«Золота доба» Римської республіки
- 27-04-2022, 23:44
- 631
6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Сорочинська, Мартинюк (інтегрований курс) 2019
§ 39. «Золота доба» Римської республіки
Після вивчення матеріалу параграфа ви зможете:
• розповідати, як Рим керував підкореними народами;
• характеризувати зміни, що відбулися у житті Риму під впливом завоювань.
Пригадайте:
1. Коли Рим підкорив Італію?
2. Які результати і наслідки Пунічних війн?
1. «Розділяй і володарюй»
Період III—II ст. до н.е. вчені вважають періодом «золотої доби» Римської республіки. У цей час Рим перетворився на могутню Середземноморську державу. Його економіка процвітала. У сільському виробництві виникають великі господарства знаті — вілли і латифундії, які працюють на ринок. Швидкими темпами розвивається ремесло. Широко застосовується рабська праця як в сільському господарстві, так і у ремеслі.
Вілла. Реконструкція. Експозиція у музеї Валево (Сербія)
Вілла — багате заміське земельне володіння заможних римлян.
Якщо у попередню епоху Рим вів війни за землю, то тепер війна стає головним джерелом для добування рабів і пограбування багатств.
Щодо переможених Рим керувався принципом «розділяй і володарюй». Чудово розуміючи, що сила народів в єдності, римляни насамперед прагнули зруйнувати союзи різних племен, роз’єднати підкорені міста й громади, нав’язуючи їм окремо нерівноправні договори. Це полегшувало завоювання і дозволяло тримати відокремлені громади у повному підпорядкуванні Риму.
Римські раби. Фреска
На захоплених землях часто засновувалися римські колонії, які заселялися римськими бідняками.
Проте головним призначенням колоній було утримування у покорі загарбаних народів. Колоністи ставали «жандармами римського народу». У більшості колоній діяло римське право, а їх громадяни користувалися всіма громадянськими правами, зокрема могли знову переїхати до Риму. В той же час сам Рим залишався полісом, тобто містом-державою, але тепер він стояв над усіма іншими містами. У результаті політики «розділяй і володарюй» з кінця IV ст. до н.е. склалася своєрідна римсько-італійська федерація.
2. Соціальні зміни
У середній період епохи республіки (III—II ст. до н.е.) верхівка заможних плебейських родів, отримавши доступ до вищих державних магістратур і користування загальнодержавною землею, поступово зрівнюється зі знатними патриціанськими родами й утворює новий правлячий стан Риму — нобілітет (від nobilis — знатний). Ознакою знатності стає багатство, воно ж є ключем до досягнення магістратур, які дають право стати сенатором. Основою могутності нобілів були великі землеволодіння, значна кількість рабів і грошей. Сенат став оплотом нобілітету.
Заможні, але незнатні плебеї увійшли до класу вершників, який вже нічого не мав спільного з бойовою кіннотою. Вершників у давнину називали «розсадниками сенату», оскільки лише належність до них могла відчинити двері до державних посад. До того ж багато вершників були землевласниками. Але головні доходи їм давало право на ведення зовнішньої торгівлі, постачання війська, будівництво.
Нобілітет в сенаті
3. Аппієва дорога
Підкоривши племена Центральної Італії, римляни завзято просувалися на південь Апеннінського півострова. Частину захоплених земель вони роздавали римським селянам. Римляни засновували нові міста і поселення, куди переселялися жителі Риму і Лація. Під час Самнітських війн в 312 р. до н.е. почалося прокладання доріг, що сполучали Рим і Капую. Це було зроблено за наказом цензора Аппія Клавдія Сліпого, тому дорога дістала назву Аппієвої.
Аппієва дорога (сучасний вигляд)
Якість будівництва Аппієвої дороги була такою, що й через тисячу років вона прекрасно функціонувала без ремонту. І сьогодні збереглися окремі ділянки Аппієвої дороги, що вражають своєю непорушністю.
Аппієва дорога стала «родоначальницею» знаменитих римських доріг, прокладених скрізь, де проходили римські війська.
Перевірте, як ви запам’ятали
- 1. Який період називають «золотою добою» Римської республіки?
- 2. Де Рим брав велику кількість рабів?
- 3. Хто такі нобілі?
Поміркуйте і дайте відповідь
- 4. Як змінилась мета воєнних експедицій Риму в «золоту добу»?
- 5. Чому у III—II ст. до н.е. відбулося господарське піднесення Риму?
- 6. Якими були відносини Риму і підлеглих йому територій?
- 7. Якою була мета будівництва римлянами якісних доріг?
Виконайте завдання
- 8. На прикладах поясніть вислів: «Розділяй і володарюй»?
Завдання для допитливих
- 9. Завдяки чому в «золоту добу» Римської республіки вдавалося зберігати внутрішній мир у суспільстві?
Коментарі (0)