Матеріал до узагальнення з теми 2. США та Канада у 1945 р. — на початку ХХІ ст. і теми 3. Країни Західної Європи (1945 р. — початок ХХІ ст.)
- 3-02-2022, 17:10
- 408
11 Клас , Всесвітня історія 11 клас Щупак (Новітній період 1939 - 2011 рр.)
§ 15. МАТЕРІАЛ ДО УЗАГАЛЬНЕННЯ З ТЕМИ 2. США ТА КАНАДА У 1945 р. – НА ПОЧАТКУ XXI ст. і ТЕМИ 3. КРАЇНИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ (1945 р. – ПОЧ. XXI ст.)
1. ПОЛІТИЧНА ВЛАДА В США, ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ, НІМЕЧЧИНІ, ФРАНЦІЇ В 1945-2011 рр.
США
Велика Британія
Німеччина
Франція
2. ПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ ДО УЗАГАЛЬНЕННЯ З ТЕМИ 2. США ТА КАНАДА У 1945 р. – НА ПОЧАТКУ XXI ст.
I. Початковий рівень навчальних досягнень учнів
1. На яке місто в роки Другої світової війни американські льотчики вперше скинули атомну бомбу - Токіо, Хіросіму чи Дрезден?
2. Тривалий час Канада була домініоном (самоврядною територією): Франції, США чи Великої Британії?
3. Після смерті Ф. Рузвельта 12 квітня 1945 р. президентом США став: Д. Ейзенхауер, Дж. Кеннеді, Г. Трумен.
4 США є однією з п’яти держав-постійних членів Ради Безпеки ООН - так чи ні?
5. Про кого йдеться? У 1953 р. він став віце-президентом в адміністрації Д. Ейзенхауера. У 1968 р. був обраний президентом США. У 1974 р., у результаті уотергейтского скандалу, був змушений подати у відставку.
6. Хто з американських президентів був автором програми «Стратегічна оборонна ініціатива» (СОІ): Р. Рейган, Дж. Буш-старший, Л. Джонсон?
7. Які три основні групи населення проживають у сучасній Канаді?
II. Середній рівень навчальних досягнень учнів
1. Визначте поняття сепаратизм.
2. Назвіть напрямки внутрішньої та зовнішньої політики адміністрації Ейзенхауера.
3. Яка подія відбулася в США 11 вересня 2001 р.?
4. У чому полягала сутність «доктрини стримування» і «доктрини Трумена»?
5. Яке походження терміна «маккартизм»? Дайте йому пояснення.
6. Які події та фактори призвели до відставки президента Ніксона в 1974 р.?
7. У чому полягає сутність проблеми Квебеку?
III. Достатній рівень навчальних досягнень учнів
1. У чому полягає сутність «рейганоміки»?
2. Охарактеризуйте роль української діаспори в суспільному житті Канади.
3. 12 квітня 1945 р., удень смерті президента Ф. Рузвельта, новий президент США Г. Трумен заявив, що США беруть на себе «світову відповідальність». Як змінилася зовнішньополітична стратегія США в порівнянні з довоєнним періодом?
4. У чому полягала сутність конституційної реформи в Канаді?
5. У своїй промові, заступаючи на посаду президента США, Дж. Кеннеді говорив: «Не запитуй, що твоя країна може зробити для тебе. Запитай себе, що ти можеш зробити для своєї країни». Який зміст він вкладав у ці слова? Що Ви знаходите повчального в них для себе?
6. Як Ви вважаєте, у чому полягають основні проблеми, ідо постали перед американським суспільством і державою на початку XXI ст.?
7. Канада займає провідне місце у світі за якістю життя. Які, на Вашу думку, історичні, географічні, економічні та політичні чинники вплинули на розвиток країни?
IV. Високий рівень навчальних досягнень учнів
1. Які, на Ваш погляд, основні передумови лідерства США в загальній динаміці розвитку індустріальної системи в другій половині XX ст.?
2. В останні десятиліття міцно затвердилося поняття «американський спосіб життя». Що, на Вашу думку, містить у собі це поняття? Що Вас приваблює в «американському способі життя», а що викликає неприйняття?
3. Як відомо, до Другої світової війни Канада мала найтісніші зовнішньоекономічні і зовнішньополітичні зв’язки з Великою Британією, а у другій половині XX ст. основним партнером і союзником країни стали Сполучені Штати. Які основні фактори стали основою цих змін?
4. Чому, на Ваш погляд, США при наявності певних проблем вдалося утримати лідерство у світі за основними економічними показниками і на рубежі століть?
5. Які зміни в зовнішньополітичному курсі США відбулися після подій 11 вересня 2001 р.? Визначте основні геополітичні інтереси країни на сучасному етапі. Наскільки вони, на Ваш погляд, сприяють зміцненню миру на міжнародній арені?
6. Які події, явища в суспільно-політичному житті США в другій половині XX століття підтверджують демократичний характер американської держави, а які не відповідають демократичним принципам?
7. Як Ви вважаєте, що спільного у квебекської проблеми з чеченською кризою й подіями в Косово на рубежі століть? Які, на Ваш погляд, можливі шляхи вирішення проблем, пов’язаних із Квебеком?
3. ПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ ДО УЗАГАЛЬНЕННЯ З ТЕМИ 3. КРАЇНИ ЗАХІДНОЇ ЄВРОПИ (1945 р. – ПОЧАТОК XXI ст.)
І. Початковий рівень навчальних досягнень учнів
1. «План Маршалла» був прийнятий з метою надання допомоги: СРСР, Західній Європі, Японії.
2. На початку 2003 р. прем'єр-міністром Великої Британії був: Т. Блер, Дж. Мейджор, Г. Макміллан.
3. Коли було проголошено утворення ФРН?
4. Договір про створення ЄЕС («Спільного ринку») у 1957 р. підписали представники 6 західноєвропейських держав, серед них: Бельгія, Люксембург, Нідерланди. Назвіть ще 3 держави, які підписали цей договір.
5. Яка подія відбулася раніше - об’єднання Німеччини чи обрання (вперше) канцлером Німеччини Г. Шредера?
6. Про кого йдеться? У 1940 р. він очолив уряд Великої Британії, зробив великий особистий внесок у боротьбу своєї країни проти фашизму. Його мемуари про Другу світову війну були відзначені Нобелівською премією з літератури. У 1951-1955 рр. він знов очолював британський уряд.
7. У якій африканській країні Франція в 1954-1962 рр. вела колоніальну війну? Який її головний результат?
8. З якою метою на початку 1990-х рр. в Італії проводилася операція «Чисті руки»?
II. Середній рівень навчальних досягнень учнів
1. Назвіть основні положення «плану Маршалла».
2. Визначте основні напрямки діяльності лейбористського уряду Великої Британії в соціально-економічній і політичній сферах у 1945-1951 рр.
3. Які заходи вжив Тимчасовий уряд Франції в 1944-1946 рр. для подолання наслідків війни і відтворення суверенної Французької держави?
4. Розкажіть про розвиток українсько-німецьких відносин на сучасному етапі.
5. Визначте хронологічну послідовність подій, пов’язаних з європейською інтеграцією: утворення Європейського Союзу, утворення Європейського об’єднання сталі і вугілля, вступ в ЄС Польщі, Угорщини, Чехії та ще семи країн, утворення ЄЕС («Спільного ринку»).
6. Як в останні роки влада Великої Британії вирішувала проблему Ольстера?
7. Які події призвели до відставки президента де Голля?
8. Які реформи почав уряд Аденауера - Ерхарда в 1950-ті рр. у ФРН, що сприяли західнонімецькому «економічному диву»?
9. Які проблеми виникли в Німеччині в 1990-ті рр. у зв’язку з об’єднанням країни?
10. Назвіть основні передумови італійського «економічного дива» у 1950-х рр. Які соціально-економічні проблеми не вдалося вирішити в цей період?
11. Прапор якої міжнародної спільноти зображений на ілюстрації?
III. Достатній рівень навчальних досягнень учнів
1. Назвіть основні етапи створення Європейського Союзу. Які основні завдання стоять перед цією організацією на сучасному етапі? Як розвиваються відносини Євросоюзу й України?
2. Охарактеризуйте особливості розвитку Великої Британії в 1950-1970-ті рр.
3. У чому проявилася активізація лівого руху в Італії та Франції в 1960-ті рр.? Які фактори були в основі цього явища?
4. Назвіть основні передумови політичної кризи й антитоталітарної революції в НДР
5. У травні 1997 р. британські консерватори після 18-річного перебування при владі зазнали нищівної поразки на парламентських виборах. З чим це було пов’язано?
6. У чому полягає принципове розходження Конституцій Четвертої та П’ятої Республіки у Франції?
7. З 1983 р. у ФРН почалося досить тривале економічне піднесення. Назвіть його основні передумови.
8. Чому в 1962 р. в Італії сформувалася лівоцентристська коаліція? Які проблеми і труднощі виникли в період її правління (1962-1976 рр.)?
9. З інтерв’ю М. Тетчер журналу «Ньюс оф Уолд» 20 вересня 1981 р.:
«... Моя політика ґрунтується не на якійсь економічній теорії, а на тому, на чому була вихована я сама і мільйони таких людей, як я: на чесній праці за чесну оплату, на правилі жити відповідно до своїх доходів, на звичці відкладати на чорний день, вчасно сплачувати рахунки і поважати поліцію...».
Визначте, наскільки це життєве кредо британського прем’єр-міністра знайшло відображення в соціально-економічній політиці керованого нею кабінету. У чому полягала сутність «тетчеризму»?
10. У 1950-ті рр. у Німеччині була розроблена, а потім і реалізована на практиці доктрина «соціального ринкового господарства». Вона стала теоретичною основою становлення економіки ФРН і основою економічної політики західнонімецької держави в майбутньому. У чому полягала сутність цієї доктрини? З якими проблемами при її здійсненні довелося зустрітися ФРН, особливо після об’єднання Німеччини?
11. Назвіть основні передумови політичної кризи в Італії на початку 1990-х рр. Чому в Італії з 1994 р. почали створюватися великі політичні блоки? Як Ви можете пояснити певні успіхи крайніх правих сил на парламентських виборах у 1994 і 2001 рр. у цій країні?
IV. Високий рівень навчальних досягнень учнів
1. У ході розвитку інтеграційних процесів у Європі Г. Коль і Ф. Міттеран висунули політичне гасло «Вітчизна - Європа», а лідери Великої Британії, Нідерландів, французькі націоналісти дотримуються формулювання Ш. де Голля «Європа вітчизн». Як Ви думаєте, у чому полягає принципове розходження між цими гаслами?
2. Як Ви вважаєте, чи можливий у сучасній Німеччині прихід неонацистів до влади в результаті парламентських виборів (як це було в 1930-ті рр.) або насильницьким шляхом?
3. Які соціально-економічні і внутрішньополітичні проблеми є у сучасної Італії? Які фактори підтверджують демократичний характер цієї держави?
4. Велика Британія не приєдналася до європейської валютної системи. Більшість британців (понад 60%), як показали численні соціологічні опитування, не висловили бажання розпрощатися з фунтом і ввійти в зону євро. Як Ви думаєте, чому?
5. Італія входить у «сімку» найбільш розвинених в економічному відношенні країн світу. Проте, з іншого боку, Італія не є країною промислових гігантів.
З інтерв’ю Дж. Фоссі, голови «Конфініндустрі» - федерації італійських підприємців: «...Дрібні і середні компанії становлять приблизно 90 відсотків «Конфініндустрі». Іноземці не приїжджають до нас вивчати нашу державну структуру чи нашу практику приватизації. Їх цікавлять успіхи нашого малого і середнього бізнесу. Звідки все це з’явилося? В одному офіційному дослідженні це явище називають «стихійним зростанням», яке пов’язане з історією, географією і, можливо, навіть з антропологією італійців...».
Чому малий і середній бізнес відіграє таку важливу роль в економіці Італії? Що повчального для інших країн можна взяти з італійського досвіду?
6. Як Ви вважаєте, чи є інтеграція в Європі і в усьому світі незворотним процесом? Чи є в неї альтернативи на сучасному етапі?
7. Витяг з «Хартії для нової Європи», підписаної 21 листопада 1990 р. у Парижі представниками 35 держав:
«...Економічна свобода, соціальна справедливість і відповідальне ставлення до довкілля абсолютно необхідні для процвітання. Свобода особистості, здійснювана в умовах демократії та захищена верховенством закону, становить необхідну основу для успішного економічного і соціального розвитку. Ми будемо заохочувати таку економічну діяльність, що здійснюється при повазі й утвердженні людської гідності...»
Які нові тенденції в економічній діяльності ілюструє цей документ? Що повчального з нього можна взяти країнам, які перебувають на шляху переходу до ринкової економіки?
8. Визначте загальні тенденції й особливості розвитку провідних країн Західної Європи на початку XXI ст.
9. Користуючись додатковими джерелами, підготуйте доповідь про роль жінки у політичному житті країн Західної Європи у 1945 - 2011 рр. Порівняйте її з місцем жінки в політичному житті України.
Коментарі (0)