Войти
Закрыть

Практична робота. Польське королівство. Велике князівство Литовське

7 Клас

Польські племена жили на землях між річками Одра — на заході й Західний Буг — на сході, що на півночі омивалися Балтійським морем, а на півдні межували з Карпатськими горами. Уздовж річки Вісла жило плем'я мазов’ян, а на захід від них — полян (його назва така сама, як у східнослов'янського племені полян, що мешкало на території сучасної Київщини). Поляни заснували місто Гнєзно, яке вважається першою столицею Польщі. Історичні подробиці За легендою, мандрували троє братів — Лех, Чех і Рус. Лех заснував столицю своєї держави на місці, де росло дерево з гніздом білого орла. На його честь він назвав град Гнєзном (Gniezno). Чех подався на південь, а Рус — на схід. Від імен братів, за легендою, дістали свої назви ляхи (поляки), чехи і руси. А білий орел став гербом Польської держави....

Архітектура і мистецтво доби Середньовіччя

7 Клас

Стилістичні особливості середньовічного мистецтва IX—XII ст. яскраво втілені в архітектурі. Як ви вже знаєте, архітектура — це мистецтво проєктування і будівництва споруд і їхніх комплексів, що формують простір для життя і діяльності людини. Визначні зразки архітектурних споруд є культурно-історичними пам'ятками. На архітектуру, як і на все мистецтво середніх віків, значний вплив мало християнство. Розрізняють два основні архітектурні стилі тих часів: романський і готичний. 2. РОМАНСЬКИЙ СТИЛЬ Романський стиль сформувався в Х ст. і панував в архітектурі понад 300 років. Будівельники запозичили елементи цього стилю в архітектурі давніх римлян, чим зумовлена його назва. Варто запам'ятати! Романський стиль (від лат. romanus — римський) — стиль Раннього Середньовіччя в Європі, що найбільше проявився в архітектурі, має елементи давньоримського та візантійського мистецтва. Основними типами архітектурних споруд у романську епоху були замки, монастирські ансамблі та храми. Серед їхніх відмітних особливостей: масивні кам'яні склепіння, потужні стіни з нечисленними вузькими вікнами, ступінчасті заглиблені входи. Романські будови не були багатими на архітектурні оздоблення ні ззовні, ні всередині. Найважливіший їхній елемент — вежі....

Раннє Відродження і гуманізм

7 Клас

Із середини ХІІІ ст. у Західній Європі почав формуватися новий етап розвитку культури — Відродження, або Ренесанс (від італ. rinascimento, франц. renaissance — відродження). Назва цієї доби пов'язана з тим, що діячі культури прагнули відродити античне мистецтво, його високий художній рівень і гуманізм. Носіями гуманізму були насамперед городяни: вчені, поети, художники. У центрі їхньої уваги постала людина, усе людське. Варто запам'ятати! Гуманізм — (від лат. humanism — людяний, людський) — прогресивний рух у західноєвропейській культурі, система поглядів на людину як на найвищу цінність — «найкраще створіння Боже». Гуманісти утверджували повагу до гідності й розуму людини, її право на щастя, вільний вияв природних почуттів і здібностей. Відмітними особливостями Відродження були реалістична й гуманістична художня творчість, уявлення про свободу і гідність людської особистості. Здобутки античної, нехристиянської культури засуджувалися церквою і були частково забуті, тож вони потребували відродження....

Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування

7 Клас

Можна побудувати пристрої для плавання без гребців так, щоб найбільші кораблі приводилися в рух силою однієї людини... Можна зробити вози без запряжки, які котитимуться з неймовірною швидкістю; літальні апарати, сидячи в яких, людина приводитиме в рух крила, що вдарятимуть по повітрю, подібно до пташиних... Прозорі тіла можна так обробити, що далекі тіла здаватимуться близькими, і навпаки. • Винайдення яких технічних пристроїв і приладів передбачив Бекон? 2. НАУКОВІ ДОСЛІДИ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ Розвиток господарства, міст і торгівлі став поштовхом до розвитку природничо-математичних наук. Їх здобутки використовували в господарстві, будівництві та мистецтві....

Практична робота. Середньовічні школи й університети. Життя середньовічного студента

7 Клас

За Раннього Середньовіччя унаслідок варварського нашестя і ворожого ставлення церкви до античної спадщини освітні традиції попередніх часів були втрачені. Однак розвиток суспільства неможливий без освічених людей. Потрібні були лікарі, судді, державні чиновники й учителі. Ми вже згадували про каролінгське й оттонівське відродження — короткочасні періоди піднесення культури й освітніх центрів в імперії франків і в німецьких землях. Згодом освітні центри почали виникати в Європі повсюди. У школах при великих монастирях і церквах духовні особи за релігійними книжками навчали читання, письма, лічби, церковного співу. У містах працювали приватні школи, а також навчальні заклади, що утримувалися за кошти міста. У них ліпше, ніж у церковних школах, навчали письма й арифметики. У середньовічних школах застосовували фізичні покарання учнів за порушення....

Християнська церква у XI—XV ст. Єретики і боротьба з ними

7 Клас

До середини XI ст. християнська церква вважалася єдиною. Проте у Західній Європі главою церкви був Папа Римський, а у Візантії — константинопольський патріарх. Розбіжності між західною і східною церквою посилилися, коли Папа Римський оголосив про намір її реформувати. Візантійське духівництво вбачало в цьому загрозу свого підпорядкування Папі. Крім цього, між західними і східними християнами наростали розбіжності в розумінні релігійного вчення, здійсненні літургії і обрядів. У 1054 р. відбувся остаточний поділ християнської церкви на західну і східну. Відтоді західна церква почала називатися католицькою, або римо-католицькою, а східна — православною, або греко-православною, або візантійською. Після поділу обидві церкви стали цілком самостійними....

Урок узагальнення до розділу 3 «Європейське суспільство і держави в Х—XV ст.»

7 Клас

А У травні 1215 р. король підписав ____, яка обмежувала владу короля. Найважливішою в документі була стаття 39, яка фактично захищала ____ людини. Б У ХІ—ХІІ ст. ____ міста стали самоправними комунами, які очолювали виборні консули (радники). У ____ та ____ влада належала не консулам, а ____, якого обирали довічно. У XIII—XV ст. ____ республіки почали боротьбу за оволодіння ____ шляхами. В У 787 р. ____ з'явилися біля берегів Північно-Східної Англії. Відтоді понад три століття вони нападали на Британію та інші країни Європи. Ці події ввійшли в історію як «____». Їхні кораблі — ____ — вміщали до сотні осіб кожний. Г У ____ р. Філіпп IV, щоб заручитися підтримкою представників різних станів суспільства в боротьбі проти Папи Боніфація VIII, уперше скликав Генеральні ____. До них входили представники духівництва, ____ і ____. Д Тільки наприкінці XV ст. настав останній етап в об'єднанні країни. Відбулося воно завдяки шлюбу двох монархів — ____ та ____. Об'єднавши завдяки шлюбу Арагон з Кастилією у ____ р., монархи зробили важливий крок до створення великої ____ держави. Е У 962 р. ____ був коронований у Римі як імператор. Так народилася Німецька імперія. У 1157 р., нова імперія була названа ____ імперією німецької нації, яку німецькі правителі представляли як спадкоємицю ____....

Італійські торговельні республіки. Реконкіста й утворення королівства Іспанія

7 Клас

Протягом Середньовіччя в Італії так і не було створено єдиної держави. Однак це не перешкодило їй зайняти провідне місце в Європі за рівнем господарського і культурного розвитку. Найбільш економічно розвиненими у Європі в XI—XV ст. були міста Північної Італії — Венеція, Генуя, Флоренція, Піза та ін. Цьому сприяли такі передумови: вигідне географічне розташування на перетині шляхів із Західної Європи до країн Сходу; історичний спадок та традиції Риму; об'єднання міст із селами (північноіталійські міста звільнилися від влади феодалів, підкоривши собі сусідні села); хрестові походи, під час яких північноіталійські міста встановили свою монополію на торгівлю зі Сходом. У ХІ—ХІІ ст. італійські міста стали самоуправними комунами, які очолювали виборні консули (радники). У Венеції і Генуї влада належала не консулам, а дожу (вождю), якого обирали довічно. Міста-держави постійно ворогували між собою, це заважало об’єднанню Італії і прирікало її на роздробленість....

Практична робота. Священна Римська імперія

7 Клас

Протягом 962-1806 рр. у Європі існувало велике політичне утворення з промовистою назвою — Священна Римська імперія германської нації. Осередком імперії була Німеччина. Однак, попри великі розміри територій, Священна Римська імперія не була міцною державою. У той час як Франція і Англія протягом Середньовіччя стали на шлях створення централізованої держави, Німеччина до ХІХ ст. перебувала у стані роздробленості. Діємо: практичні завдання Працюючи з текстом параграфа, з'ясуйте причини тривалого збереження політичної роздробленості Німеччини. Доберіть історичні факти, що ілюструють кожну з причин. Поміркуйте про наслідки для розвитку країни таких особливостей. У результаті Верденського договору (843 р.) землі, розташовані на схід від Рейну (територія Німеччини), відійшли одному з онуків Карла Великого — Людовіка Німецького. Так виникло Східно-Франкське королівство — майбутня Німеччина. Протягом деякого часу ним правили нащадки Карла Великого. До початку Х ст. в Німеччині збереглися сильні племінні герцогства: Саксонія і Тюрингія, Франконія, Швабія і Баварія. Політичному об'єднанню Німеччини сприяла потреба протистояти зовнішнім загрозам. З кінця ІХ ст. Німеччина зазнавала нападів норманів, а з початку Х ст. — угорців, що поселилися в сусідній Паннонії. Щоб об'єднати зусилля в боротьбі з ворогами, у 911 р. королем було обрано герцога Франконії. Його онук, саксонський герцог Генріх І Птахолов (919-936 рр.), започаткував Саксонську династію на німецькому престолі. Відтоді за традицією короля Німеччини обирали представники вищої знаті....

Навігація