Афіни — батьківщина демократії
- 27-04-2022, 00:58
- 526
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
Чи знаєте ви, яке суспільство називають демократичним? Поміркуйте, чим людину приваблюють демократичні цінності.
1. ВИНИКНЕННЯ ПОЛІСІВ У ГРЕЦІЇ. ПІДНЕСЕННЯ АФІН
Діємо: практичні завдання
Уявіть себе автором/авторкою підручника — вам потрібно сформулювати тлумачення понять для рубрики «Варто запам’ятати». Завдання виконайте під час роботи з текстом підручника:
Наприкінці гомерівської епохи в Давній Греції почали виникати невеликі міста-держави (поліси) — укріплені поселення, жителі яких спільно захищали свої загальні інтереси та прилеглі до міста земельні ділянки. Згодом з-поміж інших міст-полісів виокремилося місто Афіни. Довкола нього об’єдналися менші міста Аттики — однієї з областей Середньої Греції.
Діємо: практичні завдання
Уявіть себе істориками — дослідіть запропоновані джерела (с. 103) та з’ясуйте:
Пізнавально й цікаво
Археологам відомо, що історія Афін розпочалася в XV ст. до н. е. Засновником міста вважається міфічний цар Кекроп — син Геї-Землі. У цей час якраз сперечалися між собою бог моря Посейдон і донька наймогутнішого бога Зевса — Афіна. Для вирішення конфлікту божественних персон Зевс покликав Кекропа. Вирішили, що покровителем Аттики буде той чи та, хто подарує людям найцінніший подарунок. Посейдон ударив тризубцем у скелю — і з'явилося джерело. Але найбільше Кекропа вразив дарунок Афіни — на місці, де богиня вдарила по землі списом, виросло дерево маслини. Кекроп вирішив, що саме плоди маслини та землеробство принесуть Аттиці багатство, і вирішив спір на користь Афіни. Натомість ображений Посейдон «начаклував» Аттиці брак води. Так Афіну обрали покровителькою області, а Кекроп на честь богині заснував святилище, і місто дістало свою назву — Афіни.
Афіна Варвакіон — найточніша копія статуї богині Афіни Парфенос роботи Фідія (римська копія, ІІІ ст.)
Руїни Керамікосу — району стародавніх Афін, де жили й працювали ремісники-гончарі. Від назви району походить слово «кераміка»
Афінський Акрополь у давнину (реконструкція Лео фон Кленце, 1846 р.)
2. ЯК У АФІНАХ СФОРМУВАЛАСЯ ДЕМОКРАТІЯ
В Афінах, як і в інших грецьких полісах, суспільство ділилося на вільних і рабів. Спочатку всі важливі рішення жителі полісів ухвалювали спільно на народних зборах, однак із часом з-поміж членів спільноти виокремилися аристократи — багаті землевласники. Збіднілі люди потрапляли в залежність від аристократів, які за борги відбирали землю та перетворювали своїх бідних сусідів на рабів. Окрім цього, в Аттиці також були метеки — іноземці, що постійно жили в Афінах. Метеки були вільні, але позбавлені громадянських прав.
Простий народ — демос — не мирився з правлінням аристократів і боровся за обмеження їхньої влади та можливість впливати на вирішення державних справ.
Поміркуймо!
Як ви думаєте, які вимоги міг висувати демос у боротьбі з владою аристократії?
Після тривалої боротьби аристократи змушені були піти на поступки демосу. У 594 р. до н. е. правителеві Солону доручили провести необхідні реформи (перетворення).
Діємо: практичні завдання
У 509 р. до н. е. архонт Клісфен продовжив реформування для зміцнення афінської демократії. Він запровадив територіальний принцип управління державою. Зокрема, афінське громадянство визначалося належністю до дему (території), а не роду.
Пізнавально й цікаво
Одним із нововведень Клісфена був остракізм (суд черепків). Такі суди засновували для боротьби з противниками демократії. Щороку навесні спеціальні збори вирішували, чи немає серед громадян людини, небезпечної для існуючого ладу. Якщо така знаходилася, то знову скликали збори у складі 6000 громадян, під час яких кожний писав на черепку (остраконі) ім'я того, хто є небезпечним для держави. Засудженого виганяли з Афін. Після закінчення визначеного строку вигнанець міг повернутися на батьківщину і, як і раніше, користуватися всіма правами громадянина.
Давньогрецький реформатор Солон (статуя в бібліотеці Конгресу США)
Черепок з іменами людей, які підлягали вигнанню за рішенням суду черепків (остракізму), запровадженого архонтом Клісфеном для боротьби з ворогами демократії.
1. Як ви думаєте, чи завжди рішення остракізму були справедливими? Поміркуйте чому.
2. Що могло впливати на рішення про вигнання громадянина з Афін?
Реформи Солона та Клісфена оформили державний лад Афін як рабовласницького міста-держави й заклали основи афінської демократії (народовладдя).
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)