Узагальнення теми «Різноманітність тварин»
- 17-12-2021, 17:40
- 1 367
7 Клас , Біологія 7 клас Соболь
Узагальнення теми «Різноманітність тварин»
Таблиця 11. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОСНОВНИХ ГРУП ТВАРИН
Тварини завдяки гетеротрофному живленню та активному переміщенню стали найчисельнішою групою організмів нашої планети, які змогли пристосуватися до життя в найрізноманітніших умовах існування. Різноманітність тваринних організмів вивчає систематика тварин.
Практична робота № 3
ВИЗНАЧЕННЯ ОСОБЛИВОСТЕЙ ЗОВНІШНЬОЇ БУДОВИ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН У ЗВ'ЯЗКУ З ПРИСТОСУВАННЯМ ДО РІЗНИХ УМОВ ІСНУВАННЯ
Мета: визначити риси пристосованості хребетних тварин до різних умов життя; закріпити знання про істотні ознаки риб, амфібій, рептилій, птахів й ссавців.
Обладнання: ілюстрації (колекції, світлини) та короткий опис окремих хребетних тварин, поширених в Україні та своїй місцевості.
Хід роботи
1. Карась звичайний - риба з ряду Коропоподібні. Живе у водоймах зі стоячою водою та замуленим дном. Розгляньте тварину, зверніть увагу на покриви, плавці й форму тіла. Визначте декілька рис пристосованості будови до водних умов життя.
2. Ропуха звичайна, або сіра - вид безхвостих амфібій. З водоймами пов'язана тільки в сезон розмноження, решту часу живе поблизу від них. Розгляньте тварину, зверніть увагу на покриви, кінцівки й форму тіла. Визначте декілька рис пристосованості будови до наземно-водних умов життя.
3. Ящірка прудка - вид рептилій з ряду Лускаті. Представники мешкають в сухих місцях суходолу, швидко бігають. Розгляньте тварину, зверніть увагу на покриви, кінцівки й форму тіла. Визначте декілька рис пристосованості будови до наземних умов життя.
4. Горобець хатній - вид птахів з ряду Горобцеподібні. Веде осілий спосіб життя. Харчується рослинною їжею, лише навесні частково комахами, якими вигодовує пташенят. Розгляньте тварину, зверніть увагу на покриви, дзьоб, кінцівки й форму тіла. Визначте декілька рис пристосованості будови до наземно-повітряних умов життя.
5. Лисиця звичайна - вид ссавців з ряду Хижі. Забарвлення та розміри лисиць відрізняються великою мінливістю. Розгляньте тварину, зверніть увагу на покриви,кінцівки й форму тіла. Визначте декілька рис пристосованості будови до дуже різних наземних умов життя.
6. Заповніть таблицю.
Таблиця. РИСИ ПРИСТОСОВАНОСТІ ХРЕБЕТНИХ ТВАРИН ДО УМОВ ЖИТТЯ
7. Оформіть звіт або підсумки практичної роботи.
Самоконтроль знань
Тест-зіставлення 2. «РІЗНОМАНІТНІСТЬ ТВАРИН»
1. Зіставте назви тварин із їх середовищем існування:
При правильному поєднанні отримаєте назву акули, описаної Е. Хемінгуеєм: «То була дуже велика акула, її будова давала змогу пливти так само швидко, як плавають найпрудкіші морські риби, і все в ній було гарне, окрім щелеп. Спина - така сама голуба, як у меч-риби, черево - сріблясте, а шкіра гладенька й лискуча. Та й усією будовою вона скидалася на меч-рибу, за винятком величезних щелеп...» («Старий і море»).
2. Із запропонованого переліку виберіть основні систематичні категорії тварин, розташуйте їх у порядку ускладнення й отримайте загальну назву систематичних категорій: а - рід; д - порядок; к - родина; н - тип; о - клас; с - ряд; т - вид; р - відділ.
3. Зіставте названі групи безхребетних тварин з їх визначальними особливостями й отримаєте назву риби, яку в Середземному морі називають спето, в Австралії - дінго, на Кубі - пікуда, у США - морським тигром, а скрізь - морська щука або ...:
4. Зіставте названі типи безхребетних тварин із їхніми класами і отримаєте назву здатності живого організму передавати наступному поколінню особливості своєї організації.
5. Зіставте групи хребетних тварин з особливостями їх покривів і отримаєте назву птаха України, що відіграє роль «поліцейського лісів».
Коментарі (0)