Войти
Закрыть

Утворення Османської імперії. Правління Мехмеда ІІ

7 Клас

Яничарів набирають із дітей тих християнських народів, які живуть під турецькою владою... Найкращих беруть на службу до турецького султана, решту розбирають паші (високі урядовці) та інші турецькі начальники... Коли їм минає 20 років... — усіх їх доправляють до Стамбула. Тут найміцніших і суворих записують у молодші яничари і віддають під командування старших. Під їхнім наглядом молоді вчаться стріляти, рубати шаблями, кидати списи, перескакувати канави, лазити на стіни й виконувати всяку роботу, яку їм дасть старший... У бою чи під час штурму (фортеці) вони йдуть попереду, намагаючись проявити себе... з усіх турецьких солдат вони найбезжалісніші до християн. 2. Як османські султани завоювали величезні території в Європі та Азії Працюючи в парах, знайдіть на карті (с. 165) території, захоплені турками-османами протягом XIV-XVI ст. Порівняйте результати своїх пошуків з інформацією з тексту, наведеного нижче. Обговоріть, чому османам вдалося завоювати таку величезну територію. Назвіть країни, чиї юнаки-невільники могли служити у війську яничарів. У XIV ст. Османська держава, захопивши значні території Візантійської імперії, рушила на Балкани, проти Болгарії та Сербії. У Сербії на цей час загострилися князівські міжусобиці, які ослаблювали країну. У 1389 р. долю Балкан вирішила битва на Косовому полі. Турецьким військам Мурада І протистояла союзна армія сербів і боснійців на чолі із сербським королем Лазарем, яких підтримували добровольці-християни з Албанії, Польщі й Угорщини....

Практична робота. Взаємодія візантійської, слов'янської та європейської культурних традицій. Виникнення слов'янської писемності. Кирило і Мефодій

7 Клас

Виникнення старослов'янської мови та слов'янської писемності тісно пов'язано з історичними умовами життя слов'ян у ІХ ст. У період становлення слов'янським державам необхідна була релігія, яка підтримувала б цей процес, забезпечувала повноправний вихід нових країн на міжнародну арену. Великоморавський князь Ростислав, прагнучи зберегти самостійність від посягань Німеччини, направив посольство до візантійського імператора з проханням відрядити до них учителів, які просвітили б слов'ян у справах віри. ПАННОНСЬКЕ1 ЖИТІЄ КИРИЛА І МЕФОДІЯ ПРО ЗАПРОШЕННЯ КНЯЗЯ РОСТИСЛАВА У 862 році до Константинополя приїхали посли від моравського князя Ростислава з таким проханням: «Ми не розуміємо ні грецьку, ні латину... У нас немає писемності, і ми не розуміємо сенсу написаного. Народ наш сповідує християнську віру, але в нас нема вчителів, які могли б навчити нас читати... пояснити нам віру нашою рідною мовою». 1 Паннонія — історична область у Центральній Європі, входила до складу Австрії, Угорщини. Імператор Візантії охоче відгукнувся на прохання моравського князя. Він запропонував братам Константину (Кирилу) та Мефодію стати вчителями і проповідниками християнства в Моравії2. 2 Моравія — історична область сучасної Чеської республіки, у ІХ-Х ст. її території були частиною Великоморавської держави....

Новгородська боярська республіка Велике князівство Московське в X—XV ст.

7 Клас

Місто вело жваву торгівлю. Торговельні шляхи пролягали по річці Волхов, Ладозькому озеру, а далі — по Неві, Балтійському морю до Швеції, Німеччини, Англії та інших країн. На європейські ринки новгородці вивозили мед, віск, хутро, льон, коштовне й напівкоштовне каміння. Свічки, зроблені з новгородського воску, освітлювали європейські будинки та собори, а шуби й шапки, пошиті з руського хутра, зігрівали європейську знать. Додому купці поверталися зі сріблом, золотом, міддю, бронзою та зброєю. Як і європейські, новгородські купці об'єднувались у гільдії. Із XIV ст. Новгород став одним із головних партнерів Ганзи, здійснюючи її основні торговельні операції на Русі. Така активна зовнішня торгівля перетворила Новгород на важливу сполучну ланку між середньовічними Європою та Руссю. Використовуючи репродукцію картини Аполінарія Васнецова «Новгородський торг», проведіть уявну екскурсію середньовічним Новгородом. Де він розташований? Чим торгують купці? Про що свідчить присутність на ринку міняйл, жінок, дітей, заморських купців? Чи можна за картиною встановити обсяги торгівлі в Новгороді?...

Держави Центральної та Східної Європи в Х-XV ст.

7 Клас

Від ХІІІ ст. доля пруссів, естонців, латишів, литовців та інших народів, які мешкали на східному узбережжі Балтійського моря, була пов'язана з чернечими рицарськими орденами. У ті часи значна частина балтійських народів ще були язичниками. Тож Орден мечоносців та відомий вам із часів Хрестових походів Тевтонський орден почали християнізацію населення Східної Балтії. Відомо, що папа римський дарував ордену ці землі, зобов'язавши його боротися з язичниками. Як ченці рицарі поширювали, захищали й утверджували на цих землях католицизм, а як воїни завойовували для християнства нові землі. Місцеве населення чинило запеклий опір примусовому окатоличенню і нашестю рицарів. Так зазнав поразки Орден мечоносців. Його рицарі приєдналися до Тевтонського ордену, а згодом утворили Лівонський орден. Водночас за сприяння орденів у цей період міста Східної Балтії вибороли собі Магдебурзьке право. У містах відкривалися школи, кращі учні яких могли навчатися згодом в університетах Європи. Поступово Тевтонський і Лівонський ордени перетворилися на середньовічні держави. 2. Як розвивалось Велике князівство Литовське за правління Ольгерда Гедиміновича Литовське князівство виникло у ХІІІ ст. Його засновником вважається князь Міндовг, який мав родинні та майнові зв'язки із правителями Галицько-Волинської держави....

Архітектура і мистецтво

7 Клас

Ознайомтеся з наведеними нижче положеннями. Оберіть одне з них і поясніть на цьому прикладі, яку роль відігравали храми в житті людини Середньовіччя. Знайдіть на картині деталі, якими зможете проілюструвати свій вибір. 1) Храм для середньовічної людини — це місце богослужіння, відправлення обрядів і покаяння, церковних свят і процесій. 2) У храмах палко молилися, зокрема: феодали — за військові успіхи, селяни — за гарний урожай, ремісники просили удачі у виробництві, а купці сподівалися на безпечну і вдалу торгову подорож. І всі разом ставили святим свічки з надією на їхній захист. 3) Церковний дзвін сповіщав про час праці та відпочинку, їжі і сну. У Середньовіччя навіть виникли такі вислови: «дзвони жнив», «дзвони збору врожаю». 4) Спорудження храму ставало всенародною справою. Храми були місцем зібрань і укладення договорів, фортецями та притулком для переслідуваних, тут відбувались яскраві театралізовані релігійні вистави — містерії....

Раннє Відродження і гуманізм

7 Клас

Використовуючи текст і схеми (с. 127), назвіть основні чинники, що сприяли Відродженню, і поясніть на прикладах кожний із них. Поміркуйте, чому батьківщиною Відродження стала Італія. Протягом майже всього Середньовіччя панувало уявлення про людину як пасивного виконавця Божої волі. Однак у XIV ст. такі погляди вже суперечили швидкому розвитку середньовічного суспільства. У пошуках нових ідей мислителі звернулися до античності. Античність (від латинського — «давній») — цивілізація Давньої Греції і Давнього Риму. Захопившись творами Стародавньої Греції і Стародавнього Риму, вчені розшукували в монастирських бібліотеках праці стародавніх авторів, переписували й вивчали їх, розкопували античні статуї, відновлювали античні традиції. В античних творах вони побачили розвинуту, сильну людину, здатну змінювати світ на краще. Ці ідеї, суголосні часу, були відроджені й поширені. Водночас досліджувалася й духовна спадщина інших народів. На цьому підґрунті в XIV ст. у містах Північної та Центральної Італії починається період, названий Відродженням, або французькою — Ренесансом. Відродження — епоха в історії Європи (ХІV—ХVІ ст.), для якої характерні інтерес до людини та її внутрішнього світу, повернення до античних цінностей, світський (нецерковний) зміст культури....

Наукові і технічні досягнення. Книгодрукування

7 Клас

Наприкінці ХІІ ст. в Західній Європі переважали знання, не підкріплені дослідною практикою. Проте життя потребувало не тільки теорій, а й практичних знань. Провісником дослідної науки був оксфордський професор, монах Роджер Бекон (1214-1292). Який підхід до науки засуджував, а який — схвалював учений? Які відкриття чи передбачення вдалося йому зробити? Припустіть, чому скульптор зобразив Бекона саме так. УРИВКИ З ТВОРІВ РОДЖЕРА БЕКОНА У старовинних книжках сказано, що алмаз можна розколоти за допомогою козячої крові. Я змочував алмаз козячою кров'ю, і в мене нічого не вийшло. Проте спосіб розколювати алмаз добре знають ювеліри... Можна зробити візки без будь-якої худоби, які можуть котитися з неймовірною швидкістю; літальні машини, сидячи в яких, людина зможе приводити в рух крила, що ударяють по повітрю, подібно до пташиних. Прозорі тіла можна так обробити, що далекі тіла здаватимуться близькими, і навпаки. На неймовірній відстані можна буде читати найдрібніші літери, розглядати зорі. ...Нема нічого гіднішого, ніж вивчення мудрості, яка відганяє темряву неуцтва, від цього залежить благо всього світу. Якою є людина у вивченні мудрості, такою вона є й у житті......

Практична робота. Середньовічні школи та університети. Життя середньовічного студента

7 Клас

У розвитку середньовічної освіти велику роль відігравало християнство. При монастирях і храмах відкривали перші школи, головним предметом у яких було письмо. Зошитів тоді ще не було, й учні вчилися писати загостреною паличкою на покритих воском дощечках. Завдання 3 На основі тексту та схеми порівняйте зміст середньовічної та сучасної освіти. В XI-XII ст. з'явилися школи для всіх охочих, незалежно від національності й походження, де викладали «сім вільних мистецтв». Вільними їх називали тому, що опановувати їх могли лише вільні люди, а мистецтвом вважалася діяльність, спрямована на осмислення, творче сприйняття навколишнього світу, що також робить людину вільною. Створена ще в Давньому Римі, така освіта діяла протягом усього Середньовіччя. Цикл навчальних предметів складався із двох частин — тривіуму1 і квадривіуму. 1 Тривіум — перші три науки, які мали опанувати студенти, від цього слова походить слово тривіальний — дуже простий, звичайний....

Вплив церкви на середньовічне суспільство

7 Клас

Християнська церква за європейського Середньовіччя впливала на всі сфери життя суспільства: брала участь в управлінні державами, допомагала світським правителям урегульовувати складні стосунки між людьми, опікувалася хворими, старими й сиротами, відкривала школи. Християнська релігія давала віруючим, особливо гнобленим, особисту розраду, адже майнова нерівність в їхніх уявленнях перетворювалась на рівність у гріхах і стражданні. Християнство об'єднувало народи і країни Європи навіть тоді, коли вони воювали між собою. Проте всередині самої церкви єдності не було. У 1054 р. церква остаточно розділилася на римо-католицьку та православну. Розкол вплинув на спосіб життя, традиції та культуру країн. Поступово між двома конфесіями склались традиційні відмінності. Так, главою католицької церкви є Папа Римський, православної — патріархи. Усі католицькі священники зобов'язані дотримуватися безшлюбності, у православ'ї безшлюбність передбачена лише для чернецтва. Служба у православних зветься літургія, у католиків — меса. Є певні відмінності і між самими положеннями релігійного віровчення та обрядами. У православ'ї вважається, що Святий Дух походить від Бога-Отця, а в католицизмі — і від Отця, і від Сина. Православні вважають, що після смерті на людину чекає рай і пекло, католики — рай, пекло і чистилище (можливість спокутувати несмертні гріхи). Для католицизму притаманне надзвичайне шанування Богородиці — Діви Марії. Православні хрестяться трьома пальцями з правого плеча, а католики всією долонею — з лівого. Проте християни єдині в головному — вірі в Ісуса Христа і Діву Марію, яких вони прославляють і до яких звертаються у своїх молитвах....

Держави Середземномор'я в Середні віки

7 Клас

Так само, як і в Німеччині, в Італії не було сильної королівської влади. За Північну Італію конкурували папи та німецькі імператори. У центральній Італії існувала Папська держава, яка претендувала на роль лідера, а на півдні — увесь час хазяйнували загарбники. В Італії ніколи не згасали традиції міської культури, тож за першої нагоди тут відроджувалися ремесла й торгівля. Найбільшими містами стали Венеція, Генуя, Флоренція, Болонья. Заснована в V ст. Венеція була одним із найбільших торговельних міст-держав Італії. Розташоване на численних острівцях, місто дивувало всім: і каналами-«вулицями», якими венеціанці пересувалися на човнах-гондолах, і величним собором Святого Марка, і традиціями дожів — пожиттєвих правителів Венеції. За переказами, щороку дож виходив у море, кидав каблучку і промовляв: «Ми обручаємося з тобою, море!», адже основним заняттям венеціанців була морська торгівля. Вони не лише привозили різноманітні східні товари, а й продавали власну продукцію: шовкові тканини, скло, зброю, бурштинові намиста та дзеркала, які славилися по всій Європі. Венеціанські купці торгували з усіма країнами Середземномор'я. Особливо могутність Венеції посилилася під час Хрестових походів....

Навігація