Узагальнення знань за темою «Транспорт речовин»
- 15-11-2021, 21:27
- 464
8 Клас , Біологія 8 клас Задорожний, Рудич (поглиблене вивчення біології, нова програма)
Узагальнення знань за темою «Транспорт речовин»
Склад внутрішнього середовища організму
Схема зсідання крові
Функції та будова кровоносних судин
Основні властивості серцевого м’яза
Види кровотеч
Компетентнісно орієнтовані завдання
1. Прочитайте латинські та грецькі слова. Спробуйте перекласти їх, запишіть у біословник.
Homeostasis, plasma, lympha, absorption, lipos, albus, globulus, fibragenos, prothrombos, anhaima, agglutinatio, donare, rhesus.
Яке відношення ці слова мають до теми «Транспорт речовин»? Обґрунтуйте свою відповідь.
2. У медичній практиці є ситуації, коли ліки вводять безпосередньо в кров пацієнта. Чому крапельниці в певних випадках є найефективнішим методом надання допомоги?
3. Чому донорам під час забору крові перетягують руку джгутом? Де саме його слід накласти: вище чи нижче за місце уколу?
4. У лікарні пацієнтам із певними захворюваннями призначають уведення фізіологічного розчину. Що це за розчин? Чому його вводять в організм внутрішньовенно?
5. У чому полягає взаємозв’язок між кровоносною системою та органами дихання в організмі людини?
6. У дорослої людини повний кровообіг здійснюється за 23 с. Обчисліть, скільки разів пройде кров по тілу за добу; за тиждень.
7. Плазма є рідкою складовою крові — вона на 93 % складається з води. Скільки води (у мілілітрах) міститься в 100 мл плазми? Скільки води (у мілілітрах) міститься в 100 мл крові, якщо плазма становить 60 % від умісту крові?
8. В 1 мм3 крові дорослої людини міститься близько 5000000 еритроцитів, 250000 тромбоцитів і 7000 лейкоцитів. Обчисліть відсотковий уміст формених елементів у крові людини.
9. В організмі людини кров циркулює двома колами кровообігу: великим і малим. Прочитайте, чи правильно розташовані органи в цих колах. Запишіть правильний порядок, у якому кров проходить цими органами.
- Велике коло кровообігу: праве передсердя —> верхня й нижня порожниста вени —> клітини тіла —> артерії —> капіляри —> лівий шлуночок.
- Мале коло кровообігу: ліве передсердя —> легеневі вени —> легеневі пухирці —> легеневі капіляри —> легеневі артерії —> правий шлуночок.
10. Французький фізіолог Клод Бернар увів у науку поняття про внутрішнє середовище організму. З’ясувавши значення крові й лімфи, він довів, що вони є «джерелом», із якого клітини отримують поживні речовини й у яке вони віддають продукти свого обміну. Відомий його афоризм: «Сталість внутрішнього середовища є умовою вільного й незалежного життя».
Поясніть, що мав на увазі науковець? Чи згодні ви з ним?
11. Прочитайте відомі вислови про кров. Поміркуйте щодо їхнього змісту з позиції анатомії людини.
- Молода кров кипить.
- Кров заговорила.
- Кров німіє.
- Випити кров.
- Як гляне — серце в’яне.
Під час обґрунтування своєї думки можете скористатися шаблонами методу «ПРЕС» («Я вважаю, що...» —> «Тому що.» —> «Наприклад,..» —> «Отже,..».
12. Використовуючи метод сенкану, складіть короткий неримований вірш із 5 рядків на тему «Кров».
Порядок створення сенкану
- 1-й рядок: одне слово — головна тема/об’єкт обговорення (іменник чи займенник);
- 2-й рядок: два слова, що описують властивості/ознаки/характеристики об’єкта (прикметники, дієприкметники);
- 3-й рядок: три слова, що описують дії, характерні для об’єкта (дієслова, дієприкметники);
- 4-й рядок: фраза з чотирьох слів, де автор висловлює особисте ставлення до теми;
- 5-й рядок: слово-резюме, ключова характеристика або нова інтерпретація об’єкта.
Тестові завдання за темою «Транспорт речовин»
Коментарі (0)