Утворення імперії Александра Македонського. Практична робота № 4 «Формування життєвої позиції діяча»
- 27-04-2022, 01:08
- 724
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Щупак, Піскарьова 2019
Про яку історичну подію «нагадує» хмаринка? Який поліс очолив інші грецькі міста внаслідок згаданої події? Коли він втратив своє політичне значення як центру Давньої Греції?
1. ФІЛІП ІІ ТА ПІДКОРЕННЯ ГРЕЦІЇ МАКЕДОНІЄЮ
Діємо: практичні завдання
Працюючи з текстом параграфа, виконайте дослідницькі завдання:
Великої шкоди Греції завдала Пелопоннеська війна — протистояння між Спартою та Афінами за лідерство в країні. Після війни в Греції настав період глибокого занепаду й міжусобиць, що не припинялися.
Тим часом постала нова держава на північному сході Греції — Македонія. Засновником єдиної могутньої Македонської держави був цар Філіп ІІ (правив у 359-336 рр. до н. е.).
Македонська фаланга — піхотний стрій, що шикувався зімкненим і глибоким ладом (до 16 рядів углиб). Воїни, які стояли попереду, тримали на плечах сариси — списи завдовжки 5 м. Списи висували попереду фаланги й утворювали гостру щетину. Для захисту боків фаланги служили легка піхота й кавалерія. На рівній місцевості фаланга була грізною силою.
1. З яких родів військ складалася македонська фаланга?
2. Поміркуйте, чому фаланга була ефективною на рівнинній місцевості. Чи могла вона мати переваги на горбистій території? Чому?
Скориставшись ворожнечею між грецькими полісами, Філіп установив своє панування над усією Грецією. У 338 р. до н. е. під Херонеєю військо Філіпа перемогло греків і панування в Греції остаточно перейшло до Македонії.
Пізнавально й цікаво
Юний Александр, син Філіпа ІІ
Поки Філіп ІІ зміцнював військо та завойовував Грецію, у нього підростав син Александр. Його вчителем був Аристотель. Александр високо цінував свого вчителя: «Філіпу я зобов'язаний тим, що живу, а Аристотелю тим, що живу гідно».
А от успіхам батька син не дуже радів. Біографи вважають, що Александру належать слова: «Батько не залишить мені нічого, що я міг би завоювати!».
2. УТВОРЕННЯ ІМПЕРІЇ АЛЕКСАНДРА МАКЕДОНСЬКОГО
Александр Македонський (фрагмент мозаїки, знайденої археологами в Помпеях)
1. Опишіть зовнішність Александра.
2. Які емоції, на вашу думку, переживає Александр?
Діємо: практичні завдання
Працюючи із запропонованими джерелами інформації, укладіть історичний портрет Александра Македонського. Зробіть висновок про його життєву позицію.
Поміркуймо!
1. Як ви розумієте висловлювання Александра Македонського?
2. Висловте припущення щодо того, яку роль відіграв в історії Александр Македонський.
Після раптової смерті Філіпа II царем Македонії став його 21-річний синАлександр (правив у 336-323 рр. до н. е.). На той час він вивчав військову справу й із 16 років брав участь у походах батька.
Ставши царем, Александр продовжив підготовку до війни з Персією — найбільшою державою тогочасного світу. Навесні 334 р. до н. е. він зі своїм військом перейшов Гелеспонт (сучасна протока Дарданелли) й увійшов у володіння перського царя Дарія III. Перське військо в кілька разів перевершувало македонську армію, але воно було погано навчене, солдати воювали неохоче, тікали з поля бою.
Перша сутичка між македонцями та персами відбулася на березі річки Гранік, де македонське військо здобуло перемогу. Александр пішов далі берегом Малої Азії. Греки в Малій Азії переходили на бік Александра.
Поміркуймо!
Заволодівши Малою Азією, Александр вирушив далі на схід. У 333 р. до н. е. розпочався великий Східний похід Александра. 331 р. до н. е. у битві при Гавгамелах македонці завдали вирішальної поразки війську Дарія III.
Діємо: практичні завдання
Працюємо з історичною картою:
У 327 р. до н. е. Александр пішов походом на Індію, але виснажене тривалою війною військо відмовилося йому коритися. Похід закінчився в 325 р. до н. е. у Вавилоні.
Александр створив найбільшу державу, якої не бачив давній світ. Він оточив себе східною розкішшю: носив перський одяг, на голову одягав корону. Вимагав, щоб його вважали богом, мріяв підкорити Північну Африку й Італію. Однак його планам не судилося здійснитися. У 323 р. до н. е. він зненацька помер від малярії на 33 році життя. Після смерті Александра Македонського величезна імперія розпалася й після тривалих воєн була поділена між його полководцями.
Утворення імперії Александра Македонського
Діємо: практичні завдання
Висловлювання Александра Македонського:
3. ЩО ТАКЕ ЕЛЛІНІЗМ
Започатковані за часів Александра зв’язки між східними народами та греками тривали. Чимало греків переселялися в ці країни, сподіваючись розбагатіти. Унаслідок цих контактів у країнах Сходу грецька культура змішалася з місцевою східною культурою. Злиття греко-східної культури називають елліністичним.
Варто запам’ятати!
Еллінізм — етап в історії країн Східного Середземномор'я, який тривав від часу смерті Александра Македонського до завоювання цих країн Римом в І ст. до н. е. Еллінізм сформувався в результаті взаємодії, діалогу давньогрецької античної культури та традицій країн Сходу.
В елліністичних країнах грецька мова вважалася мовою освічених людей. У великій пошані були грецька література, наука, філософія, архітектура. У містах, побудованих за грецьким зразком, створювали музеї, бібліотеки, стадіони. Головними центрами елліністичної культури були Александрія (у Єгипті), Антіохія (у Сирії), Пергам (у Малій Азії). Грецька культура поширилася й на нову державу Середземномор’я — Рим.
Розквіт елліністичної культури, що сприйняла кращі досягнення культури давнього Сходу, відбувався в IV—III ст. до н. е.
Центр науки розміщувався в єгипетській Александрії з її знаменитим музеєм — Мусейоном.
Пізнавально й цікаво
Мусейон («святилище муз») було названо на честь богинь-заступниць мистецтва і наук. Давньогрецька міфологія налічує дев'ять муз, супутниць бога Аполлона. Це були: Кліо — муза історії, Уранія — муза астрономії, Талія — муза комедії, Ерато — муза любовної поезії, Полігімнія — муза священних гімнів, Калліопа — муза поезії, Евтерпа — муза ліричних пісень.
Тут жили й працювали відомі вчені та митці. У музеї розміщувалася величезна бібліотека, що мала близько 700 тис. рукописних сувоїв, різних творів.
Александрійський Мусейон — центр наукового життя (сучасна реконструкція)
4. СІМ ЧУДЕС СВІТУ
Культура еллінізму відзначалася видатними досягненнями в галузі архітектури й скульптури.
Саме за доби еллінізму було створено перший рейтинг визначних пам’яток. Він увійшов в історію як Сім чудес світу.
Діємо: практичні завдання
Працюючи з матеріалами параграфа, визначте риси античної та східної культур у пам'ятках.
Статуя Зевса Олімпійського в Олімпії (робота скульптора Фідія, V ст. до н. е.).
Статуя бога сягала 12 м 40 см.
Масивний п'єдестал статуї близько 3,5 м заввишки прикрашали позолочені фігури, що зображали олімпійських богів. На цьому п'єдесталі, який був подобою Олімпу, розміщувався трон, створений із золота і дорогоцінних каменів з безліччю різних прикрас зі слонової кістки та чорного дерева.
Храм Артеміди Ефеської (V ст. до н. е.).
Будівництво субсидував лідійський цар Крез, а проєкт розробив грецький архітектор Персіфон (Герсіфрон), після його смерті будівництво продовжили його син Метаген, а потім архітектори Пеоніт і Деметрій. Бронзові статуї створили скульптори Фідій, Поліклет, Кресилус і Фрадмон.
Поясніть, у чому полягає схожість між мистецтвом Давньої Греції та пам'ятками еллінізму.
Поміркуймо!
Хто такий Герострат
21 липня 356 р. до н. е. головна святиня малоазійських греків — храм Артеміди Ефеської був спалений. Виявилося, що храм підпалив честолюбний житель Ефеса Герострат, який мріяв прославитися за будь-яку ціну. Він сподівався, що, знищивши один з найчудовіших витворів того часу, назавжди увійде в історію. Але за рішенням іонійських міст його ім'я було піддане забуттю і збереглося лише в записках давньогрецького історика Феопомна (IV ст. до н. е.).
Дайте оцінку діям Герострата. Як ви розумієте вислів «Геростратова слава»?
Досягнення в галузі мистецтва й науки періоду еллінізму відіграли велику роль у житті людства. Вони засвідчили високий рівень розвитку елліністичної цивілізації, стали надбанням усіх європейських народів.
ЗНАЮ й РОЗУМІЮ: запитання та завдання
I. Знаю нове
II. Обговорюємо в групі
III. Мислю творчо
Коментарі (0)