Войти
Закрыть

Умовні рефлекси людини. Набута поведінка

8 Клас , Біологія 8 клас Соболь 2021 (нова програма)

 

§ 55. Умовні рефлекси людини. Набута поведінка

Основні поняття й ключові терміни: УМОВНІ РЕФЛЕКСИ. НАБУТА ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ. Динамічні стереотипи.

Пригадайте! Що таке вища нервова діяльність?

Вступна вправа

Установіть відповідність між найбільшими науковими відкриттями та їх авторами:

Чому вчення І. П. Павлова про умовні рефлекси є також одним із найбільших досягнень науки?

ЗМІСТ

Які особливості умовних рефлексів?

І. П. Павлов звернув увагу на те, що ВНД пов'язана не лише з упливом безумовних подразників, а й залежить від умов, що супроводжують ці подразнення. Наприклад, у собаки слиновиділення починається не лише тоді, коли їжа потрапляє в пащу, а й на вигляд та запах їжі. І. П. Павлов пояснив це явище, розробивши теорію умовних рефлексів.

Іл. 104. Схема утворення умовного слиновидільного рефлексу: 1 - слуховий нерв; 2 - слуховий центр кори; 3 - харчовий центр довгастого мозку; 4 - слинна залоза; 5 - язик; 6 - тимчасовий нервовий зв'язок; 7 - смаковий центр кори

Які ж основні особливості відрізняють умовні рефлекси від безумовних?

• Умовні рефлекси виникають у відповідь на дію умовних подразників (попередньо байдужий подразник, що став сигнальним подразником для певної набутої реакції).

• Ці реакції є набутими, тобто можуть виникати на базі безумовних та нижчих умовних рефлексів.

• Умовні рефлекси є індивідуальними пристосувальними реакціями, що проявляються по-різному в різних особин виду.

• Це тимчасові реакції, тобто постійно утворюються і зникають в залежності від конкретних умов.

• Умовні рефлекси здійснюються через функціональні тимчасові нервові зв'язки, що виникають між кірковими центрами життєвих функцій та центрами аналізаторів, пов'язаних із дією умовного подразника.

• Утворюються і здійснюються за участю вищих відділів ЦНС (кори і підкірки), у яких і відбувається утворення тимчасових нервових зв'язків.

• Можуть об'єднуватися в складні ланцюги умовних рефлексів - динамічні стереотипи, які є фізіологічною основою умінь, навичок, звичок і способів діяльності.

Таблиця 51. РІЗНОМАНІТНІСТЬ УМОВНИХ РЕФЛЕКСІВ

Біологічна роль умовних рефлексів: 1) забезпечують пристосовуваність організмів до конкретних умов існування, а для людини - навчання і різноманітність інтелектуальної діяльності; 2) забезпечують відповідь на безумовний подразник ще до початку його дії, тобто мають сигнальне значення; 3) є основою для формування умовних рефлексів вищого порядку, які є переважаючими і ВНД людини.

Отже, УМОВНІ РЕФЛЕКСИ - це набуті індивідуальні реакції на дію подразників, що дають змогу людині пристосуватися змінних умов середовища.

Які ознаки та значення набутої поведінки людини?

НАБУТА ПОВЕДІНКА ЛЮДИНИ - сукупність складних набутих індивідуальних поведінкових реакцій, пов'язаних у своєму виникненні здебільшого з соціальними потребами та вищими емоціями. Які ж особливості набутої поведінки людини?

1. Функціональною основою набутої поведінки людини є умовні рефлекси та динамічні стереотипи. Динамічний стереотип - складна система послідовних стабільних умовних рефлексів, що полегшує виконання багаторазово повторюваних дій. Яскравим прикладом динамічних стереотипів є різноманітні рухові навички: ходьба, біг, плавання, катання на лижах, гра на музичних інструментах, уміння писати та ін. Ці системи умовних рефлексів є основою для навичок та звичок. Динамічні стереотипи дають змогу людині виконувати певні дії без значного напруження нервових центрів кори великого мозку.

2. Провідну роль у виникненні проявів набутої поведінки відіграють соціальні потреби (іншими словами вищі мотивації). Провідними соціальними потребами для людини є ті, що необхідні для життя у суспільстві. Це потреби в безпеці, любові, визнанні, самоствердженні та ін.

3. Набута поведінка потребує попереднього научіння. Научіння людини - це способи накопичення індивідуального досвіду. Основними видами научіння є звикання, наслідування (соціальне научіння), закарбування, научіння шляхом спроб та помилок, осяяння, вироблення умовних рефлексів та ін. Вищою формою научіння у людини є пізнавальне (когнітивне) научіння, яке робить можливим прогнозування результатів дій. Це складний спосіб пізнання, який вимагає високого розвитку аналітико-синтетичної діяльності мозку.

4. Набута поведінка індивідуальна, тобто має набуті реакції, що є різними у всіх представників виду.

5. Набуті реакції формуються в процесі індивідуального розвитку залежно від досвіду людства. Розрізняють минулий культурний досвід людини, накопичений попередніми поколіннями та індивідуальний досвід, набутий упродовж життя. Культура - це сукупність усіх матеріальних і духовних цінностей, створених упродовж історії людства. У формуванні досвіду велику роль відіграє навчання (учіння) - форма організованої активності, спрямованої на засвоєння знань, умінь, навичок та способів діяльності.

6. Основні центри, що контролюють виникнення проявів набутої поведінки, розташовані в корі та підкірці півкуль великого мозку. Ці структури беруть участь у регуляції умовно-рефлекторної діяльності організму та вищих емоцій, що виникають за наявності певного рівня інтелекту і є продуктом соціального впливу. Це моральні, інтелектуальні, практичні й естетичні почуття.

7. Основною відмінністю набутої поведінки людини від умовно-рефлекторної діяльності тварин є наявність проявів розумової діяльності, що формується у суспільстві за участю праці, мови й абстрактного мислення. Продуктом мислення є свідомість, що забезпечує особливе людське відображення навколишнього світу і себе та інших людей у ньому. Завдяки свідомості людина пристосовується до умов життя в суспільстві.

Отже, набута поведінка людини має виражений соціальний характер, складається з умовних рефлексів та динамічних стереотипів, проявляється комплексом розумових дій та забезпечує соціальну пристосованість до змінних умов середовища життя.

ДІЯЛЬНІСТЬ

САМОСТІЙНА РОБОТА З ТАБЛИЦЕЮ Безумовні та умовні рефлекси

У робочому зошиті порівняйте безумовні та умовні рефлекси, сформулюйте висновок щодо їх значення у формуванні ВНД людини.

Таблиця 52. ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА БЕЗУМОВНИХ ТА УМОВНИХ РЕФЛЕКСІВ

БІОЛОГІЯ + ЛІТЕРАТУРА Динамічні стереотипи й поведінка людини

У Ліни Костенко є рядки:

Криши, ламай, трощи стереотипи!

Вони кричать, пручаються, - ламай!

Хоч давня звичка з профілем Ксантиппи

Благає, плаче, просить: «Не займай!»

Хто така Ксантиппа? Яка роль динамічних стереотипів у формуванні поведінки людини?

БІОЛОГІЯ + ЗДОРОВ'Я Спілкування в соціальних мережах

Данський психолог Андерс Колдінг-Йоргенсен вважає, що надмірне спілкування у соціальних мережах приносить таку ж велику шкоду здоров'ю, як і надмірне споживання напою Coca-Cola. За його словами: «Це все одно, що пити солодкий напій Coca-Cola і при цьому уявляти собі, що в організм потрапляють вітаміни і усі необхідні корисні речовини». Яке значення для формування ВНД людини має «живе» спілкування?

РЕЗУЛЬТАТ

1-6 балів. 1. Що таке умовні рефлекси? 2. Наведіть приклади умовних рефлексів. 3. Що таке тимчасові функціональні зв'язки? 4. Що таке набута поведінка? 5. Наведіть приклади динамічних стереотипів? 6. Назвіть особливості набутої поведінки людини. 7-9 балів. 7. Які особливості умовних рефлексів? 8. Яке біологічне значення умовних рефлексів? 9. Які ознаки та значення набутої поведінки людини? 10-12 балів. 10. Доведіть значення набутих проявів поведінки у житті людини.

скачать dle 11.0фильмы бесплатно
 
Даний матеріал відноситься до підручника "Біологія 8 клас Соболь 2021 (нова програма)", створено завдяки МІНІСТЕРСТУ ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ (МОН)

Коментарі (0)

Додавання коментаря

  • оновити, якщо не видно коду