Виникнення землеробства та скотарства
- 27-04-2022, 00:39
- 660
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
Дізнайтеся, як неолітична революція змінила заняття та спосіб життя людини.
1. НЕОЛІТИЧНА РЕВОЛЮЦІЯ
Неоліт був найвищою та останньою стадією кам’яного віку. В епоху неоліту швидше удосконалювалися знаряддя праці завдяки розвиткові технології їх виготовлення. Людина навчилася не тільки шліфувати й полірувати кам’яні знаряддя праці, а й пиляти та свердлити камінь.
Жінки, що займалися збиральництвом, звернули увагу на те, що із зерен, які випадково впали на пухку землю, виростає нове стебло. Так, завдяки жінці, зі збиральництва виникло землеробство.
Люди, що займалися здебільшого землеробством, перейшли до осілого способу життя.
Кам'яні сокири епохи палеоліту та неоліту
Порівняйте сокири первісної людини. Яка з них, на вашу думку, зручніша у використанні, довговічніша?
Кам'яна мотика для обробітку землі
Серпи для збирання врожаю
Чоловік, що займався полюванням, винайшов скотарство. Ще в епоху мезоліту першою домашньою твариною став собака — вірний друг і помічник людини на полюванні, надійний охоронець поселень від диких звірів.
Людина приручила свиню, вівцю, козу, потім бика, віслюка й деяких інших тварин.
Виникнення землеробства й скотарства мало величезне значення в житті людини. Якщо раніше, займаючись полюванням і збиральництвом, людина одержувала від природи в готовому вигляді все необхідне, то тепер хлібороб і скотар самі виготовляли потрібні продукти. Це означає, що відбувся перехід від привласнювального господарства до відтворювального.
Поміркуймо!
З якою метою первісні люди використовували цей пристрій?
Варто запам’ятати!
Революція — докорінний перелом у чомусь, «стрибок» у розвитку.
Неолітична революція — перехід від привласнювальних форм господарювання до відтворювальних: від збиральництва до землеробства, від полювання до скотарства; поява ремесла, торгівлі.
2. ПОЧАТОК ОБРОБКИ МЕТАЛІВ І ВИНИКНЕННЯ РЕМЕСЕЛ
Люди, що перейшли до осілого способу життя, мали досить часу, щоб зайнятися ремеслом — виготовленням необхідних предметів побуту, знарядь праці.
Однією з найважливіших подій неоліту був винахід кераміки. Це — важлива й характерна ознака неоліту, який ще називають керамічним віком.
До найбільших досягнень пізнього неоліту належить винайдення прядіння і ткацтва. Пізніше, коли винайшли ткацький верстат, одна ткаля на ньому виробляла стільки тканини, скільки могли виткати вручну 500 жінок.
Поміркуймо!
Кераміка доби неоліту
1. Що, на вашу думку, могло бути зразком для перших керамічних виробів?
2. Як винахід керамічного посуду змінив життя первісної людини?
Наприкінці епохи неоліту людина зробила нове велике відкриття. Вона почала використовувати метали для виготовлення знарядь праці. Першим таким металом була мідь, температура плавлення якої невисока. Період поширення мідних знарядь називають енеолітом — мідно-кам'яним віком. Мідні знаряддя праці не витіснили кам’яні: мідь — занадто м’який метал, тому, наприклад, зрубати дерево мідною сокирою складно. Але величезне значення мав сам факт використання металу, що визначило подальший розвиток техніки. Пізніше людина навчилася сплавляти мідь з іншим металом (оловом або свинцем) й отримувати міцніший сплав — бронзу, з якої виготовляли знаряддя праці, зброю, прикраси.
Стародавній ткацький верстат
Мідна сокира й форма для її відливання
Поміркуймо!
Продуктивність праці — це виробництво певної кількості продукції за одиницю часу.
Як виникнення ремесел вплинуло на продуктивність праці первісних людей?
Отже, в епоху неоліту відбулися величезні зміни. Найголовніші з них — людина почала займатися рільництвом і скотарством. Крім цього, виникли гончарство, ткацтво. До неоліту належать численні знахідки довбаних човнів, весел, лиж і саней. Усе це так змінило життя людей, що вчені мають підстави вважати, що відбулася «неолітична революція».
3. ПРАКТИЧНЕ ЗАВДАННЯ
Уважно розгляньте ілюстрації на с. 28 та з’ясуйте:
1. Що зображено на них?
2. До яких періодів первісного суспільства належать стоянка і поселення, зображені на ілюстраціях?
3. Які епізоди з життя первісної людини зображено?
Стоянка і поселення первісної людини (реконструкція художника Зденека Буріана)
4. Які форми господарювання ми бачимо? За якими ознаками ви це з’ясували? Які знаряддя праці використовувались?
5. Як ви вважаєте, чи відрізняються умови, в яких жили жителі стоянки і поселення?
6. Знайдіть спільне й відмінне у способі життя і діяльності людей, зображених на ілюстраціях.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)