Войти
Закрыть

Англія в добу Тюдорів

8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Ладиченко, Лукач, Подаляк 2021

 

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Ладиченко, Лукач, Подаляк 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

§ 11. Англія в добу Тюдорів

Подумайте!

Складіть логічні пари зі слів і словосполучень, зазначених у хмаринці.

• 1. Епоха Генріха VIII. У 1485 р. після закінчення війни Троянд англійський престол посіла династія Тюдорів. Значне посилення держави й королівської влади відбулося за правління Генріха VIII (1509-1547).

Генріх успадкував величезну скарбницю і став одним з найбагатших монархів Європи. Тепер його мета полягала в перетворенні Англії на провідну державу. Аби досягти цього, Генріх будував численні палаци та прикрашав їх чудовими творами мистецтва. За його підтримки у країні поширювались ідеї гуманізму й Ренесансу. Монарх особисто контролював надійність берегових укріплень і фортець. Він створив військовий флот, який сучасники називали «дерев’яними воротами Англії».

Водночас важливі зміни відбувалися в англійському суспільстві. Нові дворяни - джентрі - займалися прибутковим вівчарством, створювали у своїх маєтках ткацькі мануфактури та активно торгували. Великі землевласники - лендлорди, які також багатіли завдяки вівчарству, прагнули розширювати й надалі пасовища. Багатші селяни скуповували ділянки збіднілих сусідів. Лендлорди ж силою зганяли із землі селян, які перетворювалися на пауперів - людей повністю позбавлених засобів до існування. Влада жорстоко розправлялася з пауперами: за жебрацтво їх таврували, калічили та навіть страчували. Такі закони дістали назву «Криваве законодавство».

• 2. Королівська Реформація. Коли в Англію стали проникати реформаторські ідеї, Генріх VIII кинув виклик Риму. Він вирішив створити в Англії незалежну від Папи церкву й підпорядкувати її собі. До цього короля спонукало бажання розірвати власний шлюб з іспанкою Катериною Арагонською, на що Папа Римський не давав дозволу. Водночас створення власної церкви означало привласнення незліченних багатств католицької церкви. 1534 р. парламент ухвалив «Акт про супрематію» (верховенство), який оголосив короля єдиним главою і захисником англійської церкви. Монастирі закрили, а монахів розігнали. Монастирські землі й майно, а також власність церкви перейшли до короля. Реформована англійська церква запозичила ідею Лютера про «виправдання вірою» і відкинула частину таїнств. Але загалом вона мала багато спільного з католицькою церквою: зберегла ієрархію духовенства та його пишне вбрання, ушанування ікон і святих, прикрашання церков, використання під час богослужіння органної музики.

Розгляньте портрет. Які основні риси особистості Генріха VIII намагався підкреслити художник?

Ганс Голь бейн Молод ший. Генріх VIII. 1539-1540 рр.

Розгляньте репродукцію картини. До якої соціальної верстви, на вашу думку, належить зображена родина? За якими деталями ви це визначили?

Річард Коллінз. Англійська родина за чаєм. 1727 р.

Нова віра отримала назву «англіканська» і швидко поширилася. Це й не дивно: адже тим, хто відкрито відмовлявся її прийняти, загрожувала смертна кара. Не поступився своїми переконаннями й не погодився визнати короля главою церкви знаменитий гуманіст Томас Мор, через що загинув на ешафоті. Проте попри всі розправи чимало англійців продовжували таємно сповідувати католицтво.

Подумайте!

Яка могла бути справжня причина невизнання Т. Мором короля главою церкви (пригадайте книжку «Утопія»)?

Католицтво було тимчасово відновлене за правління доньки Генріха VIII - Марії Тюдор (1553-1558). Королева жорстоко переслідувала протестантів, що викликало різке невдоволення з боку англійців.

• 3. Єлизавета І. Англія з радістю сприйняла прихід до влади доньки Генріха VIII й Анни Болейн Єлизавети I Тюдор. Нова королева зробила остаточний вибір на користь англіканства. Її крок мав важливі політичні наслідки: Англія стала форпостом європейських протестантів, а тому - головним ворогом католицької Іспанії.

Правління королеви Єлизавети тривало 45 років (1558-1603) і увійшло в історію як «золота доба» Англії. Економіка й культура розквітли, і країна перетворилася на провідну європейську державу. Велика заслуга в цьому належала королеві - Єлизавета була обдарованою людиною та отримала прекрасну освіту. Її міністри й фаворити були поетами та філософами, воїнами й мореплавцями, героями й видатними політиками.

Щоб не допустити релігійних війн, Єлизавета прагнула залучити на свій бік і католиків, і протестантів. Монархиня запевняла своїх підданих, що піклуватиметься про всіх, незалежно від їхнього віросповідання. Така позиція зробила Єлизавету дуже популярною, тому англійці називали свою королеву «улюбленицею народу».

Мар кус Герардс Молод ший. Єлизавета Англійська. 1600 р.

В економіці Єлизавета проводила політику протекціонізму, тобто підтримки внутрішнього виробництва й торгівлі, яка була спрямована на захист національної економіки від іноземців.

Методи протекціонізму

Введення високих мит на іноземні товари

Надання притулку досвідченим іноземним фахівцям-протестантам

Виникнення нових і вдосконалення старих галузей виробництва

Підтримка винахідників та організаторів мануфактур

Наслідком такої політики став бурхливий розвиток англійського виробництва. Англійські товари проникали в усі куточки світу. Заморську торгівлю вели купці, об’єднані у великі компанії. Розвивалися також зв’язки й в інших напрямах. Виникненню та діяльності торговельних компаній сприяла королева. Вона була членом декількох з них, вкладала гроші в торговельні операції та отримувала чималі прибутки.

Подумайте!

Яке прозвання (крім «улюблениці народу») можна було б дати Єлизаветі І?

У внутрішній політиці Єлизавета продовжила втілювати в життя «Криваве законодавство», зобов’язавши найманих працівників працювати на того господаря, який бажав їх найняти.

Лондон. Гравюра. XVI ст.

• 4. Англія готується стати володаркою морів. Зовнішню політику Єлизавета проводила з урахуванням економічних інтересів своєї держави. Головною суперницею Англії була Іспанія, яка заборонила англійським «єретикам» торгувати зі своїми колоніями в Новому Світі. Декілька англійських кораблів спробували прорватися до американських берегів, але потрапили до рук іспанців і стали жертвами жорстокої розправи. Аби помститися, англійці захоплювали та грабували іспанські кораблі.

Френсіс Дрейк. Друга пол. XVI ст.

У 1577 р. англійський пірат Френсіс Дрейк перетнув Атлантику, вийшов у тихоокеанські води та несподівано атакував іспанські порти. Там Дрейк захопив величезний запас золота з кораблів, завантажений для відправлення до Європи. Аби врятувати здобич, він спрямував свій корабель «Золота лань» в Індійський океан. Обігнувши Африку, Дрейк мимоволі здійснив друге в історії навколосвітнє плавання і в 1580 р. повернувся до Англії. Іспанський король Філіпп II вимагав, щоб Єлизавета повернула награбоване й покарала пірата. Але королева, яка таємно вклала гроші в експедицію Дрейка, прибула на «Золоту лань» і прямо на борту власноруч посвятила безстрашного пірата в лицарі.

Відносини між двома країнами дедалі загострювалися. Англія підтримувала Нідерланди, які повстали проти Іспанії, і переховувала у своїх портах бунтівників. У відповідь іспанці організували в Англії низку католицьких заколотів. Конфлікт досяг межі через претензії на англійський престол ревної католички шотландської королеви Марії Стюарт - родички й спадкоємиці Єлизавети. Згодом Марію було страчено за вироком англійського суду за змову проти королеви.

Дізнайтесь!

У яких творах відомих письменників описано трагічну долю Марії Стюарт?

Розгляньте портрет. Чим він відрізняється від більшості зображень правлячих осіб?

Франсуа Клуе. Марія Стюарт після повернення до Шотландії. 1560 р.

Звістка про смерть Марії Стюарт викликала гнів ревного католика Філіппа II: він вдався до рішучих дій. Іспанія зібрала величезний флот із 134 кораблів - Велику армаду. Англія змогла виставити лише 100 суден, проте вони були маневреніші за іспанські й краще озброєні артилерією. Це допомогло англійцям успішно діяти проти громіздких і неповоротких кораблів армади. Остаточного удару іспанцям завдали жорстокі бурі, які потопили значну частину їхнього флоту. Додому повернулися залишки Великої армади - лише її третина.

Англійці святкували перемогу та для посміху назвали переможену армаду «Непереможною». Морську могутність Іспанії було зламано. Англія готувалася стати володаркою морів.

Документ

8 серпня 1588 р. Промова Єлизавети перед англійським військом

Як ви бачите, я зараз серед вас не для розваг чи забави, але сповнена рішучості в самому вирі й у запалі битви залишитися жити чи померти серед вас... в ім’я мого Господа, мого королівства, мого народу, моєї честі та моєї крові. Я знаю, що маю тіло слабкої і тендітної жінки, але в мене серце й душа короля, і короля Англії. І я думаю, це брудна брехня... що Іспанець (Філіпп ІІ) чи будь-який інший правитель Європи можуть наважитися переступити кордони мого королівства... Я сама візьмусь за зброю, сама стану вашим генералом, вашим суддею і нагороджу кожного по заслугах на полі битви.

1. Про які риси характеру королеви свідчить її промова? 2. Як це звернення могло вплинути на бойовий дух англійців?

• 5. Монарх і парламент в Англії. На відміну від інших європейських країн, де з посиленням абсолютизму станово-представницькі органи втрачали своє значення, в Англії парламент залишався активним. Провідну роль у ньому відігравала палата громад, до якої входили переважно представники нового дворянства та буржуазії. Вони мали від Єлизавети підтримку у своїй економічній діяльності, а натомість підтримували королеву. Ця співпраця дала тріщину на зламі XVI-XVII ст., коли палата громад стала наполягати на своєму праві брати участь у формуванні економічної політики держави.

Невдоволення парламенту спричиняла також релігійна політика королеви. Посилилися виступи пуритан (з лат. - чистий) - прибічників подальшого очищення англіканської церкви від залишків католицизму й встановлення кальвіністських порядків. Насамперед вони вимагали скасувати єпископат і запровадити вибори священників громадою. Це означало б підрив авторитету англіканської церкви та її глави - королеви.

Єлизавета не мала дітей і була останньою представницею династії Тюдорів. Після її смерті англійський трон успадкував шотландський король Яків (Джеймс) Стюарт (1603-1625), син страченої Марії Стюарт. Він об’єднав під своєю владою Англію, Шотландію та Ірландію, поклавши початок триєдиному королівству - Великій Британії. За перших Стюартів розбіжності між королем і парламентом продовжували посилюватися. Згодом вони призвели до відкритого конфлікту - громадянської війни й повалення монархії.

  • 1. Яких заходів ужив Генріх VIII для зміцнення держави й королівської влади?
  • 2. Чому закони Генріха VIII, спрямовані проти жебрацтва, назвали «Кривавим законодавством»?
  • 3. Як перехід до англіканства вплинув на королівську владу?
  • 4. За що Єлизавету називали «улюбленицею народу»?
  • 5. Чому Єлизавета посвятила пірата Френсіса Дрейка в лицарі?
  • 6. Як було зламано морську могутність Іспанії?
  • 7. Чому в останні роки перебування на троні в Єлизавети погіршилися стосунки з парламентом?

1. У зошитах складіть порівняльну таблицю «Релігійна політика Генріха IV (Франція) та Єлизавети І (Англія)».

2. На контурній карті прокладіть маршрут подорожі Френсіса Дрейка.

3. Виконайте онлайн-вправу «Англія в добу Тюдорів»:

https://cutt.ly/ag8Y5zh

1. Візьміть участь у рольовій грі «Шість капелюхів», під час якої з різних точок зору обговоріть «золоту добу» Єлизавети. Шість учнів/учениць одягають капелюхи різного кольору. «Синій капелюх» контролює хід гри та занотовує виступи учасників/учасниць. Решта виступає за чергою. «Білий капелюх» перелічує лише факти з біографії Єлизавети та її конкретні справи для тогочасної Англії. «Жовтий капелюх» зосереджується на позитивних моментах в житті королеви та її здобутках в різних сферах. «Чорний капелюх» виступає з критикою політики Єлизавети. «Червоний капелюх» фокусується на емоціях: аналізує, чому королева була «улюбленицею народу», як ставилася до своїх підданих загалом і до конкретних осіб зокрема. Останнім виступає «Зелений капелюх»: акцентує увагу на нових ідеях, які запропонувала та намагалася втілити в життя королева. Наприкінці «Синій капелюх» підбиває підсумки й звертається до класу за оцінкою висловлених аргументів: хто був переконливіший, хто сподобався найбільше, і з урахуванням думки загалу виставляє бали.

2. Перегляньте відео «Правління Єлизавети І (частина 1)». Пригадайте імена інших відомих вам королев чи видатних жінок-політиків.

https://cutt.ly/fg8A3bm

(тривалість 01 хв 44 с)

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Всесвітня історія 8 клас Ладиченко, Лукач, Подаляк 2021", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Зверніть увагу!!!
 
Ви переглядаєте матеріал до підручника "Всесвітня історія 8 клас Ладиченко, Лукач, Подаляк 2021", якщо раптом вам потрібні ВІДПОВІДІ до цієї теми:
 
 

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду