Войти
Закрыть

Криза грецького поліса та піднесення Македонії

6 Клас , Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019

 

§ 37. Криза грецького поліса та піднесення Македонії

1. Чому між грецькими полісами почалися війни?

Період розквіту грецьких полісів був недовгим. У 431 р. до н. е. між Афінами та Спартою розпочалася боротьба за панування в Греції - Пелопоннеська війна, яка тривала з перервами 27 років і виснажувала сили обох противників.

• Обговоріть у класі!

До яких наслідків призвели війни між грецькими полісами?

Безперервні війни ослаблювали грецькі поліси. Їх господарство зазнавало великих збитків: були знищено сади та виноградники, витоптано поля, зруйновано міста й села. У цих війнах загинуло багато еллінів. Значна частина селян та ремісників розорялися, а їхнє майно і землі аристократія викупала за безцінь або просто захоплювала.

Афінський учитель красномовства Ісократ ось як описував становище Греції в IV ст. до н. е.: «...Морські розбійники панують на морі, найманці захоплюють міста, а громадяни, замість того, щоб воювати з іншими за свою країну, б’ються між собою всередині своїх міських стін...»

Завершився період величі та процвітання грецьких міст-держав. Саме в цей час на північних кордонах Греції посилилася країна, правителі якої мріяли про великі завоювання. Ця країна - Македонія,

2. Завдяки чому відбулося піднесення Македонії?

Основоположником македонської могутності був цар Філіпп II, який правив із 359 до 336 рр. до н. е. і провів у Македонії низку важливих реформ. Він збільшив та поліпшив військо, побудував флот. Була створена знаменита македонська фаланга - щільний стрій воїнів, вишикуваних у 16 рядів і озброєних довгими списами (від 2 до 6 м завдовжки), щитами, луками, пращами і дротиками. Довгі списи воїни клали на плечі тих, хто стояв попереду. У разі потреби останні вісім рядів фаланги поверталися спиною до передніх рядів і обличчям до тилу. Для захисту фаланги з боків виставляли кінноту та легку піхоту. Ударна сила македонської фаланги була нищівною.

• Працюймо в парі!

Які реформи провів Філіпп II Македонський? Якими були їх результати?

Бюст Філіппа II Македонського

Скориставшись чварами греків, Філіпп II задумав добитися панування над усією Грецією. Спочатку він підкорив Фессалію й утвердився в Північній Греції. Деякі греки сподівались, що македонський правитель примирить поліси. Проте більшість розуміла, що ціною припинення міжусобних війн буде втрата свободи, тому всіляко протистояли пануванню Македонії.

Підрозділ македонської фаланги (сучасна історична реконструкція). Поміркуйте, у чому відмінність македонської фаланги від грецької. У чому сила, а в чому можлива слабкість македонської фаланги?

3. Чому головним ворогом Філіппа II став оратор?

Видатний афінський оратор Демосфен неодноразово виступав на народних зборах, прагнучи розпалити патріотичні почуття афінян. Проти Філіппа II Демосфен виголошував палкі промови, які назвали «філіппіками». Він закликав афінян об’єднати всі сили для боротьби з македонським правителем, який готує для греків поневолення.

• Поміркуйте!

Яку роль відіграв Демосфен в об’єднанні більшості полісів Еллади в антимакедонський союз?

Народні збори вагалися. Тим часом македонські війська захопили Фессалію. Успіхи Філіппа II злякали афінян, і вони почали готуватися до рішучої відсічі. Демосфен стає на чолі Афінської держави. Він об’їжджає багато міст Еллади, закликаючи всіх греків об’єднатися проти Македонії. Йому вдалося переконати Фіви приєднатися до союзу проти Філіппа II. Завдяки патріотичним виступам афінського оратора більшість полісів Еллади об’єдналися в антимакедонський союз. Проте Спарта відмовилася брати участь у війні.

Бюст видатного грецького оратора Демосфена

4. Як Македонії вдалося встановити владу над Грецією?

У 338 р. до н. е. біля міста Херонеї відбулася вирішальна битва. Тут об’єднані сили греків зустрілися з македонським військом. Сили противників були приблизно однакові. Демосфен, який був натхненником греків, бився в лавах афінян простим гоплітом. У цій жорстокій і тривалій битві грецьке військо зазнало нищівної поразки.

• Обговоріть у класі!

Афінському оратору Гіперіду належать слова: «Разом з тілами полеглих при Херонеї було зарито і свободу греків». Що мав на увазі автор цих слів? Чи згодні ви з його словами?

Звістка про поразку греків приголомшила Афіни. Жителі міста почали готуватися до оборони. Проте Філіпп II від вторгнення в Аттику утримався. Македонському правителю потрібен був афінський флот, тому він уклав з Афінами мир і навіть повернув без викупу полонених.

Незабаром Філіпп II скликав у Коринфі загальногрецький з’їзд, на якому було проголошено мир між усіма грецькими полісами і оголошено війну Персії. Організатором спільного походу проти Персії став Філіпп II.

Зовні грецькі поліси залишались незалежними. Насправді ж майже вся Греція підпорядковувалася македонському царю, йому греки передали також сухопутну армію та флот.

Повернувшись із Коринфа в Македонію, Філіпп став активно готуватися до походу в Персію, і перші війська були відправлені на узбережжя Геллеспонту. Проте в 336 р. до н. е. македонський правитель був убитий на весіллі доньки. Новим македонським царем був проголошений Александр, син Філіппа II.

Херонейський лев. Пам’ятник грецьким воїнам, які загинули у битві при Херонеї

ПЕРЕВІРТЕ ЗАСВОЄНЕ НА УРОЦІ

ЗНАЮ

  • 1. З іменем якого історичного діяча пов’язують піднесення Македонії?
  • 2. Де відбулася вирішальна битва об’єднаних сил греків з македонським військом? Чим вона завершилася?

РОЗУМІЮ

  • 1. Розкажіть про війни між грецькими містами-державами в IV ст. до н. е. Якими були їх наслідки?
  • 2. Яке значення мали реформи Філіппа II для розвитку Македонії?

ВМІЮ

  • 1. За допомогою карти опишіть розташування Македонії.
  • 2. Охарактеризуйте особистості Філіппа II та Демосфена. Висловіть своє ставлення до цих історичних осіб.

ВИСЛОВЛЮЮ ДУМКУ

  • Висловіть судження, чому греки перемогли в V ст. до н. е. Персію, а в IV ст. до н. е. були підкорені Македонією.

ЗВ’ЯЗОК ІЗ СУЧАСНІСТЮ

Який зв’язок існує між суперництвом грецьких міст-держав і занепадом Греції в IV ст. до н. е.? Поміркуйте, чому важлива громадянська єдність у державі в сучасних умовах.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 6 клас Мороз (інтегрований курс) 2019", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду