Войти
Закрыть

Духовний світ населення Дворіччя

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 15. Духовний світ населення Дворіччя

Працюючи з текстом, визначте, що спільного було в розвитку культури Давнього Єгипту та Месопотамії.

1. РЕЛІГІЙНІ УЯВЛЕННЯ ТА МІФОЛОГІЯ ЖИТЕЛІВ ДВОРІЧЧЯ

У Шумері, де було багато окремих міст, кожне місто шанувало своїх місцевих богів. Поступово, з об’єднанням країни, релігійні уявлення ставали спільними для всього населення. Так само, як і в інших народів давнини, релігійні уявлення були тісно пов’язані з життям і заняттями людей.

Поміркуймо!

Висловте припущення, які явища природи могли обожнювати жителі Дворіччя.

Шумерська міфологія лягла в основу міфології та релігійних вірувань Вавилона. Наприклад, богиня Намму злилася з вавилонською Тіамат — богинею-монстром, яка породила космос і богів. Місце Енліля та Ану в пантеоні вавилонських богів посів бог Мардук — батько богів, який став верховним богом за часів Хаммурапі.

Мардук б'ється з Тіамат

Пізнавально й цікаво

Із шумерського міфу

...Не в силах терпіти гріхи людей, грізний бог Енліль вирішив знищити весь людський рід, пославши на землю незліченні потоки води. Тільки праведник Утнапіштім був попереджений богом про потоп: «Слухай! Побудуй собі корабель, залишай своє майно й рятуй своє життя! Візьми з собою на корабель трохи насіння й по парі всіх живих істот!».

Побудував Утнапіштім міцне судно.

Шість днів і сім ночей тривала буря. Кидали ковчег Утнапіштіма похмурі хвилі, доки не опинився він біля гори Ніцир. У пошуках землі випустив

Утнапіштім голуба, але птах повернувся. Так само повернулася, не знайшовши землі, ластівка. Ворон же, побачивши спад води, не повернувся...

Пригадайте, яку біблійну історію нагадує цей шумерський міф. Про що це може свідчити?

2. РОЗВИТОК ПИСЕМНОСТІ ТА НАУКОВИХ ЗНАНЬ

Шумери ще наприкінці IV — на початку III тис. до н. е. винайшли першу систему писемності, що дійшла до наших днів — клинопис.

Розвиток знаків клинопису

Під час розкопок столиці Ассирії Ніневії в руїнах палацу царя Ашшурбаніпала (VII ст. до н. е.) археологи знайшли понад 20 тис. глиняних табличок.

Завдяки першій в історії бібліотеці Ашшурбаніпала ми добре знаємо історію, міфи й легенди шумерів, вавилонян та ассирійців, їхні наукові досягнення.

Пізнавально й цікаво

Освіта в Шумері

Шумерські школи, які називалися «Е-дуба» («будинки табличок»), діяли при храмах. На чолі школи стояв «батько дому табличок», що одночасно був учителем. Були й інші вчителі — «старші брати». За порядком і дисципліною стежив наглядач — «Той, що має хлист». У школі навчалися тільки хлопчики, яких називали «синами дому табличок». За навчання дітей батькам доводилося багато платити...

Поміркуймо!

Прочитайте матеріал рубрики «Пізнавально й цікаво» та дайте відповіді на запитання:

  • 1. Що схожого було в шкільному навчанні Єгипту та Шумеру?
  • 2. Які можливості школа відкривала перед учнями в суспільстві?
  • 3. Чи всі мали змогу навчатися? Чому?

Жителі Дворіччя здійснили низку важливих наукових відкриттів, якими ми послуговуємось і досі. Вавилоняни впровадили систему обліку, засновану на числі 60. Саме із цієї системи до нас дійшли розподіл години на 60 хвилин, хвилини — на 60 секунд, а також число градусів у колі (60° • 6° = 360°).

Вавилонський календар

Пізнавально й цікаво

Вавилон — батьківщина зодіаку

Виокремлення зодіаку як кола небесної сфери, уздовж якого відбувається видимий рух Місяця, Сонця і планет, сталося у Вавилоні на початку VII ст. до н. е. Поділ зодіаку на 12 рівних частин по 30° здійснено, ймовірно, на початку V ст. до н. е. У вавилонських астрономічних «щоденниках» 12 зодіакальних сузір'їв згадуються з кінця V — початку IV ст. до н. е. Поділ зодіаку на 36-12 ділянок був зумовлений шістдесятковою системою числення Вавилона.

3. ПАМ'ЯТКИ МИСТЕЦТВА ЦИВІЛІЗАЦІЇ ДВОРІЧЧЯ

Вавилон вражав сучасників своєю величчю. Чудовою була брама богині Іштар. Вежі цих воріт були облицьовані різнобарвними глазурованими цеглинами, на темно-синьому тлі яких виділялися опуклі білі та жовті бики, фантастичні тварини, коричневі люті леви із золотими гривами.

Чудом світу вважали давні греки величезну семиповерхову 90-метрову вежу — зикурат, відому як Вавилонська вежа. Це була одна з найвищих будівель того часу. Вежа здавалася гігантськими різнобарвними сходами, що ведуть до неба.

Брама богині Іштар та Дорога процесій (фотореконструкція)

Поміркуйте, як могла відчувати себе людина, що проходила Дорогою процесій до брами богині Іштар.

Ще одним чудом світу були висячі сади Семіраміди. Сади заклали за наказом царя Навуходоносора II для його дружини — мідійської принцеси Амітіс. Вона сумувала за батьківщиною — Мідією, яка мала значно різноманітнішу природу, ніж Вавилон. Сади були розташовані на терасах, тому здавалося, що вони «висять» у повітрі. Але для того, щоб це чудо існувало, раби цілий день крутили водопідйомні колеса й черпали шкіряними відрами воду з річки для поливу царських садів. Згодом у легендах ім’я Амітіс замінилося на ім’я ассирійської цариці Семіраміди, яка жила за 200 років до спорудження диво-садів.

Висячі сади Семіраміди (реконструкція)

Дізнайтеся з додаткових джерел інформації, які знання знадобилися вавилонянам для спорудження висячих садів Семіраміди.

ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання

I. Знаю нове

  • 1. Назвіть досягнення культури Давнього Дворіччя. Доповніть перелік, скориставшись додатковими джерелами інформації.
  • 2. Чим відзначився в історії цар Ашшурбаніпал? Яка роль його спадщини у вивченні історії Дворіччя?

II. Обговорюємо в групі

  • Поміркуйте, чи рівним був доступ до освіти та користування визначними пам'ятками Дворіччя для його давніх жителів. Чому?

III. Мислю творчо

  • 1. У 2013 р. для Королівського музею Онтаріо вчені створили 3-D реконструкцію Вавилона за часів Навуходоносора ІІ. Пропонований за посиланням ролик не має «озвучки» — підготуйте відеоекскурсію містом і представте її у класі.

Вавилон Навуходоносора II (3-D реконструкція): https://drive.google.com/open?id=10fMt4C0J0d6dy5i12JjI-vPeKScQSVOI

  • 2. Продовжуйте творчий проєкт «Туристичні скарби цивілізацій Дворіччя».
скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду