Войти
Закрыть

Життя та заняття первісних людей

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

 

§ 4. Життя та заняття первісних людей

1. Коли і як з’явилася людина сучасного типу?

• Поміркуйте!

На основі тексту та ілюстрацій визначте, чим зовнішній вигляд кроманьйонців відрізнявся від інших людиноподібних істот (пітекантропів, неандертальців).

Сучасна людина - вчені називають її «людина розумна» (по-латині «homo sapiens») - з’явилась у Африці близько 200 тисяч років тому. Хто був її безпосереднім предком, ще остаточно не встановлено, - це одна із загадок історії. Згодом сучасна людина розселилась по інших континентах, окрім Антарктиди. У Європі сучасна людина з’явилась близько 40-35 тисяч років тому. Вчені назвали її кроманьйонець, оскільки вперше на сліди цієї людини натрапили в печері Кро-Маньйон (Франція).

Кроманьйонець (художня реконструкція З. Буріана)

На відміну від людиноподібних істот (пітекантропів, неандертальців), кроманьйонці мали тендітнішу будову тіла: пряму поставу, високий округлий лоб, тонкий ніс, трохи загострене підборіддя. Пальці на руках стали гнучкішими, що дало змогу робити дуже точні рухи та різноманітну роботу. «Людина розумна» вже володіла мовою, висловлювала свої думки.

ПРАКТИЧНА РОБОТА

Знайдіть і покажіть на карті ймовірну прабатьківщину людини сучасного типу та шляхи її розселення по різних континентах. У які часи були заселені Європа, Азія, Америка та Австралія? Висловіть припущення: Як і чому відбувалося це переселення? Які перешкоди стояли на шляху? Що змушувало людей долати такі перепони?

2. Якими були заняття кроманьйонців?

Знаряддя праці кроманьйонці виготовляли в основному з каменю - це був кам'яний вік в історії людства. Вони були значно різноманітніші та досконаліші, ніж у неандертальців і пітекантропів. У кроманьйонців були знаряддя спеціального призначення: різці для роботи з кісткою, скребачки для обробки шкіри, сокири, ножі, пилки, наконечники тощо. Крім кам’яних, кроманьйонці виготовляли також знаряддя і прикраси з кістки та рогу - кістяні голки з вушками, гачки для ловлі риби, браслети, намиста тощо. Під час полювання використовували списометалки, аби вразити здобич з чималої відстані. За допомогою гарпуна ловили рибу. Використовували також пастки на птахів, вовків, лисиць та інших тварин.

Кроманьйонка (сучасна реконструкція за рештками). Неандертальський музей, Німеччина

Кроманьйонці були вправними мисливцями на великого звіра: печерного ведмедя, шерстистого носорога, мамонта. Вдале полювання на мамонтів забезпечувало людину не лише м’ясом. З його бивнів та кісток споруджували житло, виготовляли знаряддя праці, зброю, прикраси. Жир використовували для обігрівання й освітлення житла. Зі шкур мамонта та інших тварин виготовляли одяг. Кроманьйонці носили штани, куртки з каптурами, взуття, рукавиці.

Знаряддя праці кроманьйонця

Наконечник від гарпуна

Полювання кроманьйонця зі списометалкою

• Поміркуйте!

Чому рибальство з використанням гарпуна і полювання зі списометалкою були ефективнішими?

Крім полювання та рибальства, первісні люди займалися й збиральництвом - харчувалися плодами різноманітних рослин, їстівним корінням, грибами тощо.

Господарство, коли люди брали все необхідне для життя в природному середовищі, називається господарством привласнення.

Мамонт шерстистий (реконструкція - Royal ВС Museum, Victoria, British Columbia). Зріст мамонта сягав 5 м, вага - 10-12 тонн, бивні - до 4,5 м довжини. Утім, не всі мамонти були велетнями. Більшість відомих видів були не більшими за сучасного азійського слона

Полювання на печерного ведмедя (реконструкція З. Буріана)

3. Чому первісні люди жили родовими общинами?

Первісна людина не могла існувати окремо. Загінне полювання, будівництво великих жител вимагали зусиль великої групи людей. Спільні праця і житло, розвиток мови згуртовували людей. Первісні люди жили постійними колективами, до яких входили родичі. Такий колектив називають родом, або родовою общиною (громадою).

У кожній родовій общині налічувалось по декілька десятків осіб. Жили вони в одному поселенні, яке складалося з кількох жител, рідше - в печерах. Кожна родова община мала власну територію. Життя в общині потребувало дотримання певних правил всіма її членами.

На основі тексту визначте основні ознаки родової общини. Якими були правила, що регулювали життя общини?

Поміркуйте, якою могла бути доля людини, яку вигнали за провину з роду.

Родова община первісних мисливців (художня реконструкція З. Буріана)

Родова община (або рід) - це група родичів, які вважали себе нащадками спільного предка, вели спільне господарство і жили разом.

Члени родової общини спільно працювали, спільно полювали на звіра. Родичі мали свої звичаї і збирались усі разом на загальні свята. Все майно в общині - житла, запаси їжі, шкури тварин - належало всім її членам одночасно, тобто було спільним. Окремим людям належали лише виготовлені ними зброя та знаряддя праці. Проте, за звичаєм, і ці предмети за потреби міг узяти кожен родич і турбувався про них, як про власні.

Члени родової общини були рівними між собою та мали рівні права. На чолі роду стояли найдосвідченіші та шановані особи - старійшини. Їх обирали на загальних зборах усіх дорослих членів роду: чоловіків і жінок з рівним правом голосу.

Рада старійшин - збори старійшин всіх родів племені.

Народні збори - збори усіх дорослих чоловіків (воїнів) племені. На них вирішували такі важливі питання життя племені, як початок війни або укладення миру, обрання військового вождя та старійшин тощо.

Археологи знаходять багато вирізаних із кістки фігурок жінок. Це свідчить, що жінка-мати користувалася великою пошаною і вважалась Праматір’ю, навколо якої гуртувалися діти. Жінка була основою роду і берегинею спільного житла. На неї покладалося все, що було пов’язане з осілим життям: догляд за житлом, вогнищем, дітьми, приготування їжі, виготовлення одягу тощо.

4. Що таке «плем’я»?

Декілька родових общин, які жили в одній місцевості, становили плем'я. Кожне плем’я мало свою територію, побутові особливості, спільні звичаї, спілкувалось однією мовою. Справами племені керувала рада племені (рада старійшин), на яку збиралися старійшини усіх родів. Усі рішення на раді приймали на основі одностайності: розподіляли між родовими общинами місця для полювання, розглядали суперечки між родичами, питання взаємовідносин з іншими племенами тощо. Старійшини засідали в присутності членів племені, які мали право брати участь в обговоренні. Для вирішення особливо важливих питань усіх чоловіків-воїнів племені скликали на народні збори.

• Поміркуйте!

Чому родові общини об’єднувалися в племена?

Під час міжплемінних конфліктів воїнів очолював військовий вождь. Його обирали з-поміж авторитетних членів племені. Зазвичай це була людина, наділена великою фізичною силою, хоробрістю, спритністю, умінням згуртовувати людей та керувати ними під час бою.

Плем’я - об’єднання родових общин (громад), які жили в одній місцевості, спілкувалися однією мовою і мали спільні звичаї та вірування.

Військовий вождь - ватажок племені, який керував військом під час конфліктів.

5. Якими були заняття людей в добу мезоліту?

Близько 10 тисяч років тому закінчився льодовиковий період. На нашій планеті стало значно тепліше, льодовик почав танути та відступати на північ. Звільнені від льодовика простори поступово вкрилися лісами, утворились численні озера, річки, болота. В озерах та річках розвелося багато риби.

Змінився і тваринний світ. Через потепління вимерли великі тварини: мамонти, печерні ведмеді, шаблезубі тигри, шерстисті носороги. Північні олені пішли за льодовиком на північ. Натомість у лісах оселилися лосі, благородні олені, дикі кабани, лисиці тощо. Ці тварини, на відміну від мамонтів чи північних оленів, не збирались у великі стада чи зграї, були дрібніші та прудконогі. Тож мисливцям доводилось тривалий час вистежувати свою здобич. Настала доба лісових мисливців.

Археологи називають цей період мезолітом (середньокам’яним віком) і датують на території Європи проміжком від 10 тисяч років тому до 7 тисяч років тому. У той час мисливці винайшли бумеранг, лук і стріли. Це давало змогу прицільно влучити у тварину здалеку. Узимку мисливці використовували лижі. Саме тоді було приручено собаку - незамінного помічника на полюванні та для охорони поселень.

• Обговоріть у класі!

Як зміни у природі вплинули на життя первісних людей?

Які винаходи зроблено в добу мезоліту?

Придумайте заголовок до малюнка. Яким новим винаходом користуються мисливці? Опишіть їхній одяг

Проте м’яса впольованої здобичі не вистачало, та й полювання на одному місці призводило до зменшення здобичі. У пошуках їжі общини і племена змушені були часто переходити на нові землі. Тому в цей період жили люди не у великих житлах, як раніше, а в легких наметах. У той час вони починають будувати човни і плоти, аби плавати по річках та озерах, використовувати гачки та сітку із поплавками для риболовлі. Іноді люди виходили і в море, саме в ті далекі часи заселяються численні острови.

Для допитливих.

Здійсніть віртуальну екскурсію Національним музеєм історії України. Відвідайте зал № 1. Які експонати ви побачили? Про що вони свідчать? Опишіть свої враження. Що нового ви дізналися? http://virtual.nmiu.com.ua/

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ Як учені називають сучасну людину? Де і коли вона з'явилась?

РОЗУМІЮ

  • 1. Поясніть поняття: «родова община», «плем’я», «військовий вождь», «народні збори».
  • 2. Як і чому змінилося життя первісних людей з потеплінням на Землі? Які зміни, на вашу думку, були найголовнішими?

ВМІЮ

  • 1. Уявіть, що ви опинились у родовій общині первісних людей. Складіть розповідь про їхні житло, одяг та заняття. Як здійснювалося керівництво в родовій общині?
  • 2. Які знаряддя праці були в первісних людей? Порівняйте їх із знаряддями праці неандертальців та пітекантропів.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • 1. Обговоріть у класі такі питання: Чи могли люди за первісних часів жити і працювати окремо, а не в колективі? Що люди вигравали від спільного життя та спільної праці?
  • 2. Чому важливо було для первісних людей дотримуватися певних норм співжиття в общині?

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Складіть розповідь про те, як винаходи кам’яного віку вплинули на спосіб життя людей. Які з цих винаходів використовують й нині?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду