Особливості розвитку країн Центрально-Східної Європи в другій половині 1940 — першій половині 1950-х рр.
- 4-02-2022, 12:36
- 1 366
11 Клас , Всесвітня історія 11 клас Гісем, Мартинюк (профільний рівень)
§ 13. Особливості розвитку країн Центрально-Східної Європи в другій половині 1940 — першій половині 1950-х рр.
ЗА ЦИМ ПАРАГРАФОМ ВИ ЗМОЖЕТЕ: аналізувати розвиток Польщі, Угорщини, Болгарії, Румунії, Чехословаччини та Югославії в другій половині 1940 — першій половині 1950-х рр.; порівнювати процеси, що відбувалися в зазначених країнах у цей час; визначати особливості втілення сталінської моделі соціалізму в країнах Центрально-Східної Європи.
ПРИГАДАЙТЕ
1. Покажіть на карті атласу та назвіть країни Центрально-Східної Європи. 2. Назвіть особливості розвитку країн Центрально-Східної Європи в 1918—1939 рр. 3. Як країни Центрально-Східної Європи було звільнено від нацистської окупації? 4. Назвіть характерні риси сталінської моделі соціалізму.
1. ПОЛЬЩА. У Польщі 1945—1948 рр. визначають як період режиму «народної демократії». У цей час за підтримки командування Радянської армії та за допомогою радянських радників формувалася нова система охорони влади — армія, внутрішні війська, робітнича міліція та служба безпеки. Усе перебувало під контролем комуністів, об’єднаних у Польську робітничу партію (ПРП). Спираючись на новостворені силові структури й радянську підтримку, застосовуючи відвертий терор щодо своїх опонентів, комуністи боролися за владу. їхні дії підтримували соціалісти з Польської соціалістичної партії (ПСП). Комуністи проголошували курс на об’єднання всіх сил для радикальних соціально-економічних перетворень, коаліційності формування нової влади, поліпшення становища населення, а в реальному житті діяли авторитарно-тоталітарними методами. Більшість польського населення сприймала це як «радянізацію» Польщі.
У січні 1946 р. було прийнято закон, за яким підприємства, де кількість працівників перевищувала 50 осіб, націоналізовували. Господарське освоєння повернутих Польщі західних земель супроводжувалося міграційними процесами. У 1947 р. під час операції «Вісла» до північних і західних воєводств Польщі з Лемківщини, Надсяння, Підляшшя й Холмщини було виселено близько 156 тис. осіб.
На виборах 1947 р. до Установчого сейму перемогу здобув Демократичний блок, у якому провідну роль відігравали комуністи й соціалісти. Вибори супроводжувалися численними порушеннями владою прав виборців та опозиційних кандидатів. Однак держави Заходу на це не відреагували, оскільки Польща входила до сфери радянського впливу.
Установчий сейм обрав президентом Польщі комуніста Болеслава Берута, а головою уряду — соціаліста Ю. Циранкевича.
Важливе значення для встановлення соціалізму за радянським зразком мало створення в 1947 р. на нараді представників європейських компартій у Польщі Комінформбюро. Воно мало запроваджувати в країнах Центрально-Східної Європи сталінську модель соціалізму, відкидаючи будь-які національні особливості. Власне президент Польщі Б. Берут був палким прихильником «сталінського шляху до соціалізму».
У грудні 1948 р. в результаті об’єднання ПРП та ПСП утворилася Польська об'єднана робітнича партія (ПОРП). Її програма засвідчувала намагання будувати в Польщі соціалістичне суспільство, копіюючи радянські зразки без урахування місцевих національно-культурних особливостей.
Після створення ПОРП розпочався процес формування в Польщі тоталітарного політичного режиму й здійснення у стислі строки перебудови польського суспільства відповідно до сталінської моделі соціалізму. У Польщі посилилася агресивність офіційної пропаганди, розпочалися масові чистки як у ПОРП, так і серед її опонентів, розгорнулася ідеологізація культури, освіти, науки. У країні насаджувався «культ особи» Б. Берута, якого називали «польським Сталіним».
«Народна демократія» — форма політичної організації суспільства, яка виникла в деяких країнах Центрально-Східної Європи після завершення Другої світової війни.
ЦІКАВІ ФАКТИ
Розміщення Радянської армії в більшості країн Центрально-Східної Європи після завершення Другої світової війни, подальша «холодна війна» і формування біполярного світу обумовили поділ Європи на Західну і Східну. У Східній Європі СРСР нав'язав країнам сталінську модель суспільного розвитку.
ЦІКАВІ ФАКТИ
У 1945—1947 рр. підрозділи УПА на території Польщі вели боротьбу з польською комуністичною владою та шовіністичними елементами польського суспільства, захищаючи місцеве українське населення та перешкоджаючи його примусовому виселенню. Для протидії УПА влада направила у східні райони країни дві дивізії, однак це не дало значних результатів. Після загибелі в засідці УПА заступника міністра оборони генерала К. Сверчевського влада збільшила сили польської армії в Закерзонні до 17 тис. осіб. У цей же час вона скоординувала дії з керівництвом СРСР, яке зосередило на кордоні з Польщею 13 тис. солдатів. Тим часом у загонах УПА в Закерзонні налічувалося близько 2 тис., а в підпіллі — близько 4 тис. осіб.
У результаті операції «Віспа», втративши підтримку населення, загони УПА залишили Закерзоння. Частина перейшла до УРСР, а близько 400 осіб рейдами дісталися американської окупаційної зони в Західній Німеччині. Нечисленні групи продовжували діяти в Закерзонні до осені 1953 р.
Агітаційний плакат на будинку про будівництво металургійного заводу в Новій Гуті. Польща. 1950-ті рр.
Знищивши ліберально-демократичну опозицію, ПОРП не наважилася встановити однопартійність. За умови повної згоди з її курсом свою діяльність продовжили Об’єднана селянська партія та Демократична партія. Фактично виникла політична система тоталітарного типу, яка витіснила опозицію. Єдиною незалежною структурою залишилася римо-католицька церква. Вона гарантувала свою лояльність до існуючого політичного режиму, тому її діяльності спочатку не перешкоджали. У лютому 1953 р. спеціальним декретом внутрішнє життя католицької церкви підпорядкували світській владі.
Конституція 1952 р. завершила оформлення тоталітарної політичної системи. Згідно з нею країна отримала назву Польська Народна Республіка (ПНР).
Відповідно до запровадженої в країні сталінської моделі соціалізму у промисловості розгорнулася індустріалізація, у сільському господарстві — насильницька колективізація. Обраний владою курс обумовив розвиток Польщі як аграрно-індустріальної держави, яка за темпами розвитку та рівнем життя населення значно поступалася країнам Заходу.
Польща разом з іншими країнами «соціалістичного табору» стала учасником Ради економічної взаємодопомоги (РЕВ). Її початковою метою було створення альтернативної щодо західноєвропейської «соціалістичної» моделі інтеграції.
2. УГОРЩИНА. Найбільш популярною політичною силою в післявоєнній Угорщині була Партія дрібних сільських господарів (ПДСГ), яка орієнтувалася на ліберально-демократичні ідеї. Підтримка радянського військового командування сприяла посиленню позицій Угорської комуністичної партії (УКП). Значну частину робітництва традиційно об’єднувала Соціал-демократична партія Угорщини (СДПУ). Вибори до Національних зборів у листопаді 1945 р. дали ПДСГ 58 % голосів виборців, а УКП та СДПУ — по 17 % на кожну партію. Із лютого 1946 р. було відновлено республіканський устрій Угорщини.
Ліві після виборів вдалися до дестабілізації суспільного життя з метою захоплення влади в країні. Вони взяли курс на витіснення ПДСГ із влади й блокування її ініціатив. У свою чергу, ПДСГ намагалася втілювати в життя принципи парламентської демократії і ринкової економіки. Комуністи виступали за «народну демократію», убачаючи в ній шлях поступового просування до соціалізму.
У 1947 р. за активної підтримки СРСР УКП перетворилася на найвпливовішу політичну силу в країні. Саме завдяки їй в Угорщині розпочалися націоналізація промислових підприємств, банків і запровадження в управління командно-розподільчих методів. Одночасно комуністи всіляко дискредитували інші політичні сили. Виконуючи вказівки Комінформбюро, керівництво УКП, очолюване Матяшем Ракоші, взяло курс на монополізацію влади й одержавлення економіки. Фактично це свідчило про запровадження в країні радянської політичної моделі. У 1948 р. СДПУ майже примусово об’єднали з УКП у новоствореній Угорській партії трудящих (УПТ) на чолі з М. Ракоші. У серпні 1949 р. новообрані Державні збори проголосили створення Угорської Народної Республіки (УНР).
Першотравнева демонстрація в Будапешті з портретами керівників УКП. 1947 р.
Як ілюстрація відображає особливості суспільного життя тогочасної Угорщини?
Рада економічної взаємодопомоги (РЕВ) — міжурядова організація соціалістичних країн, створена для економічної інтеграції та взаємодопомоги. Організація виникла в Москві в січні 1949 р. Її країнами-засновниками стали Болгарія, Польща, СРСР, Румунія, Угорщина та Чехословаччина.
ЦІКАВІ ФАКТИ
Економічне співробітництво країн «соціалістичного табору» здійснювалося за допомогою створеної в 1949 р. Ради економічної взаємодопомоги (РЕВ). Інтеграційна модель РЕВ передбачала розподіл праці серед країн «соціалістичного табору», виходячи зі структури народного господарства СРСР. На думку сучасних дослідників, фактично відбувався бартерний обмін радянської сировини на промислову продукцію інших країн — учасників РЕВ. У господарстві цих країн переважали не інтенсивні, а екстенсивні тенденції розвитку. Саму організацію радянське керівництво розглядало як «економічний додаток» до ОВД.
На судовому процесі у вересні 1949 р. групу комуністів, що не поділяли погляди М. Ракоші, звинуватили в державній зраді та «співробітництві з американськими та югославськими спецслужбами». Усіх обвинувачених було страчено. Це унаочнювало, що в Угорщині, якою управляло від імені робітництва угруповання комуністичної верхівки, встановився тоталітарний режим сталінського типу.
У 1950 р. традиційне угорське місцеве самоврядування було ліквідоване й запроваджено систему рад. «Ворогами народу» оголошували представників римо-католицької церкви, опозиційно налаштованих комуністів, соціал-демократів, діячів культури, представників робітництва і селянства. За роки панування режиму М. Ракоші переслідувань зазнало близько 10 % угорського населення.
На початковому етапі будівництва в країні соціалізму за першим п’ятирічним планом (1950—1954 рр.) відбувалося повне копіювання сталінської моделі соціалізму. За економічним рівнем Угорщина перетворилася на індустріально-аграрну державу. Проте їй довелося заплатити за це високу ціну. У сільському господарстві насильницька колективізація призвела на початок 1950-х рр. до занепаду 65 % господарств. Життєвий рівень населення порівняно з країнами Заходу залишався дуже низьким. Репресії, політичні переслідування й беззаконня стали звичними явищами життя.
3. БОЛГАРІЯ. У післявоєнній Болгарії боротьбу за першість у суспільстві вели комуністи та аграристи, представлені Болгарською робітничою партією (комуністи) (БРП(к)) та Болгарським землеробським народним союзом (БЗНС). За результатами виборів до Народних зборів у листопаді 1945 р. комуністи та аграристи отримали по 94 депутатські мандати на кожну політичну силу. Велика Британія і США ці вибори не визнали через обмеженість участі в них опозиції.
За підсумками референдуму 1946 р. в країні було скасовано монархію, а дещо пізніше — проголошено створення Болгарської Народної Республіки (БНР). Восени 1946 р. комуністи активізували діяльність. Хвилі чисток та арештів викликали негативну реакцію в суспільстві й були сприйняті опозицією як установлення комуністичної диктатури.
За результатами виборів до Народних зборів у 1946 р. комуністи отримали понад 53 % голосів виборців і сформували уряд, який очолив Георгій Димитров. Новий уряд розпочав процес обмеження приватної власності й одержавлення економіки. Для нейтралізації політичних суперників комуністи організували судову справу проти лідера БЗНС П. Петкова й, звинувативши його у створенні «організованого центру англо-американських імперіалістів», стратили. Невдовзі БЗНС розпустили, а його депутатів позбавили мандатів. Така сама доля спіткала болгарських соціал-демократів. Це засвідчило, що замість демократичного парламентаризму в країні формується комуністична диктатура.
Перша шпальта газети «Ізгрев» із результатами референдуму в Болгарії. 1946 р.
У грудні 1947 р. програмові положення комуністів було закріплено в новій Конституції країни. Відповідно до неї розвиток економіки відбувався на планових засадах. Земля мала належати тим, хто її обробляв, а держава отримала право націоналізувати як окреме промислове підприємство, так і галузь загалом.
У політичному житті Болгарії перетворення комуністів призвели до того, що всі партії, крім БРП(к) та БЗНС, зникли. Останню комуністи не наважилися ліквідувати через значну кількість її прихильників.
У грудні 1948 р. V з’їзд БРП(к) проголосив курс на побудову за 10—15 років основ соціалізму за радянською моделлю. Свою партію комуністи перейменували на Болгарську комуністичну партію (БКП). Реалізуючи цю програму, до кінця 1948 р. комуністи ліквідували приватний сектор у транспорті, оптовій торгівлі, промисловості й банківській справі.
У тісній співпраці із СРСР відбувалася індустріалізація країни. У першій п’ятирічці (1949—1953 рр.) було введено в дію понад 700 нових промислових підприємств. У сільському господарстві внаслідок колективізації розгорнулося розкуркулення селянства. Станом на 1953 р. колективний сектор охопив 60 % сільськогосподарських угідь.
На 1952 р., як стверджувало комуністичне керівництво Болгарії, країна з відсталої аграрної перетворилася на індустріально-аграрну.
Одночасно з економічними перетвореннями відбувалося формування тоталітарної політичної системи з монопольною владою комуністів. У листопаді 1949 р. відбувся судовий процес над десятьма керівниками БКП, яких звинуватили в намаганнях перетворити Болгарію на «колонію англо-американського імперіалізму» і засудили до смертної кари.
4. РУМУНІЯ. У першому післявоєнному уряді Румунського королівства, яке очолював Петру Гроза, комуністи мали три із 17 міністерських посад — внутрішніх справ, юстиції, зв’язку та пропаганди. Під час чистки державного апарату від прихильників старого режиму Комуністична партія Румунії (КПР) намагалася поставити армію, органи правопорядку й засоби масової інформації під свій повний одноосібний контроль. Це викликало невдоволення інших політичних сил. За результатами перших післявоєнних парламентських виборів 1946 р. комуністи отримали лише 68 депутатських мандатів, але почали фактично домінувати в парламенті. В оновленому уряді КПР отримала нові посади. Із 1947 р. вона взяла курс на встановлення повного контролю над владою в країні.
Побудований у 1949 р. нафтопереробний завод у Дерменешті. Румунія
Мітинг у післявоєнній Болгарії. Софія. 1948 р.
Люди розмальовують тротуар політичними символами. Румунія. 1947 р.
При цьому КПР спиралася на підтримку СРСР. Надаючи економічну й фінансову допомогу, радянське керівництво одночасно нав’язувало Румунії сталінську модель соціалізму. Для захоплення влади комуністи здійснили політичну провокацію. У середині 1947 р. у пресі з’явилася інформація про викриття підпільних організацій, які готували збройний державний переворот. Це стало приводом до переслідування тих, хто не підтримував КПР. їхні місця в державних структурах займали комуністи.
Наприкінці листопада 1947 р. Великі національні збори одноголосно скасували монархію і проголосили в країні Румунську Народну Республіку (РНР). Це сприяло остаточній монополізації влади комуністами.
У 1948 р. в результаті приєднання Соціал-демократичної партії Румунії до КПР утворилася Румунська робітнича партія (РРП). Її Генеральним секретарем став лідер КПР Георге Георгіу-Деж.
У румунському суспільстві в цей час запанувала атмосфера шпигуноманії і залякування всіх незгодних із політикою РРП. У країні відбулися політичні судові процеси над лідерами опозиційних сил.
У 1948 р. РРП оприлюднила програму створення «основ соціалістичного ладу» в Румунії. Усі старі політичні партії в 1947—1953 рр. припинили існування.
Встановлюючи в Румунії комуністичну диктатуру, РРП створила Плановий комітет і Комітет державного контролю, сформувала нові міліцію і службу безпеки, здійснила освітню й судову реформи. Під час цих перетворень РРП втрачала риси політичної організації і зрощувалася з апаратом управління державою.
У суспільстві комуністи мали досить значну підтримку. Це обумовлювалося привабливістю змін, які вони обіцяли здійснити в країні для пересічних громадян.
Георге Георгіу-Деж — Генеральний секретар РРП (1948—1954 рр.)
В економіці РРП розгорнула перетворення за радянським зразком. У промисловості після націоналізації підприємств розпочалася індустріалізація. У сільському господарстві під час колективізації створювалися державні господарства, машинно-тракторні станції та сільськогосподарські кооперативи. У 1950 р. з’явився перший п’ятирічний план (1951—1955 рр.) розвитку економіки Румунії.
5. ЧЕХОСЛОВАЧЧИНА. У квітні 1945 р. відповідно до Кошицької декларації виник коаліційний уряд чехів і словаків. Його очолив соціал-демократ З. Фірлінгер. Одночасно відновлювалися Конституція 1920 р. та посада президента, яким став Едвард Бенеш.
У перші три післявоєнні роки головним для Чехії та Словаччини стало питання обрання напряму подальшого розвитку. Комуністи, намагаючись привернути на свій бік суспільство, спиралися на допомогу СРСР. Їхніх опонентів об’єднувало прагнення відновити довоєнний соціально-політичний устрій. Комуністи в уряді країни мали три міністерські посади, але утримували панівні позиції в крайових і районних національних комітетах, які були місцевими органами влади. Саме спираючись на них, комуністи розгортали боротьбу за владу.
Влітку 1945 р. комуністи домоглися прийняття урядом декретів про націоналізацію промислових підприємств, конфіскованих у колабораціоністів, та банків. За аграрною реформою конфісковані землі передавалися селянству. Декрети про націоналізацію формували державний сектор як економічну основу впровадженої в країні комуністами сталінської моделі соціалізму.
На виборах 1946 р. до Установчих національних зборів чеські та словацькі комуністи отримали 38 % голосів і посіли перше місце за кількістю депутатів. Новий уряд країни очолив лідер чеських комуністів Клемент Готвальд. Курс на монополізацію влади в країні комуністи назвали лінією «на завоювання більшості нації». Для цього вони ініціювали заходи, привабливі для більшості населення, — податок на мільйонерів, допомогу постраждалим від посухи 1947 р., встановлення державного контролю над розподілом текстильної продукції для подолання спекуляції тощо.
Щодо своїх політичних опонентів комуністи здійснювали кампанії репресій і викриття змовників. Загалом політика комуністів здобула прихильність більшості незаможних верств населення країни. У лютому 1948 р. К. Готвальд, спираючись на підтримку своїх прибічників, які організували в країні загальний страйк, усунув з уряду 12 міністрів — опонентів комуністів. Одночасно в усіх державних установах, товариствах, профспілках, навчальних закладах та органах місцевого самоврядування комуністи створювали «комітети дій» та усували з них своїх опонентів. На підприємствах чистки здійснювали робітничі ради. Пізніше комуністи назвали ці події «перемогою соціалістичної революції в ЧСР».
Передвиборчий плакат Комуністичної партії Чехословаччини «Більше праці республіці — ось наша агітація!». 1948 р.
Клемент Готвальд — президент Чехословаччини (1948—1953 рр.)
Колона комуністок із дітьми у візках на першотравневій демонстрації. Табор (Чехословаччина). 1948 р.
Голова Ради міністрів Югославії Й. Броз Тіто підписує Договір про дружбу, взаємну допомогу і післявоєнне співробітництво між СРСР і Югославією. 1945 р.
Підсумки лютневого перевороту 1948 р. були закріплені у прийнятій того ж року новій Конституції ЧСР. Уся повнота влади в країні опинилася в комуністів. Новим президентом республіки став лідер комуністів К. Готвальд. Комуністична партія стала центром тоталітарного режиму, якому підпорядковувалися всі інші політичні організації в країні.
Відповідно до встановлюваної комуністами сталінської моделі соціалізму держава отримала монопольний контроль над економікою. У сільському господарстві відбувалася насильницька колективізація. Тих, хто її не підтримував, оголошували «куркулями» або «саботажниками» і репресували. Загальна кількість репресованих до 1953 р. досягла 280 тис. осіб. Із них близько 150 тис. осіб було страчено.
Розвиток економіки відбувався за п’ятирічними планами. Перший (1949—1953 рр.) мав на меті побудувати в країні матеріально-технічну базу соціалізму. У 1949 р. ЧСР, як й інші країни «соціалістичного табору», увійшла до РЕВ. Із цього часу її торгівля обмежувалася країнами «соціалістичного табору». У 1953 р. торгівля з країнами РЕВ досягла майже 80 % її зовнішньоекономічного обігу.
Економіка ЧСР у цей період розвивалася прискореними темпами. Цьому сприяла допомога СРСР. До ЧСР із СРСР постачалося 90 % вугілля, 80 % нафти, 80 % залізної руди, 70 % алюмінію тощо.
6. ЮГОСЛАВІЯ. Після звільнення Югославії від нацизму влада перебувала в Тимчасового народного уряду Демократичної Федеративної Югославії, який очолював Йосип Броз Тіто. Більшість уряду складали представники Комуністичної партії Югославії (КПЮ) та її союзники. Одночасно до нього увійшли шість представників антикомуністичної еміграції. На цей крок комуністи пішли для усунення зовнішньополітичної критики створюваного ними режиму. За свої позиції комуністи в цей час не боялися, оскільки посідали панівне становище в армії, судочинстві, органах внутрішніх справ, службі безпеки, профспілках і громадських організаціях.
Демонстрація з портретами Й. Сталіна та Й. Броз Тіто в Белграді. Югославія. 1946 р.
Як ілюстрація відображає суспільно-політичне життя тогочасної Югославії?
Йосип Броз Тіто — лідер Югославії (1945—1980 рр.)
Радянська карикатура «Його шлях» (в одному зі своїх виступів Й. Броз Тіто заявив, що він іде до соціалізму своїм шляхом). 1949 р.
У серпні 1945 р. КПЮ, Союз соціалістичної молоді, Єдині профспілки робітників і службовців Югославії, Антифашистський фронт жінок, Об’єднаний союз антифашистської молоді та окремі діячі — учасники руху Опору об’єдналися в Народний фронт Югославії (НФЮ). НФЮ визначив своєю метою згуртування і єдність народів у федеративній державі.
У листопаді 1945 р. Установча скупщина проголосила створення Федеративної Народної Республіки Югославії (ФНРЮ), до якої увійшли Сербія (з автономними Воєводиною, Косовом та Метохією), Хорватія, Словенія, Чорногорія, Македонія, Боснія і Герцеговина.
КПЮ відповідно до сталінської моделі соціалізму розпочала одержавлення економіки й запровадження її планового розвитку. До кінця 1945 р. у приватній власності залишилося лише 28 % підприємств.
У 1945 р. було прийнято Конституцію ФНРЮ, складену за зразком Конституції СРСР 1936 р. Країна оголошувалася об’єднанням рівноправних народів у федерацію, але права на вільний вихід із неї не передбачалося. Інші положення Конституції також містили прояви тоталітарного устрою.
Наприкінці 1946 р. відповідно до закону про націоналізацію у власність держави перейшли оптова торгівля, банки і транспорт. Перший п’ятирічний план (1947—1951 рр.) визначив основною метою перетворення ФНРЮ з аграрної на аграрно-індустріальну державу. Важливу роль у реалізації цих планів відігравала допомога СРСР. Він надав ФНРЮ кредит у 135 млн доларів, постачав матеріали й обладнання для промислових підприємств.
У 1948 р. між Й. Броз Тіто та Й. Сталіним виник конфлікт, причиною якого було прагнення югославського лідера діяти незалежно від СРСР та переглянути сталінську модель соціалізму. Радянське керівництво, звинувативши Й. Броз Тіто в опортунізмі, спробувало його усунути. У країнах Центрально-Східної Європи СРСР інспірував широку антиюгославську кампанію. Наприкінці 1949 р. СРСР розірвав із ФНРЮ Договір про дружбу, співробітництво і взаємодопомогу.
ДОКУМЕНТИ РОЗПОВІДАЮТЬ
Зі спогадів югославського опозиціонера, колишнього члена керівництва КПЮ М. Джиласа
...Сталін мав дві мети. Перша — підкорити Югославію і через неї всю Східну Європу. Був й інший варіант. Якщо не вийде з Югославією, то підкорити Східну Європу без неї. Другий у нього вийшов...
Про це ніде не писалося, але я пам'ятаю з довірливих бесід, що в країнах Східної Європи — Польщі, Румунії, Угорщині — існувала тенденція до самостійного розвитку...
У 1946 р. я був на з'їзді чехословацької партії у Празі. Там Готвальд говорив, що рівні культури Чехословаччини і Радянського Союзу різні. Він підкреслював, що Чехословаччина — промислово розвинена країна, і соціалізм у ній розвиватиметься інакше, у більш цивілізованих формах, без тих потрясінь, що були в Радянському Союзі, де індустріалізація долала дуже важкі етапи. Готвальд виступав проти колективізації в Чехословаччині. По суті, його погляди не дуже відрізнялися від інших.
Готвальду не вистачило характеру для боротьби зі Сталіним. А Тіто був сильною людиною... Не вдалося відстояти свою позицію і Гомулці. На одному засіданні інформбюро Гомулка говорив про польський шлях у соціалізм...
1. Обговоріть у парах і визначте, які факти наводить автор джерела. 2. Які висновки можна зробити на підставі їх аналізу?
Опортунізм — політичний курс, що характеризується пристосуванством, безпринципністю, зрадою інтересів певної політичної сили або ідеології.
Концепція «самоврядного соціалізму» — особливе розуміння соціалізму, яке утвердилося в Югославії в період її розвитку соціалістичним шляхом. Відповідно до нього перехід до самоуправління відбувався в умовах демократизації й децентралізації суспільства, яке функціонувало в умовах розвитку ринкових відносин.
Радянська карикатура «Гадюче кубло», на якій зображено Й. Броз Тіто. Кукринікси. 1949 р.
Комінформбюро заявляло, що КПЮ перебуває під владою «вбивць і шпигунів» із банди Й. Броз Тіто, який «діє за вказівкою англо-американських імперіалістів», а керівники Югославії, у свою чергу, звинувачували Й. Сталіна та його прибічників «у переродженні соціалістичного ладу на державно-капіталістичний». Радянсько-югославський конфлікт особливої напруженості досяг у 1949—1953 рр. і мав важливі наслідки. Він став поштовхом до посилення жорстокості комуністів щодо незгодних із їхньою політикою в усіх країнах «соціалістичного табору». Правлячі верхівки цих країн прискорювали запровадження сталінської моделі соціалізму. Конфлікт змінив зовнішньополітичне становище ФНРЮ. В умовах загострення відносин між противниками в «холодній війні» Югославія залишилася сама. Усе це примушувало керівництво країни шукати інших союзників та обмірковувати власний шлях розвитку.
У 1950 р. Й. Броз Тіто вперше оприлюднив термін «самоврядний соціалізм». В основу нової моделі розвитку, розробленої лідерами КПЮ, було покладено ідею відмирання держави, коли всі її інститути мають поступово перетворитися на ланки системи «безпосередньої демократії та самоврядування». В економічній сфері визначальними були відмова від директивного планування й перехід до ринкових відносин.
Відповідно до нової моделі розвитку підприємства передавали в управління трудовим колективам і надавали їм господарську самостійність. Державне планування визначало лише загальні пропорції, відповідно до яких трудові колективи складали свої виробничі плани. В аграрній сфері селянству дозволялося виходити з кооперативів і створювати індивідуальні господарства. Вони могли продавати та брати в оренду землю, використовувати найману робочу силу. У політичній сфері збільшувалися повноваження республіканських структур і запроваджувалося самоврядування. Саме КПЮ змінила назву на Союз комуністів Югославії (СКЮ) і заявила, що головним у її діяльності стане ідейний і політичний вплив на події. Принцип самоврядування був покладений в основу всього суспільного життя й закріплений конституційним законом 1953 р.
ВИСНОВКИ
- У післявоєнний період компартії Польщі, Угорщини, Болгарії, Румунії, Чехословаччини та Югославії за підтримки СРСР закріпили свою монополію на владу й розпочали здійснення націоналізації, індустріалізації та насильницької колективізації. Піддавати сумніву доцільність запровадження скопійованої із СРСР сталінської тоталітарної моделі суспільного розвитку вважалося неможливим під загрозою покарання.
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ
1. Назвіть ім'я президента Польщі, обраного Установчим сеймом у 1947 р. 2. Яка політична сила мала найбільшу популярність у післявоєнній Угорщині? 3. Коли було проголошено Болгарську Народну Республіку? 4. Хто очолював перший післявоєнний уряд Румунського королівства? 5. Яку кількість голосів виборців отримали комуністи в Чехії та Словаччині на виборах 1946 р. до Установчих національних зборів? 6. Назвіть основну мету в розвитку економіки, визначену першим п'ятирічним планом у ФНРЮ.
7. Проаналізуйте розвиток Польщі та Угорщини в другій половині 1940 — першій половині 1950-х рр. 8. Визначте спільне й відмінне в розвитку Болгарії та Румунії в зазначений період. 9. Які риси характеризують розвиток тогочасних Чехословаччини та Югославії?
10. Покажіть на карті атласу розглянуті в параграфі країни Центрально-Східної Європи та назвіть їхні столиці. 11. Складіть таблицю «Країни Центрально-Східної Європи в другій половині 1940 — першій половині 1950-х рр.».
12. Обговоріть у парах і визначте спільне й відмінне в процесах затвердження в країнах Центрально-Східної Європи сталінської моделі соціалізму. 13. Знайдіть в інтернет-ресурсах матеріали про операцію «Віспа», що відображають позиції тогочасної польської влади та осіб, яких було виселено з їхніх земель. Порівняйте їх і сформулюйте власну позицію щодо етичності операції «Віспа».
Коментарі (0)