Войти
Закрыть

Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя. Гуманізм. Раннє Відродження

7 Клас , Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020

 

§ 19. Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя. Гуманізм. Раннє Відродження

Чи знаєте Ви, що...

  • ... в Україні однією з найвідоміших пам’яток архітектури романського стилю є церква святого Пантелеймона, що споруджена в 1194 р. в селі Шевченкове Галицького району Івано-Франківської області;
  • ... дещо пізно, в другій половині XVI ст., Відродження проникло в українські землі, де в Галичині, а, зокрема, в місті Львів створили найбільш виразні пам’ятки архітектури, від чого й поширилася назва — «галицький Ренесанс»?

Терміни та поняття, які варто знати й розуміти:

Вітраж — від латинського слова «вітрум» — «скло»; малюнок на склі або візерунок із кольорового скла.

Готичний стиль — від італійського слова «готіко» — «готичний»; період у мистецтві (здебільшого в архітектурі), що тривав у Західній Європі впродовж середини XII — XVI ст. і вирізнявся новизною, «легкістю», витонченістю, ошатністю пам’яток; поняття ввели в обіг діячі доби Відродження, зневажливо ставлячись до всього, що вважали «варварським».

Гуманізм — від латинських слів «гуманітас», «гуманус», «гомо», що означають відповідно «людяність», «людяний», «людина»; людяність; ставлення, турбота про благополуччя людини, повага до її гідності; в добу Відродження прогресивні думки, спрямовані на утвердження прав людини на земне щастя, радість, вільний вияв бажань і прагнень.

Раннє Відродження — від італійського словосполучення «іль прімо Рінасіменто»; період (упродовж XV ст.) розвитку, насамперед, італійського мистецтва, що опиралося на ідеали гуманізму та орієнтувалося на античні традиції.

Романський стиль — від латинського слова «романус» — «римський»; період у мистецтві (здебільшого в архітектурі), що тривав головно у Західній Європі впродовж X—XII ст. (подекуди до XIII ст.) і вирізнявся наслідуванням давньоримських традицій; поняття ввели в обіг французькі археологи, історики, мистецтвознавці Шарл де Жервіль та Арсіс де Комон у 1820 р.

Додаткова інформація з теми

https://is.gd/GKAbhO

  • QR 19.1. Що таке «Оттонівське відродження»?

19.1. Як розвивалася середньовічна архітектура? Чим особливі «романський» та «готичний» стилі?

Упродовж Середньовіччя європейська культура перебувала під всеохопним впливом християнської церкви. Крім того, пам’ятки середньовічного мистецтва вдало поєднували в собі надбання античного та варварського світів. Упродовж ХІ-ХІІ ст. у Західній Європі зародився й набув популярності романський стиль, що найвиразніше проявився в архітектурі. Зовнішнім виглядом (масивними стінами, заокругленими арками) романські будівлі уподібнювалися тим, що їх проектували в Стародавньому Римі. Численні собори чи церкви закладали вздовж шляхів паломників, які ходили молитися до святих місць. Так, між 1080-1120 рр. постав собор Сен Сернен у місті Тулуза (Франція). Ця велетенська базиліка (споруда у вигляді витягнутого прямокутника, всередині поділеного двома поздовжніми рядами колон), якщо дивитися на неї з висоти, скидалася на латинський хрест. Її тодішнє призначення — не лише слугувати молитовним домом для прочан, а й надавати їм надійний притулок і відпочинок. Кам’яні склепіння храмів забезпечували вогнестійкість, однак усередині вони повнилися напівтемрявою, яка спонукала відвідувачів розмірковувати над життям. Щоправда, до наших днів дійшли й дещо «веселіші» зразки романського будування. Прикладом є відома дзвіниця Пізанського собору в Італії. Її фундамент виявився заслабким, і вона нахилилася, унаслідок чого зажила світової слави як «та, що падає». Своїми масивними формами Пізанська вежа наче повертає нас у велич античних часів.

«Вежа, що падає», місто Піза, сучасна світлина

Базиліка Сен-Сернен, місто Тулуза, сучасна світлина

Неперевершеним шедевром романського стилю в живописі вважають гобелен (килим), що його виготовили для собору міста Байо (Франція). На лляному полотні завширки 0,5 м та завдовжки 68,38 м вовняними нитками червоного, чорного, зеленого, синього кольорів та їх відтінків вишили 626 людей, 731 тварину, 376 човнів, 70 споруд і дерев! Килим «розповідає» про норманське завоювання Англії, зокрема, про перемогу Вільгельма Завойовника поблизу міста Гастінгс у 1066 р. Майстрині блискуче відтворили обладунки, зброю, одяг, епізоди битви. Сьогодні «гобелен із Байо» — це чи не найголовніше зображувальне джерело для вивчення історії Великої Британії середини XI ст.

Килим із міста Байо, фрагмент, XI ст.

Упродовж XII-XVI ст. у Європі виник і поширився готичний стиль. Італійські мислителі пов’язували його з племенами готів, вважаючи «варварським». Однак, як згодом з’ясувалося, їхня думка виявилася хибною. Найяскравіше нові мистецькі риси втілилися в архітектурі. Готичним будівлям притаманні стрілчасті арки, пишнота оздоблення (скульптури, ліплення, різьблення). Вдалі технічні рішення давали змогу створювати «легкі», ніби повітряні, споруди та «впускати» в них світло. У мережані склепіння вдало вплітали вітражі (візерунки з кольорового скла), якими заповнювали величезні вікна. Величні готичні храми звели в містах Париж (Франція), Мілан (Італія), Кельн (Німеччина). У Центрально-Східній Європі таким є собор святого Віта, що в місті Прага (Чехія). Деякі з них проектували настільки велетенськими, що будівельні роботи тривали століттями. Німецькі колоністи «доправили» готику на терени України. Чудовим її взірцем слугує Латинський кафедральний собор у місті Львів. Його будівництво розпочато у XIV ст., проте основний етап зведення припав на XV ст. Архітекторами були будівничі з Вроцлава (Бреслау). Серед інших пам’яток готичної архітектури, що збереглися на території України, слід згадати споруджені у XV ст. латинські собори Дрогобича, Кам’янця-Подільського тощо.

Вітраж, собор, місто Шартр, ХІІ-ХІІІ ст.

Собор Різдва святої Діви Марії, місто Мілан, сучасна світлина

Внутрішній вигляд собору святого Віта, місто Прага, сучасна світлина

Думаємо і діємо!

1. Чому готичний стиль з’явився після романського? 2. Покажіть на мапі місця розташування найвідоміших романських та готичних пам’яток культури. 3. Чи є у вашому місті/селі будівлі Середньовіччя? Якщо є, то в якому стилі — романському чи готичному — вони споруджені? Поясніть, за якими архітектурними елементами це можливо визначити.

19.2. Чи було гуманним середньовічне суспільство?

Упродовж XIV-XV ст., як уже йшлося, зростання міст та пожвавлення міського побуту призвело до змін у свідомості італійців. Духовенство помалу втрачало контроль над тим, що відбувалося в культурі. Провідні ролі переймали світські інтелектуали (діячі розумової праці). Вони все частіше зверталися до давньогрецьких і давньоримських надбань, передусім, у ставленні до людини. Так зародився гуманізм («людиношанування»). Його прихильники сприймали людське життя як найвищу цінність, тому й поважали право кожного на свободу, самостійні рішення, щастя. З другого боку, кожен мусив відповідати за свої вчинки. Найбільш шанованими серед гуманістів були вчені і митці — «універсальні люди».

 

Один із перших гуманістів — флорентієць Данте Аліг’єрі (1265-1321), якого називають «батьком італійської літератури». Він — автор справжньої перлини світової літератури, поеми «Божественна комедія». Коли Данте минуло тридцять п’ять років, він потрапив у вир протистояння між чорними й білими гвельфами, унаслідок чого вимушено покинув рідне місто. А тому ворогів, які занапастили його долю, розмістив у пеклі, яке стало однойменням першої частини поеми. Другу назвав «Чистилище», третю — «Рай». Зазвичай писав староіталійською, піднімаючи престиж народної мови. Вважають, що поштовхом до літературної творчості Данте Аліг’єрі було нерозділене юнацьке кохання до Беатріче Портінарі. Поетичні традиції митця продовжив Франческо Петрарка (1304-1374), уродженець міста Ареццо, якого називають «батьком гуманізму». Попри те, що вірив у Бога, він осуджував неосвіченість духівництва, насміхався над розпусними порядками папського Риму. Цікаво, що у «Книзі пісень» теж славив красу й чесноти Лаури, яку без узаємності кохав упродовж сорока років. Ще один з італійської «трійці» — Джованні Боккаччо (1313-1375), друг Франческо Петрарки, автор «Декамерону». У цій збірці, що складалася зі 100 новел, він розвінчував проступки священнослужителів. Натомість поважав простолюдинів, їх мужність, порядність і чесність. Загалом показав справжню сутність представників усіх станів, розповів про їхні пригоди: кумедні, трагічні, зворушливі.

Франческо Петрарка і Лаура, мініатюра, XV ст.

Думаємо і діємо!

1. Чому ідеї гуманізму зародилися в італійському суспільстві? Обговоріть у групах. 2. Чому питання параграфа про гуманізм розпочинається з розповідей про італійських поетів? 3. Що спільного між словами з поеми Данте Аліг’єрі: «Людина вільна б доти обирала /між двох однаково звабливих страв,/ аж поки б, зголоднівши, не сконала» та крилатим висловом «буриданів віслюк»?

19.3. Що таке Відродження і чому один із його періодів назвали «Раннім»?

Гуманізм мав визначальний вплив на духовність середньовічного суспільства. Упродовж XIII-XVI ст. в провідних країнах Європи тривав період піднесення наук і мистецтв, що його пізніше назвали Відродженням, або Ренесансом (франц. Renaissance). Словосполучення «раннє Відродження» або «ранній Ренесанс» історики запровадили лише в XIX ст., протиставляючи його уявному «занепаду», притаманному ранньому Середньовіччю. Сьогодні — це період (в основному XV ст.) розквіту, насамперед, італійської культури, яка відновлювала досягнення античності та опиралася на гуманістичні погляди.

До творення чи не першої пам’ятки архітектури раннього Відродження долучився флорентієць Філіппо Брунеллескі (1377-1446). Він спроектував купол собору Санта Марія дель Фьоре, вирішивши проблему потрапляння світла всередину храму. Умілець не тільки додумався увінчати споруду гостроверхою конструкцією з віконними отворами, а й порадив виготовити спеціальні пристрої, які дозволяли працювати на великій висоті, що доти здавалося неможливим. Витвір майстра сягав 42 м угору! А винахід увійшов у практику і його широко застосовували європейці Нової доби.

Як уже мовилося, тодішні митці зверталися до традицій та творів античних попередників. До прикладу, скульптор Донато ді Нікколо ді Бетто Барді — звично — Донателло (1386-1466) вилив із бронзи статую Давида. Також він «уперше з античних часів» виготовив кінний пам’ятник Гаттамелаті, кондотьєру (командувачу найманого війська) Венеційської республіки. «Вершника» встановили на площі міста Падуя, і надалі він слугував зразком для наслідування скульпторам у Європі.

Собор Санта Марія дель Фьоре, місто Флоренція, сучасна світлина

Давид, (Донателло)

Народження Венери, (Сандро Боттічеллі)

В історію живопису, як талановитий портретист, увійшов Сандро Боттічеллі (1445-1510). Проте донині відомі інші його картини — «Народження Венери», «Вигнанка», «Весна», де використавши сюжети давньогрецьких і давньоримських міфів, художник змалював внутрішній світ людини, її смуток, біль, сподівання, надію тощо. Його інтерес до особи вкотре продемонстрував гуманістичне підґрунтя раннього Відродження.

Думаємо і діємо!

1. Як Ви гадаєте, чому раннє Відродження не збігається з періодом Раннього Середньовіччя? Обговоріть у групах. 2. Чому саме місто Флоренція стало центром діяльності й творчості поетів, художників та скульпторів раннього Відродження? Обміркуйте в парах. 3. Згадайте, які з біблійних розповідей та сюжетів із давньоримських міфів утілили Донателло й Сандро Боттічеллі в своїх роботах?

Ще раз про головне

Перевірте себе!

1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами:

Коли ____ ? Що ____ ? Хто ____ ? Де ____ ? Звідки ми можемо дізнатися про ____ ? Чому ____ ? Як ____ ? Який результат ____ ? Запропонуйте свої запитання однокласникам.

2. А. Доберіть по кілька слів чи словосполучень, які ви використали б для розповіді про романський та готичний стилі в архітектурі. Б. Що відбулося швидше: розгортання раннього Відродження чи поширення романського стилю в архітектурі; поширення ідей гуманізму чи готичного стилю в архітектурі? В. Покажіть на мапі центри виникнення і поширення гуманізму та раннього Відродження, місця створення або розташування найвідоміших пам’яток мистецтва.

3. Намалюйте схематичні моделі храмів романського та готичного стилів.

4. А. Чому мова, історія, філософія, теологія, правознавство належать до гуманітарних наук? Б. Які із семи «вільних мистецтв», що їх вивчали в середньовічних вищих школах, можна вважати гуманітарними? В. Які з ваших шкільних предметів є гуманітарними? Чому Ви так думаєте?

5. А. Яке значення творчості Франческо Петрарки, Данте Аліг’єрі, Донателло, Сандро Боттічеллі для розвитку європейської культури? Б. Як церква впливала на поширення ідей гуманізму та розвиток культури раннього Відродження в Європі? В. Установіть і назвіть причини й наслідки поширення ідей гуманізму та культури раннього Відродження в Європі.

6. Об’єднайтеся в три групи. Виберіть для кожної зображення історично-культурної пам’ятки, описаної в параграфі. Скопіюйте зображення в двох примірниках. Перший — розріжте на частини (домовтеся в групах, щоб їх кількість була однаковою). Другий — не змінюйте: він слугуватиме основою. Після сигналу вчителя «відновіть» цілісність пам’ятки, наклеюючи розрізані частини на основу. Переможницею стане група, яка впорається швидше та повніше розповість про «своє» зображення однокласникам.

Узагальнення за розділом: «Матеріальний і духовний світ європейського Середньовіччя»

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 7 клас Васильків 2020", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду