Войти
Закрыть

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946) «Снап»

5 Клас

Був Хеллоуїн, і вже сутеніло, коли я вперше побачив його. Рано-вранці я отримав телеграму від Джека, мого приятеля з коледжу: «На добру згадку про мене. Посилаю тобі чудове цуценя. Будь із ним увічливим, так безпечніше». Коли він прибув, я побачив примітку «Небезпечно», а зсередини чулося гарчання. Зазирнувши за сітку, я побачив, що там було не тигреня, а лише маленький білий бультер’єр. Він кусав мене, усіх і все, якщо йому здавалося, що щось наближалося до нього надто швидко або надто близько. Він був маленьким, лютим, і грізно гарчав при кожному постукуванню мого інструмента, а коли я перекинув ящик, він просто кинувся на мої ноги. Я завжди вірив у те, що з тваринами можна поговорити. Я поділяю думку про те, що вони можуть збагнути дещо з наших намірів, навіть якщо не розуміють слів; але песик, очевидно, вважав мене лицеміром і не зважав на мої спроби. Спочатку він зайняв своє місце під столом і постійно слідкував, чи не спробує якась нога спуститися вниз. Я був упевнений, що можу контролювати його очима, але я не міг навіть зазирнути в його очі, а тому залишився в’язнем. Через півгодини гарчання припинилося. Через годину він більше не стрибав на газету, яку я завбачливо поклав на край столу, щоб перевірити його настрій; можливо, роздратування від перебування в клітці трохи вщухло. Він слідкував за мною одним оком, а я обома очима стежив не за ним, а за його маленьким хвостом. Якби цей хвостик хоча б раз поворухнувся, я міг би відчути себе переможцем, але він не рухався. Я дістав книжку й продовжував сидіти на столі, доки мої ноги не звела судома, а вогонь у каміні не почав згасати. Мій подарунок на Хеллоуїн піднявся, позіхнув і потягнувся, тоді заліз на хутряний килимок під моїм ліжком. Нечутно ступаючи, я переступив зі столу на маленьку шафу й поступово дістався до камінної полиці. Так згодом я дійшов до ліжка. Я ще не заснув, коли почув тихе шкряботіння й «туп-туп» по ліжку, а потім по своїх ногах. Снап, очевидно, подумав, що внизу занадто холодно....

Роберт Бернс (1759-1796) «Моє серце в верховині...»

5 Клас

Ти вже знаєш із уроків англійської мови, що Англія — це лише одна із чотирьох частин Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії. До Королівства територіально також входять Вельс, Північна Ірландія та Шотландія. Саме шотландцем є поет Роберт Бернс. Літературознавчий клуб Роберт Бернс (1759-1796) — шотландський поет. Шотландія — це край величних гір, річок і озер із чарівною природою. Північну гірську, майже безлюдну, місцевість Шотландії називають Гайлендс (Верховина). Цей край славиться стародавніми замками, а ще багатьма легендами й загадками. Тут тобі охоче розкажуть про Нессі чудовисько, яке начебто неодноразово бачили в озері Лох-Несс....

Література українська та зарубіжна 5 клас Яценко, Пахаренко 2022 (частина 2)

5 Клас

Ти продовжуєш вивчення шкільного предмета «Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної)». Корисним і пізнавальним читацьким путівником у світі української та зарубіжної літератур став для тебе підручник. У його першій частині ти вже мав/мала можливість ознайомитися з українським і зарубіжним фольклором, дізнатися цікаві факти про митців/мисткинь художнього слова, насолодитися читанням творів українських і зарубіжних письменників та письменниць, зокрема й сучасних. А головне — ти навчився/навчилася розуміти красу художнього слова! Нагадуємо, що твоїм орієнтиром для пізнання високохудожнього світу літератури є такі рубрики підручника: Читацький путівник — перелік знань та умінь, опанувати які ти матимеш можливість під час вивчення теми. Ти вже знаєш — нагадування про те, що тобі вже відомо з початкової школи. Ти вже вмієш — можливість переконатися в тому, якими читацькими вміннями ти вже оволодів/оволоділа. Літературознавчий клуб — матеріал, який допоможе створити уявлення про письменника чи письменницю, сприйняти текст художнього твору....

Узагальнюємо вивчене. Частина 2

5 Клас

Швидко промайнув час твоєї захопливої подорожі літературними стежками, здійсненої у другому півріччі п’ятого класу. Упевнені, що він не минув для тебе марно, а збагатив новими враженнями, знайомствами з новими героями та героїнями літературних творів, навчив бачити красу рідної природи, цінувати дружбу, допомагати людям у скрутну хвилину їхнього життя. Ти вже усвідомлюєш своє місце в розбудові рідної України. Сподіваємося, що патріотичні почуття — любов до рідної землі, мови народу — допоможуть тобі визначитися на твоєму життєвому шляху, гідно продовжити справи твоїх пращурів, шанувати батьківську домівку, національні символи. Напевно, тобі сподобалося споглядати красу рідної природи, по-своєму чудову будь-якої пори року, відтворену в поезії Олени Пчілки, Павла Тичини, Анатолія Качана. Ти дізнався/дізналася про родинні почуття й обов’язки як у світі тварин, так і в людей, читаючи літературні казки про тварин Оксани Іваненко та Миколи Вінграновського. Ти переймався/переймалася викликами про людське втручання в навколишнє середовище. Ти зміг/змогла переконатися, що реальна історія із життя собаки на ім’я Хатіко, його дружба з людьми стала національним символом відданості в Японії та увіковічнена у різних видах мистецтва....

Зірка Мензатюк (1954) «Таємниця козацької шаблі»

5 Клас

У розділі розповідається про те, як родина Руснаків придбала старий автомобіль, що назвали Машкою. Татів приятель — пан Богдан, історик і мандрівник — щиро радіє за них. Згодом він розповідає, що в його помешканні оселився привид і повідомляє, що, маючи автомобіль, Руснаки, тепер зможуть урятувати цінну старовинну реліквію, якій загрожує знищення. Розділ 2, у якому з’являється патріотично настроєний привид Руснаки приходять у гості до Богдана, аби поспілкуватися із привидом-козаком. З’явившись, той намагається жестами пояснити, що за річ треба відшукати. Усі розуміють лише те, що річ має бути на місці якогось козацького бою на заході України і що це зброя — шабля або булава. Наталочка згадує, що найбільша битва була під Берестечком у червні 1651 року. Саме там незабаром мають відзначати її річницю. Родина вирішує їхати в Берестечко. Розділ 3, у якому з’являється елегантний незнайомець Руснаки вирушають у подорож і дорогою милуються красою рідного краю. (...) Вони звернули до першої ж бензозаправної станції, що трапилася по дорозі, і Наталочка встала розім’ятися. За ними різко загальмував чорний джип із затемненими вікнами, з якого вийшов хлопець і також став проходжуватися, злегка накульгуючи. Мабуть, засидів у машині ногу. Він був елегантний і модний до неможливості, зачесаний так гладесенько, що волосся лежало, мов прилизане, тільки на маківці настовбурчувалося двома невеличкими горбочками....

Всеволод Нестайко (1930-2014) «Чарівні окуляри»

5 Клас

Пригоди літературних героїв/героїнь завжди приваблюють читачів і читачок. Мабуть, і тобі до вподоби пригодницькі твори. Про незвичайні історії з життя хлопців і дівчат твоїх ровесників/ровесниць, що трапляються з ними у школі та під час канікул, ти дізнаєшся, якщо прочитаєш художні твори цього розділу. А ще ти навчишся допомагати друзям/подругам у біді та робити добро іншим. Ти вже знаєш художні твори, у яких змальовані різні життєві ситуації твоїх ровесників/ровесниць. Читаючи їх, ти знайшов/знайшла відповіді на багато питань, що тебе хвилювали, навчився/навчилася розуміти проблеми інших людей. Наразі ти маєш можливість скорочено прочитати казкову історію — повість Всеводода Нестайка «Чарівні окуляри». Однак проблеми, порушені в цьому творі, є цілком реальними. Ти поринеш у світ фантазії і казки, щиро посмієшся, адже письменник цікаво й дотепно розповів неймовірну історію!...

Галина Кирпа (1950) «Мій тато став зіркою»

5 Клас

Ти вже знаєш поетесу Галину Кирпу як авторку віршів про Батьківщину, про неповторність, досконалість, ніжність української мови та потребу її захищати. Сподіваємося, що й зворушлива історія із життя однієї дівчинки, покладена в основу оповідання «Мій тато став зіркою», щемно закарбується у твоїй пам’яті. Прочитай цей твір і ти переконаєшся у прагненні українського народу до свободи, у причетності кожного із нас до історії рідного народу, у важливості збереження пам’яті про найрідніших. Мовна скарбничка В оповіданні «Мій тато став зіркою» йдеться про історичні події, які називають Революцією гідності. А що таке гідність? Це повага людини до себе та до інших. Ця людська якість зумовлена тим, що кожна особистість самоцінна й неповторна. Майдан — слово, що стало синонімом свободи і незалежності, гідності та волі. Його не перекладають жодною мовою. Небесна Сотня — так назвали українців та українок, які загинули в Києві на Майдані під час подій Революції гідності в 2014 році за честь, за волю, за свою Батьківщину. Революція гідності розпочалася 2013 року із протестів свідомих українців та українок проти тогочасної влади. Народ прагнув утвердити незалежність Батьківщини та налагоджувати дружні стосунки з демократичними європейськими країнами. А владоможці намагалися повернути нашу державу під контроль Росії....

Оксана Сайко (1976) «Гаманець»

5 Клас

Ти вже знаєш твори про життя твоїх однолітків/одноліток. Про пригоди хлопчика-бешкетника Василька тобі стало відомо з гумористичного оповідання І. Нечуя-Левицького «Вітрогон», про складне життя школярки Олександри — з оповідання Б. Грінченка «Украла». Ці твори про дітей належать до класики української літератури. Наразі пропонуємо тобі прочитати оповідання сучасної української письменниці Оксани Сайко «Гаманець» та познайомитися із його героїнями — двома дівчатками, твоїми ровесницями, довідатися про їхні мрії й бажання, а головне — навчитися співчувати й бути милосердними до оточення. Гаманець Весна завжди непомітно і якось навіть зненацька переходить у літо. Ніби ще вчора вмивали вікна травневі дощі, сумувало в калюжах небо і вітер приносив вологу прохолоду, а сьогодні сонце яскраве, майже спекотне, а небо — блакитне-блакитне, без жодної хмаринки... І листя на деревах — того молодого зеленого кольору, що буває тільки на початку літа. Тепло, гарно... Здається, цим юним літнім теплом просякнуте все довкола: і повітря, і вулиці, і будинки, і обличчя людей... Вигулькнувши з-за рогу вулички з насадженими вздовж каштанами, задзеленчав трамвай, наближаючись до зупинки біля скверу, ніби запрошуючи прокататися....

Борис Грінченко (1863-1910) «Украла»

5 Клас

Ти вже знаєш про небезпечну та кумедну пригоду хлопчика-бешкетника Василька із оповідання «Вітрогон» І. Нечуя-Левицького. Не залишить тебе байдужим і необачний учинок школярки Олександри з оповідання Бориса Грінченка «Украла». Цей твір допоможе тобі розуміти ближніх своїх, відчувати чужий біль, навчить співчувати і допомагати тим, хто опинився у скрутному становищі. Украла (Скорочено) Тільки вчитель увійшов у клас, зараз побачив, що там робиться щось непевне. Школярки та школярі юрмою оточили когось і про щось палко й голосно гомоніли. Гомін був неласкавий, сердитий. Зрозуміти поки нічого не можна було. Чуть тільки було, що на когось діти сердились, комусь докоряли. Зараз же дехто побачив учителя, і почулось проміж дітьми: — Василь Митрович прийшов... Учитель прийшов. Діти стихли і всі повернулись до вчителя. Учитель підійшов і спитавсь: — Що тут у вас діється? Усі мовчали, стоячи навкруг одної парти. На тій парті сиділа Олександра....

Іван Нечуй-Левицький (1838-1918) «Вітрогон»

5 Клас

У цьому розділі ти прочитаєш оповідання Івана Нечуя-Левицького й Бориса Грінченка, із яких довідаєшся про шкільне навчання й літні забави дітей — твоїх однолітків/одноліток, які жили колись. А про проблеми твоїх сучасних ровесників/ровесниць дізнаєшся, коли познайомишся з героями та героїнями творів Оксани Сайко й Галини Кирпи. Сподіваємось, у цих творах ти знайдеш відповіді на багато запитань, що хвилюють тебе, а головне — навчишся краще розуміти інших людей. Пам’ятаю, мені було років шість або сім, як це діялось. Батько мій був тоді економом1 в одному селі. Економія стояла сливе край села, вся обсаджена вербами й тополями. За економією слався до кінця села широкий вигін, де весною і влітку пастушки пасли ягнята. 1 Економія — господарство в панському маєтку в XIX ст.; економ — людина, яка керувала цим господарством. Дома не було мені з ким гулять. Була в мене одним одна менша сестра, але така вередлива та плаксива, що й гулять і бавиться з нею було не можна. Поміркуй! • Якими почуттями пройняті спогади оповідача твору про його дитинство? • Які розваги автор згадує з найбільшим теплом? Нема мені дома з ким гулять, а гуляти, господи, як хочеться! Оце було втечу з хати на вигін до хлопців, бігаємо навперейми, наввипередки, граємо в довгої лози, загнуздаємось та граємо в коней. А набридне бігать, ідемо до річечки, що текла або слизила внизу край вигону, серед очерету та осоки. Лазимо було в лозах, понариваємо прездорові пучки ожини, наїмось, ще й позамазуємо пазухи ожиною. Прийду було додому й сестрі принесу пучок ожини. А мати мені тиче кислиці: «Навіщо ти, Васильку, замазав білу сорочку ожиною?». Велика пак цяця — біла сорочка. Спробувала б мама, як гарно лазить в лозах та ожину рвати, то, може б, і не тикала мені кислиць, та ще й так часто....

Навігація