливою щирістю, він часто самозаглиблений, може сповідуватися перед читачами. Завдяки цьому вони вірять у його реальне людське буття.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Чому у вірші «І виріс я на чужині...» відвідини рідного села Т. Шевченко назвав «лихою годиною»?

2. Як ставиться поет до покірності кріпаків?

3. Поясніть вираз «чорніше чорної землі блукають люди».

4. Які настрої ліричного героя відтворені у вірші «Самому чудно. А де ж дітись?...».

5. Яку художню функцію виконують запитання у вірші «Самому чудно. А де ж дітись?...».

6. Дослідники називають вірш «Росли укупочці, зросли...» ліричним щоденником, пройнятим тугою за сімейним затишком (В. Мовчанюк). Чи згодні ви із цією думкою? Свою відповідь аргументуйте.

7. Проаналізуйте роль дієслів у розкритті авторського задуму (вірш «Росли укупочці, зросли...»).

8. Прокоментуйте думку І. Дзюби про триптих «Доля», «Муза», «Слава»: «У них — немовби вербальний1 автопортрет поета. Тут є внутрішній психологічний зв’язок із раннім "Заповітом". Але це вже не заклик до нащадків. Це розмова із собою і з посланцями вічності».

  • Схарактеризуйте ліричного героя особистісної лірики Т. Шевченка. Відповідь запишіть у робочий зошит.

1 Вербальний — словесний.

Література в колі мистецтв

Розгляньте репродукцію картини Т. Шевченка. Чи є, на вашу думку, перегуки між нею та поезією «Росли укупочці, зросли...»?

Тарас Шевченко. Селянська родина

«МАРІЯ»

Історія створення. В одному з листів у 1850 р. Т. Шевченко писав: «Новый Завет я читаю с благоговейным трепетом. Вследствие этого чтения во мне родилась мысль описать сердце матери по жизни Пречистой Девы, матери Спасителя». Отож задум поеми виник у поета в період заслання, а реалізувався в 1859 р., коли твір був написаний. Уперше його надруковано в 1876 р. у празькому виданні «Кобзаря».

Ідейно-тематичний зміст. У поемі «Марія» наскрізна у творчості Т. Шевченка тема материнства досягла найвищої точки розвитку. Якщо Катерина не змогла пережити свою ганьбу, то вже наймичка Ганна знаходить у собі сили й мудрість зробити свого сина щасливим. Досягає вона цього завдяки саможертовному вчинку — відмові від визнання власного материнства. У поемі «Марія», створеній за біблійною історією, мати Боголюдини думає лише про одне — про долю сина, заради якого вона живе, якого виховує та навчає добра й любові до всіх людей. Власне, цей образ — головний у творі. Це засвідчує і назва поеми.

Марія — сирота, вона розцвіла «рожевим квітом» у Йосипа-тесляра, який усім серцем полюбив цю красиву і скромну дівчину. Вона працьовита, весела, жвава, проте із сумом і тривогою думає про своє майбутнє. Дівчина дуже чутлива до краси природи, уважна до старого Йосипа. Вона піклується про нього, готова стати йому за дитину, аби полегшити життя цього хоч убогого, але доброго й щирого чоловіка. Проте в долю цієї родини втручається випадок. Візит несподіваного гостя — апостола, котрий проголошував народові прихід Месії і за те був убитий, настільки вражає дівчину, що

...І словеса його святиє

На серце падали Марії,

І серце мерзло і пеклось!

Дівчину з невеликого поселення, майже безлюдного, цей гість вразив не стільки своєю молодістю і дивністю, як «словесами», тобто проповідями. Т. Шевченко, щоб підкреслити емоційний стан Марії в ту мить, використав персоніфікацію: душа дівчини від слів добра та віри й замерзала, і горіла одночасно.

А далі — новий виток долі. Спостережливий Йосип, який був таким уважним до дівчини, помічає зміни в її зовнішності та настрої. Він пропонує вінчання як порятунок для своєї доброї наймички. Адже закони жорстокі — натовп може розтерзати, закидати камінням матір-покритку.

За наказом кесаря сімейство вирушає «на ревізію» у Віфлеєм, і в дорозі

Марія сина привела.

Єдиную тую дитину,

Що нас од каторги спасла!

І, пресвятая, неповинна,

За нас, лукавих, розп’ялась!

Допомагають породіллі прості чабани, саме вони розпізнали Сина Божого, принесли у свій вертеп і нарекли Еммануїлом (біблійне ім’я Месії). А головне — врятували від Ірода, який наказав знищити всіх немовлят.

Т. Шевченко змальовує Марію як турботливу й добру матір, котра має перед собою найважливішу мету:

...Гадаєш, думаєш-гадаєш,

Як його вчити, навести

На путь святий святого сина

І як його од зол спасти?

Од бур житейських одвести?

Вона мужньо змагається і переборює жорстокі обставини, і лише раз її душа зневірилась. Після побаченої сплюндрованої домівки, забур’яненої криниці, де дівчина колись зустрілася з «гостем святим», вона заледве не втопилась у тій криниці. Але перемагає материнський інстинкт, любов до сина, якого треба виховувати й учити. Марія сама неписьменна, але хоче дати синові освіту, навчити «добру і розуму». Найвищою хвилиною її щастя стає мить, коли

...Її хлоп’яточко, сидить

І научає, неповинне,

Як в світі жить, людей любить,

За правду стать! за правду згинуть!

Згодом шлях сина — аж до Голгофи — стає і дорогою матері, яка і раділа, і мліла за сина, і так важко пережила його розп’яття. Проте, сильна духом, Марія підхопила вчення своєї дитини й несла його в люди аж до смерті.

Образ стражденної, приниженої, зганьбленої жінки-покритки у творчості Т. Шевченка зазнав змін. Так, Катерина — самотня у світі, усіма покинута й збезчещена. Вона не змогла пережити свою ганьбу навіть заради дитини. Наймичка Ганна притлумлює свій біль, живе заради сина. Якщо образ Катерини змальований романтичними фарбами, а образ Ганни — реалістичними, то Марія — це символічне узагальнення святості й саможертовності материнства, незнищенності людського духу й добра. Вона зображена як ідеальна мати, що страждає за сина, але й розуміє його вселюдську місію.

Старий Йосип змальований чуйною та доброю людиною. Він стає батьком і для Марії, і для її Сина. Цей чоловік не лише дбає про добробут маленького Ісуса, а й учить його працелюбності, доброті, щирості. Він привчає хлопчика до теслярського ремесла. Це ідеальний образ батька родини, у якому втілено риси українського національного характеру — працьовитість, порядність, мовчазність, відповідальність.

В образі Ісуса відтворено впливи й результати родинного виховання. Адже зусилля батька й матері були спрямовані на те, щоб дитина виросла розумною, доброю, працьовитою. Уже в семирічному віці хлопчик почав проповідувати у храмі, бо зрозумів необхідність нести людям слово правди й любові.

Так у поемі зображено Святу родину. Як слушно зауважив Іван Франко, події біблійні поет поставив «на чисто людський ґрунт».

Отож головна ідея твору — сенс життя в любові до людей, у відстоюванні правди, у боротьбі проти насильства навіть ціною власного життя.

Сюжет і композиція. В основі сюжету поеми «Марія» покладено євангельську легенду про Марію, Йосипа й Ісуса Христа, а також у ньому відчутні відгомони народних різдвяних колядок, живописних творів епохи Відродження.

Розпочинається твір вступом, який нагадує молитву. У ній звучить трагічний мотив материнської долі та хресних мук її сина-мученика. У вступі автор накреслює пунктиром основний конфлікт поеми — одвічне протистояння добра і зла.

Експозиція поеми традиційна. Автор знайомить читачів з місцем дії (убога хатина на березі Тіверіадського озера в Палестині) та героями, Йосипом і Марією. У зав’язці змальовано знайомство дівчини з «благовістителем» Месії, якому вона беззастережно довірилась. Розвиток дії у творі досить стрімкий і напружений. Це вінчання, після якого Марія дізнається про смерть батька своєї дитини, це наказ кесаря йти до Віфлеєма, народження сина. Після цих епізодів конфлікт поглиблюється зображенням кривавих дій Ірода, сценою дітовбивства. Проте на Святу родину чекають нові випробування. Єгипетське вигнання супроводжувалося страшними образами «сфінксів, мов сичів» і «фараоновою сторожею». Повернення в опустілу й знищену домівку також посилює драматизм цієї частини поеми. А вершиною в розвитку дії є вражаючий епізод-передбачення долі Ісуса: маленький хлопчик разом із другом змайстрував іграшковий «хрестик-шибеничку». Коли мати побачила його, то зомліла. Адже в давні часи на хрестах розпинали засуджених на смерть.

Василь Лопата. Ілюстрація до поеми «Марія»

Кульмінація твору — смерть Ісуса як праведника, котрий присвятив своє життя людям. Трагізм цього епізоду поглиблюється згадкою про зраду учнів, про смерть друга дитинства Івана та його матері, старого Йосипа. Марія залишається «одна-однісінька». Незважаючи на це, вона згуртовує послідовників Христа, тому «любов і правда» поширюються по всьому світу.

Розв’язка поеми також трагічна. Фінал життя Марії — типова смерть самотньої згорьованої покритки:

Ти ж під тином,

Сумуючи, у бур’яні

Умерла з голоду. Амінь.

І лише після смерті Марію звеличують як «царицю». Т. Шевченко вбачає в цьому фальш і наругу над чистим і світлим образом Діви Марії: «Розп’яли / Й тебе, як сина. Наплювали / На тебе, чистую, кати; / Розтлили кроткую!».

Композиція твору об’єднує в собі розповідь про життя Богоматері з ліричними відступами. Вони надзвичайно емоційні, підсилюють найважливіші епізоди поеми. Наприклад: «О муко! / О тяжкая душі печаль!» — так починається роздум поета про соціальну несправедливість, який нагадує інвективу. Слова «Такий / Талан твій латаний, небого!» сповнені співчуттям долі матері. Трапляються у творі ідилічні картини життя серед природи: на берегах Тіверіадського озера в Галілеї чи Нілу в Єгипті. Проте в зображенні Т. Шевченка вони набувають українського колориту, як і численні побутові деталі сільського життя. Та й головна героїня — Діва Марія — звичайна молода селянка, яка і поставою, і вродою, і характером схожа на багатьох українських дівчат.

Жанр. «Марія» — ліро-епічна поема біблійно-філософського змісту. Використавши євангельську легенду, поет художньо осмислив загальнолюдські проблеми: що таке духовність людини? У чому зміст її життя? Що таке саможертовність і служіння людям?

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Схарактеризуйте тематику й проблематику поеми Т. Шевченка «Марія».

2. У чому виявляється велич і трагізм образу Марії?

3. Прочитайте й поясніть такі рядки з поеми:

...а Ти,

Мов золото в тому горнилі,

В людській душі возобновилась,

В душі невольничій малій,

В душі скорбящей і убогій.

4. Чи можна вбачати в поемі апофеоз материнства? Свою думку обґрунтуйте.

5. Поясніть, як ви розумієте такі рядки з поеми:

Не вас мені, сердешних, жаль,

Сліпі і малиє душою,

А тих, що бачать над собою

Сокиру, молот і кують

Кайдани новиє...

6. Простежте, як Т. Шевченко, відштовхуючись від ідеалів і традицій свого хліборобського народу, осмислює священну християнську історію в поемі «Марія».

  • Напишіть твір на тему «Образ жінки-матері у творчості Т. Шевченка».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду