Войти
Закрыть

Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда II. Культура Османської імперії

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020

 

§ 24. Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда II. Культура Османської імперії

Чи знаєте ви, що...

  • ... в українській мові є чимало запозичених слів із турецької: гарбуз, ґердан, лелека, майдан, отаман, тютюн, шапка тощо;
  • ... назва «козак» походить від однойменного кримськотатарського або тюркського слова й означає «вільна людина», «шукач пригод», «бурлака»?

Терміни та поняття, які варто знати й розуміти:

Султан — від однойменного арабського слова, що означає «влада»; титул правителя в ісламських державах.

Яничар — від турецького слова «єнічері» — «нове військо»; солдат турецької піхоти, яка комплектувалася від XIV ст. з полонених, а також із хлопчиків-християн, навернених у мусульманство.

Додаткова інформація з теми

https://is.gd/U1zwq2

  • QR 24.1. Міста і міське життя в Османській імперії

24.1. Коли і як утворилася Османська імперія?

Як Вам відомо, в 1204 р. хрестоносці захопили й пограбували місто Константинополь. Унаслідок його послаблення в східні окраїни Візантії проникли сельджуки — кочові племена, які прийшли із Середньої Азії. Проте постійні внутрішні негаразди, війни та монгольська навала похитнули їх міць. Скориставшись ситуацією, що склалася, в XIII ст. в Західній Анатолії з’явилися тюрки — народ, споріднений із сельджуками. Вони, протистоячи монголам і візантійцям, гуртувалися в своєрідні релігійні братства. Там «братчики» дотримувалися правил ісламу, вчиняли містичні обряди, підбурювали до гази — священної війни проти християн, беззастережно корилися провідникам. У другій половині XIII ст. братства здобули вплив у кількох бейликах (князівствах). Згодом вийшло в лідери князівство зі столицею в місті Сьогют, що його приблизно з 1300 р. очолив бей (вождь) Осман (1300-1326), який найактивніше опирався візантійцям. Його володіння стало першим «надбанням» Османської імперії — однієї з наймогутніших держав Середньовіччя та Нового часу.

Осман І, мініатюра, XVI ст.

Османське князівство постало на «узбіччі» Візантійської імперії та одразу ж заходилося воювати проти неї. Адже його керманич вдало використав «нетерпимість» між мусульманами й християнами. На початку XIV ст. він просунувся до узбережжя Чорного і Мармурового морів, а наступники захопили міста Нікея та Нікомедія. Візантійці, роз’єднані внутрішніми сварками, не змогли впоратися з османською навалою.

До розширення меж долучився Мурад І (1359-1389). У 1361 р. він захопив друге за важливістю візантійське місто — Адріанополь. У 1389 р., продовжуючи натиск на Захід, здолав об’єднане сербсько-боснійське військо в битві на Косовому полі поблизу міста Приштина (частково визнана Республіка Косово). Хоча хоробрий сербський воїн Мілош Обилич (це вартувало йому життя!) прокрався в султанський намет та заколов Мурада І, його місце одразу посів син Баязид І. За наказом нового султана усі його родичі-претенденти на престол були знищені ще під час битви. Невдовзі після перемоги турки-османи утвердилися на Балканському півострові.

Думаємо і діємо!

1. Скільки років минуло від захоплення хрестоносцями міста Константинополь до утворення Османської імперії? Обчислення запишіть у зошит. 2. Покажіть на мапі та розкажіть про територіальні надбання Османської імперії від її заснування до кінця XIV ст. 3. У XIX ст. в Сербії зародився «Косовський міф», відповідно до якого серби в битві, що відбулася в 1389 р., нібито свідомо пожертвували своїми земними життями, щоб здобути Царство Небесне. Таким чином, воєнна поразка перетворювалася в моральну перемогу. Чи знаєте ви схожі легенди в історії України? Для чого вони створюються?

24.2. Як управляли «Вічною державою»? Коли османи захопили Константинополь?

Очолював Османську імперію султан. Його рішення мали силу законів, із його волі призначали намісників (часто — синів) провінцій. Свого часу Осман наближав до себе знать сельджуцьких племен. Однак Мурад І відмовився від такої традиції й опирався на професійних чиновників. При султанові діяв диван — зібрання найближчих радників. Головний із них — візир, його особисто обирав верховний правитель. Військовим, насамперед, найманцям надавали тимари — своєрідні «феоди», земельні наділи. За рахунок прибутків від тимарів їх власник мав змогу брати участь у війнах. Також Мурад І сформував загони яничарів — полонених юнаків-християн, яких змушували приймати іслам та навчали бойових умінь. Лише після довголітнього вишколу вони потрапляли до привілейованої піхоти. Окрім армійської служби, яничари збирали податки із завойованих територій.

Оновлені збройні сили діяли блискавично й жорстоко. У 1396 р. у битві поблизу міста Нікопол (Болгарія) вони завдали поразки об’єднаній армії європейців-християн під командуванням угорського короля Сигізмунда, в результаті чого територія Болгарії на півтисячоліття опинилася в складі імперії. На сході турки-османи завоювали князівство Караман, порушивши звичай не зачіпати єдиновірців. На деякий період їхні плани призупинив хан Тимур, який у 1402 р. наніс потужного удару по Малій Азії. Однак уже через кількадесят років вони відновили збройну експансію.

«Зоряний» період Османської імперії настав за правління Мехмеда II (1444-1446, 1451-1481) Саме він у 1453 р. після п’ятдесяти чотирьох днів облоги захопив «серце» Візантії, місто Константинополь. Християнські країни не допомогли їй. Цікавий факт: для руйнування мурів нападники застосували небаченого розміру гармати, які виготовили в німецьких землях. Впокорене місто перейменували в Стамбул, що став столицею аж до 1923 р. У другій половині XV ст. турки-османи захопили Сербію, Боснію й Албанію. У 1478 р. васалом султана став кримський хан. За наказом султана у Стамбулі уклали збірку законів. Він також звелів написати трактат, де було б узагальнено засади християнської віри, приймав при дворі гуманістів та грецьких вчених, запросив із міста Венеція художника Джентіле Белліні прикрасити фресками власний палац, жертвував кошти на потреби митців. Правитель титулувався як «Володар двох земель, двох морів».

Думаємо і діємо!

1. Чому гаслом-синонімом назви Османської імперії стало словосполучення «Вічна держава»? Обговоріть у парах. Покажіть на мапі, як розширювалися турецькі території. 2. Скільки років місто Стамбул було столицею? Обчислення запишіть у зошит. 3. Чому руського князя Святослава Ігоровича, англійського короля Вільгельма І, турецького султана Мехмеда II називали Завойовниками? Чому Мехмед II титулувався «Володарем двох земель, двох морів»?

24.3. Які культурні досягнення Османської імперії ввійшли у світову скарбницю?

Османська імперія — одна з найвеличніших середньовічних держав. Вона більшою мірою впливала на розвиток інших народів, зокрема, європейських, аніж вбирала їхні здобутки. Турки отримували надвисокі прибутки від торгівлі між Європою та Азією. Щоправда, те не сприяло перетворенню їхніх міст у культурні центри, як це відбулося в Італії. По-перше, величезні кошти витрачалися на утримання дворів султанів та їх гаремів. По-друге, через глибоку набожність османи відкидали чужоземні, насамперед, християнські надбання. Наприклад, проповідники ісламу тривалий період не дозволяли друкувати книжки. Навіть арабськомовні примірники, які в XVI-XVII ст. публікували на Заході, були під забороною. Водночас у країні шанували освіту. Є відомості, що ще в 1331 р. заснували першу медресе (школу). Згодом із-поміж багатьох виокремилися два типи таких закладів. У «зовнішніх» вивчали «підвалини життя» — арабську мову й точні науки. У «внутрішніх» — «вище знання» — релігію. Учневі належало опанувати всі предмети, оскільки вони доповнювали один одного, наближали до божественної істини. Після завоювання міста Константинополь султан Мехмед II перетворив вісім церков у навчальні заклади й призначив туди досвідчених педагогів, які виховували улемів (богословів, правознавців).

Лікар Нізамі Арузі міряє пульс молодій дівчині, мініатюра, XV ст.

Турецькі вчені досягли певних успіхів у пізнанні навколишнього світу. Історію, скажімо, досліджував Ашик Паша-заде. У 1437 р. він здійснив паломництво в місто Мекка, за правління Мурада II й Мехмеда II брав участь у воєнних походах на Балканський півострів. Усе, що бачив або чув, записував. Поєднавши свої нотатки з творами попередників, він уклав «Хроніку династії Османів», яку представив у вигляді оповіді, що її полюбляли читати вголос. Показовою виявилася доля одного з енциклопедистів Люфті Такаді. Він уславився як математик, астроном, теолог, причому опирався на праці візантійських авторів. У 1494 р. його стратили за симпатію до «невірних». Приблизно тоді ж у місті Стамбул при соборі святої Софії, який перетворили в мечеть, астроном і математик Алі Кушчі відкрив школу, де готували майбутніх науковців. А його «Трактат про арифметику», «Трактат про астрономію» стали головними книжками для навчання цих предметів у близькосхідному регіоні.

В Османській імперії «державною» мовою була арабська. Нею послуговувалися богослови, науковці, судді. Митці слова писали перською, прикладом чого є поема «Масневі» Джалаледдіна Румі, який творив у другій половині ХІII ст. Турецькою мовою віршували народні поети. Одного з найвідоміших — мандрівного співця Юнуса Емре вважають засновником місцевої літератури. Торгівля і релігія впливали на становлення архітектури. Уздовж шляхів будували караван-сараї, через річки перекидали мости. У містах споруджували елегантні медресе, мечеті, мавзолеї. Їх, а також палаци та будинки прикрашали цитатами з Корану, демонструючи високий рівень каліграфії. Умільці славилися неймовірно гарними виробами із золота, срібла, слонової кістки. Інколи художники порушували заборону зображувати людей і малювали вишукані книжкові мініатюри.

Турецькі астрономи, мініатюра, XVI ст.

Думаємо і діємо!

1. Чому арабську мову й точні науки, що їх вивчали в турецьких медресе, називали «підвалинами життя», а релігію — «вищим знанням»? 2. Використовуючи пошуковий сервіс «Ґуґл», дізнайтеся, що відбулося із собором святої Софії після захоплення турками міста Константинополь? 3. Розгляньте ілюстрації, поміщені в параграфі. Які науки та мистецтва, окрім згаданих у тексті, розвивалися в Османській імперії? Обміняйтеся думками в парах.

Ще раз про головне

Перевірте себе!

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

Коли ____ ? Що ____ ? Хто ____ ? Де ____ ? Звідки ми можемо дізнатися про ____ ? Чому ____ ? Як ____ ? Який результат ____ ? Запропонуйте свої запитання однокласникам.

2. А. Зважаючи на географічне розташування Османської імперії, розкажіть про основні заняття турків. Як їх господарювання впливало на розвій життя в країні та за її межами? Б. Використовуючи пошуковий сервіс «Ґугл», дізнайтеся про створення та ключові події історії Сельджуцького султанату. В. Чому в українській мові слово «яничар» набуло негативного відтінку?

3. А. Розташуйте в хронологічній послідовності основні події історії Османської імперії від часу її заснування до захоплення турками міста Константинополь. Позначте дати на лінії/стрічці/шкалі часу. Б. Покажіть на мапі напрямки завойовницьких походів турків, території Османської імперії в різні періоди її становлення. Коли і як вона межувала з українськими теренами? В. На початку параграфа ви дізналися, які слова українська мова «запозичила» з турецької. Використовуючи пошуковий сервіс «Ґуґл», укладіть свій перелік запозичень із десяти слів.

4. Чим структура влади в Османській імперії уподібнювалася або відрізнялася від тих, що склалися в країнах Європи? Обміркуйте в групах.

5. Якими досягненнями «обмінювалися» народи Сходу й Заходу? Розкажіть про це, використовуючи приклади з історії культури Османської імперії та однієї з країн Європи (на вибір).

6. Візьміть будь-який кубик довжиною ребра не менше 5 см. Доберіть, надрукуйте, виріжте і наклейте на його грані ілюстрації, що стосуються історії Османської імперії (події, постаті, історично-культурні пам’ятки тощо). Об’єднайтеся в три групи. По черзі кидайте кубик і розповідайте однокласникам про зображення, що випадатиме на верхній грані. Можете заздалегідь домовитися й укласти план розповіді або отримати його у вчителя. Виграє та група, яка повідомлятиме докладніші та цікавіші відповіді.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду