Австрійські володіння династії Габсбургів
- 29-03-2022, 00:16
- 594
8 Клас , Всесвітня історія 8 клас Васильків, Островський 2021
§ 20. Австрійські володіння династії Габсбургів
Чи знаєте ви, що...
... у 1774 р. австрійці заснували «Королівську греко- католицьку генеральну семінарію у Відні при Святій Варварі» («Барбареум»), що стала прикладом для подібного закладу в місті Львів, де, крім того, з 1784 р. діяв університет, при якому функціонував «Провізоричний науковий інститут в руській мові» («Студіум рутенум») для українських студентів;
... у 1782 р. судно «Патріоті» здійснило перше плавання річкою Дунай та Чорним морем із міста Відень до міста Херсон, а в 1785 р. Австрія призначила туди ж свого першого генерального консула в Україні — Йоганна фон Розаровича;
... у 1785-1790 рр., тобто через десятиліття після ліквідації Росією Запорозької Січі, близько 1 тис. козаків прийняли в австрійське граничарське (прикордонне) військо й поселили їх на кордоні в Сербії.
Додаткова інформація з теми
https://is.gd/eyn3Zu
QR 20.1. Імператриця Марія-Терезія та її родина. QR 20.2. Як Йосиф II засновував українське місто Дніпро?
20.1. Як Австрія розвивалася після Тридцятилітньої війни?
Попри поразку в Тридцятилітній війні, австрійські Габсбурги залишались однією з помітних династій Європи. Їм належали Тіроль, Штирія, власне Австрія, Богемія, Моравія, Хорватія. Їхні східні провінції обживали угорці, північні й південно-східні — слов’янські народи. Віденські монархи всіляко дбали про внутрішню злагоду та цілісність. У XVII ст. вони часто воювали переважно з Османською імперією. Вище вже мовилося про невдалу облогу турецькою армією міста Відень у 1683 р. Надалі австрійці розширювали території. В 1699 р. їм за умовами Карловицького миру з османами відійшли Угорщина, Трансильванія, частина Славонії.
В одному з попередніх параграфів ви дізналися про те, що Габсбурги «поділилися» на два відгалуження. У 1700 р. іспанська гілка «всохла», тож австрійські ерцгерцоги втрутились у війну за спадщину. Після тринадцятирічного конфлікту їм дісталися підіспанські Нідерланди, а також італійські міста й провінції Неаполь, Сардинія, Мілан та Ломбардія.
«Марія-Терезія з родиною», художник Мартін ван Мейтенс Молодший, 1754 р.
Імператор Карл VI Габсбург (1711—1740) до кінця життя очікував кровного наступника, бо син Леопольд, який народився в 1716 р., прожив шість місяців і помер від невідомої хвороби. Коли ж дружина Єлизавета-Христина Брауншвейг-Вольфенбюттельська 13 травня 1717 р. народила доньку, батько розчаровано промовив: «Це лише дівчинка...». Намагаючись запобігти ситуації, яка сталася в Іспанії, він ухвалив Прагматичну санкцію — закон про успадкування. Передбачалося, що в разі «згасання» чоловічої лінії влада перейде спадкоємницям. Тому старшу Марію-Терезію готували до цієї події з підліткового віку. Вона, наприклад, відвідувала засідання державної ради. Але в 1740 р., щойно вступивши на «посаду», мусила змагатися з численними кандидатами на «австрійську спадщину» (детальніше — нижче і в наступних параграфах). Урешті стала повноправною королевою Угорщини, Богемії, Галичини та Володимири і, як попередники, правителькою (щоправда, по чоловікові) Священної Римської імперії.
Міркуємо і діємо!
1. Знайдіть додаткову інформацію (окрім тієї, що в § 1) про роль українців в обороні міста Відень у 1683 р. 2. Згадайте випадки, коли внаслідок згасання династичних чоловічих ліній владу успадковували представниці жіночої статі. 3. Послуговуючись інтернетом, дізнайтеся про дитинство Марії-Терезії.
20.2. Як Марія-Терезія та Йосиф II утілювали політику «освіченого абсолютизму»?
Імператриця Марія-Терезія (1740-1780) виявилась єдиною жінкою на австрійському троні впродовж тривалої історії Габсбурзької династії. Перебуваючи під впливом ідей Просвітництва, послідовно втілювала політику «освіченого абсолютизму». Вона встановила контроль за перебігом внутрішнього життя, перетворила «підданих володарів» у «підданих держави», долучила країну до європейських модернізаційних процесів, чим не допустила її відставання від основного суперника — сусідньої Пруссії.
Насамперед за ініціативою Марії-Терезії реформували армію. Із 1748 р. туди набирали по-новому. Служба ставала пожиттєвою. Заснували військові академії, де готували офіцерів. Суди підпорядкували державі. Водночас запровадили цензуру, бо повелителька не терпіла вільнодумства. Щоб полегшити становище селян та містян, теж вдалися до ґрунтовних змін. Заборонили фізичні покарання. Для розвитку ремесел і торгівлі скасували внутрішні мита. Увели єдині банкноти, чим догодили підприємцям і торговцям. Натомість усі мали платили податки, зокрема й привілейовані верстви. Запровадили загальну початкову освіту: вчитися належало дітям віком від 6 до 12 років незалежно від знатності чи заможності їхніх сімей. Університети звільнили від впливу єзуїтів.
«Йосиф II оре поле біля села Славіковіце в Південній Моравії», гравюра, автор невідомий, 1769 р.
За кілька місяців до дев’ятиадцятиліття Марія-Терезія вийшла заміж за лотаринзького герцога Франца-Стефана. Народила 16 дітей, з яких десятеро пережили матір. Її син, Йосиф II (1780-1790), реформував державу ще настирливіше. У 1781 р. підтвердив обов’язкове початкове навчання та увів покарання за відмову від нього. Німецька мова отримала статус загальнонаціональної. Виданий у 1781 р. Патент про толерантність урівняв усі віросповідання. Закрито монастирі й духовні ордени, що не займалися просвітою. В 1781-1785 рр. скасовано особисту залежність селян. Але землевласники цього не сприйняли. Католицькі духівники теж висловлювали невдоволення послабленням церкви. Тобто не всі верстви підтримували новаторства влади. Тому згодом деякі скасували.
Міркуємо і діємо!
1. Згадайте перелік особистих якостей «освіченого монарха». Чи притаманні були такі якості Марії-Терезії та Йосифові II? 2. Чи відповідали реформи австрійських правителів ідеям Просвітництва? Обміркуйте в групах. 3. Обчисліть і запишіть у зошит, по скільки років правили Марія-Терезія та Йосиф II в Австрійській державі.
20.3. Чи відповідала австрійська зовнішня політика ознакам «освіченого абсолютизму»?
У тогочасній Європі, щоб здобути визнання, жінці-правительці доводилося діяти «по-чоловічому». У 1740 р., коли Марія-Терезія тільки-но посіла трон, розгорілася війна за «австрійську спадщину». Деякі країни, зокрема Пруссія та Франція, висловили претензії до віденської претендентки. На її боці виступила Англія. В результаті бойових дій у 1748 р. уклали Ахейський мир, що ціною втрати Сілезії підтвердив спадкові права австрійки. У 1772 р. вона взяла участь у першому поділі Речі Посполитої, внаслідок якого українські Галичина й частинка Волині відійшли до Австрії. Подейкують, що Марія- Терезія не підтримувала такі «незаконні» дії: навіть пустила сльозу, коли підписувала договір. Інший підписант, прусський король Фрідріх II, із цього приводу іронічно зазначив: «Плаче, але бере».
«Йосиф II», художник Йозеф Гікель, 1776 р.
Ще перед тим у Баварії «урвалася» місцева династія, тож невгамовна австрійська володарка забажала приєднати сусіднє курфюрсте о (князівство). У 1777 р. почалася «картопляна» війна, в ході якої головним суперником виступила Пруссія, яка теж цікавилася баварськими справами. Свою дивну назву це протиборство отримало за надзвичайну пасивність, адже вояки більше їли картоплю із запасів, аніж показували свою доблесть на полях битв. Після закінчення «війни» Австрія наростила лише незначні території.
Не зовсім блискуче провадив зовнішню політику Йосиф II. Через проблеми судноплавання річкою Шельда розпочав неуспішну сутичку з Нідерландами. Однак приязно ставився до російської «колеги» Катерини II, видаючи себе за її ревного союзника. Метою таких загравань було сподівання на участь у розподілі Османської імперії. Тому він, незважаючи на повстання в Бельгії, узяв участь у російсько-турецькій війні 1787-1791 рр., особисто очоливши власне військо. Це рішення виявилося фатальним для командувача. Невдачі та смертельна хвороба, яку отримав під час кампанії, змусили його повернутися до Відня, де, так і не оклигавши, покинув цей світ.
Міркуємо і діємо!
1. У чому сутність війни за «австрійську спадщину»? 2. Прочитайте опис «картопляної» війни. Згадайте інші дивні назви воєн, що відбувалися в попередні історичні періоди. 3. Чому австрійські правителі намагалися підтримувати дружні відносини з Росією? Назвіть приклади їхніх спільних дій.
- 1. Складіть запитання до тексту параграфа, починаючи кожне такими словами: Коли ____? Що ____? Хто ____? Де ____? Звідки ми можемо дізнатися про ____? Чому ____? Як ____? Який результат ____? Запропонуйте свої запитання в класі.
- 2. Як ви розумієте твердження: «Політика "освіченого абсолютизму” Марії-Терезії та Йосифа II підірвала усталені середньовічні порядки в Австрії»?
- 3. Відстежте на мапі територіальні зміни Австрійської держави впродовж другої половини XVII — кінця XVIII ст.
- 4. А. Чому, незважаючи на доволі прогресивні реформи Марії-Терезії та Йосифа II, в Австрії не відбулася промислова революція? Обміркуйте в парах. Б. Прусський король Фрідріх II, який повсякчас ворогував із Марією-Терезією, визнав, що вона «робить честь як своїй статі, так і престолові, що його посідає». Поясніть, що означав вислів прусського монарха.
- 5. А. Оцініть наслідки реформ Марії-Терезії та Йосифа II, зокрема для під- австрійських українців. Яким було їхнє становище порівняно зі співвітчизниками, що проживали на теренах підросійської України? Б. Які з реформ Марії-Терезії та Йосифа II зміцнили позиції Української греко-католицької церкви в Галичині? Обміркуйте в парах або групах.
- 6. А. Послуговуючись інтернетом, укладіть історичні портрети Марії-Терезії і Йосифа II. Б. Використовуючи текст, ілюстрації параграфа, укладіть три тестові завдання для перевірки знань про Австрійську державу XVIII ст. «Оприлюдніть» свій тест у класі. Розв’яжіть ті, що вам запропонують.
Коментарі (0)