Войти
Закрыть

Повторення. Вступ 7 клас Васильків 2020

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020

 

§ 1. Повторення. Вступ

Чи знаєте ви, що...

  • ... Середньовіччя називали «темними віками» в історії людства?
  • ... у Середньовіччі утворилися попередниці сучасних європейських держав?

Терміни та поняття, які варто знати й розуміти:

Середньовіччя (Середні віки) — період євразійської історії від V ст. (падіння Римської імперії) до кінця XV ст. (відкриття Христофором Колумбом Америки).

Велике переселення народів — вторгнення та переміщення германських, слов’янських, іранських, тюркських, арабських племен на територію Римської імперії впродовж IV—VII ст.

(Велике) розселення слов’ян — переміщення й осідання слов’янських племен на теренах Центральної, Південної та Східної Європи впродовж VI—VII ст.

Додаткова інформація з теми

https://is.gd/pIc39l

  • QR 1.1. Культурні здобутки Стародавнього світу.
  • QR 1.2. 5 вирішальних битв Римської імперії у IV—V ст.
  • QR 1.3. Що ми знаємо про походження українського народу?

1.1. Що таке «Велике переселення народів»? Як гуни спричинили падіння Західної Римської імперії? Де розселилися слов’яни?

Упродовж III - другої третини IV ст. Римська імперія навчилася виживати в оточенні варварських германських народів. Ситуація докорінно змінилася з появою грізного степового народу — гунів. На початку 370-х років вони вщент розгромили східних готів (остготів) і аланів, які жили у Північному Причорномор’ї. Західні готи (вестготи), вандали, бургунди, свеви та інші германські племена, рятуючись від нападників, переходили римські кордони, захоплювали землі, чинили грабунки і насильства, не зустрічаючи опору від нашвидкуруч зібраних і тому небоєздатних римських легіонів. Саме гуни стимулювали Велике переселення народів — масове переміщення різнорідних племен територією Європи впродовж IV-VII ст. Сотні тисяч людей полишали обжиті місця та втікали подалі від жорстоких степовиків.

Прикінцевий час існування Римської імперії наблизився, коли в 434 р. гунів очолив вождь Аттіла. Спочатку, аби його задобрити, римляни сплачували величезну данину. Але він не полишав завойовницьких намірів і дій. Правителям Риму вдалося залучити на свій бік германців та зупинити нашестя, але ці союзники впевнено почувалися на освоєних територіях імперії, де бажали панувати самостійно. Вони двічі в V ст. захоплювали Рим. У 476 р. германський воєначальник скинув останнього імператора Ромула Августула. Історія Західної Римської імперії припинилася. Натомість утворилися нові держави, попередниці сучасних європейських. Велике переселення народів, не вичерпалося нашестям гунів. У VI ст. в Європі з’явилися авари. Близькі за походженням із гунами, вони також прийшли з Центральної Азії і також невпинно воювали. У боях їхні вершники використовували стремена, що дозволяло впевненіше триматися на коні. Поява аварів призвела до переміщення слов’янських племен теренами Центральної, Південної та Східної Європи впродовж VI-VII ст.

Сьогодні слов’янами називають групу споріднених індоєвропейських народів, які живуть у Центральній, Південній і Східній Європі. Перші поселення слов’ян виникали впродовж І тис. до н. е. між річками Одер та Дніпро. Уже в IV ст. гуни завдали потужного удару слов’янам та германським народам. Частково поневолені, вони змушені були переселятися разом із завойовниками на захід, ближче до кордонів Римської імперії. Пізніше, у середині VII ст., слов’яни й собі вдалися до наступальних дій, унаслідок чого зайняли території Греції і Балканського півострова на півдні, німецьких земель на заході, узбережжя Балтійського моря на півночі та теперішніх Польщі, України і Білорусі на сході.

Як працювати з малюнком-схемою

1. Розгляньте малюнок-схему та віднайдіть у тексті параграфа опис епізодів, що їх ілюструє схема. Придумайте їй назву. 2. За допомогою тексту «розшифруйте» зображення та розкажіть про події, відображені у схемі, використовуючи її як «підказку». 3. Складайте власні «схеми-шифрування» до інших тем і пропонуйте їх однокласникам для «розкодовування».

Думаємо і діємо!

1. Покажіть на мапі: а} напрямки Великого переселення народів; б) територію розселення слов’ян; в) територію імперії гунів. Чи простягалася вона теренами сучасної України? 2. Чому розпочалося Велике переселення народів? Скільки століть воно тривало? Через скільки століть після Великого переселення народів почали розселятися слов’яни? Скільки років тривало їх розселення? Згадайте, хто такі «слов’яни», «венеди», «анти», «склавини». 3. Сучасники називали вождя Аттілу «батогом Божим». Як Ви гадаєте, за які вчинки він отримав таке прізвисько?

1.2. Який період історії називають Середньовіччям?

Період всесвітньої історії, який охоплює V-XV ст., називають Середніми віками, або Середньовіччям. Цей термін у XV ст. вигадали італійські вчені на позначення «безкультурної», «темної» доби людства. Вони вважали, що падіння античної цивілізації призвело до кризи суспільства, посіяло хаос у політичних відносинах, зупинило розвій господарювання і торгівлі. Себе ж вони називали представниками нової доби — Відродження, якій належало покінчити з колишнім «варварством».

Таке сприйняття виглядає надто спрощено. Справді, чимало досягнень античності було знищено, але відбувалися й позитивні зрушення. Наприклад, у Європі спорудили сотні замків (туристичних перлин сучасного світу), при монастирях досліджували давні, писані латиною, рукописи, у містах відкривали майстерні, відроджували старі та налагоджували нові комерційні зв’язки, створювали шедеври мистецтва. Врешті, «середньовічні» люди не жили «дикунами». Прості селяни й міщани дбали про власні господарства, впроваджували технічні винаходи, відстоювали свої права й привілеї. Поважні шляхетні лицарі дотримували правил честі. Мудрі богослови сперечалися про буття й залишили для нас повчальні філософські твори.

Думаємо і діємо!

Знайдіть у тексті параграфа інформацію для розповіді за схемою.

Спірне питання — які країни та землі охопило Середньовіччя? Мислителі XV ст. не сумнівалися, що йшлося лише про територію Західної Європи, де зародилася Римська імперія. Нині таке твердження спростовано. Встановлено, що Середні віки тривали у Візантії (спадкоємиці Стародавнього Риму), Арабському халіфаті, Скандинавії, Центральній, Східній Європі.

Думаємо і діємо!

1. Який період всесвітньої історії називають Середніми віками чи Середньовіччям? 2. Чому до Середньовіччя ставилися як до «безкультурної», «темної доби» людства? Чи справедливе таке ставлення? 3. Чи можемо ми говорити про «українське Середньовіччя»?

У країнах Азії та Африки також розгорталися схожі процеси. Потрібно зазначити, що Русь-Україна також пройшла шляхом Середньовіччя, додаючи до своїх традицій чимало як від європейського Заходу, так і від візантійського Півдня та азійського Сходу. Період середньовічної української історії IX-XV ст. часто називають Княжою добою.

1.3. Звідки ми можемо дізнатися про Середні віки? Якою є їх періодизація?

Як ви вже знаєте, чи не головне чим займаються історики — вивчають джерела. Із Середньовіччя до нас дійшло чимало знарядь праці, предметів домашнього вжитку, зброї, виробів ремісників, монет, витворів митців тощо. Ці речові знахідки надзвичайно важливі для розуміння буденних подій. Натомість політичну історію краще відновлювати, черпаючи знання з писемних матеріалів: документів, хронік, літописів, листів, наукових праць, художніх книжок. Чимало цікавого про середньовічних людей і країни «повідомляють» зображувальні пам’ятки: книжкові мініатюри, картини, вітражі, статуї, споруди (величні собори, неприступні замки, оборонні вали і вежі, площі з кам’яними будинками, ратушами). Навіть сьогодні, гуляючи вуличками європейських міст, можна уявити ті давні епізоди. Щоправда, не всі джерела «сповіщають» правдиву інформацію. Наприклад, середньовічні географи часто лишень у мріях «відвідували» віддалені землі, а тому «населяли» їх казковими створіннями. Змайстровані за середньовічними схемами катапульти часто не стріляли, бо тодішні креслярі припустилися помилки. Тому наявні рештки із V-XV ст. потребують копіткого, вдумливого «прочитання» та «розшифрування».

У результаті тривалих досліджень історики виокремили і описують три періоди Середньовіччя.

Перший. Раннє (середина V - кінець IX ст.), що є нібито перехідним від античності. Саме тоді розпочалися масові переселення в Європі. Германці створили «варварські королівства». Згуртовувалися візантійці, араби, слов’яни. На карті Східної Європи з’явилася держава з центром у Києві — Руська земля. Поступово утверджувалися християнство та іслам.

Другий. Високе (Х-ХІІІ ст.), або Зріле, коли відбувався політичний та економічний розквіт. У країнах Заходу і Сходу розгорталися бурхливі події. На той час припав пік могутності Русі-України та її поступовий занепад.

Третій. Пізнє (XIV-XV ст.), за якого настала криза феодального суспільства. Водночас розросталися й міцніли міста, причому деякі з українських отримали право самоврядування. На ідеалах гуманізму засяяла культура доби Відродження. Сталися сенсаційні наукові та географічні відкриття. Землі України поступово захоплювали сусідні держави.

Думаємо і діємо!

1. Визначте вид кожного із зображених джерел 2. Чи може історичне джерело бути і писемним, і речовим водночас? 3. Розпочніть роботу над укладанням синхронізованої хронологічної таблиці:

«Європа в добу Середньовіччя»

Ще раз про головне

Перевірте себе!

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

Коли ____ ? Що ____ ? Хто ____ ? Де ____ ? Звідки ми можемо дізнатися про ____ ? Чому ____ ? Як ____ ? Який результат ____ ? Запропонуйте свої запитання однокласникам.

2. Поясніть, як ви розумієте твердження: «Середньовіччя — це період між історією Стародавнього світу та Новою історією». Як періоди середньовічної історії України збігаються з періодами Середньовіччя всесвітньої історії?

3. Обчисліть, скільки років проіснувала Римська імперія. Складіть хронологічну задачу.

4. Намалюйте схему «Середньовіччя в періодизації всесвітньої історії». Скористайтеся додатковими джерелами інформації.

5. Якими були наслідки Великого переселення народів?

6. Доберіть слова чи словосполучення, якими ви описали би періоди Великого переселення народів та розселення слов’ян у Європі.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду