Українська література 9 клас Коваленко, Бернадська (повторне видання) 2022
- 27-12-2022, 15:10
- 327
Вступ, або Навіщо ми читаємо класиків?
Вступ, або Навіщо ми читаємо класиків?
Фольклор — доісторія літератури: усна народна творчість
Родинно-побутові пісні — перлини задушевності
Українські народні балади: різноманіття людських доль
Я — читач/читачка, або Перевіряємо себе. Фольклор — доісторія літератури: усна народна творчість
Духовний шлях народу в пошуках самого себе: давня література
Розвиток писемності після хрещення Русі-України
Найдавніші рукописні книги Русі-України
Глибини перекладної літератури: Біблія
Пам’ятки оригінальної літератури княжої Русі-України
Слово про «Слово о полку Ігоревім»
Лицар духовності: Григорій Сковорода (1722-1794)
Я — читач/читачка, або перевіряємо себе. Духовний шлях народу в пошуках самого себе
У пошуках національного самоусвідомлення: нова українська література
Світлі обрії нової української літератури
Сміх і сум Івана Котляревського (1769-1838)
Засновник з Основи: Григорій Квітка-Основ’яненко (1778-1843)
Література українського романтизму
«...істинний знавець серця людського...»: Микола Гоголь (1809-1852)
Тарас Шевченко: гідність, дух і пам’ять (1814-1861)
Тарас Шевченко: гідність, дух і пам’ять (1814-1861). Тема жіночої долі у творчості Тараса Шевченка
Тарас Шевченко: гідність, дух і пам’ять (1814-1861). Біблія в житті Тараса Шевченка
Ратай на ниві української культури: Пантелеймон Куліш (1819-1897)
Захисниця покривджених і поневолених: Марко Вовчок (1833-1907)
Коли навчальний рік завершено...
Уже вкотре традиційно на початку навчального року розмову з вами підручник розпочинає роздумами про користь читання. Ви можете заперечити: я читаю багато, та й пости в соцмережах приносять стільки інформації, що моїм ровесникам ще двадцять років тому не могло й наснитися. Навряд чи із цим посперечаєшся. Але мова зараз йтиме про інше читання — читання художньої літератури. Щоб ви зрозуміли, чим повідомлення в соцмережах за впливом на читача відрізняється від творів красного письменства, пошлемося на результати одного з наукових досліджень університету Ліверпуля (Велика Британія). Учені вимірювали активність мозку під час читання поезії Шекспіра, Еліота й інших відомих літераторів. Виявилося, що воно збуджує мозок, задіює багато центрів, які відповідають за уяву, пам’ять, мовленнєвий акт читача та багато іншого. Якщо ж переказати ці вірші «своїми словами», мозок «спить», «мовчить», одним словом, залишається спокійним, не реагує на текст.
Щось подібне відбувається і під час читання коротких постів, повідомлень інформаційного характеру, навіть «стислих» переказів програмових художніх творів, якими рясніє інтернет. Отже, це читання задовольняє вашу певну практичну потребу, але не розвиває, не хвилює, не збурює ваші емоції!
Тому цілком можемо погодитися з видатним американським письменником-фантастом Реєм Бредбері, який зауважив: «Є злочини гірші, ніж спалювати книжки. Наприклад, не читати їх». Звісна річ, це злочин перед собою.
Читати чи не читати — вирішувати вам. Але економічно розвинені країни світу встановлюють пряму залежність між читанням художньої літератури і прогресом у всіх сферах життя суспільства. Тому уряди й громадські організації численними акціями заохочують своїх громадян до читання. Наприклад, найвизначніші та найавторитетніші представники науки, культури, освіти на телебаченні читають уривки з творів відомих письменників. З 2007 р. один зі світових економічних лідерів — Китай — почав пропагувати читання наукової фантастики й фентезі. «Чому саме ці жанри? Адже раніше ви не схвалювали захоплення ними громадян країни?» — запитав відомий сучасний англійський письменник-фантаст Ніл Гейман в одного з представників китайської влади. «Китайці створювали чудові речі, — відповів той, — якщо їм приносили схеми. Але нічого не вдосконалювали й не вигадували самі, не робили відкриттів. Тому ми відрядили делегацію в США — в Apple, Microsoft, Google — і розпитали в працівників, які створювали технології майбутнього, про них самих. І виявилося, що ті читали наукову фантастику, коли були хлопчиками й дівчатками».
Наше майбутнє залежить від уяви, яку розвиває читання. І ще: що більше ми читаємо, то вишуканіше висловлюємо свої думки, адже наслідуємо мову письменника. І тоді наше мислення перестає бути обмеженим і шаблонним. Глибока література спонукає до глибоких переживань і глибокої розумової роботи. Недаремно музикант і громадський діяч Святослав Вакарчук переконаний, що «книга творить Людину — Людина творить країну».
Сподіваємося, ми переконали більшість із вас, що читання художньої літератури відіграє важливу роль у житті людини. Усі висловлені вище думки мають надихнути вас також до вивчення української літератури.
У 9 класі ви ознайомитеся зі шляхом національної літератури тривалістю майже в десять століть! Не всі твори красного письменства відразу піддадуться вам і розкриють свою мудрість. Це природно, тому що творили їх письменники з інших історичних епох. У пригоді в цьому разі стане підручник, який пояснить особливості кожного періоду розвитку літератури. Але варто усвідомлювати, що більшість творів, з якими ви ознайомитесь цього року, — це своєрідні Книги буття нашого народу. Прочитавши їх, ви не лише заглибитесь у минуле, а й будете краще розуміти сучасне, а головне — і майбутнє нашої країни.
Крім викладу теоретичного матеріалу, ви працюватимете зі знайомими з попередніх класів рубриками: «Ви — творча особистість», «Література в колі мистецтв», «Ваші творчі проекти», «Музейна мапа України»,«Читаємо із задоволенням».
Теми для дискусій допоможуть поміркувати над непростими морально-етичними та суспільно-історичними проблемами. Система запитань після кожної теми дасть вам змогу закріпити вивчений матеріал. Домашні завдання, якщо їх кілька, за погодженням з учителем, можна виконувати на вибір — тільки ті, які вас більше зацікавили.
І, звичайно, багато читайте! Вдумливо й із задоволенням!
РАДІСНОГО І ТВОРЧОГО ЧИТАННЯ КОЖНОМУ З ВАС!
З повагою — авторки
Коментарі (0)