Войти
Закрыть

Цивілізаційна спадщина Стародавнього світу

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Щупак

 

§ 1. ЦИВІЛІЗАЦІЙНА СПАДЩИНА СТАРОДАВНЬОГО СВІТУ

Пригадайте, коли, на думку вчених, з’явилася людина сучасного типу. Які заняття людей виникли у стародавні часи? Що означають поняття: «релігія», «мистецтво», «античність»?

НАДБАННЯ ДАВНІХ ЧАСІВ. У шостому класі ви ознайомилися з першою частиною всесвітньої історії — історією Стародавнього світу. Як ви вже знаєте, це — найдовший відрізок історії людства, від появи людини на Землі і формування первісного суспільства до утворення перших державу Межиріччі та Єгипті, історії стародавніх цивілізацій Єгипту, Індії, Китаю, Греції, Риму. Ви пам’ятаєте, чим відрізнялися родинні відносини, господарство, суспільство, релігія стародавніх держав.

Цивілізація (від лат. civilis — громадянський, державний) — це:

1) рівень матеріальних, технічних, духовних досягнень тієї чи іншої групи народів або країн на певному етапі розвитку;

2) тип культури групи народів та країн, що склався історично, на певній території, у певних хронологічних межах.

Саме в період історії Стародавнього світу з’явилися мистецтво й релігія, людина почала займатися скотарством, землеробством, ремеслом і торгівлею.

Відбулися зміни у способі життя й побуті людей: у них з’явилося більше часу для творчості. Стародавній світ дав людству унікальні пам’ятки архітектури й скульптури, живопису та поезії. Кожна культурна людина сьогодні має знати біблійні історії, грецькі міфи та латинські вислови, без чого багато творів мистецтва будуть незрозумілими, а духовний світ людини стане біднішим.

Грецькі боги біля фонтана в садах Версаля. Робота художника Жана Котеля

Яких давньогрецьких богів ви пам’ятаєте? Які латинські вислови використовуєте? Які цивілізацій ні досягнення Стародавньої Греції і Стародавнього Риму вважаєте найважливішими?

Таємна вечеря. Фреска художника Леонардо да Вінчі

Який біблійний сюжет відображено на картині? Кого з біблійних персонажів ви впізнаєте? Як зобразив їх художник?

Я ЦЕ ЗНАЮ

1. Як ви розумієте вислів: «Незворушний, мов Сфінкс»?

2. Яке значення має вислів: «Гудить, немов Єрихонська труба»?

3. Де виникло поняття «демократія»? Яке його значення?

4. Хто і за яких умов промовив фразу: «Рубікон перейдено»? На позначення чого ми вживаємо цей вислів сьогодні?

5. Які сучасні мови мають коріння в санскриті?

6. Що символізує гармонія Ян та Інь?

Дати відповіді на деякі запитання вам допоможуть малюнки-підказки:

УРОКИ ІСТОPIЇ. Історія багато чому навчила людей. У людства зародилися нові ідеї щодо устрою нашого світу, про закони природи й про те, яким має бути щасливе суспільство.

Історію Стародавнього світу відокремлюють від наших днів сотні й тисячі років, але її героїчні сторінки і сьогодні надихають народи в їхній боротьбі за волю та справедливість, багата культурна спадщина є основою для національного й культурного відродження. Проте, на жаль, є чимало прикладів того, як деякі безвідповідальні люди чи жорстокі диктатори намагалися використовувати історію для обману, виправдання свого панування, насильства й гноблення, або навіть для знищення цілих народів. У старших класах ви вивчатимете, як у ХХ ст. німецькі нацисти на чолі з Гітлером розробили теорію, за якою вони проголосили себе спадкоємцями аріїв та носіями культури стародавніх римлян і північних вікінгів одночасно, натомість євреїв, слов’ян та інші народи вважали неповноцінними.

Важливо пам’ятати, що у кожного народу є своя унікальна та цікава історія, історичні герої та культурні досягнення, якими варто пишатися. Проте досі трапляються ненаукові фантазії та перекручені факти, спроби представити історію саме свого народу як найдавнішу, найціннішу або таку, яка нібито надає право на вищість по відношенню до інших народів. Непоодинокими є приклади, коли намагаються принизити й спотворити історію та культуру народів. Такі спроби, урешті-решт, можуть призвести до війн, заподіяти багато лиха й завдати страждань людям. Запобігти цьому — одне з найважливіших завдань історичної науки. Аналіз минулого дає змогу уникнути помилок у майбутньому. Це — урок, який кожен із нас зобов’язаний засвоїти.

ЖИВА ІСТОРІЯ:

документи, особистості, цікаві подробиці

Осягнути історію людства дає змогу уявна картина прискорення історичного розвитку. Уявімо собі всю історію людства — близько 2 млн 600 тис. років — як марафонську дистанцію завдовжки 42 км 195 м. Якщо припустити, що за допомогою фантастичної машини часу її долає бігун, то протягом значного історичного періоду відбуватиметься дуже мало змін. Лише на 26-му км первісну темряву розсіє вогонь, яким почав користуватись пітекантроп. Тільки на 41-му км марафонець помітить перші пастки для тварин, зроблені неандертальцями. Кроманьйонець з луком і стрілами з’явиться біля бігової доріжки, коли до фінішу лишатиметься близько 650 м. Лише за 74 м до кінця дистанції бігун побачить єгипетські піраміди. За 44 м до фінішу уздовж бігової доріжки почнуть шикуватися римські легіони, які розсіються через 20 м (понад 1160 років), коли Рим впав під натиском варварів. За 7,5 м до завершення бігу промайне фігура сивого старця — Леонардо да Вінчі. Менш як за 3,5 м до кінця дистанції марафонець почує гуркіт першої залізниці. І лише за 86 см — за мить до фінішу — в небо злетить перший космічний корабель.

Історія Стародавнього світу пов’язана і з історією слов’янських народів, історією України та інших країн. Адже саме з Візантії — спадкоємиці Римської держави — поширилося на Русі християнство. З Візантії прийшло кириличне письмо, яким ми користуємося сьогодні. Звідти ж — багато культурних традицій, що сприяли формуванню у Східній Європі православної християнської цивілізації, до якої належить і сучасна Україна.

ЗНАЮ МИНУЛЕ — ОСМИСЛЮЮ СЬОГОДЕННЯ — РОЗУМІЮ МАЙБУТНЄ:

запитання і завдання

Знаю і систематизую нову інформацію:

1. Дайте визначення поняття «цивілізація».

2. Назвіть центри найдавніших цивілізацій. Охарактеризуйте їхні здобутки.

3. Пригадайте назви най більших держав Стародавнього Сходу.

4. Які події історії Стародавнього світу відбувалися на теренах сучасної України?

Мислю творчо і самостійно:

5. Як ви розумієте вислів: «Прискорення історичного розвитку»? Поясніть на прикладі історії своєї родини.

Обговоріть у групі:

6. Чому знання історії та культури Стародавнього світу важливе для сучасної людини?

7. Які, на вашу думку, досягнення людства Стародавнього світу мають найбільше значення в теперішні часи?

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Щупак", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду

Навігація